det här med att katter "ärver färg"

E

Emmizen85

det här med att katter \"ärver färg\"

om en kattunge skall kunna födas som röd krävs det då att det finns röd färg i båda föräldrana eller räcker det om bara ena föräldern har rött i sig ? :confused:
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Det krävs en sködpaddsfärgad honkatt och en röd hankatt.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Om pappan är röd, blir oftast hannarna röda, och om mamman är svart blir oftast honorna svarta.. kanske inte är så, men så har det vart med alla våra kullar iaf!!
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

För att hanarna ska bli röda krävs det endast att en av föräldrarna bär på rött tex en röd pappa. Vill man däremot ha röda honkatter måste båda föräldrarna bära på rött tex en röd pappa och en sköldpaddsfärgad eller röd mamma.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Nja, röda hanar ärver alltid sin färg från sin mamma, eftersom anlaget för rött sitterpå X-kromosomen. En hane är ju Xy, och den ärver alltid sitt X från mamman, eftersom den bara kan få sitt y från pappan.
Alltså kan en röd hane och en svart hona aldrig ge röda avkommor, bara sköldpaddsfärgade (honor) och svarta (hanar).
Med en röd mamma och en svart pappa blir det enbart röda hanar och sköldpaddsfärgade honor.

Men anlaget för rött är ändå dominant, dvs det kan inte bäras dolt, men för att honor ska bli HELT röda så måste den ärva det från båda föräldrar, annars blir de sköldpaddsfärgade (ett anlag för rött och ett för svart).
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Och vårat syskon par är killen rödtigré o tjejen blåsköldpaddstigré (det är vad dom skrev när hon märktes), vad skulle du då gissa att föräldrarna var?
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Mamman röd och pappan svart(blå) skulle jag gissa på. Jag vet itne om mönster ärvs likadant som färg, men jag gissar att åtminstone mamman måste vara tigré.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Okej.. Jag har ingen aning, så jag kan inte rätta dej :)
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag skulle inte gissa på att mamman är röd, för det är ovanligt med röda honkatter.
Jag gissar att mamman antingen är blåsköldpadd eller brunsköldpadd, och pappan kan vara i princip vilken färg som helst i sådana fall, svart/blå eller röd/creme, eller någon annan färg. Men någon av föräldrarna måste ha varit icke-diluterad, dvs inte blå eller creme, för annars skulle de inte kunna få en röd avkomma.
Agouti nedrävs dominant, så någon av förldrarna måste varít agouti, men vilken av dem är omöjligt att säga. Det är också omöjligt att säga vilket agoutimönster den hade, för även solida katter nedärver mönster.
Dvs en svart katt har alltid ett mönster "under" det svarta, tex tigré. Om den får ungar med en tabbykatt så kommer några av ungarna förmodligen bli tigré, eftersom tigré är dominant över tabby.

Det här blev väldigt rörigt :crazy:, men det är väldigt svårt att lista ut färgenpå föräldrna utfrån ungarna, utan att veta hur någon av dem såg ut...

Kika gärna in på min hemsidan, där har jag skrivit lite om hur ärger nedärvs hos katter!
http://dragonfre.knows.it under "färggenetik".
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Varför är det ovanligt med röda honkatter ? Är det lika ovanligt med diluterade röda honkatter ?

Vi har en katthona i stallet som är creme, hon får oftast cremefärgade honom och röda hanar. Är det en tillfällighet eller ?
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Ja, hos huskatter är det relativt ovanligt med röda honkatter, eftersom det krävs att de ärver anlaget från både mamma och pappa. En hankatter behöver ju bara ha en sköldpaddsfärgad mamma för att kunna bli helröd.
Och det gäller även de diluterade röda, dvs creme.

Men det är klart att de FINNS, så jag utesluter inte möjligheten.
Att den cremefärgade honan får cremefärgade honor och röda hanar är nog en tillfällighet. Dilution är inte könsbundet.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Den här kattan och även hennes dotter föder väldans massa röda honkatter ! Det finns nog en röd herr-katt i närheten !

En annan liten fråga, vad är skillnaden på svart, choklad, lila och blå ? (jag gissar att blå är diluterat svart) men vad är choklad ? är lila diluterad choklad ?
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Det finns två anlag som bleker pigment hos katt. Dels så har vi dilution, som bleker svart till blått och rött till creme. Anlaget kallas d, och är recessivt, dvs katten måste ärva anlaget från båda föräldrarna för att de ska bli det. Alla diluterade katter är alltså dd. En icke-diluterad katt är antingen DD, eller Dd. Dd bär på ett anlag för dilution dolt, och kan alltå lämna diluterad avkommor med en annan katt som också har anlaget.

Sedan finns det ett till anlag som också bleker kattens pigment, men det anlaget pverkar bara svart pigment.
Anlaget kallas choklad, och heter b. Det finns även en "variant" på choklad, som heter bl, och det ger kanel (eller sorrel som det kallas hos abessinier).
Ungefär som att burma och siames är två olika vaianter på maskfärg (cs och cb).
b bleker alltså svart pigment till choklad. Anlaget är liksom dilution recessivt, men det är dominant mot kanel, bl.

Lila är som du säger diluterad choklad, bb dd.
Kanel med dilution, blbl dd, blir fawn (vilket är en beige nyans).

choklad britt

Lila britt

kanel javanes
fawntickad aby
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

mamman är sköldpaddsfärgad vi har en röd hankatt och en silverrandig katt. Vilken av dom är då pappan till dom röda kattungarna ?
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Var hona cleo ar vit/gra/brun skoldpadd. Hon har haft tre kullar, i alla har det funnits en rod hane. I den forsta kullen fanns det en helsvart hane som ar langharig. I den senaste kullen (4 veckor gamla f.n.) finns en vit/svart/gra melerad hane som garanterat kommer att bli langharig. Vi har ingen aning om vem pappan kan vara men var vet sa ang. den forsta kullen att det verkade som om hon parat sig med tva hanar! Varje kull har ocksa bestatt av en hona och tva hanar av nagon anledning.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Om de röda kattungarna var hanar så kan vilken som helst av hanarna ha varit pappa, eftersom hanar ärver sin röda färg från sin mamma. Om det var röda honor så måste dock den röda hannen varit pappa.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Di beskriver din hona som grå/vit/brun. En sköldpadd är alltid brun/svart och röd (antingen solida röd/svart, eller mönstrad i något mönster, tex brunsköldpaddstigré). Det vita har inget med sköldpaddsfärgen att göra. Är du säker på att det var en sköldpaddsfärgad hona?
I vilket fall så kan ju sköldpaddsfärgade honor ge antingen rött eller svart till sina avkommor, så det är inte nödvändigt att de får röda ungar.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag vet inte vad man ska kalla henne, hon ar mest vit med gra & bruna flackar. Har den fargen ett eget namn? Funderar ocksa pa en av hennes ungar, han ar svart over ryggen, vit pa magen, ansikte, svans & ben ar gra/svart tigrerade...
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Har du inga bilder?
Ser din hona ut ungefär så här?
Eller mer så här fast med mer vitt?
Eller har hon kanske ett mönster som er ut mer såhär?

När du säger "bruna" fläckar, menar du då brungrå, eller orange?
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
118
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
464
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 086
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp