Det här med att sadla...

Var också min första tanke, men tog som sagt ut en tjej som kollade igenom honom och hon kunde inte hitta ett enda spår på sadeltvång hos honom, inte ens i närheten sa hon. Det är ju just bara när man spänner första hålet han reagerar, inte annars.

Men vad menar den personen då att sadeltvång är?

Om det bara uppträder den här årstiden är det ju nära till hands att tänka sig att det har med antingen pälssättning/öm hud eller gräsmage att göra, som flera sagt. Att han skulle göra det för att han är ovillig att arbeta kan du släppa, så funkar inte hästar.

Oavsett vilket är det ju en sorts sadeltvång.
 
Det går inte att säga att man inte "ser några tecken på sadeltvång" när den t.ex. får massage/kiropraktik/etc. Min sadeltvångshäst var visserligen spänd i bukmuskulaturen första gången hon fick massage (och hon hade då svår sadeltvång) men efter det har det aldrig varit nåt som "går att se tecken på" annat än vid sadling och uppsittning. Nu för tiden märks det inte alls annat än väldigt lindrigt i undantagsfall, jag har gjort så som svaren här i tråden som är det klassiska vid sadeltvång.
Dvs gjord som hästen trivs med, spänn successivt ett hål i taget, gå mellan osv.
 
Jag har ägt en fd ridskolehäst som var väldigt sur vid sadling och spännande av gjord. Jag tog det superförsiktigt i början och gav massa godis (använde klicker). Lyssnade på hans signaler så det aldrig kom till ”surandet” utan vi stannade innan.
Det går att ha startknapp också så hästen får välja själv om den vill ha sadel eller inte, men det behövde inte vi.
Det tog inte många gånger innan sadeln var nåt roligt. Gick att sadla ”som vanligt” ganska snabbt (han fick en godis när hela sadlingen var klar till slut). Men givetvis fick jag fortsätta spänna försiktigt, och glömde jag nån gång och drog åt lite för hastigt fick jag ilskna blickar :D
 
Till min svårsadlade häst så lade jag alltid på sadeln först utan att spänna gjorden, satte på beskydd. Sen satte fast gjorden så det hängde ordentligt löst, tog på mig hjälm ridskor osv, spände gjorden så den låg an. Sen lyfte jag frambenen så skinnet i armhålorna inte låg i kläm.
Ledde ut och spände det sista och hoppade upp från hög pall.

När det var som värst så hade jag ute en massör som lossade alla muskler i sadelgjordsläget (gick knappt att peta på henne där i början). Sen fortsatte jag att massera genom åren och hade ett helvete med att hitta sadeln som passade. Men hästen blev snäll att sadla och jag lärde mig att man inte behöver ha en spänd sadelgjord på någon häst så länge man har en bra sadel och bra balans ^_^.

Men den första tiden var det med fara för livet man sadlade, sen bara med fara för större skada om man inte var snabb på att flytta sig ;).

Rekommenderar förresten wintec cair gjordarna, alla hästar jag haft har tyckt om den.
 
Förresten; angående att hitta längre sadelgjord (jag letade i flera år utan resultat inom budget) så finns det ju också det enklare alternativ. Att låta en sadelmakare byta ut sadelgjords stropparna på sadeln till längre. Så behöver du inte leta dig fördärvad efter längre gjordar även när hästen gått på bete ;).

Många hoppsadlar har alldeles för korta stroppar vilket är lagom frustrerande :(
 
Men hästen blev snäll att sadla och jag lärde mig att man inte behöver ha en spänd sadelgjord på någon häst så länge man har en bra sadel och bra balans ^_^.

Håller med om det mesta du skriver men vill vända mig lite mot detta. Om man som jag har en spookhäst så blir det livsfarligt att inte spänna gjorden ordentligt..🙉🙈
 
Förbygel räcker ju inte om sadeln tex snurrar.
Haft många spökiga hästar och samtliga har jag utan bekymmer ridit ut på och hoppat med. Efter en hoppträning så märkte jag att sadelgjorden hängde 5cm under magen och jag hade inte ens märkt att sadeln vinglade.

Med lös gjord så menar jag dock bara att man inte ska ha gjorden i spänn, (dvs spänna tills man inte kan spänna ngt mer. )
Jag siktar på att ha gjorden så "lös" att resåren inte töjts ut men att gjorden ligger an hela vägen.

Resåren är till för att hästen ska kunna andas, inte för att ryttaren ska kunna spänna 5 hål till..
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp