Det här med att sälja på annons.

Sv: Det här med att sälja på annons.

Ja, lite svårt att göra i efterhand dock... Hade ju en förhoppning att det skulle ha kommit upp i lite mer i alla fall. Tradera är alltid en chansning.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

HATAR att sälja på annons, ska precis köpa ny bil och gör det lätt via bilfirma för att de tar den gamla i inbyte för en symbolisk slant. Hellre det än att sälja på Blocket och ha 100 telefonsamtal med folk som vill pruta, komma och titta och sen aldrig dyker upp, etc etc, det känns helt enkelt inte värt de kanske 2-3000 jag eventuellt skulle kunna få ut mer av att sälja den privat. Är dessutom inte helt bekväm med att ha kreti och pleti springandes hemma hos mig för att titta på min gamla bil.

Sålde en pelletsbrännare på Blocket för ett tag sen, då var det en som tyckte att jag skulle gå ner i pris eftersom han var ju tvungen att köra ända från XXX (c:a 40 mil) för att hämta den. Jamen det är väl inte mitt problem??

Har även fått klagomål från en person som köpte ett par jeans av mig på Tradera. Jag hade i annonsen angett storlek, beninnerlängd samt omkrets i midjan (eftersom storlek är så himla olika från modell till modell). Personen som köpte hade tolkat "omkrets" som "mått från höft till höft" och blev skogstokig när det visade sig att jeansen inte passade och skickade ett svavelosande mail där hon hotade med att lämna dåligt omdöme eftersom det var så oklart med måtten, som om begreppet "omkrets" var något ytterst diffust och svårdefinierat. Blev så extremt trött på hela situationen att jag bara betalade tillbaks pengarna och sa att hon kunde skänka jeansen till Myrorna (eftersom hon dessutom krävde att jag skulle betala returfrakten). Att någon ens ORKAR hålla på så för mindre än 100 spänn övergår mitt förstånd.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Jag blir lite trött på folk som vill ha bilder på saken ur alla möjliga vinklar och vrår. För att SEN komma på att tyvärr jag har inte pengarna du begär men du kan få xxxx kr.

Varför inte inleda kontakten med en fråga om priset är diskuterbart istället för att slösa med min tid :(


Eller när jag sålde en Wintec... Nyskick med MASSOR av matchande tillbehör i samma färg för 5000 kr.
Var snäll och körde fem mil för att möta upp köparen.
Väl framme var hon chockad över att den var i syntet, hon ville ha en i läder och försökte övertyga mig om att jag hade fel.
Till slut kom hon på att hon kunde köpa den för 3000 kr.
Usch vad arg jag var. Herregud man läser väl på
Om det man ska köpa innan man lurar iväg någon på en resa.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Och köp och säljgrupper på Facebook är verkligen helt hopplöst.

Folk vill enbart köpa sadlar för under tusenlappen och sen ska de levereras hem till dem också.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

Men om man vill att det skickas med schenker kan man väl fråga vad frakten kostar med schenker? Inte "vad kostar frakten" och sedan sura ihop för att säljaren inte tittat på det bolag man önskar.

Jo men just denna säljare skickade ENBART med Bussgods. Och när jag då tycker att 130 för ett täcke som kostar 150 är mkt så är jag en "oseriös köpare" ?
Som sagt schenker kostar typ hälften av bussgods..

Fine nu skiter jag väl egentligen i det ... Men ser denna person uppdatera med fler täcken i (samma) grupp på FB och sen skriva igen efter ett tag "ute pga oseriös köpare" ANTAGLIGEN fler som tycker att frakten är väl dyr i förhållande till andra företag och täcken. För 280 får jag ett BRA fleecetäcke från andra företag ...

Så just den där termen "oseriös köpare" har just tappat en del i mina ögon, för att backa pga av att man inte vill använda den dyraste frakten och säljaren bara använder den, för säljaren spelar det ju ingen roll om den tar schenker, bussgods eller flyg, säljaren betalar ju inte frakten men för mej som köpare så är det ju en j-a skillnad. Att då säga att jag är oseriös pga av det ? Nej det irriterar mej !
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

KL
Eller som personen som skulle köpa en sadel av mig. Hen provade, hörde aldrig av sig. När jag väl fick tag i hen (efter dektektivarbete) så fanns inga pengar men om hen kunde få ha sadeln tills hen hade pengar? Blev skitsur när jag påpekade att jag inte hade lust att hålla kreti och pleti med utrustning.
Och då måste man ju själv bli sådär tvär för att få tillbaka sina prylar och det gillar jag inte.

Sålde en komplett pelletsbrännare på blocket till en på samma ort som har med sig min granne in och tittar på den. Grannen försökte först pruta ned brännaren med 1000 kr med en "lilla gumman" attityd. Sen skulle jag släppa med pellets för 1000 kr. Sen frågar HAN köpare om de har kärran med sig så de kan lasta på. Men då fick jag nog och förklarade att sist jag kollade så var vi i MITT pannrum där JAG säljer MINA grejer och det är inte en pinal som lämnar tomten innan jag har pengarna i näven.:rage:
Jag brukar inte bli förbannad men jag tål inte se grannen än. Så är jag med i Grannfejden om några år så vet ni, kära Bukemedmänniskor, vad som egentligen utlöste det hela
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

fick ett spydigt mail från en som var intresserad av att köpa min dressyrhäst när jag sålde den.
Det började med att hon, via mail, kontaktade mig samma dag annonsen kom upp och sa att hon var intresserad, hon verkade verkligen ha ett bra hem att erbjuda hästen, men hon skulle iväg en vecka och kunde inte komma förens efter det och eftersom hon hade så långt att åka ville hon ha en film på hästen för att kolla om det var någon idé för henne att ens komma och provrida (jag hade dock länkat till ett flertal filmer i annonsen, visst, ingen superkvalité på de filmerna kanske, men du såg klart och tydligt hur hästen rörde sig osv), jag lovade dock aldrig att hästen skulle vara kvar när hon varit iväg.

I annonsen skrev jag att hemmet var viktigare än priset (som f.ö. redan var extremt lågt satt för den hästen), med det menade jag väl som så att jag var mer mån om att hästen hade det bra, än att jag tog det pris hästen egentligen var värd.
Dagen efter jag satte in annonsen kom några och provred, det funkade bra och det visade sig vara dessutom en av Sveriges mer namnkunniga unghästtränare = jag visste att hästen skulle få ett bra och framförallt kunnigt hem. De bestämde sig för att köpa hästen på stående fot och gav mig hälften av köpesumman kontant. När jag sedan mailade tjejen som hört av sig först om att hästen var såld, får jag till svar:

"Så du är ännu en som brydde sig mer om pengarna än hemmet i alla fall", detta efter att jag precis reat ut min häst till en superduktig tränare(?):arghh:

Jag svarade argt att hon hade inte med att göra vem jag sålde min häst till och att jag inte heller lovat att hålla den tills hon hade tid att komma och provrida, om hon ens ville det.:rage:
Efter det hörde hon inte av sig mer.

Hästen har det iaf bra nu och har kommit en bra bit på vägen i sin utbildning, så jag är övertygad om att jag sålde till rätt person.
 
Sv: Det här med att sälja på annons.

jamen det där med "hem viktigare än pris" har jag märkt OFTA tolkas av köpare som "är villig att skänka hästen till just DIG"

Hade en ponny på annons för några år sedan, utbildad LA/LA, hoppar fint men ingen ponny man stoppar i en femkrona i för att sedan åka runt en bana. Ville ha 55, folk ringde och pratade i säkert 30 min om allt och inget för att i slutet av samtalet komma på att deras budget var 20. OK om man prutar ett par procent men över 50%??? Eller tycker att det är sjukt rimligt att kräva ett halvår (minst) prövotid, gratis?

Nä. Kan man inte betala för en tävlingsponny/ta lån för att köpa den/lägga handpenning inför prövotid har man nog inte råd att hålla en tävlingsponny heller, resonerar jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 271
Hästmänniskan Alltså inatt fick jag ett underligt svar på min FB annons ang ett rosa, lite äldre PS schabrak med lindor. Schabraket är sålt och...
2
Svar
24
· Visningar
3 318
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp