Det här med hästens form...

Så du menar att en nacke bara kan vara eftergiven när nacken är högsta punkt? för att om formen blir lägre med samma ganaschvinkel så voila så försvinner eftergiften? pga tyngdkraften?

Ja du kan ju faktiskt inte veta då du aldrig never ever känt på sådan form.
Jag menar att nacken kan bara vara i eftergift när huvudet är i minsta belastningsläget, dvs nacken högst och nosen något framför lodlinjen. I övrigt är nackmusklerna i spänning för att hålla huvudet på plats. I synnerhet bakom lod då huvudet måste hållas där på något sätt och det mestadels är muskler i nacken och underhalsen som då måste arbeta extra mycket.

Det finns en anledning till att denna huvudposition anses vara en grundförutsättning för balans och harmoni enligt TR och många andra tävlingsgrenar. Det är inte bara en "siluett" som ska visas upp, eller en "snygg sida", utan det har en praktisk funktionell biomekanisk grund för arbete i balans.
 
Det finns en anledning till att denna huvudposition anses vara en grundförutsättning för balans och harmoni enligt TR och många andra tävlingsgrenar. Det är inte bara en "siluett" som ska visas upp, eller en "snygg sida", utan det har en praktisk funktionell biomekanisk grund för arbete i balans.

Var står det i TR att nacken högst är en grundförutsättning för balans och harmoni?
 
Jaa, tygeln är för kort i det ögonblicket och för den låga formen. Därmed får hästen inte plats i det momentet.

Det är det som är grejen, att om man inser det så rättar man till problemet man skapat, och länger tygeln och eller ber hästen om en mer upprest form så tygeln räcker till.

Och om hästen inte orkar en mer upprest form för dagen? (Som hästen på bilden tex. Detta var första lilla passet på ridbanan, efter två års konvalescens. Styrkan saknades.) Finns det någon gräns vad gäller hur lång den "får bli"?

Här har hästen mer plats - fortfarande bakom lod. Är det alltså ännu mer plats som enligt dig är lösningen?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190707_173332.jpg
    Screenshot_20190707_173332.jpg
    31 KB · Visningar: 66
Senast ändrad:
Jaa, det måste den. Precis som du måste sträcka fram handen när du hälsar på folk. Även i varjedagsituationer.

Om det inte är jobbigare för hästen att gå lite låg o rund än när jag sträcker fram handen och hälsar på folk så måste det vara en väldigt ringa för att inte säga obetydlig ansträngning.
 
@Fiador Återigen är vi vid att du anser att huvudet ska hänga där och dingla, utan någon som helst muskeltonus från något håll. Som en död klump som enbart påverkas av tyngdkraften. Är det så du definierar "lösgjordhet"?
 
Stackare du är hygglig och lägger in några bilder och så blir det ett evigt ifrågasättande om inspänning, kort töm etc osv hård hand, indragen mm mm.

Jamen betänk att den som gnäller på alla fel aldrig har visat något själv. Och inte är bättre IRL.
Ha ha ha, så är det du själv som "bjuder" in oss och undrar vad vi anser om bilderna. Det blir lite svårt att "anse" något om något man inte får bedöma. Men jag tänker att lägger man in bilder i den här diskussionen så är man nog beredd på en del kommentarer.

Sen undrar jag, var är alla bilder som visar dig och din ridning någonstans?
 
Sen undrar jag, var är alla bilder som visar dig och din ridning någonstans?

Jadu, det finns ingen anledning för mig att visa något då jag inte skryter över min ridning som du gör. Därför. Det är inte jag som anser nära alla andra gör fel och att jag gör mkt bättre själv, det är inte jag som menar mig ha tävlat si och så, det är inte jag som menar mig rehabba hästar och att allt är så bra och att mina aldrig går fel så eller si och klankar ner på allt. Det är du- det blir liksom ingen trovärdighet i det -ofta konstiga- du skriver om du faktiskt inte kan visa något av det själv.
 
@Fiador Återigen är vi vid att du anser att huvudet ska hänga där och dingla, utan någon som helst muskeltonus från något håll. Som en död klump som enbart påverkas av tyngdkraften. Är det så du definierar "lösgjordhet"?
Har jag påstått det? Vardå? Så här skriver jag tex "då hänger huvudet där med minsta möjliga belastning för senor, ligament och muskler".

Hur får du det till att jag menar att huvudet hänger där utan någon som helst muskeltonus? MINSTA MÖJLIGA belastning (och därmed behov av muskeltonus) betyder det, det är ungefär samma sak som om du skulle gå omkring i en framåtlutad hållning kontra en upprätt, vilket är jobbigast för musklerna tänker du?

ALLTING som rör sig påverkas av tyngdkraften. Den kan vi inte smita ifrån eller anse det ena eller det andra om, den finns där och den måste vi förhålla oss till vare sig vi vill eller inte, det är bara att gilla läget liksom.
 
Och om hästen inte orkar en mer upprest form för dagen? (Som hästen på bilden tex. Detta var första lilla passet på ridbanan, efter två års konvalescens. Styrkan saknades.) Finns det någon gräns vad gäller hur lång den "får bli"?

Här har hästen mer plats - fortfarande bakom lod. Är det alltså ännu mer plats som enligt dig är lösningen?
Nej, gränsen avgör ju hästen beroende på vad den behöver för utrymme. Det är upp till ryttaren att läsa av hästen så att den får vila INNAN den tröttnat ur helt, och har man inte lyckats då lär man låta hästen få bestämma längden på halsen en stund.
 
Var står det i TR att nacken högst är en grundförutsättning för balans och harmoni?
Ur TR, sidan 43-44

"I allt arbete, även i halten, måste hästen vara på tygeln. En häst är på tygeln när halsen är mer eller mindre upprest och välvd i enlighet med dess utbildningsståndpunkt och grad av samling samt accepterar bettet med en lätt, mjuk, eftergiven och stabil kontakt. Hästens huvud ska förbli i en stadig position, med nosen något framför lodplanet med en eftergiven nacke som högsta punkt på halsen, utan att visa något motstånd mot ryttarens inverkan.

"I enlighet med dess utbildningsståndpunkt och grad av samling" betyder i praktiken att det är en grundprincip som inte har med utbildningsnivå att göra, eller att det skulle vara något slags mål man kommer till i dom svårare klasserna.
 
Ur TR, sidan 43-44

"I allt arbete, även i halten, måste hästen vara på tygeln. En häst är på tygeln när halsen är mer eller mindre upprest och välvd i enlighet med dess utbildningsståndpunkt och grad av samling samt accepterar bettet med en lätt, mjuk, eftergiven och stabil kontakt. Hästens huvud ska förbli i en stadig position, med nosen något framför lodplanet med en eftergiven nacke som högsta punkt på halsen, utan att visa något motstånd mot ryttarens inverkan.

Jaha ? men min fråga var:
Var står det i TR att nacken högst är en grundförutsättning för balans och harmoni?
 
Stackare du är hygglig och lägger in några bilder och så blir det ett evigt ifrågasättande om inspänning, kort töm etc osv hård hand, indragen mm mm.

Jamen betänk att den som gnäller på alla fel aldrig har visat något själv. Och inte är bättre IRL.

Jag är mest full i skratt, eftersom jag har hela videon och vet hur resten av filmen ser ut. ;)
 
Jadu, det finns ingen anledning för mig att visa något då jag inte skryter över min ridning som du gör. Därför. Det är inte jag som anser nära alla andra gör fel och att jag gör mkt bättre själv, det är inte jag som menar mig ha tävlat si och så, det är inte jag som menar mig rehabba hästar och att allt är så bra och att mina aldrig går fel så eller si och klankar ner på allt. Det är du- det blir liksom ingen trovärdighet i det -ofta konstiga- du skriver om du faktiskt inte kan visa något av det själv.
Skryter jag om min ridning? Var då? Är du avundsjuk?
 
Det står i rubriken "Dressyrens grundprinciper" ;)

Plus att man måste läsa lite till där det står om harmoni och balans.

Kan du citera? så det inte är din egntolkning på något som inte står i skrift: Var står det i TR att nacken högst är en grundförutsättning för balans och harmoni?
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 380
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 105
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp