Det här med dåliga höfter

Elegant machinery

Trådstartare
Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september och därefter börjar en lång rehab.

Redan nu är det utmanande att hålla henne lugn och trots digra försök att hålla henne aktiverad mentalt är det som det kryper i skinnet på henne när hon inte får blåsa ur sig fysiskt också.

När vi var på djursjukhuset röntgades även hennes bäcken och höfter för att utesluta fler skador och då påpekade veterinären att hon har dåliga höfter. Exakt vilken gradering kunde/får hon ju inte uttala sig om och eftersom korsbandet är skadat vill de inte göra en regelrätt HD-röntgen nu heller, eftersom de då behöver dra benen osv. Men undertonen var ”förmodligen sämre än C”.

Där grusades avelsplanerna men tankarna började även snurra hur illa D eller E-höfter egentligen är. Vi kommer göra en regelrätt HD-röntgen sen när korsbandet är åtgärdat för att vara helt säkra, men även jag med mina lekmansögon ser ju att höfterna inte ser så bra ut som på Ivars plåtar t.ex.

RH8zK16.jpg


Nu kommer hon ju gå igenom en korsbandsoperation men flera månaders rehab, eftersom hon inte är aktuell för avel så funderar vi på att kastrera henne när knärehaben är över, eftersom vi har en intakt hane hemma. Efter kastrering så blir det ju konvalescens igen.

Man känner ju aktiva hundar som arbetar för fullt trots C-höfter, men vad innebär D eller E rent hälsomässigt?
Är det någon här som har aktiva hundar med HD-belastning?
Innebär det att de kommer få ont och inte kan arbeta lika fysiskt redan från ung ålder?

Är det värt operation, konvalescens och kastrering eller kommer hon ha artros lagom tills hon är fysiskt frisk att börja arbeta igen? Hon är ju bara 14 mån. 😢

Jag är duktig på att måla fan på väggen men har någon en solskenshistoria att bjuda på? Jag kommer ju givetvis diskutera med veterinär inför operation men känner att jag behöver ventilera också.
 
Eftersom du har plåtar så kan du ju konsultera en duktig ortoped samt ev ta nya plåtar när hon läkt ihop lite innan du tar beslut.
Wcc hat typ "c" som normalitet rent statistiskt är det den vanligaste höften, d är också rätt vanligt och e förekommer oftare än i många andra raser tyvärr. Jag har uppfattat det som att de ofta får sämre gradering då de har grunda skålar vilket är bättre än att det dålig passform. Trots den dåliga statistiken på höfterna så uppfattar jag inte problem med höfterna så stort, det verkar mer problematiskt med frambenshältor då största delen av vikten ligger där.
Jag vet hundar som levt oproblematiskt hela livet med d-höft och jag vet hundar som fått avlivas pga c-höft. Jag skulle konsultera duktig ortoped som sagt angående höfterna och se vad de tror innan jag tog nåt beslut.
 
Men, vad fan :( så trist! Jag är jättedålig på att se på bilderna om de är bra eller dåliga, men jag hade nog försökt vänta med att ta ut något dåligt i förskott innan ni röntgat henne.

Personligen ser jag hellre ett par d-höfter än typ tvåor på armbågarna. Jag tycker att många hundar med dåliga höftleder verkar klara ett aktivt liv bra - särskilt när ägarna är medvetna och jobbar förebyggande och med prehab.
 
Jag vet inte om det hjälper, men jag hade en schäfer med c-höfter som blev drygt 13 år. (Jag vet dock inte vad han gjorde de första 10 åren av sitt liv, omplacering via polisen. Husse dog och dom hämtade hunden helt enkelt)
 
Kastrering ökar risken för korsbandsskador, så jag skulle nog låta det vara. Jag har haft tikar som jag valt att inte avla på just pga korsbandsskador (det finns en ärftlig del i detta och att avla på en hund som haft problem med korsbanden ökar risken att avkomman också får dessa problem – jag har själv en ras där korsbandsskador är vanligt och jag har helt valt bort avel på de två friröntgade och certvinnande tikar jag haft som fick korsbandsskador).
Din tik ser dessutom ut att ha betydligt sämre än grad C på höfterna, men det behöver inte innebära att hon får problem av detta. Håll henne välmusklad och slank.
 
Jag har själv en med C-höft, där det kan "knäppa" en del från ena höften. Han är dock undersökt utan problem. Vet flera med C och D som lever helt normala liv inom min ras, men känner ingen med E där det inte påverkat vardagen eller rörelsemönster.
 
Jag har själv en med C-höft, där det kan "knäppa" en del från ena höften. Han är dock undersökt utan problem. Vet flera med C och D som lever helt normala liv inom min ras, men känner ingen med E där det inte påverkat vardagen eller rörelsemönster.
Ja C brukar vara lugnt, särskilt om det enbart är pga grunda skålar. Det är annat om man har slapp led (men då kan man få problem med fina höfter med) som jag förstått det.
Vet med några D höfter som levt långa och friska liv, men håller med om E..
 
En liten update då - vi har fått operationstid för TPLO i mitten av september på Valla i Linköping. Deras ortoped skulle titta extra på röntgenplåtarna innan dess för att se om de tycker höfterna är tillräckligt bra för att hon ska leva ett drägligt liv framöver, behövs det får vi komma in och göra kompletterande röntgen innan dess.

Jag hoppas att de dåliga höfterna främst är pga av grunda skålar och inte att artrosen redan har börjat bildats. Hon är så full av liv och och härlig till sättet så det känns för hemskt om hon ska bli så kortlivad pga av det. Kullsyskonet fick B-höfter så det känns extra surt :cry:
 
Lite pepp: min ena vovve gjorde en TPLO när han var 5, nu är han 12 och har inte haft ett enda bekymmer. Ingen stelhet, ingen smärta, inte ens artros vilket är vanligt efter några år (sågs vid röntgen av annat). Han äter inga tillskott och motioneras som en yngre hund.

Den andra hade lite slappa höfter, men veterinären tryckte ihop dem så det blev B. De gjorde pennHIP också och passade på att testa hur tighta de var och då upptäcktes slappheten. Men samma där, inga problem, inga tillskott, är mer vild än tam trots sina 11 år.

Jag tycker att det låter som en bra plan med utlåtande innan op dock. Det är en rätt lång återhämtning efter en TPLO och det måste liksom vara värt det.
 
Det tråkiga svaret är att det verkar vara så himla olika. Min hund med D-höfter fick besvär med sina höfter redan vid 4 års ålder. Då hade artros börjat bildas trots mycket träning och rehab. Idag är han 9 år och lever ett lugnt pensionärsliv med smärtstillande för artrosen. Han är en väldigt lugn hund så för honom har det fungerat.
Vet andra hundar med D-höfter som inte visat minsta tecken på besvär trots hög ålder.
Jag hoppas att veterinär kan ge något utlåtande baserat på röntgenbilderna.
 
Jag har ingen solskenshistoria. Tvärtom. Hund i samma ålder som din. 40 kg. Hade inte röntgat höfterna. Korsbandet gick. Opererade, vet sa inget om status på några höfter, fick en sur kommentar om något med höfterna i samband med förberedande röntgen innan operation från en djursjukvårdare som jag inte förstod i oron. Rehab gick ok, men något var inte bra. Bytte vet. Opererade efter ca 8 månader om på Arosklinikerna där dom upplyste mig om att det var dåligt gjort från början, det fanns rester kvar av korsbandet, och i ett skruvhål hittades bakterier. Och att höfterna var kassa. 😪 Så prognosen på andra knät var ju inte hoppfull. Rehab gick bra igen. Hund ok i några månader. Sen gick andra korsbandet. Ett litet skutt. Valde att ta bort henne. Kunde inte låta en så underbar hund gå igenom den resan igen när hon troligen redan hade ont av höfterna också. Nu har jag precis gjort korsbandsoperation på min 4åriga tik. Hon hamnade ute i svår terräng och fastnade dumt med benet. Denna gång kollade jag höfterna noga och fick ett utlåtande om att det såg bra ut. Det är ett hoppande på tre ben efter op även om dom snabbt börjar stödja på benet. Jag kan tänka mig hur det känns om en även har ont i höfterna. Det är väl inte omöjligt att andra korsbandet går också om jag inte passar henne noga men det är en helt annan sak med höfterna som är ok. Vi tog stygnen igår och allt såg finemang ut. Men jag är långt ifrån lugn än. Som mastiff så är hon ju inte så himla jobbig att hålla lugn. Mycket stå och glo ute efter viltet i skogskanten och nosa läääänge på minipromenaderna så är hon nöjd en stund. Idag gjorde en cyklande tant dagens första kissetur till en lyckokick. Och vetrinären igår fick nog byta kläder. En överlycklig jycke som dreglade o fällde över hela henne. Vovve är lättroad.
 
Min hund (stor brukshund, 50 kg+) hade D-höfter. Vi blev jätteledsna när vi fick veta detta och började fundera över hur vi kunde skona hans höfter så han fick ett smärtfritt liv. Snabbt insåg vi att det skulle inneböra ett liv som han skulle vantrivas otroligt med och bli olycklig i. Han var en otroligt aktiv och entusiastisk hund som aldrig hade blivit lycklig i "stillhet"

Så, vi bestämde att han skulle få leva sitt liv fullt ut, utan bromsar, och få vara lycklig så länge han inte hade ont. Det enda han inte fick göra var att hoppa högt efter frisbee.... I övrigt tränade vi fullt ut, han blev väldigt muskulös och stark ... och somnade in vid 13 års ålder av helt andra orsaker (cancer)... De jag pratat med menar att det var just däför han kunde bli så gammal och leva ett smärtfritt liv - att han hade så stark muskulatur och var så vältränad.

Jag säger inte att det fungerar så med alla hundar, men på honom gjorde det det!
 
Himla trist med din fina hund, @Elegant machinery :(

Ni som har mer tränad röntgenblick än mig — vill ni förklara mer om vad ni tycker er se på plåtarna? Jämför jag med min tiks plåtar så verkar tex skålen vara grundare, men är det mer som får varningsklockorna att ringa?
 
Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september och därefter börjar en lång rehab.

Redan nu är det utmanande att hålla henne lugn och trots digra försök att hålla henne aktiverad mentalt är det som det kryper i skinnet på henne när hon inte får blåsa ur sig fysiskt också.

När vi var på djursjukhuset röntgades även hennes bäcken och höfter för att utesluta fler skador och då påpekade veterinären att hon har dåliga höfter. Exakt vilken gradering kunde/får hon ju inte uttala sig om och eftersom korsbandet är skadat vill de inte göra en regelrätt HD-röntgen nu heller, eftersom de då behöver dra benen osv. Men undertonen var ”förmodligen sämre än C”.

Där grusades avelsplanerna men tankarna började även snurra hur illa D eller E-höfter egentligen är. Vi kommer göra en regelrätt HD-röntgen sen när korsbandet är åtgärdat för att vara helt säkra, men även jag med mina lekmansögon ser ju att höfterna inte ser så bra ut som på Ivars plåtar t.ex.

RH8zK16.jpg


Nu kommer hon ju gå igenom en korsbandsoperation men flera månaders rehab, eftersom hon inte är aktuell för avel så funderar vi på att kastrera henne när knärehaben är över, eftersom vi har en intakt hane hemma. Efter kastrering så blir det ju konvalescens igen.

Man känner ju aktiva hundar som arbetar för fullt trots C-höfter, men vad innebär D eller E rent hälsomässigt?
Är det någon här som har aktiva hundar med HD-belastning?
Innebär det att de kommer få ont och inte kan arbeta lika fysiskt redan från ung ålder?

Är det värt operation, konvalescens och kastrering eller kommer hon ha artros lagom tills hon är fysiskt frisk att börja arbeta igen? Hon är ju bara 14 mån. 😢

Jag är duktig på att måla fan på väggen men har någon en solskenshistoria att bjuda på? Jag kommer ju givetvis diskutera med veterinär inför operation men känner att jag behöver ventilera också.
Min tant (rottweiler, 35 kilo) opererade ena korsbandet i dec-2013 och efter det kom hon tillbaka som tävlingshund inom brukset, hon drog mig både på skidor och spark, hon sprang lös på långa promenader osv. Hon fick somna in förra året i juli, men inte pga korsbandet, utan hon drabbades av cancer.

Nu är det ett tag till din hund ska opereras, jag hade köpt ett knäskydd att ha tills dess. Det hjälper till att stabilisera knäet och hon kan gå bättre på det fram till operation. Det innebär att hon inte tappar lika mycket muskler och återhämtar sig fortare efter operationen.

Jag hade också börjat ge henne tillskott för leder med hyaluronsyra (det är 28 dagars karens på det, men hon lär ändå inte ska tävlas något nu) i avvaktan på operation.

Det kommer gå bra, ska du se!
 
Himla trist med din fina hund, @Elegant machinery :(

Ni som har mer tränad röntgenblick än mig — vill ni förklara mer om vad ni tycker er se på plåtarna? Jämför jag med min tiks plåtar så verkar tex skålen vara grundare, men är det mer som får varningsklockorna att ringa?
Jag är ingen expert, men jämför man med denna höft t.ex. så ser man att passformen mellan höftkulan och skålen är tightare och att mer av kulan ligger i skålen. Dessutom har skålen ett "bakstöd" som är snudd på obefintligt på Kryzas bild.

Det finns säkert fler avvikelser som experter kan se.

QFeA85C.png
 
Himla trist med din fina hund, @Elegant machinery :(

Ni som har mer tränad röntgenblick än mig — vill ni förklara mer om vad ni tycker er se på plåtarna? Jämför jag med min tiks plåtar så verkar tex skålen vara grundare, men är det mer som får varningsklockorna att ringa?
Dålig passform skulle jag säga, vilket ökar risken för inflammation.
 
Dålig passform skulle jag säga, vilket ökar risken för inflammation.

Ja, det kan jag nog också se (med min lekmannablick). Känns som att Kryza i ts har liksom lite ”knöggligare” skål? @Elegant machinery, misstycker du om jag lägger in en jämförande bild med din hund + min hund som fick A på sina? Vill verkligen inte gnugga in salt på något sätt, är bara intresserad av att lära mig mer om höfter :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 023
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 670
Senast: clovergirl
·
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp