Det här med att vara lång och kläder

Sonea

Trådstartare
Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm och ganska normal byggd skulle jag säga. Har stl 40-42 lite beroende på passform men det är väl just frågan om passform om jag vill att det ska sitta bra också.

Så tråkigt att prova byxor då allt är för kort. Försökte köpa chinos en gång men allt hamnade på typ halva vaden (och då rullade jag ner de uppvikta, jag vill gärna ha uppvikt då det är fint) och gick jag upp i stl så hände de kanske någon cm på längden men dålig passform över höfter/rumpa.

Och tröjor/blusar med ärm. Där är det bara att välja att se ut som en pösmunk eller få det tight över axlar och att midjan sitter under brösten för att sen gå ut. Provade en gång på en stor klädsida att välja passform "tall" och de kanske funkar men tyckte mest att de såg ut att vara kläder som är oversized/längre för att de ska vara de och inte bara en liten längre passform men kanske har fel? Ärmlängd ska vi inte ens tala om :cautious:

Några plagg finns det som faktiskt har passat och det är några av uhips jackor där jag tom kan ha stl 38 och sitter toppen :bump:

Så hur gör ni med kläder som är över 182 cm? Behöver tips på alla plan vad gäller fritsdskläder, fina kläder, vardagskläder, rid/hästkläder.

Vill inte ha kläder som knappt är använda som hänger i garderoben som bara tar plats då de kanske stramar någonstans eller att de är lite för kort (eller krypt de där 5 % så de inte alls går längre) och tänkte att det kanske finns fler i samma situation som har kommit på något bra.

Eller är det kläder för män jag ska titta på? Är öppen för att kika på de mesta 🙂
 
Jag är 1,79 och har samma storlek som dig, tycker också det är svårt att hitta kläder som passar.

Nu kommer den bästa årstiden, jag använder jättemycket klänningar. Beroende på modell så har jag vissa klänningar i storlek S, och vissa storlek 44. Så mitt tips är att vara öppen för ,och testa olika storlekar. Ibland köper jag även klänningar i plussize.
 
Jag är 184 cm, har hittat världens bästa byxor på Cellbes:

https://www.cellbes.se/outlet-dam-n...s-588640?variantId=588640-0001&imageId=131627

Fritidskläder köper jag på Engelssons, tycker de är bra i längden!
Har en regnjacka från Didriksson, fick leta länge innan jag hittade någon som gick att stänga över rumpan/höfterna och som var lagom i armarna.
Hur är de på Cellbes i midjan? De ser ut att vara lite högre men kan inte se något om det i produktbeskrivningen..
 
Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm och ganska normal byggd skulle jag säga. Har stl 40-42 lite beroende på passform men det är väl just frågan om passform om jag vill att det ska sitta bra också.

Så tråkigt att prova byxor då allt är för kort. Försökte köpa chinos en gång men allt hamnade på typ halva vaden (och då rullade jag ner de uppvikta, jag vill gärna ha uppvikt då det är fint) och gick jag upp i stl så hände de kanske någon cm på längden men dålig passform över höfter/rumpa.

Och tröjor/blusar med ärm. Där är det bara att välja att se ut som en pösmunk eller få det tight över axlar och att midjan sitter under brösten för att sen gå ut. Provade en gång på en stor klädsida att välja passform "tall" och de kanske funkar men tyckte mest att de såg ut att vara kläder som är oversized/längre för att de ska vara de och inte bara en liten längre passform men kanske har fel? Ärmlängd ska vi inte ens tala om :cautious:

Några plagg finns det som faktiskt har passat och det är några av uhips jackor där jag tom kan ha stl 38 och sitter toppen :bump:

Så hur gör ni med kläder som är över 182 cm? Behöver tips på alla plan vad gäller fritsdskläder, fina kläder, vardagskläder, rid/hästkläder.

Vill inte ha kläder som knappt är använda som hänger i garderoben som bara tar plats då de kanske stramar någonstans eller att de är lite för kort (eller krypt de där 5 % så de inte alls går längre) och tänkte att det kanske finns fler i samma situation som har kommit på något bra.

Eller är det kläder för män jag ska titta på? Är öppen för att kika på de mesta 🙂
Jag är 185cm och har löst det med att jag numera syr nästan alla mina kläder.
Inte så svårt som man kan tro och det är fruktansvärt skönt att få kläder som passar.
Jeans köper jag på BonPrix då de har extra långa
 
Jag är 1,79 och har samma storlek som dig, tycker också det är svårt att hitta kläder som passar.

Nu kommer den bästa årstiden, jag använder jättemycket klänningar. Beroende på modell så har jag vissa klänningar i storlek S, och vissa storlek 44. Så mitt tips är att vara öppen för ,och testa olika storlekar. Ibland köper jag även klänningar i plussize.

Klänningar har jag lite samma problem med, skärningen/passformen hamnar lätt fel och sedan längden på det.När jag köper på nätet blir det minst 3 olika storlekar för att täcka in så jag kanske kan ha någon men oftast får jag skicka tillbaka allihopa. Kan tycka att de är lite roligt att prova i affärer men också tråkigt när jag måste prova så mycket för att hitta ett plagg. Har svårt att hitta den röda tråden också vad/vilket det är som brukar passa också.. men bara att kika vidare och hålla hoppet uppe :D

Annars håller jag med dig angående bästa årstiden, på ett linne exempelvis är det färre saker som måste stämma än en blus med ärmar av något slag :)
 
Jag är 184 cm, har hittat världens bästa byxor på Cellbes:

https://www.cellbes.se/outlet-dam-n...s-588640?variantId=588640-0001&imageId=131627

Fritidskläder köper jag på Engelssons, tycker de är bra i längden!
Har en regnjacka från Didriksson, fick leta länge innan jag hittade någon som gick att stänga över rumpan/höfterna och som var lagom i armarna.
Oj, de byxorna ser superlovande ut!!! Blir en beställning på en gång!

Ska kika på Engelsson. Har ett par byxor från revolution race men ska jag vara ärlig så är de för korta i benen och sitter väldigt löst om rumpan.

Didriksson är de jackorna som jag har nu men tycker egentligen att de är för kort ärm så skulle vilja hitta något annat märke att byta ut mot när de här jackorna börjar ge upp.

Stort tack för bra input!
 
Jag är 185cm och har löst det med att jag numera syr nästan alla mina kläder.
Inte så svårt som man kan tro och det är fruktansvärt skönt att få kläder som passar.
Jeans köper jag på BonPrix då de har extra långa

Mm, kanske blir så tills slut att sy eget men hade hoppats slippa de. Har så många andra intressen som ska hinnas med så tiden räcker som inte till..

Ska kika på BonPrix
 
Håller med om tipset på Asos tall!
För snyggare kostym/jobb-byxor är mina tips Hope Krissy, som är upplagda nedtill men som kan läggas ned typ 1 dm. Då blir de lagom croppade även på en lång person. De har ingen synlig söm nedtill alltså. Jag fick dem nedlagda av Hope-butiken men man kan lämna in till skräddare eller göra det själv.
Och Rodebjer Sini, ett par vidare byxor. Båda är dyrare men kan köpas med rabatt på typ Åhlens ”valfri vara 20%” som de har ibland. Jag har använt mina i många många år och de har inte tappat färg eller form. Byxorna från Hope är ullblandning, sköna även på sommaren.

Ett till tips för sommaren är linnemix-byxorna som Lindex har nu. Riktigt långa och sköna!
 
Tipsar om de större internet handlarna, typ Zalando och Asos. De har en egen kategori Tall (och Petite om en är kortare än standard) så du kan filtrera fram kläder som ska vara sydd längre än standard-kläder.

Har du själv problemet med att du är lång och provat välja den kategorin? :) Har som sagt kikat på de men när jag har sökt tidigare så har det mest kommit upp kläder som är oversized. Men kanske funkar bra? Eller om du har erfarenhet av perite så är jag också nyfiken om just funktionen funkar bra :)

Skulle helst vilja att de var typ en blus i stl 40 som man bräddat typ 4 cm i axlarna och gjort 5 cm längre på längden och om den är formsydd i midjan hamnade på just midjan och inte strax under bröstet..
 
Har du själv problemet med att du är lång och provat välja den kategorin? :) Har som sagt kikat på de men när jag har sökt tidigare så har det mest kommit upp kläder som är oversized. Men kanske funkar bra? Eller om du har erfarenhet av perite så är jag också nyfiken om just funktionen funkar bra :)

Skulle helst vilja att de var typ en blus i stl 40 som man bräddat typ 4 cm i axlarna och gjort 5 cm längre på längden och om den är formsydd i midjan hamnade på just midjan och inte strax under bröstet..
Kan tillägga att jag bara köpt byxor från Asos tall, överdelar har jag ingen koll på.
 
Håller med om tipset på Asos tall!
För snyggare kostym/jobb-byxor är mina tips Hope Krissy, som är upplagda nedtill men som kan läggas ned typ 1 dm. Då blir de lagom croppade även på en lång person. De har ingen synlig söm nedtill alltså. Jag fick dem nedlagda av Hope-butiken men man kan lämna in till skräddare eller göra det själv.
Och Rodebjer Sini, ett par vidare byxor. Båda är dyrare men kan köpas med rabatt på typ Åhlens ”valfri vara 20%” som de har ibland. Jag har använt mina i många många år och de har inte tappat färg eller form. Byxorna från Hope är ullblandning, sköna även på sommaren.

Ett till tips för sommaren är linnemix-byxorna som Lindex har nu. Riktigt långa och sköna!

Sort tack för tips! Ska kika på de.
Jag är 184 cm, beställer en del på Zalando. Filtrerar på tall och då passar ändå ett mycket :)
Låter lovande! Gäller de också blusar/tröjor?
 
Sort tack för tips! Ska kika på de.

Låter lovande! Gäller de också blusar/tröjor?
Ja :)
På tröjor passar typ hälften av de jag beställt hem. I vanlig butik är det ju helt omöjligt! Inte ens 1 av 20 passar ju där.

Skjortor brukar jag måttbeställa från tailorstore(de har även chinos). Men det började jag med långt innan Zalando ens existerade.
 
Jag har två tjejkompisar i din längd, och där köper den ena en hel del från Long Tall Sally. Hon är mer klänningstjej än den andra som mest satsar på herrkläder.
 
Ja :)
På tröjor passar typ hälften av de jag beställt hem. I vanlig butik är det ju helt omöjligt! Inte ens 1 av 20 passar ju där.

Skjortor brukar jag måttbeställa från tailorstore(de har även chinos). Men det började jag med långt innan Zalando ens existerade.
Wow, hälften passar!! Det är ju underbar statestik :love:
 
Har du själv problemet med att du är lång och provat välja den kategorin? :) Har som sagt kikat på de men när jag har sökt tidigare så har det mest kommit upp kläder som är oversized. Men kanske funkar bra? Eller om du har erfarenhet av perite så är jag också nyfiken om just funktionen funkar bra :)

Skulle helst vilja att de var typ en blus i stl 40 som man bräddat typ 4 cm i axlarna och gjort 5 cm längre på längden och om den är formsydd i midjan hamnade på just midjan och inte strax under bröstet..
Jag har inte själv provat då jag äter 173, men alla bilder jag får upp på plaggen är av alla passformar; skinny, normal och oversize. Ibland finns ett plagg i de tre versionerna, ibland finns det bara i tall, standard eller petite.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 463
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Ni som är lite längre vart hittar ni kläder? Vill främst ha byxor som inte är jeans men det är hopplöst då alla är för korta.. Någon som...
Svar
7
· Visningar
445
Senast: skiesabove
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 786
Senast: TygerTyger
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp