Det här med att sadla...

Horsesm

Trådstartare
Hej!
Jag har en stor valack på 15 år som är världens snällaste och hur mysig som helst. Men vi har även ett litet problem i vardagen. Innan jag köpte honom så skötte jag om honom i några månader, och det var under maj/juni/juli osv. Då sa hans gamla skötare att han inte går och sadla då han bara kastar sig när man ska spänna sadelgjorden. Jag testade och mycket riktigt, han slängde sig hejdlöst bakåt så han kom lös och slapp då ha sadel på sig eftersom dom inte vågade sätta på sadeln igen. Jag misstänkte direkt att han har ju ont, trots han inte visar sånna beteende annars. Han blev genomsökt och dom kunde inte hitta nånting att han skulle ha ont ens i närheten av där sadeln sitter. Så när jag sen köpte honom och flytta honom så tränade vi på att sadla och då vart han världens snällaste och lugnaste och rörde inte en muskel när man spände. Men nu! När det har blivit juni månad/ slutet av maj månad igen (samma period som när han slängde sig sist) Så har han börjat igen. Han liksom backar bakåt och visar att han inte vill när man spänner, inte alls som han var förr dock när han verkligen slängde sig men han visar i alla fall att han tycker inte om det. Han blev genomsökt igen och vi hittar fortfarande inget fel i kroppen på honom. så jag är väldigt kluven just nu varför det har kommit tillbaka just exakt vid samma period. Är det för att det är brunstsäsong, är han bara oarbetsvillig nu eller vad kan det bero på? Sadeln ligger bra och aldrig varit något fel med innan. Ösa gärna på med tankar och idéer! Mvh
 
Är det när du lägger på sadeln eller när du drar åt gjorden?
Har han gått på gräs nu? Kanske äter mycket så det spänner mer runt magen? Om det är när du drar gjorden kan du väl testa att ha den väldigt väldigt löst först och dra åt successivt och leda honom mellan varje gång du drar åt?

Jag tycker folk generellt drar åt gjorden alldeles för hårt direkt när de sadlar, och som resultat av detta får de hästar som "Är tjuriga att sadla"
 
När jag drar gjorden till första hålet. Han går inte på gräs just nu och får sin vanliga mängd foder varje dag. Jag drar alltid åt sadeln på första hålet när jag står i stallet så drar jag lite mer när hästen har gått lite.
igår provade jag att använda en förlängare till sadelgjorden så den skulle vara extra extra lös men då gick det inte att spänna åt den ordentligt istället:confused:
Att spänna, gå, spänna osv funkar bra men blir ju svårt när hästen blåser upp sig när man inte ens kommit till första hålet:o
 
Hej!
Jag har en stor valack på 15 år som är världens snällaste och hur mysig som helst. Men vi har även ett litet problem i vardagen. Innan jag köpte honom så skötte jag om honom i några månader, och det var under maj/juni/juli osv. Då sa hans gamla skötare att han inte går och sadla då han bara kastar sig när man ska spänna sadelgjorden. Jag testade och mycket riktigt, han slängde sig hejdlöst bakåt så han kom lös och slapp då ha sadel på sig eftersom dom inte vågade sätta på sadeln igen. Jag misstänkte direkt att han har ju ont, trots han inte visar sånna beteende annars. Han blev genomsökt och dom kunde inte hitta nånting att han skulle ha ont ens i närheten av där sadeln sitter. Så när jag sen köpte honom och flytta honom så tränade vi på att sadla och då vart han världens snällaste och lugnaste och rörde inte en muskel när man spände. Men nu! När det har blivit juni månad/ slutet av maj månad igen (samma period som när han slängde sig sist) Så har han börjat igen. Han liksom backar bakåt och visar att han inte vill när man spänner, inte alls som han var förr dock när han verkligen slängde sig men han visar i alla fall att han tycker inte om det. Han blev genomsökt igen och vi hittar fortfarande inget fel i kroppen på honom. så jag är väldigt kluven just nu varför det har kommit tillbaka just exakt vid samma period. Är det för att det är brunstsäsong, är han bara oarbetsvillig nu eller vad kan det bero på? Sadeln ligger bra och aldrig varit något fel med innan. Ösa gärna på med tankar och idéer! Mvh
Pälsfällning: öm i huden. Börjat äta gräs?: ont i magen?
 
Hej!
Jag har en stor valack på 15 år som är världens snällaste och hur mysig som helst. Men vi har även ett litet problem i vardagen. Innan jag köpte honom så skötte jag om honom i några månader, och det var under maj/juni/juli osv. Då sa hans gamla skötare att han inte går och sadla då han bara kastar sig när man ska spänna sadelgjorden. Jag testade och mycket riktigt, han slängde sig hejdlöst bakåt så han kom lös och slapp då ha sadel på sig eftersom dom inte vågade sätta på sadeln igen. Jag misstänkte direkt att han har ju ont, trots han inte visar sånna beteende annars. Han blev genomsökt och dom kunde inte hitta nånting att han skulle ha ont ens i närheten av där sadeln sitter. Så när jag sen köpte honom och flytta honom så tränade vi på att sadla och då vart han världens snällaste och lugnaste och rörde inte en muskel när man spände. Men nu! När det har blivit juni månad/ slutet av maj månad igen (samma period som när han slängde sig sist) Så har han börjat igen. Han liksom backar bakåt och visar att han inte vill när man spänner, inte alls som han var förr dock när han verkligen slängde sig men han visar i alla fall att han tycker inte om det. Han blev genomsökt igen och vi hittar fortfarande inget fel i kroppen på honom. så jag är väldigt kluven just nu varför det har kommit tillbaka just exakt vid samma period. Är det för att det är brunstsäsong, är han bara oarbetsvillig nu eller vad kan det bero på? Sadeln ligger bra och aldrig varit något fel med innan. Ösa gärna på med tankar och idéer! Mvh

Vad har du för gjord?
 
När jag drar gjorden till första hålet. Han går inte på gräs just nu och får sin vanliga mängd foder varje dag. Jag drar alltid åt sadeln på första hålet när jag står i stallet så drar jag lite mer när hästen har gått lite.
igår provade jag att använda en förlängare till sadelgjorden så den skulle vara extra extra lös men då gick det inte att spänna åt den ordentligt istället:confused:
Att spänna, gå, spänna osv funkar bra men blir ju svårt när hästen blåser upp sig när man inte ens kommit till första hålet:o
Om du inte kan spänna löst på första hålet behöver du köpa en längre gjord.
 
Om du inte kan spänna löst på första hålet behöver du köpa en längre gjord.

Jag håller med. Längre gjord så du kan spänna löst på första hålet. Sen leda honom lite, spänna ett hål till, leda lite till, ett hål till osv. Försiktighet och lugn gör under för hästar som tycker att det är obehagligt när man spänner gjorden. Men då måste utrustningen tillåta försiktighet och det gör inte en gjord som är så kort att man måste spänna hårt för att spänna i första hålet.
 
Hej!
Jag har en stor valack på 15 år som är världens snällaste och hur mysig som helst. Men vi har även ett litet problem i vardagen. Innan jag köpte honom så skötte jag om honom i några månader, och det var under maj/juni/juli osv. Då sa hans gamla skötare att han inte går och sadla då han bara kastar sig när man ska spänna sadelgjorden. Jag testade och mycket riktigt, han slängde sig hejdlöst bakåt så han kom lös och slapp då ha sadel på sig eftersom dom inte vågade sätta på sadeln igen. Jag misstänkte direkt att han har ju ont, trots han inte visar sånna beteende annars. Han blev genomsökt och dom kunde inte hitta nånting att han skulle ha ont ens i närheten av där sadeln sitter. Så när jag sen köpte honom och flytta honom så tränade vi på att sadla och då vart han världens snällaste och lugnaste och rörde inte en muskel när man spände. Men nu! När det har blivit juni månad/ slutet av maj månad igen (samma period som när han slängde sig sist) Så har han börjat igen. Han liksom backar bakåt och visar att han inte vill när man spänner, inte alls som han var förr dock när han verkligen slängde sig men han visar i alla fall att han tycker inte om det. Han blev genomsökt igen och vi hittar fortfarande inget fel i kroppen på honom. så jag är väldigt kluven just nu varför det har kommit tillbaka just exakt vid samma period. Är det för att det är brunstsäsong, är han bara oarbetsvillig nu eller vad kan det bero på? Sadeln ligger bra och aldrig varit något fel med innan. Ösa gärna på med tankar och idéer! Mvh
Låter som ett klassiskt fall av sadeltvång?
 
Låter som ett klassiskt fall av sadeltvång?
Var också min första tanke, men tog som sagt ut en tjej som kollade igenom honom och hon kunde inte hitta ett enda spår på sadeltvång hos honom, inte ens i närheten sa hon. Det är ju just bara när man spänner första hålet han reagerar, inte annars.
 
I mitt tycke har du då en för kort gjord.
Har letat som en tok efter en längre gjord då jag har i den största storleken just nu:( är det någon som har något tips då om märken/butiker med extra långa sadelgjordar? Hittar bara till 145...
 
Var också min första tanke, men tog som sagt ut en tjej som kollade igenom honom och hon kunde inte hitta ett enda spår på sadeltvång hos honom, inte ens i närheten sa hon. Det är ju just bara när man spänner första hålet han reagerar, inte annars.
Vad hade hon för utbildning? Det du beskriver ÄR sadeltvång. Det är inget snack om saken.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp