Det här med billiga klippmaskiner...

ufot

Trådstartare
Jag har en Islandshäst som går på lösdrift som jag funderar på att klippa på undersidan av halsen ner mot bogen, som en trekant så att hon inte behöver täcke.

Nu är det så att jag bor ute i obygden och vet ingen som har en klippmaskin. Det känns inte försvarbart att köpa en för 1400 kronor (den billigaste jag hittat) och klippa ett område på kanske 10x20 cm säg tre gånger per år.

Jag funderar därför på Biltemas pälstrimmer för 299 kronor. Är det någon som provat? Går det att klippa Islandshäst med denna?
 
Jag har en Islandshäst som går på lösdrift som jag funderar på att klippa på undersidan av halsen ner mot bogen, som en trekant så att hon inte behöver täcke.

Nu är det så att jag bor ute i obygden och vet ingen som har en klippmaskin. Det känns inte försvarbart att köpa en för 1400 kronor (den billigaste jag hittat) och klippa ett område på kanske 10x20 cm säg tre gånger per år.

Jag funderar därför på Biltemas pälstrimmer för 299 kronor. Är det någon som provat? Går det att klippa Islandshäst med denna?


Är inte någon klipp expert. Men mina isisar jag haft o mina shettisar är pälstrimmer för klena för. Hundens Oster funkar inte och den som klippt genom pälsen utan problem är Hööks "billiga" alternativ runt 1400-1600kr. Den har orange på sig. Har en batterimaskin som funkar på pälsen nu.
Det finns fler maskiner som klipper tjocka pälsar.

10x20 cm som klippt gör nog ingen skillnad. Våra är klippta en från käke hals och bringa, under armbåge till sadelstaden. Ändå blev den mycket svettig mot den som är filt klippt.
 
Jag har en Islandshäst som går på lösdrift som jag funderar på att klippa på undersidan av halsen ner mot bogen, som en trekant så att hon inte behöver täcke.

Nu är det så att jag bor ute i obygden och vet ingen som har en klippmaskin. Det känns inte försvarbart att köpa en för 1400 kronor (den billigaste jag hittat) och klippa ett område på kanske 10x20 cm säg tre gånger per år.

Jag funderar därför på Biltemas pälstrimmer för 299 kronor. Är det någon som provat? Går det att klippa Islandshäst med denna?
Jag har bara klippt min häst den trekant du beskriver och han är ett varmblod. Mitt inköp av maskin basas istället på lagotton där hemma.

Vi hade en med sladd från biltema som nya hundägare, rakade tassar och rumpa, kommer ihåg att jag fick ont i armen för den vägde ett ton. Sedan gick den sönder. Köpte en mindre, lättare, sladdlös från biltema den pajade efter två klippningar (obs, inte ens hela hunden!)

Sedan köpte jag en Andis för desto mer pengar. Den klipper hela lagotton utan problem och fungerar lika fint nu efter ett par år, det är också den som jag klippt hästen med. Jag kommer aldrig mer att köpa en budgetmaskin oavsett hur litet område jag ska klippa.
 
Hundens Oster funkar inte och den som klippt genom pälsen utan problem är Hööks "billiga" alternativ runt 1400-1600kr. Den har orange på sig. Har en batterimaskin som funkar på pälsen nu.
min Oster går bra på halsen på mina halvblod. Men resten av kroppen går knappt. Funderar på om det går att trimma den. Den klipper ju så fint så det går knappt att se att hästen är klippt om man inte tittar på nått ställe som inte är klippt.
 
Jag har bara klippt min häst den trekant du beskriver och han är ett varmblod. Mitt inköp av maskin basas istället på lagotton där hemma.

Vi hade en med sladd från biltema som nya hundägare, rakade tassar och rumpa, kommer ihåg att jag fick ont i armen för den vägde ett ton. Sedan gick den sönder. Köpte en mindre, lättare, sladdlös från biltema den pajade efter två klippningar (obs, inte ens hela hunden!)

Sedan köpte jag en Andis för desto mer pengar. Den klipper hela lagotton utan problem och fungerar lika fint nu efter ett par år, det är också den som jag klippt hästen med. Jag kommer aldrig mer att köpa en budgetmaskin oavsett hur litet område jag ska klippa.
Har också testat diverse budgetvarianter, Julas fick jag öht inte att funka och Oster hundtrimmern var för klen. Sen snubblade jag på en Andis AGC(?) och livet förändrades.
Den har lång sladd, är lätt i handen och väldigt bekväm att hålla i, lågvibrerande, blir inte varm så fort, klipper genom smutsig tjock päls och är så tyst att hästarna inte ens reagerar... inte ens när jag klipper öronen.
Lätt att rengöra och kräver minimalt underhåll.
Den kanske inte är optimal om man ska helklippa flera hästar, men som jag som spårklipper hals och bog samt trimmar ben o annat är den underbar. Klarar halvklippning utan att blinka, och helklippning med en kaffepaus.
 
Jag skulle inte köpa något med mindre än 35-40 W motor till häst av lurvig ras, oavsett om jag ville klippa mycket eller lite.

Jag har en från Jula som är en riktig traktor, låter lite men klipper bra trots att jag i viss mån har vanvårdat den. Jag klippte nog en fem-sex säsonger utan att ens behöva slipa skären.
 
Hur är det med chinchillapäls?
Kan jag komma och testa den nån dag? :-)



Har också testat diverse budgetvarianter, Julas fick jag öht inte att funka och Oster hundtrimmern var för klen. Sen snubblade jag på en Andis AGC(?) och livet förändrades.
Den har lång sladd, är lätt i handen och väldigt bekväm att hålla i, lågvibrerande, blir inte varm så fort, klipper genom smutsig tjock päls och är så tyst att hästarna inte ens reagerar... inte ens när jag klipper öronen.
Lätt att rengöra och kräver minimalt underhåll.
Den kanske inte är optimal om man ska helklippa flera hästar, men som jag som spårklipper hals och bog samt trimmar ben o annat är den underbar. Klarar halvklippning utan att blinka, och helklippning med en kaffepaus.
 
Efter moget övervägande köpte jag tillslut Biltemas pälstrimmer. Till min förvåning var den tyst och klippte bra.

Första dagen klippte jag bara lite på bogen. Ingen skillnad, hästen var fortfarande lika svettig.

Dag två klippte jag betydligt mer, men höst fortfarande svettig.

Dag tre klippte jag halva halsen, bogen, mellan frambenen och där sadelgjorden sitter. Vilken skillnad! Hästen var betydligt piggare och blev knappt svettig alls. Släppte ut henne utan täcke och hon verkar inte frysa vad jag ser. Hästarna har en mycket bra ligghall och fri tillgång på mat + en massa träd i hagen att ta skydd under.

Däremot kommer jag på sikt att bli tvungen att köpa en bättre klippmaskin. Om jag bara hade behövt klippa undersidan av halsen hade Biltemas klippmaskin fungerat bra, men i och med att jag måste klippa betydligt mer är det bara att inse att en ny måste införskaffas så småningom.

Är det någon som har tips på en bra prisvärd klippmaskin? Budgeten ligger på omkring 1500 kronor.

Jag önskar en liten, tyst, lättskött och lättanvänd klippmaskin.

Jag kollade på den på Jula, men tyckte den var för stor. Däremot hittade jag en på Horze som verkar uppfylla mina önskemål:

https://www.horze.se/klippmaskiner/sectolin-se-210-trimmer/305776.html

Vad tror ni om denna? Förslag på andra?
 
Efter moget övervägande köpte jag tillslut Biltemas pälstrimmer. Till min förvåning var den tyst och klippte bra.

Första dagen klippte jag bara lite på bogen. Ingen skillnad, hästen var fortfarande lika svettig.

Dag två klippte jag betydligt mer, men höst fortfarande svettig.

Dag tre klippte jag halva halsen, bogen, mellan frambenen och där sadelgjorden sitter. Vilken skillnad! Hästen var betydligt piggare och blev knappt svettig alls. Släppte ut henne utan täcke och hon verkar inte frysa vad jag ser. Hästarna har en mycket bra ligghall och fri tillgång på mat + en massa träd i hagen att ta skydd under.

Däremot kommer jag på sikt att bli tvungen att köpa en bättre klippmaskin. Om jag bara hade behövt klippa undersidan av halsen hade Biltemas klippmaskin fungerat bra, men i och med att jag måste klippa betydligt mer är det bara att inse att en ny måste införskaffas så småningom.

Är det någon som har tips på en bra prisvärd klippmaskin? Budgeten ligger på omkring 1500 kronor.

Jag önskar en liten, tyst, lättskött och lättanvänd klippmaskin.

Jag kollade på den på Jula, men tyckte den var för stor. Däremot hittade jag en på Horze som verkar uppfylla mina önskemål:

https://www.horze.se/klippmaskiner/sectolin-se-210-trimmer/305776.html

Vad tror ni om denna? Förslag på andra?
Andis AGC super 2-speed :love:
 
Jag har beställt en Heiniger Xperience..kostar närmare 4000 men jag tror det lönar sig i längden. Med pälshäst är det svårt, har bestämt att helklippa min tinker och den pälsen mördade klippmaskin veterinären hade med sig, så det blir till att slå på stortrumman. Dyrt, men då är det bara att slipa skären och maskinen gör sitt.
 
Jag har beställt en Heiniger Xperience..kostar närmare 4000 men jag tror det lönar sig i längden. Med pälshäst är det svårt, har bestämt att helklippa min tinker och den pälsen mördade klippmaskin veterinären hade med sig, så det blir till att slå på stortrumman. Dyrt, men då är det bara att slipa skären och maskinen gör sitt.
Ska man helklippa ett pälsmonster flera gånger om året så är 4.000 ingenting. Det har man igen efter en halvtimme bekymmersfritt klippande
 
min Oster går bra på halsen på mina halvblod. Men resten av kroppen går knappt. Funderar på om det går att trimma den. Den klipper ju så fint så det går knappt att se att hästen är klippt om man inte tittar på nått ställe som inte är klippt.


Halvbloden har rätt tunn vinterpäls om man jämför med shettis o isisar. I vart fall hade mitt halvblod mindre vinterpäls.
Har enAndis batteri maskin o där kan man välja skär efter behov o päls.
 
Hade en från Jula till min gammelman. Funkade skitbra, fast han var mkt pälsig (gammal och hade PPID). Kostade då runt 900 kr
 
Halvbloden har rätt tunn vinterpäls om man jämför med shettis o isisar. I vart fall hade mitt halvblod mindre vinterpäls.
Har enAndis batteri maskin o där kan man välja skär efter behov o päls.
Jamen precis. Den klara bara halsen på mina halvblod. Resten av pälsen orkar den inte igenom. Och då har mina hästar ingen monsterpäls
 
Såklart jag har en chinchilla - fast i arabformat.

Vi har lyckats klippa henne på alla relevanta ställen utom mellan frambenen - där vägrade lilla maskinen ta och stora nyps för mycket för att vi ska våga :-). Lilla maskinen tar utan diskussion somliga andra hästar, men inte min - det är fööör fluffigt och chilla-likt ;-)

Så jag testar gärna din om den klarar det :-)

/L

Har du en chinchilla du vill klippa på riktigt?
Eller syftar du på fluffig arabpäls? :D

Tror den fixar båda, så länge det inte är en isis. Där blir jag lite tveksam.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 481
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då börjar vi gå in i ruggtiderna och min älskade lilla ponny har satt sin tjocka päls och svettas därefter .. Så nu har jag bestämt mig...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ena skogis har länge haft problem med pälsen. Den har känts fet, tjock och tovig. Jag har försökt att både bada och kamma henne, men...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp