Det här med att skaffa/inte skaffa barn

Speciellt om det lär lång fertilitet i släkten, då finns ju ännu längre tid kvar rent generellt! Vet att jag hade en vårdtagare som berättade att hon kom i klimakteriet när hon var 36 :nailbiting:. Men som sagt! Det är då verkligen inte vanligt.

Intressant! Jag har funderat på om jag håller på att hamna i klimakteriet nu och jag är 35. Har bland annat låga östrogenvärden och lite andra kroppsliga ”incidenter” får mig att fundera på detta.
 
Intressant! Jag har funderat på om jag håller på att hamna i klimakteriet nu och jag är 35. Har bland annat låga östrogenvärden och lite andra kroppsliga ”incidenter” får mig att fundera på detta.
Som sagt inget vanligt men givetvis inte omöjligt! Har dina äldre släktingar varit fertila länge? För det brukar "gå i arv" vad jag fått till mig.
 
Som sagt inget vanligt men givetvis inte omöjligt! Har dina äldre släktingar varit fertila länge? För det brukar "gå i arv" vad jag fått till mig.

Alltså ingen aning! Alla fick barn när dom var typ 25 så svårt att veta. Men morsan kom ju i klimakteriet senare iaf vet jag, var nog i slutet av 40-årsåldern.
 
Alltså ingen aning! Alla fick barn när dom var typ 25 så svårt att veta. Men morsan kom ju i klimakteriet senare iaf vet jag, var nog i slutet av 40-årsåldern.
Då är det nog samma för dig. Förändringarna kan ju bero på stress och såna grejer. När jag jobbade på ett ställe där jag inte trivdes alls (alltså läs ångest) så trodde jag att jag kommit i övergångsåderm pga mitt humör och utebliven mens. När jag sedan slutade där kom plötsligen mensen tillbaka 🤔
 
Alltså ingen aning! Alla fick barn när dom var typ 25 så svårt att veta. Men morsan kom ju i klimakteriet senare iaf vet jag, var nog i slutet av 40-årsåldern.
Min mormor fick barn ända till 43, vet ej när hon kom i klimakteriet dock. Mamma op. Bort livmodern pga myom när hon var över 40 men äggstockarna fortsatte att "jobba" ett tag till.
 
Jag har inga barn. Är snart 40 år så det kommer nog inte bli några heller. Har börjat inse att det inte längre handlar om ett val, utan att det nu förmodligen inte är möjligt längre. Är ju dock väldigt individuellt som ni skriver ovan.

Har både vänner med och utan barn. Det var ganska många som frågade för några år sedan hur vi tänkte göra. Har varit ihop med min man länge så därför förväntade sig nog många att vi skulle skaffa barn.

Jag funderar mycket på det dock, men kommer aldrig fram till att jag vill ha barn. Men jag kan ändå känna en sorg över att det inte är så. Jag kan känna mig annorlunda och känna att vissa tycker jag är lite konstig för att jag inte har barn. De säger ju inget men jag känner av det på nått sätt.

Har en väldigt liten släkt så ibland kan jag få ångest över att jag kommer bli helt ensam när jag blir äldre, som en del andra varit inne på. Vet att det inte är någon garanti för att man skaffar barn men kan ändå kännas ångestfyllt.

Är ju en stor fråga i livet men man ska ju inte skaffa barn för att någon annan vill det.
 
Som jag skrivit innan i tråden blir jag inte direkt yngre och ett icke-beslut är också ett beslut.
Men 33 är ju verkligen ingen ålder! Min syrra har fått barn vid 41, mamma vid 42, mormor var också en bit över 40, mormors mor var över 45 (mormor säger att hon var 50 men det tar jag med en nypa salt). En av mina lärare fick barn vid 47. Jag har sååå många såna här historier om folk som fått barn sent. Det är ju inte så att man hux flux blir infertil när man passerat 35, bara att risken för barnlöshet ökar något.

Hade jag varit du hade jag släppt det helt i 5 år till och DÅ tagit en ordentlig funderare.
 
Jag skulle säga att det är väldigt, väldigt osannolikt att du inte kan vänta.

Som jag sagt innan i tråden är det inte så att jag kommer skaffa några barn NU oavsett beslut. Men jag vill ha beslutet klart.
Men det är väl fel av mig att vilja ha nån slags plan i livet.
 
Nu är varken du eller jag psykiater så du låste nog vända dig till den för hjälp med utprovning av annan medicin/dos/kombination som du sedan faktiskt äter.

Jag var hos läkare igår. Det första han frågade var om jag hade barn, om jag skulle skaffa och om jag visste att jag kunde vara gravid med den medicinen. Då tydligen är det viktigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 513
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 344
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 084
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 557
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp