Det här med Bullet Journal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gått två gånger hos arbetsterapeuten och där tar vi en sak i taget. Sen går det två veckor mellan träffarna och jag är klar med min uppgift inom en vecka. Första gången var uppgiften att flytta mitt skrivbord (inklusive datorerna) till vardagsrummet och andra gångens uppgift var att ta rätt på en hög med papper i ett rum, för att få ordning där. Det blev jag klar med idag och nästa träff är inte förrän om en och en halv vecka.

För att kunna ta rätt på den där högen papper så köpte jag först en pärm och ett set med flikar att sätta i pärmen. I butiken råkade jag också få syn på fina block och färgglada pennor. Tanken att börja med en Bullet Journal dök upp och jag köpte lite fina pennor och ett block. Blocket hade en fin häst på omslaget, men när jag kom hem så upptäckte jag att hästens grimma inte var knäppt ordentligt. Oh noooo....
20190831_205950.jpg

Sen har jag försökt läsa hur man gör en BuJo. Det är inte helt lätt att fatta allt. Hur som helst så gjorde jag några sidor med Index och några sidor med Framtid. Sen skrev jag in September och alla datum. Sidan efter det skrev jag in allt möjligt som jag vill/ska/borde/måste göra. Listan blev rätt lång i ett svep. Några punkter var ju rätt luddiga, typ "Rensa ogräs", så i de fallen har jag delat upp saker i mindre delar, t.ex. vilka kvadratmeter som ska rensas.

Jag har ingen aning om ifall det här kommer att fungera för mig, men jag testar. Jag har ju lite svårt att bedöma hur lång tid saker och ting tar, plus att jag kan ha svårt att komma till skott med att göra saker. Men kanske får jag mer gjort än bara en sak på två veckor med en sån här grej. Igår hade jag bara en sak att göra på min to-do-lista och det var att ta tag i den där pappershögen. Jag blev inte riktigt klar med den då, men gjorde det sista i morse. Sen hade jag ett telefonsamtal att göra, plus göra hushållsbokföring t.o.m. ett visst datum. Det blev jag klar med förutom att jag inte fick tag i personen jag behövde prata med, trots flera försök att nå vederbörande.

Runt lunch var jag klar med min to-do-lista. Borde jag göra något mer? Jag tycker det är en utmaning att balansera aktivitet och vila/rekreation. Bara att komma igång med saker kan ju också vara en utmaning. Jag vill inte stressa mig själv genom att skriva upp en himla massa för en dag, bara för att jag tycker att jag borde klara av det. Men inget blir ju bättre av att jag sitter och glor på en dator hela dagarna.
 

Det viktigaste jag lärt mig om planeringar, scheman, göra-listor etc. är att de ska utformas efter den person som ska använda dem. Finns ingen mall som funkar för alla. Om än diverse modeller man kan ta inspiration från och ha som förebilder till vad för alternativ man testar sig fram med.

Någon behöver främst förbättra överblicken, någon behöver främst ha detaljer och kunna pricka av fasta steg, någon behöver främst stöd med tidsplaneringen. En annan blir bara stressad av för mycket detaljer eller tidsscheman.
Nyckelordet är att det ska stödja. Om man känner det snarare än att det styr en så är man troligen på rätt väg.

För egen del så behöver jag mycket tidsflexibilitet och relativa mål. Annars blir det bara dokumentation på vad jag misslyckats med att göra. Har fem olika listor med olika tidshorizonter som saker flyttas emellan beroende på prioritering. Då blir inget bortglömt men jag ser bara en begränsad del när jag är mitt i vad jag sysslar med här och nu, idag.
Dock så bryter jag ner till mycket konkret detaljplanering i samband med görandet. Som måste begränsas till att bara göras i närtid för en begränsad mängd aktiviteter, precis bara det som är aktuellt NU. För att inte drunkna i bristande överblick och för att hjärnan inte ska bli distraherad med annat än det som jag ska fokusera på att genomföra just nu.
 
För att jag äger ingen pärm med lösblad. Jag vet inte ens om det går att köpa rätt sorts papper löst. Nu har jag rutat papper men en riktig bujo har prickat papper. Problemet med lösblad som flyttas runt är också att det då inte går att göra något Index, vilket väl är det största problemet.

Jag använder en DogoFax som träningsbujo, man kan köpa både BuJo- och andra sorters blad dit, samt plastfickor och annat man kan behöva :) Då kan man enkelt flytta om eller fylla på med blad allt eftersom. Eller ta ur och slänga om man kluddat för mycket :p Du kan få den med eget tryck på framsidan också, det måste ju inte vara hundrelaterat.
 
Det viktigaste jag lärt mig om planeringar, scheman, göra-listor etc. är att de ska utformas efter den person som ska använda dem. Finns ingen mall som funkar för alla. Om än diverse modeller man kan ta inspiration från och ha som förebilder till vad för alternativ man testar sig fram med.

Någon behöver främst förbättra överblicken, någon behöver främst ha detaljer och kunna pricka av fasta steg, någon behöver främst stöd med tidsplaneringen. En annan blir bara stressad av för mycket detaljer eller tidsscheman.
Nyckelordet är att det ska stödja. Om man känner det snarare än att det styr en så är man troligen på rätt väg.

För egen del så behöver jag mycket tidsflexibilitet och relativa mål. Annars blir det bara dokumentation på vad jag misslyckats med att göra. Har fem olika listor med olika tidshorizonter som saker flyttas emellan beroende på prioritering. Då blir inget bortglömt men jag ser bara en begränsad del när jag är mitt i vad jag sysslar med här och nu, idag.
Dock så bryter jag ner till mycket konkret detaljplanering i samband med görandet. Som måste begränsas till att bara göras i närtid för en begränsad mängd aktiviteter, precis bara det som är aktuellt NU. För att inte drunkna i bristande överblick och för att hjärnan inte ska bli distraherad med annat än det som jag ska fokusera på att genomföra just nu.
Det tar väl lite tid att komma fram till vad som passar för en själv. Jag kan t.ex. inte ha någon veckoplanering eftersom jag inte har en susning om hur mycket man kan göra på en vecka. Strikta tider är också svårt.

Det jag inte riktigt har kommit underfund med i BuJon är hur saker flyttas från projektsidor till den dagliga to-do-listan. Nu flyttar jag ju bara saker från braindumpen till antingen to-do-listan, till projektsidor eller till framtidssidor. Men jag antar att jag behöver titta på tre ställen för att sy ihop min dagliga to-do? (När det blivit oktober alltså, för jag har ingen framtidssida för september).
 
Jag blir ganska matt bara av att läsa om det du beskriver Magiana.

Men en tanke - kan du inte helt enkelt planera dagen samma morgon eller dagen innan? Och utgå från dagsform mm.

Jag gör ett veckoschema. Men är hemskt chill med om det inte blir den dag som tänkt. Igår tex hade jag sån huvudvärk så det blev ingenting av någonting. Då får der bara stå kvar. Sen nästa vecka så endera flyttar jag fram det som inte blev av eller raderar det beroende på vad det var.

Mitt mål är fokusera på att dels ha en överblick och en rimlig belastning. Dels på att fokusera på det som blev gjort och inte det som är kvar/ogjort. Pga det bytte jag från där det som var gjort försvann från listan. Då hade jag alltid en lista med måsten. När det gjorda istället bockas av kan jag se allt jag gjort med, inte bara vad jag inte gjorde.

Men skulle jag börja dra in stora projekt t ex skulle jag krokna direkt. Även om de låg lång tid framåt. Utan då hellre bara skriva ner t ex "mäta garderob" och inte förrän det blivit av lägga till "köpa skiva till garderob" när det är gjort såga skiva. Ja du fattar. Och är det inte det som bullet journal är tänkt, att du tar enstaka steg från projekt till to do? Eller så fattade jag galet
 
Jag blir ganska matt bara av att läsa om det du beskriver Magiana.

Men en tanke - kan du inte helt enkelt planera dagen samma morgon eller dagen innan? Och utgå från dagsform mm.

Jag gör ett veckoschema. Men är hemskt chill med om det inte blir den dag som tänkt. Igår tex hade jag sån huvudvärk så det blev ingenting av någonting. Då får der bara stå kvar. Sen nästa vecka så endera flyttar jag fram det som inte blev av eller raderar det beroende på vad det var.

Mitt mål är fokusera på att dels ha en överblick och en rimlig belastning. Dels på att fokusera på det som blev gjort och inte det som är kvar/ogjort. Pga det bytte jag från där det som var gjort försvann från listan. Då hade jag alltid en lista med måsten. När det gjorda istället bockas av kan jag se allt jag gjort med, inte bara vad jag inte gjorde.

Men skulle jag börja dra in stora projekt t ex skulle jag krokna direkt. Även om de låg lång tid framåt. Utan då hellre bara skriva ner t ex "mäta garderob" och inte förrän det blivit av lägga till "köpa skiva till garderob" när det är gjort såga skiva. Ja du fattar. Och är det inte det som bullet journal är tänkt, att du tar enstaka steg från projekt till to do? Eller så fattade jag galet
Jag gör ju redan så att jag planerar dagen innan. Men jag måste ju på något sätt klura ut vad jag ska prioritera och vad jag ska göra. Hur ska jag veta det om jag inte har saker nerskrivet i någon lista någonstans? Och hur ska jag klara av att genomföra projekt om stegen jag måste ta inte är nerskrivna? Jag har tidigare försökt hålla saker i huvudet och det fungerar inte. Min hjärnkapacitet är för låg. Jag hade t.o.m. svårt att fatta allt du skrev.

Men jag ser ju klart och tydligt i BuJon vad jag faktiskt har gjort också. Saker försvinner inte.
 
Jag gör ju redan så att jag planerar dagen innan. Men jag måste ju på något sätt klura ut vad jag ska prioritera och vad jag ska göra. Hur ska jag veta det om jag inte har saker nerskrivet i någon lista någonstans? Och hur ska jag klara av att genomföra projekt om stegen jag måste ta inte är nerskrivna? Jag har tidigare försökt hålla saker i huvudet och det fungerar inte. Min hjärnkapacitet är för låg. Jag hade t.o.m. svårt att fatta allt du skrev.

Men jag ser ju klart och tydligt i BuJon vad jag faktiskt har gjort också. Saker försvinner inte.

Jag menade inte du inte skulle skriva ner. Utan att du inte ska haka upp så mkt på att skriva ner på exakt rätt sätt mm. Utan experimentera, plocka russin och hitta DITT sätt. Oavsett om det är en gatukorsning mellan bujo och nåt annat.
 
Jag menade inte du inte skulle skriva ner. Utan att du inte ska haka upp så mkt på att skriva ner på exakt rätt sätt mm. Utan experimentera, plocka russin och hitta DITT sätt. Oavsett om det är en gatukorsning mellan bujo och nåt annat.
Jag tycker det är svårt att improvisera sånt. Det är som att improvisera matlagning. Jag kan inte.
 
Jag tycker det är svårt att improvisera sånt. Det är som att improvisera matlagning. Jag kan inte.

Gör lite olika. Känn efter. Gör på nåt annat vis om det kändes rörigt, behåll om det känns bra.

Som sagt just nu känns bujo som något som blivit mer en belastning och ett måste att följa och göra rätt? Är det inte så är det kanon.är det så så prova nåt annat.
 
Gör lite olika. Känn efter. Gör på nåt annat vis om det kändes rörigt, behåll om det känns bra.

Som sagt just nu känns bujo som något som blivit mer en belastning och ett måste att följa och göra rätt? Är det inte så är det kanon.är det så så prova nåt annat.
Jag kan inte skapa ett eget sätt innan jag har lärt mig hur en bujo funkar. Jag är liksom fortfarande bara på dag 6 i den och försöker fatta hur det funkar. Att tänka ut något eget är stor överkurs och en betydligt större belastning än att lära sig ett befintligt system där någon annan redan tänkt till.
 
Jag tycker det är svårt att improvisera sånt. Det är som att improvisera matlagning. Jag kan inte.
Utgå från "receptet" bullet journal, men om det är något du inte gillar så skippar du det. Samma med matlagning. Man kan utgå från ett recept, men improvisera genom att skippa ingredienser man inte gillar/lägga till sådant man tycker om. Man följer en struktur som bas, men gör det personligt genom att skippa/lägga till beroende på smak och tycke.
 
En till tanke ang prioritera. Skriv inte upp några saker som inte är prioritet.

T ex så för att förklara så låtsas vi att jag har jag följande saker jag tycker jag borde göra. Men jag vet att jag har brist på ork.
Diska
Köpa mat
Plantera om blommor
Sortera kvitton

På min lista skriver jag
Diska
Köpa mat

För diskar jag inte har jag inget rent porslin. Köper jag inte mat kommer jag få gå hungrig.

Plantera om blommor och sortera kvitton skriver jag inte ens upp. Blomman kommer inte döden dö och kvittona kommer inte mögla. Så det får vara.

Efter x tid så när jag inser att jag när jag gjort mina saker på listan så är jag rastlös så kan jag lägga till saker. Eller mest troligt är jag rastlös och ser blomman och planterar om den. Eller köper jord.

Men INTE förrän jag nått "rastlösläge" lägger jag på saker som plantera om blommor eller sätta en hylla i garderoben eller... Och det kan ta ett ÅR innan jag blir rastlös.
 
Utgå från "receptet" bullet journal, men om det är något du inte gillar så skippar du det. Samma med matlagning. Man kan utgå från ett recept, men improvisera genom att skippa ingredienser man inte gillar/lägga till sådant man tycker om. Man följer en struktur som bas, men gör det personligt genom att skippa/lägga till beroende på smak och tycke.
Jag funkar inte så. Jag måste lära mig grunden först.

En till tanke ang prioritera. Skriv inte upp några saker som inte är prioritet.

T ex så för att förklara så låtsas vi att jag har jag följande saker jag tycker jag borde göra. Men jag vet att jag har brist på ork.
Diska
Köpa mat
Plantera om blommor
Sortera kvitton

På min lista skriver jag
Diska
Köpa mat

För diskar jag inte har jag inget rent porslin. Köper jag inte mat kommer jag få gå hungrig.

Plantera om blommor och sortera kvitton skriver jag inte ens upp. Blomman kommer inte döden dö och kvittona kommer inte mögla. Så det får vara.

Efter x tid så när jag inser att jag när jag gjort mina saker på listan så är jag rastlös så kan jag lägga till saker. Eller mest troligt är jag rastlös och ser blomman och planterar om den. Eller köper jord.

Men INTE förrän jag nått "rastlösläge" lägger jag på saker som plantera om blommor eller sätta en hylla i garderoben eller... Och det kan ta ett ÅR innan jag blir rastlös.
Jag är rastlös hela tiden. Jag stör mig på saker som inte är gjorda. Jag behöver agera för att få in pengar. Jag vill ha ett hem jag trivs i. Att bara existera som en grönsak är inget för mig.
 
Jag funkar inte så. Jag måste lära mig grunden först.


Jag är rastlös hela tiden. Jag stör mig på saker som inte är gjorda. Jag behöver agera för att få in pengar. Jag vill ha ett hem jag trivs i. Att bara existera som en grönsak är inget för mig.

Jag tror inte du förstår hur jag menar. Alls. Men jag kan inte förklara bättre tyvärr.
 
Jag tror inte du förstår hur jag menar. Alls. Men jag kan inte förklara bättre tyvärr.
Jag är tyvärr rätt seg i skallen. Beklagar att jag inte fattar bättre.

Jag skriver f.ö. aldrig upp saker som att diska eller handla mat. Sånt går på automatik. (Inköpslistan skriver jag in i en app i mobilen.)
 
Jag är tyvärr rätt seg i skallen. Beklagar att jag inte fattar bättre.

Jag skriver f.ö. aldrig upp saker som att diska eller handla mat. Sånt går på automatik. (Inköpslistan skriver jag in i en app i mobilen.)

Du ska absolut inte behöva be om ursäkt eller beklaga. Det är varken ditt eller mitt fel :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 079
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
883
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Klockan är bara lite över ett och jag har redan fått en del gjort idag. Först rensade jag svarta lådan. Den är 3 kvm stor. Där ska jag...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ungern 2024?
  • Ulvlek
  • Ansa häcken...rejält

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp