Det här med ett ex

TheRedLightning

Trådstartare
Jag tycker det är svårt det här med ex. Jag har personligen inga problem med att möta mitt gamla ex, men nu har jag hamnat i ett läge där jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta/hantera det.

Det rör sig om nya killens ex, jag vet egentligen innerst inne att de gjort slut för flera år sedan, hon har gått vidare, killen är över henne och det borde inte va mer med det, men i och med att de har barn ihop dyker hon upp.

Ska erkänna att jag inte varit helt bekväm med det (obekväm i att träffa henne, inte att hon hämtar/lämnar sina barn), sa detta till killen en gång varpå han sa att det räcker att hälsa jag behöver inte prata med henne. (Har inte blivit något bra tillfälle att hälsa än så vet inte om det kommer få bort den olustiga känslan).

Må så va, men den där olustiga känslan finns kvar ändå.
Jag förstår att hon kommer dyka upp fler gånger med tanke på barnen.
Har hittills löst det genom att hålla mig borta när hon kommer, inte alltid det går dock så vill kunna hantera det.

Hur har ni hanterat ex i nya relationer där den ni är ihop med behövt ha någon form av kontakt osv med sitt ex?

Vilka verktyg behöver jag för att gå vidare?
 
Prata med din kille om hur du känner? Både jag och min nuvarande partner har ex i respektive vänkrets, visserligen inga långa relationer, men ändå folk man dejtat ett tag och varken han eller jag har haft några problem med det. Jag tänker att det är över av en anledning och jag är helt inne på att han valt att vara med mig, precis som jag har valt honom och känner mig trygg med det.
 
Tror dom flesta känner sig lite osäkra i en sån situation till en början men med tiden blir det vardag :)
Kanske är så, nog därför som det känns lite olustigt.
Jag bor ju inte där, är bara där på helgerna så det kanske också är en bidragande orsak. Första gången jag är i en sån här sits så mycket nytt. 😅
 
Jag tycker det är svårt det här med ex. Jag har personligen inga problem med att möta mitt gamla ex, men nu har jag hamnat i ett läge där jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta/hantera det.

Det rör sig om nya killens ex, jag vet egentligen innerst inne att de gjort slut för flera år sedan, hon har gått vidare, killen är över henne och det borde inte va mer med det, men i och med att de har barn ihop dyker hon upp.

Ska erkänna att jag inte varit helt bekväm med det (obekväm i att träffa henne, inte att hon hämtar/lämnar sina barn), sa detta till killen en gång varpå han sa att det räcker att hälsa jag behöver inte prata med henne. (Har inte blivit något bra tillfälle att hälsa än så vet inte om det kommer få bort den olustiga känslan).

Må så va, men den där olustiga känslan finns kvar ändå.
Jag förstår att hon kommer dyka upp fler gånger med tanke på barnen.
Har hittills löst det genom att hålla mig borta när hon kommer, inte alltid det går dock så vill kunna hantera det.

Hur har ni hanterat ex i nya relationer där den ni är ihop med behövt ha någon form av kontakt osv med sitt ex?

Vilka verktyg behöver jag för att gå vidare?
Fundera på varför du känner dig obekväm med att träffa exet. Hon är ju bara en av din pojkväns vänner/bekanta och eftersom hon är mamma till de barn som din pojkvän har så är hon ju på ett sätt en del av din utökade familj.
 
Kanske är så, nog därför som det känns lite olustigt.
Jag bor ju inte där, är bara där på helgerna så det kanske också är en bidragande orsak. Första gången jag är i en sån här sits så mycket nytt. 😅
Ja jag hade också varit obekväm till en början men jag tror det släpper när du kommer in i familjen så att säga så länge det är en vettig man du träffat som faktiskt släppt exet vilket jag tycker det låter som.
Barnen kommer du ju bli vän med och mamman åtminstone bekant med och se henne som mamma till hans barn mer än som hans ex :)
 
Prata med din kille om hur du känner? Både jag och min nuvarande partner har ex i respektive vänkrets, visserligen inga långa relationer, men ändå folk man dejtat ett tag och varken han eller jag har haft några problem med det. Jag tänker att det är över av en anledning och jag är helt inne på att han valt att vara med mig, precis som jag har valt honom och känner mig trygg med det.
Redan gjort det och det var då han sa att det räckte att jag hälsade på henne och att jag inte behövde prata med henne.
 
Jag tycker det är svårt det här med ex. Jag har personligen inga problem med att möta mitt gamla ex, men nu har jag hamnat i ett läge där jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta/hantera det.

Det rör sig om nya killens ex, jag vet egentligen innerst inne att de gjort slut för flera år sedan, hon har gått vidare, killen är över henne och det borde inte va mer med det, men i och med att de har barn ihop dyker hon upp.

Ska erkänna att jag inte varit helt bekväm med det (obekväm i att träffa henne, inte att hon hämtar/lämnar sina barn), sa detta till killen en gång varpå han sa att det räcker att hälsa jag behöver inte prata med henne. (Har inte blivit något bra tillfälle att hälsa än så vet inte om det kommer få bort den olustiga känslan).

Må så va, men den där olustiga känslan finns kvar ändå.
Jag förstår att hon kommer dyka upp fler gånger med tanke på barnen.
Har hittills löst det genom att hålla mig borta när hon kommer, inte alltid det går dock så vill kunna hantera det.

Hur har ni hanterat ex i nya relationer där den ni är ihop med behövt ha någon form av kontakt osv med sitt ex?

Vilka verktyg behöver jag för att gå vidare?
Det låter som att det är din egen osäkerhet som gör sig märkbar här. Det är nåt du behöver jobba på att få bort. Ska du och din kille dessutom ev leva ihop så småningom, blir det inget vidare om du är avogt inställd till barnens mamma.

Den där olustkänslan låter som svartsjuka och rädsla (att han ska lämna dig och gå tillbaka till henne igen, hur osannolikt det än är) och den känslan måste du frigöra dig från.
 
Ja jag hade också varit obekväm till en början men jag tror det släpper när du kommer in i familjen så att säga så länge det är en vettig man du träffat som faktiskt släppt exet vilket jag tycker det låter som.
Barnen kommer du ju bli vän med och mamman åtminstone bekant med och se henne som mamma till hans barn mer än som hans ex :)
Kan nog ligga något i det. Har inte träffat henne så många gånger än.
Första gången va på City Gross parkering å jag uppfattade inte det å va på väg in i butiken, hon pratade ändå med barnen.

Andra gången satt jag i bilen när vi hämtade barnen och började prata med killen om barnen. Ja kände mig delvis obekväm och delvis osynlig. Trots att de va mörkt ute å lyset va på inne i bilen. Tror att det är den här händelsen som fått den där olustiga känslan att infinna sig.

Tredje gången var nu i helgen då rullade hennes bil upp precis som jag gick iväg med en skottkärra med jord. Kunde nog upplevas som jag flydde fältet men de va inte riktigt så.

Får försöka ta det därifrån helt enkelt å se.
 
Det låter som att det är din egen osäkerhet som gör sig märkbar här. Det är nåt du behöver jobba på att få bort. Ska du och din kille dessutom ev leva ihop så småningom, blir det inget vidare om du är avogt inställd till barnens mamma.

Den där olustkänslan låter som svartsjuka och rädsla (att han ska lämna dig och gå tillbaka till henne igen, hur osannolikt det än är) och den känslan måste du frigöra dig från.
Jag är varken avundsjuk eller svartsjuk. Det rör sig om något annat.
 
Jag har inte träffat något ex till min karl men det är för att de inte bor i närheten där han bor. Men jag vet att han pratar med ett av dem ofta och att han bla har sin exfru tillagd på sin Facebook. Jag bryr mig öht inte, de han väljer att ha kontakt med är inte något som angår mig. Skulle jag träffa något av hans ex är det ingen stor grej, både han och jag har fd partners. Nyckelordet är "före detta". De är ju ex av en anledning (eller snarast anledningar).

Min partner har faktiskt träffat ett av mina ex och det var inget konstigt alls.
 
Kan nog ligga något i det. Har inte träffat henne så många gånger än.
Första gången va på City Gross parkering å jag uppfattade inte det å va på väg in i butiken, hon pratade ändå med barnen.

Andra gången satt jag i bilen när vi hämtade barnen och började prata med killen om barnen. Ja kände mig delvis obekväm och delvis osynlig. Trots att de va mörkt ute å lyset va på inne i bilen. Tror att det är den här händelsen som fått den där olustiga känslan att infinna sig.

Tredje gången var nu i helgen då rullade hennes bil upp precis som jag gick iväg med en skottkärra med jord. Kunde nog upplevas som jag flydde fältet men de va inte riktigt så.

Får försöka ta det därifrån helt enkelt å se.
Igenkänningsfaktorn är hög :)
Jag tror du får ge det lite tid så kommer det förhoppningsvis kännas bättre.
 
Kan nog ligga något i det. Har inte träffat henne så många gånger än.
Första gången va på City Gross parkering å jag uppfattade inte det å va på väg in i butiken, hon pratade ändå med barnen.

Andra gången satt jag i bilen när vi hämtade barnen och började prata med killen om barnen. Ja kände mig delvis obekväm och delvis osynlig. Trots att de va mörkt ute å lyset va på inne i bilen. Tror att det är den här händelsen som fått den där olustiga känslan att infinna sig.

Tredje gången var nu i helgen då rullade hennes bil upp precis som jag gick iväg med en skottkärra med jord. Kunde nog upplevas som jag flydde fältet men de va inte riktigt så.

Får försöka ta det därifrån helt enkelt å se.
Det är väl en viktig person i din pojkväns liv, oavsett hur deras relation ser ut så är hon ju mamma till hans barn, så det är ju inte så konstigt att du vill hitta ett bra sätt att förhålla dig till henne!

Förmodligen känns det lite obekvämt för henne också, att någon ny person ska umgås med hennes barn osv.

Ge det lite tid, och om det känns bekvämt för dig så brukar jag tycka att jag har bättre kontroll över sådana situationer där jag behöver umgås med folk jag inte känner mig helt bekväm med om jag så att säga är "the bigger person" och bjuder till och är trevlig.
 
Du kanske skulle försöka lära känna henne lite ist så hon blir mer än person och människa än "exet"?
Ni behöver ju inte bli bästisar och hänga precis men jag tror det är viktigt att det inte är en oskön känsla mellan er för barnens skull. Det kanske blir lättare även för dig.

Jag har noll gemensamt med mitt ex sambo men har inga problem att ta en kaffe ihop vid hämta/lämna barnet eller småsnacka lite. Detsamma gäller för min sambo och mitt ex. Jag och mitt ex är mycket goda vänner och står varandra nära. Det kunde säkert vara problematiskt i början för våra nya partners men inget som har lyst igenom.
 
Jag tycker det är svårt det här med ex. Jag har personligen inga problem med att möta mitt gamla ex, men nu har jag hamnat i ett läge där jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta/hantera det.

Det rör sig om nya killens ex, jag vet egentligen innerst inne att de gjort slut för flera år sedan, hon har gått vidare, killen är över henne och det borde inte va mer med det, men i och med att de har barn ihop dyker hon upp.

Ska erkänna att jag inte varit helt bekväm med det (obekväm i att träffa henne, inte att hon hämtar/lämnar sina barn), sa detta till killen en gång varpå han sa att det räcker att hälsa jag behöver inte prata med henne. (Har inte blivit något bra tillfälle att hälsa än så vet inte om det kommer få bort den olustiga känslan).

Må så va, men den där olustiga känslan finns kvar ändå.
Jag förstår att hon kommer dyka upp fler gånger med tanke på barnen.
Har hittills löst det genom att hålla mig borta när hon kommer, inte alltid det går dock så vill kunna hantera det.

Hur har ni hanterat ex i nya relationer där den ni är ihop med behövt ha någon form av kontakt osv med sitt ex?

Vilka verktyg behöver jag för att gå vidare?
Jag är obekväm med att träffa min partners ex, men det handlar mest om att hon lämnade henne för att bli ihop med mig. I början tyckte jag att det var jättejobbigt när min partner pratade med sitt ex, var väl osäker och rädd att bli lämnad helt enkelt. Den känslan har dock avtagit helt.

I ditt fall är det ju annorlunda. Jag tror det kommer kännas bättre om du hälsar och pratar lite med henne nästa gång. Du kan ju till och med säga att du känner att det är dags att hälsa ordentligt nu då ni inte haft tillfälle innan.
 
Redan gjort det och det var då han sa att det räckte att jag hälsade på henne och att jag inte behövde prata med henne.
Men har du pratat mer om att du ändå känner olust? Eller kanske be din kille på riktigt presentera dig för henne? Just nu verkar det ju som ni mest går om varandra. Troligtvis kommer det släppa något när ni väl hälsat på varandra.
 
Nästa gång du är på väg bort med skottkärran eller dylikt får du hindra dig själv. Gå fram och säg typ "hej vi har inte hälsat ordentligt men det är jag som är Theredlightning, jag antar att vi kommer stöta på varandra en del i framtiden iom barnen, nu måste jag tyvärr fortsätta med det jag höll på med men det var trevligt att träffas!" Vuxet, trevligt och väldigt konfliktlöst.
Jag kan tänka mig att det känns konstigt när ni inte blivit presenterade för varandra ordentligt du inte är riktigt säker på hur du ska förhålla dig till exet. Det enda man kan göra åt det är att ta tjuren vid hornen.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 645
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
15
· Visningar
860
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp