Det här med att välja bil... Please help!

farin

Trådstartare
Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool:
Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu behöver jag er input!
Har idag en Volvo V70, två hundar och stor dubbelbur. Önskar gå ner i storlek på bil, minska förbrukningen och få lägre skatt. Kommer behöva byta hundbur, men den behöver fortfarande vara minst 70 cm djup och 80 cm bred. Där föll många av de mindre bilarna (Skoda Fabia, VW Polo, Toyota Auris eller vad den heter) bort. Volvo V40 och V60 fungerar inte heller med tanke på hundar. Dessutom tycker jag de är orimligt dyra i förhållande till andra märken. Är av flera logistiska skäl inte redo för elbil. Är inte heller övertygad om att det är rätt väg att gå ur klimatperspektiv, men den diskussionen får tas vid ett annat tillfälle, möjligen när logistiken gör det möjligt för mig att överväga elbil.
'
Tittar nu på VW Passat eller Golf (sportkombi för tillräckligt utrymme för hundarna), Ford Focus, Skoda Octavia och som bubblare även Dacia Duster.
Vad har ni för erfarenheter av dessa? Finns det anledningar att absolut stryka någon av dem från listan? Är det någon som är en pärla? Har du tips på något udda märke som jag helt missat (och antagligen inte vågar köpa... det är tillräckligt läskigt att gå från Volvo till nåt annat :nailbiting:)

Och vad är viktigast att kolla på/fråga om när jag väl ska köpa denna nya begagnade bil?
 
En Skoda Octavia är inte ett steg ner i storlek jämfört med en V70, snarare tvärtom. Gissar att det är samma med en Passat. Sen behöver ju inte det var negativt, men om önskemålet var att gå ner i storlek :)
 
En Skoda Octavia är inte ett steg ner i storlek jämfört med en V70, snarare tvärtom. Gissar att det är samma med en Passat. Sen behöver ju inte det var negativt, men om önskemålet var att gå ner i storlek :)
Men de får inte plats med lika stor hundbur? Och har både lägre förbrukning och skatt, så något måste ju vara mindre?
 
Vi ÄLSKADE vår gamla (-99) Octavia kombi och på den tiden var bagageutrymmet i den MYCKET djupare än i svärmors V70; i V70n var vår leonberger tvungen att ligga ned, men hon satt upprätt i Skodan.
Tittar på lite nyare modeller :D (från 2012). Men det är bredden som gör att jag måste byta bur om jag väljer Octavian, så den är fortfarande tillräckligt djup :up:
 
Ingen aning :p Om man inte får plats med lika stor hundbur så beror det nog på formen på lastutrymmet. För Octavian har större lastutrymme volymmässigt än v70.

Detta är en artikel om 2013 års Octavia. Idag är lastutrymmet 640 liter.
https://www.expressen.se/motor/nya-skoda-octavia--mer-last-an-volvo-v70/#:~:text=Lastar mer än Volvo V70&text=De utökade måtten gör Octavia,endast mäktar med 575 liter.
Tack för länken!
Det är bredden som skiljer. Har en bur som är 1060 mm nu, går in max 990 i Octavian. Inte så stor skillnad och för nuvarande hundar spelar det ingen roll alls, de får lätt plats. Men trist att behöva byta bur, är nöjd med den jag har.
 
Golf kombi!
Vi har en från 2010 som gått snart 30 k, billig att äga och köra. Finns hur mycket delar som helst, billig att laga. Har haft den några år och bara bytt ett par slitagedelar. Kommer köpa en nyare Golf när denna är slut. Himla smidig bil, liten jämfört med V70 men ändå väldigt rymlig.
 
Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool:
Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu behöver jag er input!
Har idag en Volvo V70, två hundar och stor dubbelbur. Önskar gå ner i storlek på bil, minska förbrukningen och få lägre skatt. Kommer behöva byta hundbur, men den behöver fortfarande vara minst 70 cm djup och 80 cm bred. Där föll många av de mindre bilarna (Skoda Fabia, VW Polo, Toyota Auris eller vad den heter) bort. Volvo V40 och V60 fungerar inte heller med tanke på hundar. Dessutom tycker jag de är orimligt dyra i förhållande till andra märken. Är av flera logistiska skäl inte redo för elbil. Är inte heller övertygad om att det är rätt väg att gå ur klimatperspektiv, men den diskussionen får tas vid ett annat tillfälle, möjligen när logistiken gör det möjligt för mig att överväga elbil.
'
Tittar nu på VW Passat eller Golf (sportkombi för tillräckligt utrymme för hundarna), Ford Focus, Skoda Octavia och som bubblare även Dacia Duster.
Vad har ni för erfarenheter av dessa? Finns det anledningar att absolut stryka någon av dem från listan? Är det någon som är en pärla? Har du tips på något udda märke som jag helt missat (och antagligen inte vågar köpa... det är tillräckligt läskigt att gå från Volvo till nåt annat :nailbiting:)

Och vad är viktigast att kolla på/fråga om när jag väl ska köpa denna nya begagnade bil?

Vw passat gillar jag och den är väldigt rymlig. Pigg och trevlig bil. Dock är det bara nyare modeller jag har erfarenhet av, den jag har kört och åkt är bara några år gammal. Minus med vw med dsglåda är att ett byte av växellåda är svindyr. Sist jag hörde om ett pris låg det på ca 90 000 kr.
Skodan hörs vara något trängre invändigt än passaten men om det stämmer kan jag inte riktigt uttala mig om.
 
Senast ändrad:
Jag har en golf kombi, i och för sig en äldre -09, nästa bil kommer också att bli en golf kombi, jag gillar den. Dock har jag lärt mig att en av sjukdomarna på golf och passat är bakluckelåset som ger upp. Men har man utrymningslucka på buren så får man ut hundarna 😁
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 536
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som...
2
Svar
31
· Visningar
2 255
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp