Det här med dödsbon

Ja just sophämtningen blev jag hemskt förvånad över. Att behöva betala för något som inte används, när ingen bor där. Helt galet, man borde kunna pausa det tycker jag. Det är ju inte som att man slänger skräp i naturen istället eller nått, för ingen bor ju där. Det blev jag mycket förvånad över faktiskt, att det inte skulle gå.
 
El är väl inget tvång på att ha eller nödvändigt att det ska vara knutet till fastighetens ägare?
Det är ju lite det som blir knepigt, som hyresgäst kan jag alltså både beställa av avbeställa el till en fastighet utan att ägaren vet något. Men jag kan som hyresgäst inte beställa sophämtning om fastighetsägaren inte vill. Hur kan det vara så knepigt? Om jag beställer sophämtning på en adress i mitt namn så är jag den som betalar.
I vårt fall hade den som bodde före lyckats bli av med sophämtning i och med att hen hade flyttat härifrån. Vi försökte få sophämtning igen eftersom vi var här mycket men nix det gick inte. Utan säljaren, som inte var den som hade bott här var tvungen att beställa.
 
Jag vet inte riktigt om det här skiljer sig från kommun till kommun då jag inte är någon expert på hur lagen faktiskt ser ut men i min kommun kan du endast bli "fri" från sophämtning om fastigheten inte nyttjas för annat än tillsyn. Tidigare var det så att det var okej att slippa sophämtning i t.ex sommarstugor men det är det inte längre.

Sen är det ju alltid så att det spelar roll vem du pratar med, vem du känner (aldrig varit med om så mycket svågerpolitik som inom det kommunala) och sen är det så att det är upp till miljökontoret att kontrollera sånt som om fastigheten faktiskt inte nyttjas. Jag har ringt in till dem och anmält att fastigheter vi har som alltså inte ska nyttjas alls har beställt tanktömningar osv (vilket betyder att någon bor där) och har bokstavligen fått svar som "jag kollar på det någon dag då jag är på dåligt humör haha". Jag har tyvärr mycket förutfattade meningar om de latgrisar som jobbar på miljökontoret efter att ha varit i kontakt med dem under min tid på kommunen, hoppas verkligen på att bli motbevisad någon dag då det är viktiga jobb de har.
Min kommun trycker hårt på möjligheten att dela kärl med grannen som alternativ för alla som tycker de inte har sopor nog för tjänsten, eller som klagar på dåliga alternativ med glesare hämtning/mindre tunnor.
Den fasta grundavgiften uppfattar jag det som nästan omöjligt att befrias från om inte huset är typ obeboeligt och byter taxeringskod. Fritidshus kan få abonemang med tömning bara på sommarhalvåret.
 
Min kommun trycker hårt på möjligheten att dela kärl med grannen som alternativ för alla som tycker de inte har sopor nog för tjänsten, eller som klagar på dåliga alternativ med glesare hämtning/mindre tunnor.
Den fasta grundavgiften uppfattar jag det som nästan omöjligt att befrias från om inte huset är typ obeboeligt och byter taxeringskod. Fritidshus kan få abonemang med tömning bara på sommarhalvåret.
Ja de flesta fastigheter som har så kallat uppehåll i sophämtningen (för att fastigheten då aldrig nyttjas, inte ens som sommarstuga) måste fortfarande betala grundavgiften. Förklaringen är att alla fastigheter i någon mån producerar avfall även om de inte nyttjas som boende, t.ex en veranda som rasar och måste rivas och sedan forslas till återvinningscentralen osv.

Fritidsabonnemang är bra, man kan också ha hämtning var åttonde vecka istället för varannan på hushållsavfallet om man antingen har egen kompost (godkänd av miljöverket) eller brun tunna (som fortfarande töms varannan vecka utan kostnad). Det är om jag inte minns fel lag på att matavfall inte får hämtas mer sällan än var fjortonde dag då det kan bli en sanitär olägenhet annars.
 
Det är ju lite det som blir knepigt, som hyresgäst kan jag alltså både beställa av avbeställa el till en fastighet utan att ägaren vet något. Men jag kan som hyresgäst inte beställa sophämtning om fastighetsägaren inte vill. Hur kan det vara så knepigt? Om jag beställer sophämtning på en adress i mitt namn så är jag den som betalar.
I vårt fall hade den som bodde före lyckats bli av med sophämtning i och med att hen hade flyttat härifrån. Vi försökte få sophämtning igen eftersom vi var här mycket men nix det gick inte. Utan säljaren, som inte var den som hade bott här var tvungen att beställa.
Låter som något knasat med rutiner/tillämpning? Poängen med lagstiftningen är ju att man inte ska kunna välja att inte ha hämtning...
 
Låter som något knasat med rutiner/tillämpning? Poängen med lagstiftningen är ju att man inte ska kunna välja att inte ha hämtning...
Ja det var verkligen helt kafkaartat, å ena sidan fick jag inte beställa sophämtning för att sedan bli föreläst att vi faktiskt var tvungna att ha sophämtning, men nej jag får inte beställa det. :cautious: Nu har vi en bra relation med säljaren så hen beställde sophämtning åt oss och så fick vi skriva över den när avstyckningen äntligen gick igenom och köpet kunde avslutas.
 
Ja det var verkligen helt kafkaartat, å ena sidan fick jag inte beställa sophämtning för att sedan bli föreläst att vi faktiskt var tvungna att ha sophämtning, men nej jag får inte beställa det. :cautious: Nu har vi en bra relation med säljaren så hen beställde sophämtning åt oss och så fick vi skriva över den när avstyckningen äntligen gick igenom och köpet kunde avslutas.
Fattade jag rätt med att ni var hyresgäster? I så fall är det troligtvis därför. Såklart väldigt fyrkantigt och märkligt agerat oavsett men det är ganska vanligt att man inte tecknar avtal med hyresgäster när det gäller en fastighet. Det funkar vanligtvis likadant med el, fjärrvärme osv. Ägaren till fastigheten är den som ska stå för alla avtal eftersom det är denne som då blir ytterst betalningsskyldig.

För att återgå till originalfrågan så är det ofta samma med dödsbon också. Jag jobbar åt ett privat företag nu (rikstäckande tjänster) och vi fakturerar inte dödsbon utan det måste stå i beställarens namn och så kan de få en märkning på fakturorna som specificerar att det avser ett dödsbo.
 
Fattade jag rätt med att ni var hyresgäster? I så fall är det troligtvis därför. Såklart väldigt fyrkantigt och märkligt agerat oavsett men det är ganska vanligt att man inte tecknar avtal med hyresgäster när det gäller en fastighet. Det funkar vanligtvis likadant med el, fjärrvärme osv. Ägaren till fastigheten är den som ska stå för alla avtal eftersom det är denne som då blir ytterst betalningsskyldig.

För att återgå till originalfrågan så är det ofta samma med dödsbon också. Jag jobbar åt ett privat företag nu (rikstäckande tjänster) och vi fakturerar inte dödsbon utan det måste stå i beställarens namn och så kan de få en märkning på fakturorna som specificerar att det avser ett dödsbo.
Nja vi hade påbörjat ett köp, avstyckningen drog ut på tiden och vi valde att flytta in innan köpet var helt klart. Men det var enbart sophämtning som ställde till problem, el, slamtömning, post osv var det noll problem med. Att det sen strulade ännu mer med överflyttning från det hus vi sålde till den nya ägaren där gjorde att jag hade många och långa samtal med handläggaren.
 
Vi fick själva begära ut kontoutdrag med dödsintyget som underlag. Och då såg vi att pappa flyttat över alla sina pengar till sin fru en vecka före dödsfallet.... hade jag inte begärt ut kontoutdraget hade jag gått miste om nästan hela arvet.
Ja det är ju sånt där man blir galen på när man läser. Nu verkar min pappa inte ha skaffat sig någon ny familj efter att han flyttade, åtminstone har jag inga halvsyskon. Får väl se om det dyker upp nån sorts sambo eller så. :)
 
Något som kan var bra att veta när man beställer tjänster på begravningsbyrån är att det tydligen så att den som beställer tjänsten kan bli betalningsansvarig om inte dödsboet kan betala till begravningsbyrån.
Jag var enda barnet så för mig spelade det ingen roll men jag hade funderat på detta i andra sammanhang så jag passade på att fråga damen på begravningsbyrån om det, när jag ordnade med pappas begravning.
Åtminstone var det så för en 7-8 år sedan.
Nämen det stämmer. Det är jag som har beställt transport och kremering och jag var tvungen att skriva på den beställningen analogt. Så den fakturan kommer till mig.
 
Det här är kanske inget just du @Blandrastik har/hade nytta av, men det är info som jag saknade i början när jag trodde jag kunde göra en bouppteckning själv och fick lite panik av alla skulder och enligt all internetinfo var allt så enkelt (vilket det ju inte alltid är).

Nu ska jag försöka sluta ta upp plats....
Nej, sluta inte ta plats! Det är ju just därför man lägger upp sånt här på Buke, för att få ta del av andras erfarenheter. Även om dina verkar extra krångliga. :)
 
Jag har en pappa, så som de flesta andra. Han fick nog av familjelivet när jag var tretton, nu är jag 50+ och nu fick jag veta i slutet på förra veckan att han har avlidit. Tråkigt. Vi är tre syskon samtliga med dålig eller ingen relation till vår far. Hur funkar då det här med dödsboet. Jag vet tex att han var kund hos Handelsbanken, men det är inte omöjligt att han hade fler banker. Ponera att han skulle ha ett bankfack eller spara hos t ex ett försäkringsbolag.
Är det jag/vi som måste kontakta alla ev. bolag och banker vi kan komma på och fråga om de känner till någon tillgång vår far hade? Man vet ju aldrig, det kanske ligger en lite aktieportfölj och väntar i nån bankvrå.
Vi har kommit så långt att vi fått från skattemyndigheten ett intyg över att han inte lever. Sen ska erkännas att vi syskon inte heller lider av nån syskonkärlek, dock är en av oss arbetslös och pappa valde att leva i en stad 120 mil ifrån mig så bestämde vi att han som är arbetslös får sköta den praktiska. Kan han lura oss andra på någon tillgång? Ja förutom om han hittar pengar bakom kylen, men de får han väl ta för min del.
Himla pyssel med sånt här. Nån som har koll?
Med tanke på att ni kanske blir osams, så är bodelningsman bra.
 
Vi fick själva begära ut kontoutdrag med dödsintyget som underlag. Och då såg vi att pappa flyttat över alla sina pengar till sin fru en vecka före dödsfallet.... hade jag inte begärt ut kontoutdraget hade jag gått miste om nästan hela arvet.
När min pappa dog, var en jurist som gjorde allt relaterat till arvet så jag tror allt gick rätt och riktigt till. I alla fall gjordes det ingen bodelningen innan arvskiftet. Tydligen var det min pappas nya frus rätt att begära att ingen bodelning skulle göras först. Så de pengar som stod på hennes konto var hennes. Så i arvskiftet ingick bara pengar på pappas konto.
 
Var även massa trassel med pappas sambos telefonabbonemang, hon ville ha det kvar så jag satt i kö i evigheter och redde sen ut det med ngn handläggare och sen fick jag ändå krav på obetalda räkningar för hon hade inte skrivit på papprena för att ta över det.
Och jag har tyvärr samma erfarenhet om telefonabonnemang. När jag ringde runt och skulle säga upp abonnemang av alla de olika slag till en släkting var det det största Telebolaget som höll på och trassla i MÅNADER :mad: :banghead:

Jag sa upp telefoni, tv, bredband och returnerade alla prylar. Frid och fröjd trodde jag......

Sedan började en härva av påminnelser om en ynka påminnelseavgift på 60 kr.. som detta bolag hade lagt på en faktura som makulerats.. herregud.. dessa 60 kr måste kostat över 1 500 när det så äntligen avslutade abonnemanget...

Det var väldigt olika hur olika företag hanterade avslut pga. dödsfall... finns förbättringspotential för flertalet företag. :angel:
 
När min pappa dog, var en jurist som gjorde allt relaterat till arvet så jag tror allt gick rätt och riktigt till. I alla fall gjordes det ingen bodelningen innan arvskiftet. Tydligen var det min pappas nya frus rätt att begära att ingen bodelning skulle göras först. Så de pengar som stod på hennes konto var hennes. Så i arvskiftet ingick bara pengar på pappas konto.

Samma här, en jurist via Familjejuristen (kopplat till Fonus) gjorde allt. Han var dock allt annat än opartisk och därför kopplade jag in en egen jurist som gick igenom alltihop. Det kostade mig 10.000kr men det var värt varenda krona.

Bland annat så bad jag Familjejuristen att ta fram alla pappas kontoutdrag 6 mån bakåt. ”Så gör man inte” sa han. Skitsnack. Jag tog dödsintyget där jag framgick som dödsbodelägare, gick till pappas bank och krävde ut hans kontoutdrag. Pappa visste att han var döende, och bara en vecka före dödsfallet flyttades 140.000kr från hans konto till fruns konto.

Frun hävdade även att han inte hade några fordon. Jag begärde då ut uppgifter på de fordon (bil+släp) som stod på henne. Man kunde där se att ägarbyte skett i närtid, från pappa till hans fru. Det gjorde alltså aktivt detta för att jag inte skulle kunna ärva någonting.

De hade påbörjat husförsäljning, och hade nog tänkt trolla bort pengarna för det också, men han hann dö innan dess...

Jag fick göra allt detta själv. Kollade av mot alla Försäkringsbolag, Avanza, pensionsförsäkring Och så vidare. Det var ingenting som Familjejuristen gjorde eller ville göra.

Så man bör ta in en egen jurist. Även min pappas fru valde att inte göra någon bodelning men jag hade ändå rätt till min laglott av kvarlåtenskapen. (I hans testamente framgick att jag enbart skulle erhålla laglotten).
 
(Jag fick alltså ut min laglott av de pengar som flyttades samt baserat på fordonens värde, trots att frun avböjt bodelning).
Intressant. Så han fick inte ge bort pengarna till sin fru. Finns det någon regel som säger att man inte får försnilla sina barns laglott, vet du det? (Jag är säker på att allt gick schysst till när arvet efter pappa delades. Så jag frågar inte för egen del.)
 
Intressant. Så han fick inte ge bort pengarna till sin fru. Finns det någon regel som säger att man inte får försnilla sina barns laglott, vet du det? (Jag är säker på att allt gick schysst till när arvet efter pappa delades. Så jag frågar inte för egen del.
Ja, vi hänvisade till Det Förstärkta Laglottsskyddet, 7:e Kap paragraf 4 Ärvdabalken.
 
Samma här, en jurist via Familjejuristen (kopplat till Fonus) gjorde allt. Han var dock allt annat än opartisk och därför kopplade jag in en egen jurist som gick igenom alltihop. Det kostade mig 10.000kr men det var värt varenda krona.

Bland annat så bad jag Familjejuristen att ta fram alla pappas kontoutdrag 6 mån bakåt. ”Så gör man inte” sa han. Skitsnack. Jag tog dödsintyget där jag framgick som dödsbodelägare, gick till pappas bank och krävde ut hans kontoutdrag. Pappa visste att han var döende, och bara en vecka före dödsfallet flyttades 140.000kr från hans konto till fruns konto.

Frun hävdade även att han inte hade några fordon. Jag begärde då ut uppgifter på de fordon (bil+släp) som stod på henne. Man kunde där se att ägarbyte skett i närtid, från pappa till hans fru. Det gjorde alltså aktivt detta för att jag inte skulle kunna ärva någonting.

De hade påbörjat husförsäljning, och hade nog tänkt trolla bort pengarna för det också, men han hann dö innan dess...

Jag fick göra allt detta själv. Kollade av mot alla Försäkringsbolag, Avanza, pensionsförsäkring Och så vidare. Det var ingenting som Familjejuristen gjorde eller ville göra.

Så man bör ta in en egen jurist. Även min pappas fru valde att inte göra någon bodelning men jag hade ändå rätt till min laglott av kvarlåtenskapen. (I hans testamente framgick att jag enbart skulle erhålla laglotten).
Intressant läsning. Det där med kontoutdrag ska jag också göra.
 
Ni som har gjort bodelning själva, hur/var hittade ni två oberoende som kunde intyga att bodelningen gått rätt till?
Känner ju ingen i Luleå, där min pappa bodde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp