Det här med att spruta hästar - frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Sådär, det "osprutbara" fölet har fått spruta nummer två.."bara" 18 kvar..

Iaf, sprutade i bringan idag, eller musklerna som går ner mellan frambenen, ganska långt ner men inte under (efter telefonanvisning av vet).

Damen tyckte faktiskt det var en aningens aning mindre hemskt än halsen, men om det berodde på sprutställe eller första steget till tolerans vet jag inte.

Iaf, satte kanylen, inget blod. Satte pås prutan och aspirerade - inget blod. Sprutade långsamt in 10 ml penicillin (prokainfritt om det har betydelse).

Allt okej, ingen allergisk chock, fölis fick havre och var ganska trevlig.

Men det blev snabbt "svullet" där jag sprutat och svullnaden känns ganska hård. När jag tog ut kanylen kom det upp lite blod i den med.

Ska jag oroa mig? Lyckades jag klanta mig, eller är det helt enkelt sådant som händer och inget att oroa sig för?

Var kvar i stallet i fem minuter, fölis åt glatt kraftfoder och var normal. Ska gå och släppa ut dem såsnart de ätit upp morgonmaten.

Men svullnaden som blev..som sagt, ska jag oroa mig, ellerär det sådant som kan bli? Blev inte ens en upphöjning igår när jag sprutade i halsen, men så är jag betydligt mer van att spruta halsen med.

Vet att fölis fick SMÅ, mjuka svullnader som gick ner på en dag när hon sprutades (av vet) i.m. i halsen med ethacillin när hon var tre veckor.

Och så nästa fråga. Jag ska ju variera stickställe så mycket det är möjligt, det känns inte snällt att spruta 20 sprutor (10 på var sida) i halsen på en så liten häst (föl, 4½ månad, 200 kg, 1.25 ca i mankhöjd). Vet föreslog förutom halsen musklerna som går ner mellan frambenen, musklerna ovanför armbågen samt bakdelen. Jag vågar dock inte spruta i musklerna ovanf armbågen, känns som det är för mycket ben och grejer under där.

men baken... Hur stor risk är det att trassla till ischiasnerven? Nuv vet sa inget om det, men vet att när hon var 3 v ville den vet inte spruta i baken pga att man kunde komma åt ischiasnerven och det var inte bra.

Och, damen spänner baken något fruktansvärt, och kan/bör/ska man verkligen sticka i spända muskler? Det känns elakt men hur är det ge?

(Vet svarar inte, annars skulle han få svara på allt det här)
 
Jag försökte spruta en spänd häst i rumpan... ha ha. Det gick inte ens att få in kanylen, tvärkört! Kanske du kan spara rumpan tills hon verkar ha accepterat det lite mer?
 
he he, det ante mig. Och är ju tunna, tunna kanyler så de skulle nog bara bli böjda då.

Jag får hoppas att halsen och bringan räcker då. Attans små ytor bara tycker jag =/ (för många sprutor alltså)

Svullnaden har gått ner iaf, är lite lite kvar men det är mjukt, och visste jag det inte skulle jag nog inte ens märka det.

Inga problem att äta, röra sig etc och är som vanligt (utom att hon fått för sig att täcket är jättefarligt och skenar runt hagen som en idiot när det är på. Hoppas det INTE regnar eftersom jag fick ta av det. Hon får väl ha det inne istället. Igår tog det 5 h innan hon slutade frysa när jag åkte och handlade och var borta en timme och det passade på att ösregna..)
 
Den enda nackdelen med att spruta i bröstmuskulaturen är just som du upptäckt att det svullnar. Om man sprutar i halsen men för ytligt brukar man kunna få större svullnad där också. Svullnaden är inte farlig, brukar gå bort på ett par dagar. Är det fortfarande svullet när det är dags för nästa spruta så sätt den nå´n annan stans.

Att det kommer blod när du tar ut kanylen är inte ovanligt, du har då punkterat nå´t kärl på vägen in, huvudsaken är att du aspirerat ordentligt och det inte kommer blod innan du sprutat.

När det gäller att spruta i baken, så visst finns det risk att man skadar nerver, detta är skälet till varför man inte gör det så ofta i Sverige, men det finns ju risker med halsen också - dock kanske inte med så stora följder, men en hals kan bli VÄLDIGT stel länge efter sprutning.

Att variera sprutställen är ett sätt att sprida riskerna litegrann - ju mer som sprutas på ett ställe desto större risk för bestående skador. Min rekommendation: Spruta mest i bröstet - det finns minst risker för bestående skador + skulle böld uppstå är den lätt att dränera och stör ej - och variera med hals, rumpa och ev triceps (men inte om musklerna där är väldigt små)

Det gör ondare att få nå´t insprutat i spänd muskel.

Lycka Till, du är duktig som kämpar på!


/z :)
 
TACK för svar! Svullnaden gick som sagt ner ganska snabbt (en timme, iofs var då 30 minutrarna av den timmen vansinnesgalopp..). Är yttepyttelite kvar, men mjukt. Och visste j ag inte om det skulle jag inte märkt det som sagt (dvs kom hon in från hagen en dag med den lilla, lilla svullnaden skulle jag inte märkt den under dagliga visitationen).

Jag tror jag kör på hals vä sida, bringa vä sida, hals hö sida, bringa hö sida så länge då. Som sagt törs jag inte sprua i den ovanför arbågen, och det är ju föl så inte världens största muskler där. Och bken är ju spänd som en fiolsträng, och då är ju risken jag böjer kanylen, och gör det dessutom mer ont så är det ju inte så lyckat.

Jättetack som svar som sagt, blev lite oroad när det svullnade sådär, men är betydligt lugnare nu =)

Nyfiken fråga btw.. Vad händer om man får PROKAINFRITT penicillin som ska vara i.m. ut i blodet istället? Chock av prokainet kan hon ju inte få, men vad kan hända? Jag smygläste fö i FASS och där stod det (för människor) att det kunde ges både i.v. och i.m. Men samtidigt sa ju vet att jag skulle se till så jag inte hamnade i blodkärl. Men inte vad som kunde hända, och jag tänkte ju inte på att fråga för jag visste inte det var prokainfritt då. Någon som vet?
 
Om det är Geepenil hon får så är det egentligen inte godkänt att spruta i.m. på häst, utan är tänkt att ges i.v. Så det gör alltså inget att det kommer i blodet...
Prokainet som finns i andra prep. är förutom att det förlångsammar upptaget från injektionsstället även ett bedövningsmedel, och bensylpenicillin bundet till detta retar ej vävnaden så mycket (eller så gör det i alla fall mindre ont där vävnaden blir irriterad).

Till svin & nöt är Geepenil godkänt i.m. Jag vet inte om det är mindre vävnadsretande till dem, eller om de bryr sig mindre...

/z :)
 
Såg just i en annan tråd att hon får Doktacillin - ampicillin, alltså inte vanligt Bensylpenicillin.

Sorry, då gäller ju annat. Det finns olika varianter av ampicillin, som ampicillin-natrium eller ampicillin-trihydrat. Ampicillin-natrium kan ges intravenöst även till häst, alltså ingen fara om det kommer i blodet. Jag tror att Doktacillin innehåller Ampicillin-natrium, du får kolla bipacksedeln.

/z :)
 
Ampicillin-natrium står det. Så då behöver jag alltså inte vara så orolig att det ska komma lite i blodet? Phu vad skönt i sådana fall =)

Är skönt nog att slippa ha prokainrelaterad chock att oroa sig för, och "bara" allergisk chock.. (Som inte är så bara, men väldigt mkt ovanligare än prokainchock).

Sen att man får känna sig som den lille hobbyveterinären när man blandar och donar och har sig är ju en bonus ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp