Det här med att sälja på annons.

Pia

Trådstartare
Jag tror jag blir tokig snart.:banghead:
Jag har ingen häst längre, och kommer inte att skaffa igen, så nu har jag massor av saker att sälja.
Småsaker utan större värde tar jag med till nån hästloppis, men allt det andra har jag satt ut på annons och jag börjar fundera på om folk är som dom ska.
Jag har fått frågor om pris och skick på en vagn, trots att allt detta fanns att läsa i annonsen. Någon har ringt och frågat om jag har en plog att sälja eftersom jag säljer en loksele. Jag har bestämt tid med en som skulle komma och hämta här, men hon varken hörde av sig eller kom.
En tjej ville köpa om inte frakten var för dyr. Jag uppgav vad det kostar att skicka med post och bussgods, men då då ville hon att jag skulle sitta vid datorn och kolla upp andra alternativ också så att det går att välja på fler, för det var ju lite dyrt. Eftersom väldigt många ville ha just den saken sålde jag till den första som bestämde sig , och fick en utskällning via mail av den veliga tjejen.
Och alla dessa fraktfrågor gör mig galen. Jag kan väl inte veta om dhl eller posten hanterar paketen snällast.
Hur gör ni när ni handlar på annons?
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag säljer oftast via Tradera, få frågor och snabba avslut.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag förstår frustrationen!

Många gånger lägger man ner en massa timmar helt i onödan på folk som krånglar.
Det går visst att krångla på rätt många sätt har jag lärt mig.

Hatar att sälja saker!...
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Guud vad jag känner igen mig!! Ibland undrar man hur korkade folk är??
Jag kom på att det gällde att vara stenhård, skriva tydligt i annonsen och skita i alla som verkar jobbiga...
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag förstår känslan.. Skulle skänka bort ett gäng trasiga täcken, fick 100 frågor av en 14 årig tjej, jag skulle ta massa bilder, beskriva täckena mm. Alltså, det va trasiga täcken! Spännen o sånt va helt så jag tänkte mest om någon ville ha som reserv eller att sy nya täcken med! Har även bestämt träff med flera som inte hört av sig osv!
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag förstår känslan.. Skulle skänka bort ett gäng trasiga täcken, fick 100 frågor av en 14 årig tjej, jag skulle ta massa bilder, beskriva täckena mm. Alltså, det va trasiga täcken! Spännen o sånt va helt så jag tänkte mest om någon ville ha som reserv eller att sy nya täcken med! Har även bestämt träff med flera som inte hört av sig osv!

På den tiden jag sålde egna uppfödnngar var det ett antal som bestämde tid, kanske till och med ringde kvällen innan för att kolla att allt var ok - men sedan aldrig dök upp.

Där hade man bemödat sig om att snygga till hästen, sladdat ridbanan och hållit sig hemma - och ingen kom.

Alternativet att de kom och provred, och hade fått en gratis ridtur på söndagsutflykten.

Alternativt den som kom oanmäld för att vi inte skulle kunna "mixtra" med hästen och sedan blev sur för att vi inte hade tid att visa den.

Fast å andra sidan har jag åkt trettio mil för att komma till ett ställe där ägaren stod finklädd med bilnyckeln i handen, totalt omedvten om att vi bestämt tid två dagar innan.

Nä tvi för att sälja och köpa. Vad det än gäller.

Bil köper jag på firma mest för att slippa sälja den gamla privat...
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Bil köper jag på firma mest för att slippa sälja den gamla privat...

+ 1 på den. Sålde vår gamla audi nyligen. La ut den för 5000:- och tyckte det var så pass mkt så att inte alla möjliga skulle ringa. Skrev allt som var fel på den i annonsen. Jag blev totalt nedringd, kom ut två och tittade på den, dom första ville pruta ner till 1000 kr, och backade sen för att kylvattnet hade frusit (det var ett par plusgrader ute, och nej det var inte fruset..) Dom surade dessutom om att bilen stod på sommardäck, trots att det stod i annonsen.. Den som köpte den prutade till 3000:- och jag lät det gå bara för att kunna ta bort annonsen på bilen...
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Själv har jag blivit kallad "ute igen pga oseriös köpare" för att jag just tyckte frakten var för dyr.

Van som jag är vid Tradera där man faktiskt försöker hitta den billigaste frakten som säljare, så hoppar jag av en affär om en säljare väljer att ta Posten alt Bussgods som är betydligt dyrare alternativ (nu pratar jag täcken som är lite skrymmande) .. Spec då jag har en bit till bussgods.

Själv skickar jag med fördel med schenker som hittintills visat sej va billigast. (och spårbart)
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag blir tokigmed på annonser! Har en dator ute (macbook) och folk verkar tro att jag vill skänka bort den! Eller en som var så himla intresserad och sen inte svarade på mail. Folk vill pruta, och visst, lite prutmån går jag med på, men inte under halva priset mot vad jag skrivit i annonsen. En ville pruta mycket bara för att det fanns en annan likadan ute på blocket några hundralappar billigare, jamen köp den då!

Och bilen... Sambon la ut sin Audi A3 i höstas på blocket, det var helt galet. En som hade bestämt att han skulle köpa den, kontanta pengar. Helt plötsligt hade han inte pengarna och ville göra avbetalningar... Absolut inte. Många mailade och ville byta mot sämre bil och betala av resten. Eller totala skambud, bilen låg ute för 70 000, de ville betala 40 000... Helt tokigt. Till slut efter mycket om och men blev den såld. Efter det skaffade sambon bil via privatleasing på bilaffär. Det är lätt värt för man slipper sälja bilen efter två år, då byter man in den mot en nyare bil.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

När jag ser en annons med "ute igen pga oseriös köpare" så läser jag inte ens vidare i annonsen... Jag vill inte bli kallad oseriös köpare i nästa annons för att jag inte ville ha deras vara.. Inget köp är klart förrän betalningen är lagd..
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Själv har jag blivit kallad "ute igen pga oseriös köpare" för att jag just tyckte frakten var för dyr.

Van som jag är vid Tradera där man faktiskt försöker hitta den billigaste frakten som säljare, så hoppar jag av en affär om en säljare väljer att ta Posten alt Bussgods som är betydligt dyrare alternativ (nu pratar jag täcken som är lite skrymmande) .. Spec då jag har en bit till bussgods.

Själv skickar jag med fördel med schenker som hittintills visat sej va billigast. (och spårbart)

Men om man vill att det skickas med schenker kan man väl fråga vad frakten kostar med schenker? Inte "vad kostar frakten" och sedan sura ihop för att säljaren inte tittat på det bolag man önskar.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

En ville pruta mycket bara för att det fanns en annan likadan ute på blocket några hundralappar billigare, jamen köp den då!

Jag ska sälja en jacka. Den är använd max 5ggr och är ute för halva priset (inklusive frakt) av vad den kostade när jag köpte den.
Fick ett mail: "Vad är absolut lägsta pris på jackan? Vet att affärerna reade ut de här för X kr (lite lägre än mitt pris) nya.

.....jamen vaddå då? varför köpte du inte jackan i butik när den var på rea då?
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag har inte heller någon häst längre och MASSOR med prylar att sälja lämnade faktiskt in allt till ett företag som säljer på kommision.

Så skönt att lämna in allt, vi satte gemensamt priset på sadlarna och resten skötte försäljaren, nu får jag mail en gång i månaden med allt som är sålt :)
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Och bilen... Sambon la ut sin Audi A3 i höstas på blocket, det var helt galet. En som hade bestämt att han skulle köpa den, kontanta pengar. Helt plötsligt hade han inte pengarna och ville göra avbetalningar... Absolut inte. Många mailade och ville byta mot sämre bil och betala av resten. Eller totala skambud, bilen låg ute för 70 000, de ville betala 40 000... Helt tokigt. Till slut efter mycket om och men blev den såld. Efter det skaffade sambon bil via privatleasing på bilaffär. Det är lätt värt för man slipper sälja bilen efter två år, då byter man in den mot en nyare bil.

Just bilar är helt sjukt. Det finns "yrkesskojare" som ringer på alla bra beg bilar. Jag hade en ute för 85.000. Det ringde flera som skulle pruta INNAN de sett bilen; den siste sa ungefär "58.000 på ditt bankkonto i morgon". Jomenvisst att jag ville pruta nästan 30.000 på bilen....
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Det är verkligen himla trist... Har de nånsin lyckats med en sådan prutning? Känns helt orimligt!
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

På den tiden jag sålde egna uppfödnngar var det ett antal som bestämde tid, kanske till och med ringde kvällen innan för att kolla att allt var ok - men sedan aldrig dök upp.

Där hade man bemödat sig om att snygga till hästen, sladdat ridbanan och hållit sig hemma - och ingen kom.

Känns överlag som att folk värderar andras tid otroligt lågt, vem vill inte anstränga sig i onödan för deras skull liksom?! :meh:
Fick visa vår lägenhet själva (hyresrätt) när vi skulle flytta och uh vad mycket folk som ringde och skulle komma då och då men sen bara inte dök upp när man vikt en hel dag åt att bara vare hemma för att de skulle komma "någon gång på eftermiddagen".
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Det låter ju jättebra, visste inte ens att det fanns.
Just nu känns det lite bättre faktiskt, för i dag har jag sålt två selar, båda till jättetrevliga tjejer. I morgon ska jag möta upp någon på en parkering och lämna andra grejer, hoppas bara hon dyker upp.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag sålde av lite grejer i höstas. Fick sålt på "de dyra" grejerna snabbt och smidigt faktiskt. Jag var öppen från början med "första person som lägger betalningen säljer jag till". Stör mig på folk som skickar 1000 frågor (och dessutom ofta är sega på att svara) och sen blir det knäpptyst...

De billiga sakerna la jag ut på tradera. Tyvärr gick inte priset upp så jättemycket. Fick sålt ett jättefint mias-schabrak för 10 kr liksom... Hade lagt ut varan med lägsta frakten jag kunde hitta. Men köparen började krångla angående frakten... Ville att jag skulle byta fraktsätt och när jag inte ville det började hon tjata om att hon ville ha spårbart. Orkade då inte krångla mer så jag tog spårbart, vilket kostade mig mer än vad jag hade gått plus på varorna jag sålde. Hon betalade ju bara för den låga frakten såklart, och jag fick stå för mellanskillnaden. Via tradera orkar man inte bråka direkt heller, eftersom man trots allt lämnar omdöme efteråt. Men varför krångla så för något som du köpt för 10 kr???
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Det är ju nackdelen med tradera. Har man otur får man i stort sett ingenting för sina grejer. Jag skulle hellre skänka ett schabrak till någon ridklubb än ha en massa jobb med att skicka det och tjäna 10:-
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 307
Hästmänniskan Alltså inatt fick jag ett underligt svar på min FB annons ang ett rosa, lite äldre PS schabrak med lindor. Schabraket är sålt och...
2
Svar
24
· Visningar
3 333
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp