Det här med Bullet Journal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gått två gånger hos arbetsterapeuten och där tar vi en sak i taget. Sen går det två veckor mellan träffarna och jag är klar med min uppgift inom en vecka. Första gången var uppgiften att flytta mitt skrivbord (inklusive datorerna) till vardagsrummet och andra gångens uppgift var att ta rätt på en hög med papper i ett rum, för att få ordning där. Det blev jag klar med idag och nästa träff är inte förrän om en och en halv vecka.

För att kunna ta rätt på den där högen papper så köpte jag först en pärm och ett set med flikar att sätta i pärmen. I butiken råkade jag också få syn på fina block och färgglada pennor. Tanken att börja med en Bullet Journal dök upp och jag köpte lite fina pennor och ett block. Blocket hade en fin häst på omslaget, men när jag kom hem så upptäckte jag att hästens grimma inte var knäppt ordentligt. Oh noooo....
20190831_205950.jpg

Sen har jag försökt läsa hur man gör en BuJo. Det är inte helt lätt att fatta allt. Hur som helst så gjorde jag några sidor med Index och några sidor med Framtid. Sen skrev jag in September och alla datum. Sidan efter det skrev jag in allt möjligt som jag vill/ska/borde/måste göra. Listan blev rätt lång i ett svep. Några punkter var ju rätt luddiga, typ "Rensa ogräs", så i de fallen har jag delat upp saker i mindre delar, t.ex. vilka kvadratmeter som ska rensas.

Jag har ingen aning om ifall det här kommer att fungera för mig, men jag testar. Jag har ju lite svårt att bedöma hur lång tid saker och ting tar, plus att jag kan ha svårt att komma till skott med att göra saker. Men kanske får jag mer gjort än bara en sak på två veckor med en sån här grej. Igår hade jag bara en sak att göra på min to-do-lista och det var att ta tag i den där pappershögen. Jag blev inte riktigt klar med den då, men gjorde det sista i morse. Sen hade jag ett telefonsamtal att göra, plus göra hushållsbokföring t.o.m. ett visst datum. Det blev jag klar med förutom att jag inte fick tag i personen jag behövde prata med, trots flera försök att nå vederbörande.

Runt lunch var jag klar med min to-do-lista. Borde jag göra något mer? Jag tycker det är en utmaning att balansera aktivitet och vila/rekreation. Bara att komma igång med saker kan ju också vara en utmaning. Jag vill inte stressa mig själv genom att skriva upp en himla massa för en dag, bara för att jag tycker att jag borde klara av det. Men inget blir ju bättre av att jag sitter och glor på en dator hela dagarna.
 

Jag antar att jag missförstår, för du kan väl inte mena att du tänker göra allt det där i september??? Det finns nog ingen "bullet journal"/kalender/almanacka som kan hjälpa dig med det.....
Som jag sa så var det en "braindump". Så ja, du missförstår. Det går också att se i listan att en del av detta är placerat i Framtid, därav symbolerna till vänster. Jag har inte ens bearbetat listan till 100% så det kan mycket väl hända att det är mer som flyttas till Framtid.
 
Som jag sa så var det en "braindump". Så ja, du missförstår. Det går också att se i listan att en del av detta är placerat i Framtid, därav symbolerna till vänster. Jag har inte ens bearbetat listan till 100% så det kan mycket väl hända att det är mer som flyttas till Framtid.
Det var ju tur. Jag läste "September: att göra" och fick det tills saker som ska göras i september.

Men ta med listan till arbetsterapeuten och be om hjälp med att forma realistiska mål utifrån den?
 
Det var ju tur. Jag läste "September: att göra" och fick det tills saker som ska göras i september.

Men ta med listan till arbetsterapeuten och be om hjälp med att forma realistiska mål utifrån den?
Ja, det står så men det betyder inte att allt ska göras i September. Jag har gått efter en BuJo-manual och då användes det där sättet att skapa en "Braindump". Det går ju att göra om till en "Master Braindump" där man bara kluddar ner vad man än kommer på, men jag tror det kan bli oöversiktligt till slut. I månadsvarianten så flyttar jag saker från månad till månad, så man behåller en viss översikt. Sånt som jag t.ex. har flyttat till mars nästa år, behöver jag inte hantera förrän då.
 
@Magiana jag hade nog, oavsett om det är en ”braindump” försökt ta hjälp med att prioritera och välja ut. Den där listan är nog för att 10 ggr om få en frisk och käck person att känna sig överväldigad och utmattad....

Sen en ”svintrist” reflektion: försök komma bort från ”aktiv vila” i form av sittande framför dator/surfa osv. Det ÄR inte vila ! Varken för ”friska käcka människor” eller folk som lider av migrän osv . Självklart kan man ägna sig åt det som aktiv vila någon timma eller två om dagen! Men inte som ”aktiv vila” generellt och stora delar av dygnet .
 
No way José. Det finns inte en chans i världen att jag kan sortera alla femtimiljoner saker jag har att göra eller organisera något projekt med en almanacka.

Så här ser min "braindump" ut:
Visa bifogad fil 36077
Den där listan är lite att bita i och en del saker är rätt luddiga. Jag behöver ett system som kan hantera det och bryta ner stora grejer till hanterbara bitar. Jag behöver kunna sortera, flytta saker m.m.

Jag har f.ö. redan provat apparna ColorNote, mobilens kalender och Todoist, men inte fått det att fungera. Var och en är bra på sitt sätt men jag får inget helhetsgrepp med någon.


Jag siktar inte på att det ska vara perfekt. Jag vill bara ha något som är funktionsdugligt.


Det där såg ju tydligt ut och handstilen var bättre än min. Jag får inte till det lika snyggt utan det står bara:

3 september
  • Bokföra kvitton t.o.m. datum
  • Dammsuga sovrum
  • Ändra tiden hos arbetsterapeuten
  • Baka falsk ostkaka

Det där är väldigt mycket för en månad. Väldigt väldigt mycket. Det är mycket för både 3 och 6 månader med i din situation.

Utgå från att du är sjukskriven 40 h per vecka. 8 h per dag. Och ha en rimming mängd saker hinna på tiden UTÖVER det.

Så det inte blir att du "har massa tid" för du är hemma hela dagarna feltänk.

Det känns som du lägger på saker att göra motsvarande en heltid.

För övrigt är min pappershög 14 månader gammal. Det är okej. Jag funderar på att döpa den. Jag har slutat skriva upp den på listor dock. Det får vara tills en dag när andan faller på helt enkelt.

Jag jobbar 75% och är sjukskriven 25%.
Såhär ser det ut för mig. Mkt skjuts fram. Fotbad tex.

Och när man läser ska man veta att jag har 25 meter till sophuset. Jag går bokstavligt talat förbi ytterdörren på två matbutiker på väg till/från dörren osv.
Screenshot_20190903_203113_com.example.android.notepad.jpg
 
@Magiana jag hade nog, oavsett om det är en ”braindump” försökt ta hjälp med att prioritera och välja ut. Den där listan är nog för att 10 ggr om få en frisk och käck person att känna sig överväldigad och utmattad....

Sen en ”svintrist” reflektion: försök komma bort från ”aktiv vila” i form av sittande framför dator/surfa osv. Det ÄR inte vila ! Varken för ”friska käcka människor” eller folk som lider av migrän osv . Självklart kan man ägna sig åt det som aktiv vila någon timma eller två om dagen! Men inte som ”aktiv vila” generellt och stora delar av dygnet .
Då har jag inte ens skrivit ner allt och ett flertal punkter är flyttade till andra månader.

Jag sitter inte framför datorn för att vila. Jag gör det för att jag inte har något bättre för mig. Alternativet är att jag sitter och stirrar in i en vägg eller så blir jag stressad/utmattad över en lång to-do-lista (för att tiden måste fyllas med aktivitet om jag inte bara sitter). Rekreation vet jag knappt vad det är. Jag rider och går promenader. Det är allt.

Det där är väldigt mycket för en månad. Väldigt väldigt mycket. Det är mycket för både 3 och 6 månader med i din situation.

Utgå från att du är sjukskriven 40 h per vecka. 8 h per dag. Och ha en rimming mängd saker hinna på tiden UTÖVER det.

Så det inte blir att du "har massa tid" för du är hemma hela dagarna feltänk.

Det känns som du lägger på saker att göra motsvarande en heltid.

För övrigt är min pappershög 14 månader gammal. Det är okej. Jag funderar på att döpa den. Jag har slutat skriva upp den på listor dock. Det får vara tills en dag när andan faller på helt enkelt.

Jag jobbar 75% och är sjukskriven 25%.
Såhär ser det ut för mig. Mkt skjuts fram. Fotbad tex.

Och när man läser ska man veta att jag har 25 meter till sophuset. Jag går bokstavligt talat förbi ytterdörren på två matbutiker på väg till/från dörren osv. Visa bifogad fil 36083
Min pappershög hindrade mig från att göra i ordning ett rum där den låg på golvet.

Dina listor är längre än mina. Jag har ofta bara 4 punkter på en dag. I morgon ska jag
  • Ändra tiden hos arbetsterapeuten (som inte har svarat i telefon på hela veckan fast jag ringt flera gånger.)
  • Rengöra under diskbänken
  • Ansöka om ersättning från Cardif
  • Gå ut med komposten
That´s it liksom. Kanske rider jag också men det har jag inte bestämt än. Att åka till stallet tar ju några timmar i anspråk men det andra på listan tar max ett par timmar.
 
Det där är väldigt mycket för en månad. Väldigt väldigt mycket. Det är mycket för både 3 och 6 månader med i din situation.

Utgå från att du är sjukskriven 40 h per vecka. 8 h per dag. Och ha en rimming mängd saker hinna på tiden UTÖVER det.

Så det inte blir att du "har massa tid" för du är hemma hela dagarna feltänk.

Det känns som du lägger på saker att göra motsvarande en heltid.

För övrigt är min pappershög 14 månader gammal. Det är okej. Jag funderar på att döpa den. Jag har slutat skriva upp den på listor dock. Det får vara tills en dag när andan faller på helt enkelt.

Jag jobbar 75% och är sjukskriven 25%.
Såhär ser det ut för mig. Mkt skjuts fram. Fotbad tex.

Och när man läser ska man veta att jag har 25 meter till sophuset. Jag går bokstavligt talat förbi ytterdörren på två matbutiker på väg till/från dörren osv. Visa bifogad fil 36083

Vad använder du för app? Den såg intressant ut!
 
Då har jag inte ens skrivit ner allt och ett flertal punkter är flyttade till andra månader.

Jag sitter inte framför datorn för att vila. Jag gör det för att jag inte har något bättre för mig. Alternativet är att jag sitter och stirrar in i en vägg eller så blir jag stressad/utmattad över en lång to-do-lista (för att tiden måste fyllas med aktivitet om jag inte bara sitter). Rekreation vet jag knappt vad det är. Jag rider och går promenader. Det är allt.


Min pappershög hindrade mig från att göra i ordning ett rum där den låg på golvet.

Dina listor är längre än mina. Jag har ofta bara 4 punkter på en dag. I morgon ska jag
  • Ändra tiden hos arbetsterapeuten (som inte har svarat i telefon på hela veckan fast jag ringt flera gånger.)
  • Rengöra under diskbänken
  • Ansöka om ersättning från Cardif
  • Gå ut med komposten
That´s it liksom. Kanske rider jag också men det har jag inte bestämt än. Att åka till stallet tar ju några timmar i anspråk men det andra på listan tar max ett par timmar.

Det är bra. Däremot så alla punkter med renoveringsrelaterade saker är väldigt betungande. Samt att TIDEN det tar är betydligt viktigare än antalet. En punkt som tar tre h är värre än fem punkter som tar totalt 10 minuter.
 
Då har jag inte ens skrivit ner allt och ett flertal punkter är flyttade till andra månader.

Jag sitter inte framför datorn för att vila. Jag gör det för att jag inte har något bättre för mig. Alternativet är att jag sitter och stirrar in i en vägg eller så blir jag stressad/utmattad över en lång to-do-lista (för att tiden måste fyllas med aktivitet om jag inte bara sitter). Rekreation vet jag knappt vad det är. Jag rider och går promenader. Det är allt.

Det vet jag. (Ang att du inte sitter framför datorn för att vila per se). Min poäng var att all tid framför datorn inte bidrar till vila/återhämtning om den tiden innebär väldigt många timmar/stor tid av dygnet.
 
Det är bra. Däremot så alla punkter med renoveringsrelaterade saker är väldigt betungande. Samt att TIDEN det tar är betydligt viktigare än antalet. En punkt som tar tre h är värre än fem punkter som tar totalt 10 minuter.
Jag vet att det är skillnad på saker som tar en minut och saker som tar en timme. Därför lägger jag inget som tar mycket tid i min dagliga to-do-lista. Projekt behöver malas ner till beståndsdelar. Jag har några sådana projekt-sidor, bl.a. ogräsrensningen där jag specificerat vilken yta som ska rensas för att en åtgärd ska anses vara gjord. I min "braindump" har jag inte möjlighet att mala ner projekt utan där hamnar både stort och smått i en salig röra.

Det vet jag. (Ang att du inte sitter framför datorn för att vila per se). Min poäng var att all tid framför datorn inte bidrar till vila/återhämtning om den tiden innebär väldigt många timmar/stor tid av dygnet.
Jag saknar alternativ. Att sätta mig och sy tygkassar t.ex. blir ju jobbigt. Men jag är allmänt fantasilös när det kommer till vad man gör när man vilar, om man inte sover då.
 
Jag vet att det är skillnad på saker som tar en minut och saker som tar en timme. Därför lägger jag inget som tar mycket tid i min dagliga to-do-lista. Projekt behöver malas ner till beståndsdelar. Jag har några sådana projekt-sidor, bl.a. ogräsrensningen där jag specificerat vilken yta som ska rensas för att en åtgärd ska anses vara gjord. I min "braindump" har jag inte möjlighet att mala ner projekt utan där hamnar både stort och smått i en salig röra.


Jag saknar alternativ. Att sätta mig och sy tygkassar t.ex. blir ju jobbigt. Men jag är allmänt fantasilös när det kommer till vad man gör när man vilar, om man inte sover då.

Jag förstår det! och utifrån helheten, din livssituation osv.
Det är därför det är så viktigt att du får hjälp av terapeuten/psykiatrin osv.
 
Smarta tips! Detta är något jag borde göra.. ska rensa garderober och förråd och det är som ett stort moln med skit som hänger över mig :D
 
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska organisera min BuJo då jag kommer på saker som jag vill skriva upp i den. En del saker tar ju en sida i anspråk men en del går ju inte i förväg att säga hur många sidor som kommer att gå åt. Kanske det inte är meningen att man ska organisera så noga utan bara fylla på?
 
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska organisera min BuJo då jag kommer på saker som jag vill skriva upp i den. En del saker tar ju en sida i anspråk men en del går ju inte i förväg att säga hur många sidor som kommer att gå åt. Kanske det inte är meningen att man ska organisera så noga utan bara fylla på?
Varför använder du inte bara en pärm med lösblad? Då kan du ju flytta runt sidorna precis som du vill.
 
Varför använder du inte bara en pärm med lösblad? Då kan du ju flytta runt sidorna precis som du vill.
För att jag äger ingen pärm med lösblad. Jag vet inte ens om det går att köpa rätt sorts papper löst. Nu har jag rutat papper men en riktig bujo har prickat papper. Problemet med lösblad som flyttas runt är också att det då inte går att göra något Index, vilket väl är det största problemet.
 
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska organisera min BuJo då jag kommer på saker som jag vill skriva upp i den. En del saker tar ju en sida i anspråk men en del går ju inte i förväg att säga hur många sidor som kommer att gå åt. Kanske det inte är meningen att man ska organisera så noga utan bara fylla på?
Det är det du har Index-sidan till, som en överblick över var någonstans du har en specifik uppgift mm
Viktigt att göra just den sidan lättläst
 
För att jag äger ingen pärm med lösblad. Jag vet inte ens om det går att köpa rätt sorts papper löst. Nu har jag rutat papper men en riktig bujo har prickat papper. Problemet med lösblad som flyttas runt är också att det då inte går att göra något Index, vilket väl är det största problemet.

Det känns lite som bullet journal blir ytterligare ett projekt du måste göra perfekt. Gör det på ett vis du känner fungerar för dig, oavsett om det är helt rätt eller ej
 
Det känns lite som bullet journal blir ytterligare ett projekt du måste göra perfekt. Gör det på ett vis du känner fungerar för dig, oavsett om det är helt rätt eller ej
Nej, jag vill bara ha det funktionellt. Att ha olika saker lite huller om buller gör mig förvirrad. Eller så är jag dålig på att läsa Index. Jag är nog lite för van vid att försöka hålla saker i minnet framför att läsa en lista uppifrån och ner varje gång jag behöver något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 030
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
995
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Klockan är bara lite över ett och jag har redan fått en del gjort idag. Först rensade jag svarta lådan. Den är 3 kvm stor. Där ska jag...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp