Det här med att ”gå i form”

Horseaholic Amanda

Trådstartare
Att få hästen att gå i rätt form är ju en eftergift från sina hjälper som fått hästen att bli mjuk (och börjat trampa under sig? Är det korrekt?). Om man fått hästen så men trots det inte kan få den att gå ner i form, beror det på muskelstyrkan eller att den helt enkelt måste bli ännu mjukare?
Och hur håller man kvar hästen där nere?

** Min häst är relativt enkel att få ner i form dock så går han inte ner hela vägen. Tekniskt sätt så är halsen och huvudet ”i form” MEN han har så pass lång hals att han kan gå ännu djupare och det är inte förens då han börjar bära med ryggmusklerna. Tips på hur jag får till den djuupa formen? Bör jag ta hjälp av tränare eller har ni tips på övningar eller någon sorts teoretisk förklaring?

*islandshäst*
 
Ja, ta hjälp av tränare! 😊
Angående den första delen: visst är det rätt att när hästen trampar under sig så är det då ryggen lyfts (alltså att hästen bär upp sin ryttare med ryggmusklerna istället för skelettet) och det är då man kan få ner hästen i form?
Och för att hålla kvar hästen där nere ska man mjukna upp eller bara vara stadig?
 
Angående den första delen: visst är det rätt att när hästen trampar under sig så är det då ryggen lyfts (alltså att hästen bär upp sin ryttare med ryggmusklerna istället för skelettet) och det är då man kan få ner hästen i form?
Och för att hålla kvar hästen där nere ska man mjukna upp eller bara vara stadig?
Jag tänker att du behöver ta hjälp av en tränare och be denne förklara. Det handlar inte om att "få ner" eller "hålla kvar" hästen i form, men det är alldeles för komplext för att man ska kunna förklara på något bra sätt såhär.
 
Jag tror det krävs en tränare på plats för att hjälpa dig vidare med din häst.

Det är bukmuskulaturen som ska bära. Då lyfts ryggen. Om hästen spänner ryggmuskulaturen får du omvänd effekt, magen och ryggen sänks.
När magmuskulaturen spänns och ryggen kommer upp kan hästen tippa sitt bäcken så att svansen åker ner och bakbenen kan då komma längre in under hästen i ett samlande arbete.
Vissa förstår inte riktigt skillnaden i att en häst slänger in ett ben långt under sig utan att bäckenet är omvinklat och det andra bakbenet är långt bak. Då får du ingen bärighet.
Om bäckenet är omvinklat så kommer den pendelrörelse bakbenet gör, dvs hur långt bak och fram benet kan gå, flyttas framåt. Då har du mer bärighet och korrekt arbete.

Hur du ska tänka kring hästens framdel är bäst att fråga någon på plats. Det är mer komplicerat än man kan ge full instruktion via nätet. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 190
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 220
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 868
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp