Det här med dödsbon

Jag har en pappa, så som de flesta andra. Han fick nog av familjelivet när jag var tretton, nu är jag 50+ och nu fick jag veta i slutet på förra veckan att han har avlidit. Tråkigt. Vi är tre syskon samtliga med dålig eller ingen relation till vår far. Hur funkar då det här med dödsboet. Jag vet tex att han var kund hos Handelsbanken, men det är inte omöjligt att han hade fler banker. Ponera att han skulle ha ett bankfack eller spara hos t ex ett försäkringsbolag.
Är det jag/vi som måste kontakta alla ev. bolag och banker vi kan komma på och fråga om de känner till någon tillgång vår far hade? Man vet ju aldrig, det kanske ligger en lite aktieportfölj och väntar i nån bankvrå.
Vi har kommit så långt att vi fått från skattemyndigheten ett intyg över att han inte lever. Sen ska erkännas att vi syskon inte heller lider av nån syskonkärlek, dock är en av oss arbetslös och pappa valde att leva i en stad 120 mil ifrån mig så bestämde vi att han som är arbetslös får sköta den praktiska. Kan han lura oss andra på någon tillgång? Ja förutom om han hittar pengar bakom kylen, men de får han väl ta för min del.
Himla pyssel med sånt här. Nån som har koll?
Ni behöver anlita en utomstående bodelningsman. Det får ni genom Tingsrätten.

Det finns alla möjligheter för ditt syskon att blåsa dig. Du har inga självklara rättigheter och hela processen är långt ifrån enkel eller logisk. Stå på dig.

Jag har just kommit igenom en sån här process och jag fick slå mig blodig för att få min rätt, min laglott, som bröstarvinge. Ingenting sker per automatik.
 
Banker och liknade får besked om när ngn dör och "spärrar" alla kort, avslutar autogiron och gör ett kontoutdrag över tillgångar och skulder på den dödes konton som de skickar till "dödsboet" till den avlidnes adress. Sen får man leka detektiv och hoppas att det finns gamla (helst betalda) räkningar osv i bostaden så man kan ringa runt. Man kan betala räkningar (t.ex. el som måste betalas) hos banken kostnadsfritt om man tar med sig dödsfallsintyget dit. Bostadslån dras om det är samma bank. Man kan även få en lista över autogirona så man kan kan kontakta de företagen med.

Vår situation var lite annorlunda när pappa dog för han låg i koma ett tag innan, så jag och min syster upptäckte att han hade enorma skulder och så var familjesituationen utöver mig och syrran lite ovanligt besvärlig så vi kontaktade en familjejurist som samarbetade med begravningsbyrån som var fantastisk. Just för att vi kände att ngn med koll behövde hålla i det. Vi gick själva igenom enorma mängder post och uppgav alla företag pappa var i skuld till och bank och försäkringsbolag vi hittade till juristen som gjorde bouppteckningen och kallade till bodelning. Själv jag ringde runt otaliga samtal, betalade räkningar (från dödboet) och skötte en massa praktisk administrativt själv. Syrran såg till huset, sålde bilen, tog det mesta med mäklaren, lämnade in vapen (han var jägare) till polisen och kollade posten osv...
Detta kan nog bero på bank? Vi fick inget kontoutdrag trots att vi efterfrågade detta. Man skulle också få förteckning av e-fakturor (som skulle avslutas) samt autogiron skulle avslutas och man skulle få förteckning av dessa enligt vår bouppteckningsman men det var inget som skedde automatiskt. Vi har fått efterfråga och ändå inte fått veta en del. Dock kan vi ju ha stött på fel person på banken såklart.
Pappa dog i januari hastigt och oväntat så vi håller på med detta just nu, och som du skriver så är det en jäkla massa samtal att ringa och post att gå igenom osv. Vi har också haft hjälp med bouppteckningen, såhär i efterhand kunde vi väl klarat det själv också men det var samma person som höll i begravningen så det kändes praktiskt och smidigt för oss.
 
Vi fick själva begära ut kontoutdrag med dödsintyget som underlag. Och då såg vi att pappa flyttat över alla sina pengar till sin fru en vecka före dödsfallet.... hade jag inte begärt ut kontoutdraget hade jag gått miste om nästan hela arvet.
 
Detta kan nog bero på bank? Vi fick inget kontoutdrag trots att vi efterfrågade detta. Man skulle också få förteckning av e-fakturor (som skulle avslutas) samt autogiron skulle avslutas och man skulle få förteckning av dessa enligt vår bouppteckningsman men det var inget som skedde automatiskt. Vi har fått efterfråga och ändå inte fått veta en del. Dock kan vi ju ha stött på fel person på banken såklart.
Pappa dog i januari hastigt och oväntat så vi håller på med detta just nu, och som du skriver så är det en jäkla massa samtal att ringa och post att gå igenom osv. Vi har också haft hjälp med bouppteckningen, såhär i efterhand kunde vi väl klarat det själv också men det var samma person som höll i begravningen så det kändes praktiskt och smidigt för oss.
Ojdå, trodde det var hyfsat lika rutiner på bankerna.
Hmmm det var ett kontoutdrag som kom "automatiskt" till dödsboet, det var med vad som fanns inne på kontot och så status för bolånet när de fick reda på dödsfallet. Och att autogirona skulle avslutas (förutom det för bolånet i samma bank). Sen kom det ett kontoutdrag varje kvartal. Men att få en förteckning över tidigare autogiron (han hade inga e-fakturor) och sen kontotutdrag fick vi på banken när vi bad om det när vi var där och betalade räkningar för dödsboet var inget problem. Jag behövde ju kolla att det fanns pengar på kontot och att t.ex. handpenningen kommit in. Givetvis med dödsfallsintyg och legitimation och ibland ville de se bouppteckningen med (när den var klar - det tog alltså lite tid att sälja huset...). Men alla de tre olika kontor inom samma bank som jag var till hade helt olika rutiner. Och att hantera dödsbon var de jag träffade inte alltid vana vid och fick ibland rådfråga ngn kollega. (Jag hade oftast mest insikt i hur man gjorde på slutet) Men alla var väldigt trevliga. Det här var ju 3 år sen med så rutiner kan ju ändrats.
 
Nej, inte vad jag har hittat hittills i alla fall. Däremot så fanns banken som bokmärke i hans webbläsare, så på så vis fattade jag att han nog hade någonting med den att göra.
Vi hittade ju hur mycket papper som helst, flera år tillbaka, deklarationer, räkningar, omläggningar av lån, sökta och avslagna krediter, så jag gick bakåt i tiden och tog med alla banker och låneinstitut jag hittade, även när såg att det var avslutade lån (men kommenterade det) och så fick juristen avgöra vilka hon kollade upp med.

Är fortfarande lite häpen över hur olika det är. Vet att vi ganska omgående fick brev från Coop konsumentförening som skulle betala tillbaka medlemsavgiften eller något sånt - ngt skulle betalas tillbaka från dem till dödsboet i alla fall, så de hade tydligen fått info om dödsfallet. Och majoriteten av de som pappa hade lån/krediter hos skickade även de hyfsat snabbt vad de hade som krav/bevakade i dödsboet.
 
Ojdå, trodde det var hyfsat lika rutiner på bankerna.
Hmmm det var ett kontoutdrag som kom "automatiskt" till dödsboet, det var med vad som fanns inne på kontot och så status för bolånet när de fick reda på dödsfallet. Och att autogirona skulle avslutas (förutom det för bolånet i samma bank). Sen kom det ett kontoutdrag varje kvartal. Men att få en förteckning över tidigare autogiron (han hade inga e-fakturor) och sen kontotutdrag fick vi på banken när vi bad om det när vi var där och betalade räkningar för dödsboet var inget problem. Jag behövde ju kolla att det fanns pengar på kontot och att t.ex. handpenningen kommit in. Givetvis med dödsfallsintyg och legitimation och ibland ville de se bouppteckningen med (när den var klar - det tog alltså lite tid att sälja huset...). Men alla de tre olika kontor inom samma bank som jag var till hade helt olika rutiner. Och att hantera dödsbon var de jag träffade inte alltid vana vid och fick ibland rådfråga ngn kollega. (Jag hade oftast mest insikt i hur man gjorde på slutet) Men alla var väldigt trevliga. Det här var ju 3 år sen med så rutiner kan ju ändrats.
Ja, en del har varit så himla lätta att prata med det märks att de har vana att hantera dödsbon men det är många som inte har någon aning eller ger fel information så man nästan själv vet mer. Tur att det finns folk att fråga!
Vår bouppteckning är inte klar ännu (den är inlämnad dock) och vi håller fortfarande på att röja i huset. Det kommer ta ett tag detta..
Vi ska också deklarera och pappa hade NE-bilaga tror jag det kallas, något vi aldrig gjort förut. Kan heller inte riktigt förstå vad han gjort avdrag för på denna tidigare. Min bror kontaktade Skatteverket som i princip tyckte att vi kunde föra över förra årets summa så jag hoppas att det ska gå igenom. Har inte funnit några kvitton så då borde det ju inte finnas något som ska tas upp. Inte lätt att veta sådant här alltså. Hur nära vi än stod varandra så har man ju inte koll på detaljnivå.
 
Vi hade tur och kunde ha kvar pappas deklarationstant, pappa hade bedrivit enskild firma så det var naturligt att låta deklarationstanten även göra dödsboet.

Men jag vill bara varna för att försäkringsbolag kan ha hemskt krångliga processer för att avsluta försäkringar i dödsbon. Eller så var det jag som helt enkelt bara lackade ur :) Försäkringsbolaget fick automatiskt uppgifter från skatteverket om att min far nu var ett dödsbo, för så fort han avlidit så kom fakturorna till dödsboet. När vi sedan avyttrat eller fördelat de försäkrade tillgångarna ville vi avsluta försäkringarna. Först skulle det gå bra. Sedan avslutades de inte, mähä, då skulle vi vara tvungna att skicka in dödsfalls intyg som bevis på att han var död (igen), sedan en släktutredning där det var bevisat att jag hade rätt till att avsluta försäkringarna. Vidimerad kopia på legitimation att jag var den jag var , samt bouppteckningen (vad nu försäkringsbolaget kan ha för intresse av den?). Jag gnisslade tänder och gav den stackars försäkringskillen en hel del förbättringsförslag som jag önskade att han tog upp. (legitimering via bankid, underskrift via bankid bättre process för uppladdning av dokument etc)
 
Vi hade tur och kunde ha kvar pappas deklarationstant, pappa hade bedrivit enskild firma så det var naturligt att låta deklarationstanten även göra dödsboet.

Men jag vill bara varna för att försäkringsbolag kan ha hemskt krångliga processer för att avsluta försäkringar i dödsbon. Eller så var det jag som helt enkelt bara lackade ur :) Försäkringsbolaget fick automatiskt uppgifter från skatteverket om att min far nu var ett dödsbo, för så fort han avlidit så kom fakturorna till dödsboet. När vi sedan avyttrat eller fördelat de försäkrade tillgångarna ville vi avsluta försäkringarna. Först skulle det gå bra. Sedan avslutades de inte, mähä, då skulle vi vara tvungna att skicka in dödsfalls intyg som bevis på att han var död (igen), sedan en släktutredning där det var bevisat att jag hade rätt till att avsluta försäkringarna. Vidimerad kopia på legitimation att jag var den jag var , samt bouppteckningen (vad nu försäkringsbolaget kan ha för intresse av den?). Jag gnisslade tänder och gav den stackars försäkringskillen en hel del förbättringsförslag som jag önskade att han tog upp. (legitimering via bankid, underskrift via bankid bättre process för uppladdning av dokument etc)
Jisses! Försäkringarna var inget problem att avsluta, nu var det väl bara på bilen och huset (och de var kvar i dödsboet tills de var sålda) och hans egen avslutades automatiskt.
Men känner igen att vissa ville ha dödsintyget skickat flera gånger och en del struntade i att vi hade skickat bouppteckningen och skulle invänta att de fick besked om att det fanns en bouppteckning och sen hämta den själva... så mycket byråkrati.
För oss var det sophämtningen som var helt kafka, vi hade betalat ikapp försenade räkningar (ngn hade kommit bort) men när vi talade om att dödsboet ev. skulle gå med underskott så vi inte kunde betala räkningarna innan försäljningen så fick vi inte säga upp sophämtningen och en utskällning om "vi brukar minsann få det vi ska ha i slutänden ska ni veta" framväst i luren...
Var även massa trassel med pappas sambos telefonabbonemang, hon ville ha det kvar så jag satt i kö i evigheter och redde sen ut det med ngn handläggare och sen fick jag ändå krav på obetalda räkningar för hon hade inte skrivit på papprena för att ta över det. Tack ock lov fanns allt dokumenterat så det var bara att avsluta och de krävde inget av oss.
 
För oss var det sophämtningen som var helt kafka, vi hade betalat ikapp försenade räkningar (ngn hade kommit bort) men när vi talade om att dödsboet ev. skulle gå med underskott så vi inte kunde betala räkningarna innan försäljningen så fick vi inte säga upp sophämtningen och en utskällning om "vi brukar minsann få det vi ska ha i slutänden ska ni veta" framväst i luren...
Vad är det med sophämtningen egentligen? Den var i särklass den mest omständliga att lösa när vi sålde och köpte nytt, vi fick inte beställ sophämtning innan köpet var avklarat men samtidigt skulle vi inte tro att man kunde klara sig utan sophämtning. Det slutade med att säljaren fick beställa sophämtning och sen kunde vi ta över det abonnemanget efter mycket strul.
 
Vad är det med sophämtningen egentligen? Den var i särklass den mest omständliga att lösa när vi sålde och köpte nytt, vi fick inte beställ sophämtning innan köpet var avklarat men samtidigt skulle vi inte tro att man kunde klara sig utan sophämtning. Det slutade med att säljaren fick beställa sophämtning och sen kunde vi ta över det abonnemanget efter mycket strul.
Hämtning av hushållssopor är lagreglerat och därmed en skyldighet som ligger på fastighetsägaren.
Just för att det ska styras upp så alla har sophämtning, och någon utpekas som entydigt ansvarig.
 
Just sophämtningen på bostadshuset var i vårt fall inget krångel, men då försökte vi inte avbeställa den då vi använde huset under bouppteckningstiden som fritidshus.

Däremot kom det att bli en del krångel vid omtecknandet av abonnemangen. Där det visat sig att pappa betalat för full sophämtning på en fastighet med enbart en ladugård på. De kom fram till att den skulle betala grundavgift och så fick vi krediterat en tid tillbaka. Nu har jag inte varit med om de sista turerna, men tydligen var det något nytt beslut igen.

(vi arvtagare tog över fastigheterna)
 
Vad är det med sophämtningen egentligen? Den var i särklass den mest omständliga att lösa när vi sålde och köpte nytt, vi fick inte beställ sophämtning innan köpet var avklarat men samtidigt skulle vi inte tro att man kunde klara sig utan sophämtning. Det slutade med att säljaren fick beställa sophämtning och sen kunde vi ta över det abonnemanget efter mycket strul.
Jag har jobbat administrativt med just sophämtning och som @MiaMia säger handlar det om att det är lag på att alla bostadsfastigheter ska ha sophämtning. Jag har pratat med en hel del "dödsbokunder" och problemet landar nästan alltid i att de vill säga upp abonnemanget vilket alltså inte går utan det måste stå kvar på dödsboet tills dess att ny ägare tillträder.
 
Jag har jobbat administrativt med just sophämtning och som @MiaMia säger handlar det om att det är lag på att alla bostadsfastigheter ska ha sophämtning. Jag har pratat med en hel del "dödsbokunder" och problemet landar nästan alltid i att de vill säga upp abonnemanget vilket alltså inte går utan det måste stå kvar på dödsboet tills dess att ny ägare tillträder.
Intressant. Jag lyckades ta över abonnemanget och byta typ av sopkärl (från svindyrt till betydligt billigare) långt innan jag fick över lagfarten på mig. Jag upplevde kontakten med kommunen som väldigt smidig.
 
Vad är det med sophämtningen egentligen? Den var i särklass den mest omständliga att lösa när vi sålde och köpte nytt, vi fick inte beställ sophämtning innan köpet var avklarat men samtidigt skulle vi inte tro att man kunde klara sig utan sophämtning. Det slutade med att säljaren fick beställa sophämtning och sen kunde vi ta över det abonnemanget efter mycket strul.
Jag och vår lokala firma för sophämtningen löste det genom att döpa om min mammas lantbruksfastighet till sommarstuga i deras system och sedan kunde jag begära uppehåll i sophämtingen. Det beviljades tror jag bara 2 år i taget och det beslutet togs av kommunen.
 
Intressant. Jag lyckades ta över abonnemanget och byta typ av sopkärl (från svindyrt till betydligt billigare) långt innan jag fick över lagfarten på mig. Jag upplevde kontakten med kommunen som väldigt smidig.
Ja alltså när jag jobbade var det inget problem att göra sånt som att byta till mindre kärl, tömning mer sällan (då matavfall sorteras ut) osv, heller inget problem att skriva över det på någon annan så länge parterna är överens osv. Enligt mina erfarenheter var det just vid uppsägning som det knakade. Dvs efterlevande som inte vill betala då "ingen bor där" och just den lösningen går inte.
 
Jag och vår lokala firma för sophämtningen löste det genom att döpa om min mammas lantbruksfastighet till sommarstuga i deras system och sedan kunde jag begära uppehåll i sophämtingen. Det beviljades tror jag bara 2 år i taget och det beslutet togs av kommunen.
Jag vet inte riktigt om det här skiljer sig från kommun till kommun då jag inte är någon expert på hur lagen faktiskt ser ut men i min kommun kan du endast bli "fri" från sophämtning om fastigheten inte nyttjas för annat än tillsyn. Tidigare var det så att det var okej att slippa sophämtning i t.ex sommarstugor men det är det inte längre.

Sen är det ju alltid så att det spelar roll vem du pratar med, vem du känner (aldrig varit med om så mycket svågerpolitik som inom det kommunala) och sen är det så att det är upp till miljökontoret att kontrollera sånt som om fastigheten faktiskt inte nyttjas. Jag har ringt in till dem och anmält att fastigheter vi har som alltså inte ska nyttjas alls har beställt tanktömningar osv (vilket betyder att någon bor där) och har bokstavligen fått svar som "jag kollar på det någon dag då jag är på dåligt humör haha". Jag har tyvärr mycket förutfattade meningar om de latgrisar som jobbar på miljökontoret efter att ha varit i kontakt med dem under min tid på kommunen, hoppas verkligen på att bli motbevisad någon dag då det är viktiga jobb de har.
 
Jag vet inte riktigt om det här skiljer sig från kommun till kommun då jag inte är någon expert på hur lagen faktiskt ser ut men i min kommun kan du endast bli "fri" från sophämtning om fastigheten inte nyttjas för annat än tillsyn. Tidigare var det så att det var okej att slippa sophämtning i t.ex sommarstugor men det är det inte längre.

Sen är det ju alltid så att det spelar roll vem du pratar med, vem du känner (aldrig varit med om så mycket svågerpolitik som inom det kommunala) och sen är det så att det är upp till miljökontoret att kontrollera sånt som om fastigheten faktiskt inte nyttjas. Jag har ringt in till dem och anmält att fastigheter vi har som alltså inte ska nyttjas alls har beställt tanktömningar osv (vilket betyder att någon bor där) och har bokstavligen fått svar som "jag kollar på det någon dag då jag är på dåligt humör haha". Jag har tyvärr mycket förutfattade meningar om de latgrisar som jobbar på miljökontoret efter att ha varit i kontakt med dem under min tid på kommunen, hoppas verkligen på att bli motbevisad någon dag då det är viktiga jobb de har.
I mitt fall var det ingen som bott i fastigheten under de senaste åren och ingen skulle bo i den under de närmsta 2 heller, så det kändes omafalt att betala för det.
 
Något som kan var bra att veta när man beställer tjänster på begravningsbyrån är att det tydligen så att den som beställer tjänsten kan bli betalningsansvarig om inte dödsboet kan betala till begravningsbyrån.
Jag var enda barnet så för mig spelade det ingen roll men jag hade funderat på detta i andra sammanhang så jag passade på att fråga damen på begravningsbyrån om det, när jag ordnade med pappas begravning.
Åtminstone var det så för en 7-8 år sedan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp