Det här med hästens form...

Fédération Equestre Internationale (FEI) rules for dressage (relaxation, energy, compliance, suppleness, confidence, motivation and happiness).
Jag tror det är samma fenomen som inom andra djursporter som hundsporten och hundaveln, man strävar efter en slags perfektion med höga och ädla ideal, en strävan som efter ett tag urartar och tappar kopplingen till den ursprungligen nyttan.

(Citeringen blev lite underlig men jag tror det går att förstå vad jag menar)
 
Jag tror det är samma fenomen som inom andra djursporter som hundsporten och hundaveln, man strävar efter en slags perfektion med höga och ädla ideal, en strävan som efter ett tag urartar och tappar kopplingen till den ursprungligen nyttan.

(Citeringen blev lite underlig men jag tror det går att förstå vad jag menar)
Lite maffigt går före återhållsamt?
 
jag vet vad lod är. Men VILKEN DEL av hästens huvud som skall följa lod är det som, i alla fall jag, har hört är diskuterbart. Dvs, är det nosrygg, en tänkt linje näsborre-öga eller tänkt linje mungipa-öga?

Det sista ger ju automatiskt en hållning där näsborrarna är tydligt framför lod, jämfört med pannan, tex.
Men det står ju att nacken är högsta punkt, då är ju nacken utgångspunkten för lodlinjen. Sen är ju lodlinjen, lodlinjen och nosen ska vara något framför den.
 
Öga-mungipa i min värld. Har för mig att det tom stod så i TR förr.
Det kan ju vara en gammal tumregel, men kan också bli väldigt missvisande då ögonen kan vara olika placerade på olika hästar. Min har tex sina ögon långt fram, andra längre bak, då blir lodlinjen väldigt olika på dessa, eller ja hur hästen håller sitt huvud i förhållande till lodlinjen genom ögat/mungipan blir olika. Kan ju vara därför dom ändrat, för att lodplanet är lodplanet och nacken är mätpunkten då blir det mer likvärdigt.
 
Men samtidigt ska dom ju bedöma harmoni och samspel också, det blir ju lite underligt då om dom inte ska ta hänsyn till om hästen verkar stressad?
Stressad häst utfört troligen rörelserna sämre = sämre betyg. Dessutom ger det ju avdrag på betygspunkten lösgjordhet.
 
Här hittade jag en bild som visar lite bättre vad detta med nacken högst och nosen framför lodplan innebär i praktiken (visuellt) och hur det ser ut när det blir fel åt båda håll i förhållande till nacke/lodplan.

Vertical.gif
 
Här hittade jag en bild som visar lite bättre vad detta med nacken högst och nosen framför lodplan innebär i praktiken (visuellt) och hur det ser ut när det blir fel åt båda håll i förhållande till nacke/lodplan.

Visa bifogad fil 38150
Fast fel åt båda håll? En ponny med en ung ryttare eller en nybörjare till häst eller en ung häst kan väl mycket väl gå som i sista bilden, eller lite mer samlat, utan att det ska vara fel tänker jag. Men det är ju såklart en bild så.

Dvs mitten är ett mål som kräver lite styrka av hästen och lite erfarenhet av ryttaren.
 
Här hittade jag en bild som visar lite bättre vad detta med nacken högst och nosen framför lodplan innebär i praktiken (visuellt) och hur det ser ut när det blir fel åt båda håll i förhållande till nacke/lodplan.

Visa bifogad fil 38150

Här jämförs nosrygg med lodplanet, om man tex jämför den blå bilden med den tidigare presenterade idén att den tänkta linjen går öga-mungipa så hamnar denne på eller strax bakom lod
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det kan ju vara en gammal tumregel, men kan också bli väldigt missvisande då ögonen kan vara olika placerade på olika hästar. Min har tex sina ögon långt fram, andra längre bak, då blir lodlinjen väldigt olika på dessa, eller ja hur hästen håller sitt huvud i förhållande till lodlinjen genom ögat/mungipan blir olika. Kan ju vara därför dom ändrat, för att lodplanet är lodplanet och nacken är mätpunkten då blir det mer likvärdigt.


Dadde, min go-to-källa när det kommer till goda tankar inom hästeriet, skriver "... vara halsens högsta punkt och att nosen ska vara framför lodplanet genom ögat. ( Det innebär att den lodräta linjen genom ögat ska gå genom hästens mungipa ...)"
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm
 
Ja nosryggen är nog en säkrare tumregel att använda i sånt fall.

Fast då blir hästen mer stängd fram i ganaschvinkeln om nosryggen ska räknas och nacken blir inte alltid högst. En häst med nacken högst och med en mer öppen ganaschvinkel som man vill ha i ett program på tävling så hamnar hästen mer framför lod , därav begreppet ögat -mungipan som det stod i TR förr. Nu har dom ju godkänt i lod i TR på senare tid.
 
Dadde, min go-to-källa när det kommer till goda tankar inom hästeriet, skriver "... vara halsens högsta punkt och att nosen ska vara framför lodplanet genom ögat. ( Det innebär att den lodräta linjen genom ögat ska gå genom hästens mungipa ...)"
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm

Det är ju ändå en fröjd att få läsa denna gamla genuina kunskapen och självklarheten! Detta borde alla läsa , även om man inte håller med om precis allt!
 
Dadde, min go-to-källa när det kommer till goda tankar inom hästeriet, skriver "... vara halsens högsta punkt och att nosen ska vara framför lodplanet genom ögat. ( Det innebär att den lodräta linjen genom ögat ska gå genom hästens mungipa ...)"
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm
Jag är så rädd att den sidan ska försvinna (några artiklar är borta) önskar de kunde ge ut den som en liten skrift.

(min andra favorit en riktigt arg man i USA (med fantastiska råd om sits och hand och form), den sidan har försvunnit. Antagligen för att han var så arg kanske.)
 
Jag är så rädd att den sidan ska försvinna (några artiklar är borta) önskar de kunde ge ut den som en liten skrift.

(min andra favorit en riktigt arg man i USA (med fantastiska råd om sits och hand och form), den sidan har försvunnit. Antagligen för att han var så arg kanske.)

Vem?
 
Jag är så rädd att den sidan ska försvinna (några artiklar är borta) önskar de kunde ge ut den som en liten skrift.

(min andra favorit en riktigt arg man i USA (med fantastiska råd om sits och hand och form), den sidan har försvunnit. Antagligen för att han var så arg kanske.)

Jag har skrivit ut den och har i pappersformat (bekostad av en tidigare arbetsplats ;)).

Sedan håller jag med om att allt är inte av den sort jag instämmer i, främst för att jag kan se hur vissa råd kan misstolkas och utan känsla för effekter och viss begåvning kan t ex "Daddesitsen"bli något helt annat i fel händer.
 
Fast fel åt båda håll? En ponny med en ung ryttare eller en nybörjare till häst eller en ung häst kan väl mycket väl gå som i sista bilden, eller lite mer samlat, utan att det ska vara fel tänker jag. Men det är ju såklart en bild så.

Dvs mitten är ett mål som kräver lite styrka av hästen och lite erfarenhet av ryttaren.
Fel på tävling enligt TR som jag tänkte vi diskuterade här. :)

Mitten bilden visar hur det ska vara oavsett nivå, med avseende på nacke/lodplan och nos. Skillnaden är hur högt huvudet bärs och hur samlad och kort (halsen) är på olika nivåer.

Alla hästar orkar gå med nacken högst och nosen något framför lodplan, det är inte särskilt svårt eller jobbigt om hästen är i harmoni med rörelsen/övningen och en ryttare som inte stör. Det är ett grundkriterie enligt TR och inte ett mål i sig.

En unghäst kan förstås ha svårare för detta då den lättare blir stressad/pressad, men det krävs ingen särskild styrka för hästen att bära upp sitt huvud så. Snarare är det jobbigare (muskulärt) att dra in nosen och/eller dra upp den som i bilderna till vänster/höger.
 
Fast då blir hästen mer stängd fram i ganaschvinkeln om nosryggen ska räknas och nacken blir inte alltid högst. En häst med nacken högst och med en mer öppen ganaschvinkel som man vill ha i ett program på tävling så hamnar hästen mer framför lod , därav begreppet ögat -mungipan som det stod i TR förr. Nu har dom ju godkänt i lod i TR på senare tid.
Jag skulle kanske tillagt, nosen ska vara framför lodlinjen. Då öppnas ganaschen. Som i bilderna jag lagt in. Att använda ögat är kanske också en bra tumregel, men ögonen kan vara olika placerade som sagt men nacken den är dock nacken på alla och ska vara högst och är utgångspunkt för "mätningen".
 
Här jämförs nosrygg med lodplanet, om man tex jämför den blå bilden med den tidigare presenterade idén att den tänkta linjen går öga-mungipa så hamnar denne på eller strax bakom lod
Hur menar du då? Lodlinjen är ju lodlinjen, flyttar du bak den "linjen" (fortfarande i lod) närmare ögat, vad händer då? Jo då kommer ju lodlinjen att gå i det närmsta genom öga/mungipa? För ögat sitter ju inte i pannan?
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp