Det här med att välja försäkringsbolag...Hjälp!

Estivuz

Trådstartare
Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den försäkringen täcker ju inte särskilt mycket. :(

Jag bytte från Agra till Sveland med förra unghästen, just för att Agria hade så oerhört dåliga villkor, hade sänkt ersättningen för hältor/rörelsestörningar till 17 000 kr per år och sedan blir premien även dyrare när din häst fyller fyra. Fick hem ett "grattisbrev" när hästen blev fyra som innebar just att de sänkte ersättningen för hältor från 30 000 till 17 000 - Men jag kunde givetvis fortsätta ha 30 000 om jag pungade ut sisådär 1800 extra om året.
Dessutom höjde de ju självrisken. Så jag bytte till Sveland som var betydligt billigare, bättre villkor och lägre självrisk.

Vet att man inte gärna byter bolag i onödan, men på så unga hästar som aldrig varit skadade ska det ju vara okej. Jag menar, det blir ju samma problem med en import? Om du köper den när den är 6 år så kan den haft tidigare skador som det svenska försäkringsbolaget vägrar betala för eftersom de kan påstå att felet fanns där innan.

Nu var det här något år sedan, så min fråga är, har försäkringsbolagen ändrat ännu mer i villkoren och bllivit sämre? Vad har ni för försäkringsbolag och vad betalar ni? Vad täcker det?

Första, andra året skulle jag vilja ha runt 50 000 i veterinärvård (utan massa undatag och specialvillkor gällande hältor) och en ganska låg liversättning typ 40 000 - men jag vill kunna höja den sen utan att det ska innebära massor med strul. Hästen var inte jättebillig i inköp och jag är inte jättetät just nu när jag utbildar mig till hovslagare.

Alla tips och erfarenheter mottages ytterst tacksamt.:D Blir alldeles snurrig när jag sitter och läser försäkringsbolagens villkor.
 
Jag har Agria, Folksam och Sveland - enbart av den anledningen att jag inte vill byta bolag. Jag har tur som hade Sveland redan innan de gjorde om - så jga har fast självrisk på 1900 vilket är helt underbart skönt. Jag har hög veterinärvård för alla, men låga livvärden
 
Jag har agria aktiv 120 000 på mina så hältor är inte med men å andra sidan så är det bara dina som betalar ut för behandling av leder hos den vet jag helst använder sist jag tittade.

Har agria eller länsförsäkrinar på allt och varit mycket nöjd förutom ett litet missförstånd vilket löstes bra.
 
Tänk på att ett lågt livvärde nu i början kan slå tillbaka sen. Om du om 2 år vill höja liv och hästen haft något problem, så riskerar du att få reservation på höjningsdelen på livvärdet. Fundera på om det är något du kan ta eller ej, dvs bör ha i inköpsvärde redan? Du kan aldrig garantera att det inte blir strul att höja.

50' i vetvård försvinner mycket fort med ganska lite otur och utan att det behöver vara livshotande. Här är ju en fråga om man har resurser att skjuta till eller är okej med att ta bort om pengarna är slut, eller om man bör ha maxad vetvård för att inte hamna i situationen. Valet är helt personligt.

När det gäller bolag har jag haft alla utom Dina. Har idag IF och Folksam. Byter aldrig på en införsäkrad häst, men i ditt fall är det som du säger sak samma, sen har inget skydd för vad som hänt hittills, ev lösa benbitar eller andra liknande saker.

Läs villkor, kolla pris osv är mitt råd. Stirra dig inte blind på självrisken. Att ha en extraförsäkring som täcker åtminstone en del av resor, medicin, rehab osv kan många gånger vara mer värt och sänka kostnaden mer än en billig självrisk gör.
 
Jag fortsatte med Sveland som på förra hästen. Kändes bra när de sa att de inte ändrat något i villkoren sedan jag sist försäkrade, förutom en liten höjning på självrisken och det kan man som sagt leva med. Finns även möjligheten till att enbart ha en fast, ännu högre självrisk och ingen rörlig också upp till 50 000 kr om jag vill ändra det längre fram. Valde att ha livförsäkring ändå, inte på hela hästens inköpsbelopp men för 75% av det beloppet.
 
Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den försäkringen täcker ju inte särskilt mycket. :(

Jag bytte från Agra till Sveland med förra unghästen, just för att Agria hade så oerhört dåliga villkor, hade sänkt ersättningen för hältor/rörelsestörningar till 17 000 kr per år och sedan blir premien även dyrare när din häst fyller fyra. Fick hem ett "grattisbrev" när hästen blev fyra som innebar just att de sänkte ersättningen för hältor från 30 000 till 17 000 - Men jag kunde givetvis fortsätta ha 30 000 om jag pungade ut sisådär 1800 extra om året.
Dessutom höjde de ju självrisken. Så jag bytte till Sveland som var betydligt billigare, bättre villkor och lägre självrisk.

Vet att man inte gärna byter bolag i onödan, men på så unga hästar som aldrig varit skadade ska det ju vara okej. Jag menar, det blir ju samma problem med en import? Om du köper den när den är 6 år så kan den haft tidigare skador som det svenska försäkringsbolaget vägrar betala för eftersom de kan påstå att felet fanns där innan.

Nu var det här något år sedan, så min fråga är, har försäkringsbolagen ändrat ännu mer i villkoren och bllivit sämre? Vad har ni för försäkringsbolag och vad betalar ni? Vad täcker det?

Första, andra året skulle jag vilja ha runt 50 000 i veterinärvård (utan massa undatag och specialvillkor gällande hältor) och en ganska låg liversättning typ 40 000 - men jag vill kunna höja den sen utan att det ska innebära massor med strul. Hästen var inte jättebillig i inköp och jag är inte jättetät just nu när jag utbildar mig till hovslagare.

Alla tips och erfarenheter mottages ytterst tacksamt.:D Blir alldeles snurrig när jag sitter och läser försäkringsbolagens villkor.
Oavsett vilket bolag man väljer så gäller den aldrig för sådan som KAN ha uppkommit före försäkringens tecknande. Det kan inverka väldigt mycket även på en unghäst. T ex lösa benbitar brukar man inte upptäcka förrän man börjar rida eller gör en röntgen då är det för sent om den inte varit försäkrad redan som föl, helst från foster. Det kan jag rekommendera till alla som föder upp, ta en fosterförsäkring. Den är inte så dyr och kan betala sig flera gånger om senare.
 
Oavsett vilket bolag man väljer så gäller den aldrig för sådan som KAN ha uppkommit före försäkringens tecknande.

Jodå, har man ett schysst bolag så kan försäkringen gälla ändå. Jag försäkrade min importhäst i maj och i oktober/november började han få problem och jag var sedan tvungen att ta bort honom i januari p g a hovbroskförbening och spatt. Jag fick full ersättning från fb-bolaget. Men det är ju självklart inget man ska ta förgivet.
 
Jodå, har man ett schysst bolag så kan försäkringen gälla ändå. Jag försäkrade min importhäst i maj och i oktober/november började han få problem och jag var sedan tvungen att ta bort honom i januari p g a hovbroskförbening och spatt. Jag fick full ersättning från fb-bolaget. Men det är ju självklart inget man ska ta förgivet.

Det som är viktigt att veta är just att enligt villkoren behöver de inte betala en krona. Sen kan de vara schyssta, men man kan inte räkna det. Så bara man är medveten om risken
 
Det som är viktigt att veta är just att enligt villkoren behöver de inte betala en krona. Sen kan de vara schyssta, men man kan inte räkna det. Så bara man är medveten om risken

Ja precis, så är det. Men det kan vara bra att veta att man kan få ersättning ändå, så att man inte ger upp innan man ens har försökt.
 
Jodå, har man ett schysst bolag så kan försäkringen gälla ändå. Jag försäkrade min importhäst i maj och i oktober/november började han få problem och jag var sedan tvungen att ta bort honom i januari p g a hovbroskförbening och spatt. Jag fick full ersättning från fb-bolaget. Men det är ju självklart inget man ska ta förgivet.
Bara att gratulera! eller inte men då menar jag att du fick ta bort hästen...=(
 
Jodå, har man ett schysst bolag så kan försäkringen gälla ändå. Jag försäkrade min importhäst i maj och i oktober/november började han få problem och jag var sedan tvungen att ta bort honom i januari p g a hovbroskförbening och spatt. Jag fick full ersättning från fb-bolaget. Men det är ju självklart inget man ska ta förgivet.

Visst var det schysst mot dig men inte mot alla andra försäkringstagare. Hela grejen med försäkringar faller ju om bolagen börjar betala ut för sådant som har hänt/fanns innan försäkringen började gälla. Då lär försäkringspremierna bli ännu högre. Försäkringar bygger ju på att man garanterar att hästen är frisk när försäkringen tas och att man betalar för att få ett skydd. Om något framkommer som fanns innan försäkringen togs så ska man givetvis inte få någon utbetalning för det.

Jag kan tänka mig att fb i ditt fall inte kunde få fram några bevis på att hästen hade de skadorna innan försäkringen togs och därför betalade ut.
 
@Estivuz Jag har gjort en nyförsäkring nu i och med nytt hästköp, import som inte är försäkrad sedan innan. Jag har valt Folksam, och det gjorde jag även inför ett hästköp för två år sedan som tyvärr fick gå tillbaka.
Jag tycker de verkar lättsamma att ha och göra med samt vettiga villkor.

Agria och Folksam verkar ju dessutom ha nåt samarbete där man kan flytta över hästar mellan bolagen utan karens osv. Kolla upp det. Agria är ju typ inte värt ha ha :o
 
Om hästen är dolda fel försäkrad sedan den var föl så kan det nya försäkringsbolaget ta över den delen om man frågar. Jag har bytt och fått det, se bara till att få det skriftligt innan bytet.
 
Jag har mina i Agria, hög veterinärvård, lite liv. Eftersom jag är plusmedlem i SWB har jag 10% rabatt plus att jag får samlingsrabatt 5 % så det blir Agria även i fortsättningen :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 975
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 911
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 670
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp