Det här med försäkringar.

Sv: Det här med försäkringar.

Vad har du för bolag? Vilket bolag tycker du bra om? Dåligt om?

Gissar på att du redan köpt hästen och bestämt dig ang försäkringsbolag. Men vill ändå tillägga att vid byte av försäkringsbolag så åker man oftast på 20 dagars karens, och det nya bolaget vill ha ut hästen "skadejournal" ifrån veterinärkliniken/det gamla bolaget innan man godkänner att försäkra in den.

Sen så är Agria det enda försäkringsbolaget som har begränsat belopp vid ersättning vid hälteutredningar/hältor. 2011 var beloppet max 15.000,-/år (höjs 2012 till 17.000,-/år). De har även en maxgräns på 5.000,-/år för ersättning vid sjukbeslag (finns flera bolag som ej har denna gräns).

Av egen erfarenhet kan jag tala om att dessa 15.000,- räcker inte långt vid undersökning och behandling av ledinflammationer.... Hade jag vetat om denna begränsing så hade jag valt att teckna försäkring i ett annat bolag.

(hästen är vet.vårdsförsäkrad för 60.000,- och har en tilläggsförsäkring till vet.vården som innefattar medicin m.m + livförsäkring 50.000,-. Detta kostar mig 10.800,-/år)

Har ännu ej vågat sätta mig och summerat ihop alla mina fakturor ifrån kliniken, då vi fortfarande är under igångsättning.... Men hitintills så handlar det om ca.3.000/mån ur egen ficka....I enbart veterinärräkningar:( .... och vi är inne i 7:e månaden utan ersättning ifrån försäkringsbolaget...

Så alla ni som skall nyteckna en försäkring....Läs det finstilta också! Det ska jag göra nästa gång:)...
 
Sv: Det här med försäkringar.

Jag har aldrig hört om någon som behöver tidigare försäkringstagares tillstånd för att överta en befintlig försäkring. Huvudsaken för bolaget är ju att någon erkänner betalningsansvar.

Och jag har alltid varit tvungen som hästägare att ta kontakten med försäkringsbolaget om försäkringen ska tas över av nya ägaren.
 
Sv: Det här med försäkringar.

När jag skulle ta över försäkringen så behövde jag ha försäkringsnumret från förra ägaren. Det blev alltså Agria vet vård 120 000(dom hade 60 innan) och 15 liv (30 innan), 1800 + 20% självrisk, och sen var det nått tillägg, får läsa när jag får pappren. Men kasst att dom har gräns för hältutredning! Försäkringen kostar mig 2400/år, det tyckte jag kändes rätt billigt annars.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Konstigt jag betalar i vetvård 120 000 kr 3455 kr och med självrisk 2800 kr +20% sen tillkommer livärde osv . På Agria .

Mia
 
Sv: Det här med försäkringar.

Jag har en haflinger :). Sen har det väl med var man bor också? (eller är det bara bilförsäkringar?)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 566
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 777
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 731
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp