Det här med försäkringsbolag och ökade veterinärkostnader...

Jag åker never ever till Evidensias stora hästsjukhus som ligger här i närheten förutom när det är akut. Tyvärr så blev det akut för några år sedan. Veterinären frågade mig hur stor summa jag hade i veterinärvård på försäkringen och dum som jag var så svarade jag. Jag borde ha sagt att hästen var oförsäkrad, då hade hon helt säkert blivit hemskickad mycket tidigare, istället för att stå kvar där i en vecka... Men men, det är lätt att vara efterklok. :crazy:
 
Jag är jättenöjda med min klinik som tillhör evidensia, hög service & kunskapsnivå med rimliga priser.
 
Är det några som är dyra är det ju distriktsveterinärerna under jourtid. Det borde finnas fler veterinärkliniker och ambulerande veterinärer med jour. Helt otroliga inställelseavgifter.

I vanliga veterinärärenden har jag valt bort Evidensia och har en privat veterinär med liten klinik i sitt eget stall. Det är en helt annan prisbild, och minst lika bra. Det är vad jag väljer i förstahand.

I somras blev min häst skadad när hon gick omkull i hagen. Vi fick åka akut till ett av Sveriges största djursjukhus. Hon blev kvar och under dag 3 opererades hon. Operationskonstnaden har jag inga problem med över huvud taget. Men att det kostade 7000-8000 kr/dygn för henne att bara stå där och få lite medicin och observeras kändes i värsta laget. En annan häst i stallet åkte till samma ställe när han fått en sten i benet och då fått en liten senskada. Han fick stå kvar i 4-5 dagar och bara observeras. De gjorde över huvudtaget INGENTING. De observerade honom bara och jag kan säga att det blev en otroligt saftig räkning...
 
Jag har precis fått en faktura på nästan 5250 för provtagning på min häst från evidensia. Det känns inte rimligt någonstans.
Betalar man laboratoriekostnader även på hund och katt?

Jösses, hur många analyser gjordes egentligen?! Inte ens om man väljer allt vi kan analysera där jag jobbar kommer man upp i den summan, långt ifrån!

Och, de gånger jag tagit prover på mina djur hos veterinären så har det kostat oavsett om det varit, hund katt eller häst.
 
Jag har inte mycket att välja på i klinikväg för hästen där jag bor idag, känner jag. Har inte hittat nån vettig privat veterinär som åker ut i närheten (det finns en som ska vara billig och enligt många bra, men bekanta har sisådär erfarenheter av hen och dessutom ville hen inte åka ut till mig när jag ringde upp för ett par år sen..). Det är distriktveterinärerna (som åker ut och har en klinik inom räckhåll - fått bra referenser därifrån. Och så är det en Evidensia-klinik. Finns en annan, lite mindre (privat) klinik om jag åker ca 3mil längre (dvs drygt 1½ggr sträckan jämfört med till E).

Något jag dock får ge "min" Evidensia-klinik en liten ros för, är att jag fått åka in med hästen kvällen innan när jag fått en morgontid hos vet. Då hästen var svårlastad och jag var lite orolig för att inte komma iväg i tid på morgonen, fick han stå på kliniken över natten utan extra kostnad. Jag tog med eget foder de gångerna, men det var inte för att de krävde det utan för att hästen skulle slippa foderbytet. Han fick sin mat och tillsyn, och sen flyttades han till dagstallet på morgonen inför besöket. Det är en service som jag inte förväntat mig alls - när jag blev erbjuden tackade jag först nej (pga vad det vanligen kostar att ha hästen stående på klinik..) men de sa att det ingår i såna fall (svårlastad eller om man åker väldigt långt t.ex.).
Jag har heller inte upplevt att de velat behandla en massa "bara för att hästen är försäkrad", sas. Jag har iofs för vana att hålla ett öga på vart prislappen drar iväg på, som sagt.
 
Jag har precis fått en faktura på nästan 5250 för provtagning på min häst från evidensia. Det känns inte rimligt någonstans.

Jeeez! Får man fråga hur mycket som gjordes för det beloppet?
Jag betalade 420:- i laboratoriekostnad för min hästs blodprov, 2013 hos Evidensia (ambulerande vet som kom ut, gjordes i samband med vacc.) - ett blodprov för att kolla glykos/om det verkade sannolikt att hästen hade IR. Det tyckte jag var ok - inte jättekul, men ok.
 
@Liten och @Kratus

På min faktura står det...

Poliklinikbesök 440kr
Hud undersökning 240kr
Blodprov provtagning och utvärdering 327.66 kr
Labratoriekostnad 485kr
Patologi 342,95kr
Histologi 713kr
Mikrobiologi 268,35kr
Bakterieprov+resistens 430kr
Biopsi hudstans enkel 931kr

Summa: inkl moms 5223kr

Hon tittade på huden, hästen fick lugnade, två små biopsier togs, blodprov och så togs 2 krustor från skållor.
 
Djurägare borde bli bättre på att jämföra priser men också att påtala för klinikerna att de kommer välja en annan klinik på grund av att den är billigare. Man borde också bli bättre på att i förväg förhandla fram ett fast pris på vad en undersökning ska kosta och även se till att det överenskomna priset noteras i journalen för att undvika problem senare.
 
@Liten och @Kratus

På min faktura står det...

Poliklinikbesök 440kr
Hud undersökning 240kr
Blodprov provtagning och utvärdering 327.66 kr
Labratoriekostnad 485kr
Patologi 342,95kr
Histologi 713kr
Mikrobiologi 268,35kr
Bakterieprov+resistens 430kr
Biopsi hudstans enkel 931kr

Summa: inkl moms 5223kr

Hon tittade på huden, hästen fick lugnade, två små biopsier togs, blodprov och så togs 2 krustor från skållor.

Fast det där var ju rätt mkt så då låter det inte så dyrt längre. Jag tänkte bara blodprov, men där är det ju en hel del annat också som undersökts.
 
Jag undviker AniCura ochEvidensia likt pesten.

Nu har jag mest erfarenhet av hundarna.
Men för att ge ett exempel;
Ta tandsten på de privata kliniken kostar ca 900kr ink allt.
På AniCura börjar det på 2500kr och det stannar aldrig på börjar så minst 3000kr får man räkna med för exakt samma behandling, under narkos och med exakt likadana maskiner.

Förutom det så är det både sämre service och sämre personal på både AniCura och Evidensia jämfört med de privata klinikerna här.
Valet blir enkelt :D

Distriktsveterinärerna är iaf här hysteriskt dyra och ett jäkla lotteri om man får någon som ens är värd att kalla veterinär eller ej.
Sist jag använde distriktarn kostade det 2500kr och jag fick ringa upp min vän som är veterinär så hon fick berätta för distriktarn vad hon skulle göra :meh::down:
Medicin och material gick på ca 250kr och resten var resa, så över 2000kr för att åka ungefär 1 mil :eek::mad::banghead:
 
Mitt närmsta klinik är inom koncernen hallands hästsjukhus. Tror de är helt okej i pris, betalade i vintras 1400:- för böjprov, longerade även. Vilket jag inte tycker är så farligt dyrt. Men det kanske det är? Sen har vi även haft ute dom för tandkoll och vaccinering några gånger, det är billigare än att åka in, i och med att vi måste hyra transport. Och sjukt mycket billigare än att ta ut distrikare.

Har även varit i kontakt med ett annat privatägd klink, där vi gjorde en hälturedning. Där gjorde vi "allt", men där fråga dom om vi tex ville röntga. Men det kanske berodde på att vi kom med ett äldre kallblod?
 
Jag undviker AniCura ochEvidensia likt pesten.

Nu har jag mest erfarenhet av hundarna.
Men för att ge ett exempel;
Ta tandsten på de privata kliniken kostar ca 900kr ink allt.
På AniCura börjar det på 2500kr och det stannar aldrig på börjar så minst 3000kr får man räkna med för exakt samma behandling, under narkos och med exakt likadana maskiner.

En liten tanke ang prisskillnaden... Använder den privata kliniken gasnarkos när de tar tandstenen på hunden? Jag skulle nästan våga gissa på att de andra två gör det och därav blir det en väldigt stor prisskillnad om den privata kliniken inte gör det.
 
En liten tanke ang prisskillnaden... Använder den privata kliniken gasnarkos när de tar tandstenen på hunden? Jag skulle nästan våga gissa på att de andra två gör det och därav blir det en väldigt stor prisskillnad om den privata kliniken inte gör det.

Allting är exakt lika. Det skilde småpengar i pris innan de blev uppköpta av AniCura.
 
Jag tänker att för 900:- så kan knappast den lilla kliniken använda sig av gas utan att gå minus. Gasnarkos är dyrt och det var därför jag tänkte att de stora var dyrare än den lilla.
 
Mitt närmsta klinik är inom koncernen hallands hästsjukhus. Tror de är helt okej i pris, betalade i vintras 1400:- för böjprov, longerade även. Vilket jag inte tycker är så farligt dyrt. Men det kanske det är? Sen har vi även haft ute dom för tandkoll och vaccinering några gånger, det är billigare än att åka in, i och med att vi måste hyra transport. Och sjukt mycket billigare än att ta ut distrikare.

Har även varit i kontakt med ett annat privatägd klink, där vi gjorde en hälturedning. Där gjorde vi "allt", men där fråga dom om vi tex ville röntga. Men det kanske berodde på att vi kom med ett äldre kallblod?
Jag har också förhållandevis nära till Hallands djursjukhus, men visste inte att de åkte ut? Har du någon koll på vad de tog i reseersättning?
 
Jag har också förhållandevis nära till Hallands djursjukhus, men visste inte att de åkte ut? Har du någon koll på vad de tog i reseersättning?
Där ifrån vi har tagit ut veterinär tror jag att vi betalade Max 100kr per häst i reseersättning. Men det var nog minst sex stycken hästar med varje gång och vi har inte ens en mil till kliniken.
 
Akut åker vi till Skånes stora Evidensia. Fick åka dit dagen innan nyår med allvarlig sårskada på 7-mån föl. Det blev dyrt. Tvättning av sår under narkos mm kostade 40 000 inkl 3 dagar där. Bandagebyte och material långt över inköpspris. Solklart att svinnet mm också ska betalas. Tog hem henne mot deras vilja. Men med veterinär i grannbyn ordnar det sig. Hon blir nog bra.
Hon kom varje dag till att börja med och nu var tredje. Vi lägger om en del själva.
DV är samma sak dvs bara akut.
OM vår veterinär inte kan av någon anledning så finns det gott om privata kliniker att välja på.
 
Vi har undvikit Evidensia men var tvungen att åka akut med en häst då min vanliga klinik hade problem med jourtelefonen. 2 dagar med nonchalans och utdragen utredning på akut sjuk häst gjorde att han inte behandlades korrekt = 50.000 kr.
Över 3 veckor på min ordinarie klinik inkl intensivvård, operation, avlivning mm = 100.000 kr.
Evidensia är tydligen medveten om sina ockerpriser för vi har efter diskussion fått ner fakturan med 10.000 kr.
Kommer efter detta ALDRIG sätta min fot eller hov på Evidensia.
 
@Murray, jag gillar att ni tog strid och förhandlade och fick ner. Och att ni genomskådade.

Jag gillar absolut inte utgången, som bara är sorglig, men tyvärr inte helt ovanlig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp