Det här med föräldrapenning *snälla lugna mig*

Mirre

Trådstartare
Jag hade ett vik från februari till sista december, blev gravid i april och gick hem på graviditetspenning i november tills mitt vik tog slut. Så långt allt väl, har tagit ut föräldrapenning nu i förtid (om bara lillan kunde titta ut någon gång) för de dagar som graviditetspenningen inte täcker.

Men det jag är funderar på är hur det blir nu när mitt vik är slut. Sökte en tjänst men fick den inte så just nu vet jag inte alls hur det blir med jobb framöver. Enligt sambon kan jag då bara vara hemma till april, sedan måste jag ut och jobba eller åtminstone stå som arbetssökande för att inte förlora föräldrapenningen. Men den beräknas väl på den inkomst man haft innan? Jag hade väl snarare tänkt vara hemma i alla fall 6 månader, att bara vara hemma till april känns inte jättelockande.
Hur är det egentligen det funkar?
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så beräknas föräldrapenningen på din lön (som du måste ha haft i 6 månader).
Om du inte haft lönen i 6 månader riskerar du att få minimum utbetalning, finns för de som inte har något jobb. Men utan föräldrapenning blir du inte oavsett!
 
Samma lön i 6 månader har jag haft, men måste jag anmäla till arbetsförmedlingen att jag nu är arbetslös för att behålla min SGI?
 
Att du inte har någon anställning kvar spelar ingen roll eftersom du redan är berättigad en SGI som du nu skyddar. Din SGI är sen skyddad från födseln tills barnet fyller 1 år. Därefter måste du aktivt skydda den med FP 5 dagar/v, jobb, studier eller vara inskriven på arbetsförmedlingen.
 
Ens SGI är skyddat från 6 månader innan barnet föds (under förutsättning att man jobbat 6 månader innan dess) tills det är ett år, sedan måste man ta ut föräldrapenning om man vill fortsätta skydda den.

Föräldrapenningen kan du alltid ta ut, oavsett vad din SGI är, enda risken om man inte jobbat innan graviditeten är att den blir på lägsta nivå, så att förlora föräldrapenningen för att man inte söker jobb är inte möjligt.

Står rätt bra på Försäkringskassans hemsida om man vill läsa mer om det.

Edit: du räknas alltså inte som arbetslös så länge du är föräldraledig!
 
Samma lön i 6 månader har jag haft, men måste jag anmäla till arbetsförmedlingen att jag nu är arbetslös för att behålla min SGI?
Om du tar ut fp behöver du inte göra det. Om du har en anställning i grunden eller inte spelar ingen roll, antingen är du föräldraledig eller så är du arbetssökande. Det går inte att officiellt vara båda delarna på heltid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 917
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp