Det här med hästens form...

Fast fel åt båda håll? En ponny med en ung ryttare eller en nybörjare till häst eller en ung häst kan väl mycket väl gå som i sista bilden, eller lite mer samlat, utan att det ska vara fel tänker jag.

Åjo både bild 1 och bild 2 är fel. Fulformer.
Sedan så finns det flera av formlägen utöver detta som är bra och ändamålsenliga, man rider ju inte med nacken högst på fulltid liksom-variation.
 
Alla hästar orkar gå med nacken högst och nosen något framför lodplan, det är inte särskilt svårt eller jobbigt om hästen är i harmoni med rörelsen/övningen och en ryttare som inte stör. Det är ett grundkriterie enligt TR och inte ett mål i sig.

Det finns ju flertal grundkriterie i TR ex i de olika rörelserna, det betyder ju inte att avsteg från detta straffas med 0 eller nödvändigtvis ens under 6 det beror såklart hur stort avsteget är och hur hästen i detta kan behålla sitt arbete, rygg o mjukhet etc.
Man ska inte underskatta att felridna hästar med enbart nacke högst och nos då lite framför lod som du bildmässigt skulle klassa som "bra" , mycket väl kan vara lika felridna som ex bild 1..
 
Det finns ju flertal grundkriterie i TR ex i de olika rörelserna, det betyder ju inte att avsteg från detta straffas med 0 eller nödvändigtvis ens under 6 det beror såklart hur stort avsteget är och hur hästen i detta kan behålla sitt arbete, rygg o mjukhet etc.
Man ska inte underskatta att felridna hästar med enbart nacke högst och nos då lite framför lod som du bildmässigt skulle klassa som "bra" , mycket väl kan vara lika felridna som ex bild 1..
Nej inte noll, men inte godkänt heller och framför allt inte höga poäng. Fel är fel och just huvudpositionens avvikelser eller korrekthet är ju kvittot på huruvida det övriga verkligen fungerar eller inte med avseende på arbete, rygg och mjukhet, mm. Vad beror på vad? Om huvudpositionen inte har någon betydelse för övriga kriteriers utförande, varför finns det då med som en grund?

Nu pratar jag inte om tillfälliga missar, något, några steg i momentet, utan när det genomgående i hela eller större delar av momentet uppvisas en sådan felaktig huvudposition. Det är ju inte bara en teknisk detalj detta, utan en indikation på att många av dom övriga grundkriterierna har fallerat.
 
Nej inte noll, men inte godkänt heller och framför allt inte höga poäng. Fel är fel och just huvudpositionens avvikelser eller korrekthet är ju kvittot på huruvida det övriga verkligen fungerar eller inte med avseende på arbete, rygg och mjukhet, mm. Vad beror på vad? Om huvudpositionen inte har någon betydelse för övriga kriteriers utförande, varför finns det då med som en grund?

Nu pratar jag inte om tillfälliga missar, något, några steg i momentet, utan när det genomgående i hela eller större delar av momentet uppvisas en sådan felaktig huvudposition. Det är ju inte bara en teknisk detalj detta, utan en indikation på att många av dom övriga grundkriterierna har fallerat.
Fast det finns väl inget i TR som säger att just huvudets position ska ge mer avdrag än andra fel?
Och domare dömer framförallt hur momentet utförs. Om hästen går bakom så utförs med all sannolikhet momentet något sämre = sämre betyg.
 
Nej inte noll, men inte godkänt heller och framför allt inte höga poäng. Fel är fel och just huvudpositionens avvikelser eller korrekthet är ju kvittot på huruvida det övriga verkligen fungerar eller inte med avseende på arbete, rygg och mjukhet, mm. Vad beror på vad? Om huvudpositionen inte har någon betydelse för övriga kriteriers utförande, varför finns det då med som en grund?

Nope, det TR eftersträvar är en uppvisningsform, inte en form ändamålsenlig för arbete som du tycks tro. Vilket innebär att det finns andra lagda former än nacken högst där hästen arbetar bättre, rids hästen på ett bra sätt i de lägena beroende på dagsform och ryttarens plan, så ska hästen vid önskan och hjälpgivning kunna behålla alla de bra kvaliteer som befästs i en annan form när då formen "tas upp" i en tävlingsform.

Mao det kan såklart bli gdk o kanske tom lite mer även om en häst för dagen kanske inte går exakt med vare sig nacken högst eller nos perfekt i lod.

Värre är ju alla de som rider med nacken högst och nos i lod men hästarna saknar helt basic lösgjordhet.Typ en statisk stolpig form så de är nog bra om du någon gång kan inse att bedömningen fungerar inte riktigt som du påstår, bra för nya som kommer in och läser att uppdateras att du inte har rätt där.
 
Fast det finns väl inget i TR som säger att just huvudets position ska ge mer avdrag än andra fel?
Och domare dömer framförallt hur momentet utförs. Om hästen går bakom så utförs med all sannolikhet momentet något sämre = sämre betyg.

Precis , det finns andra grundkriterie som är viktiga som ger avdrag om de inte följs men det behöver nödvändigtvis inte bli lägre än 6, är det grova fel, som fulformerna ovan då är det en annan sak.
 
Debatten är gammal. Jag har ändå en känsla av att ”det var sämre förr” (20 år sen ish). Dadde skrev väl sina anmälningar till jordbruksverket på 90-talet (dressyrtävling=djurplågeri)?

Jag minns att man satt i soffan (VM, OS) och ondgjorde sig över, inte bara bakom lod, utan också att halsarna ofta var mycket korta. Däremot hade väl sällan de som vann så stora fel att skälla över. Men det var många andra ...

Jag tycker att det har blivit bättre generellt sett. Idag blir jag inte alls så upprörd när jag ser grand prix. Jag tror ändå sporten är på rätt väg.

Sen är det lätt att stå vid sidan och titta sig blind på lodlinjen ... Få ryttare (av oss vanliga dödliga) kan korrigera en häst som kryper bakom (på rätt sätt) - och de flesta hästar hamnar där emellanåt under ett ridpass. Alla ryttare ”är ju barn i början” och hittar inte alla knappar alltid. Ibland är man glad för att hästen är stadig, lydig och känns lösgjord trots att hästen hamnar lite bakom lod - det behöver ju inte betyda att man medvetet ”gör fel” och drar ihop hästen.

Ibland upplever jag också att gränsen mellan fel och rätt form ligger ”som att balansera på slak lina”, dvs otroligt känsligt. En yttepytte miss från ryttaren resulterar i ”bakom lod” om man bara ser till huvudställningen.
 
Fast det finns väl inget i TR som säger att just huvudets position ska ge mer avdrag än andra fel?
Och domare dömer framförallt hur momentet utförs. Om hästen går bakom så utförs med all sannolikhet momentet något sämre = sämre betyg.
Men om ryttare på internationell nivå genomgående rider med huvudet bakom lod och får 70-80%, hur kan dom då ha fått sämre betyg? Huvudpositionen är ju kvittot på harmoni och balans, harmonin och balansen är rubbad när huvudet är bakom lod. Om balansen är rubbad rids ingen del i momentet korrekt. Dessutom rider ryttaren med för hårda tygelhjälper, annars skulle hästen dra upp och fram nosen för dessa rubbningar, det betyder att den så viktiga poängpunkten "kontakten med hästens mun" också har fallerat. Det borde alltså inte vara möjligt att få såna poäng om poängsystemet efterlevdes.
 
Nope, det TR eftersträvar är en uppvisningsform, inte en form ändamålsenlig för arbete som du tycks tro. Vilket innebär att det finns andra lagda former än nacken högst där hästen arbetar bättre, rids hästen på ett bra sätt i de lägena beroende på dagsform och ryttarens plan, så ska hästen vid önskan och hjälpgivning kunna behålla alla de bra kvaliteer som befästs i en annan form när då formen "tas upp" i en tävlingsform.

Mao det kan såklart bli gdk o kanske tom lite mer även om en häst för dagen kanske inte går exakt med vare sig nacken högst eller nos perfekt i lod.

Värre är ju alla de som rider med nacken högst och nos i lod men hästarna saknar helt basic lösgjordhet.Typ en statisk stolpig form så de är nog bra om du någon gång kan inse att bedömningen fungerar inte riktigt som du påstår, bra för nya som kommer in och läser att uppdateras att du inte har rätt där.
Var i TR står det att det finns andra former än nacken högst och nosen fram som är godkända?
 
Debatten är gammal. Jag har ändå en känsla av att ”det var sämre förr” (20 år sen ish). Dadde skrev väl sina anmälningar till jordbruksverket på 90-talet (dressyrtävling=djurplågeri)?

Jag minns att man satt i soffan (VM, OS) och ondgjorde sig över, inte bara bakom lod, utan också att halsarna ofta var mycket korta. Däremot hade väl sällan de som vann så stora fel att skälla över. Men det var många andra ...

Jag tycker att det har blivit bättre generellt sett. Idag blir jag inte alls så upprörd när jag ser grand prix. Jag tror ändå sporten är på rätt väg.

Sen är det lätt att stå vid sidan och titta sig blind på lodlinjen ... Få ryttare (av oss vanliga dödliga) kan korrigera en häst som kryper bakom (på rätt sätt) - och de flesta hästar hamnar där emellanåt under ett ridpass. Alla ryttare ”är ju barn i början” och hittar inte alla knappar alltid. Ibland är man glad för att hästen är stadig, lydig och känns lösgjord trots att hästen hamnar lite bakom lod - det behöver ju inte betyda att man medvetet ”gör fel” och drar ihop hästen.

Ibland upplever jag också att gränsen mellan fel och rätt form ligger ”som att balansera på slak lina”, dvs otroligt känsligt. En yttepytte miss från ryttaren resulterar i ”bakom lod” om man bara ser till huvudställningen.
Tycker du det blivit bättre? Det var för bara några år sedan en faslig debatt och missnöjesstorm pga hårdhänt framridning avslöjades. Hårdhänt ridning alltså, det största anledningen till bakom lod ridning.

Möjligen har rollkur-ridningen minskat, eller i alla fall kommer den inte fram i ljuset lika ofta nu.
 
Men om ryttare på internationell nivå genomgående rider med huvudet bakom lod och får 70-80%, hur kan dom då ha fått sämre betyg? Huvudpositionen är ju kvittot på harmoni och balans, harmonin och balansen är rubbad när huvudet är bakom lod. Om balansen är rubbad rids ingen del i momentet korrekt. Dessutom rider ryttaren med för hårda tygelhjälper, annars skulle hästen dra upp och fram nosen för dessa rubbningar, det betyder att den så viktiga poängpunkten "kontakten med hästens mun" också har fallerat. Det borde alltså inte vara möjligt att få såna poäng om poängsystemet efterlevdes.
De skulle säkert fått ännu högre poäng annars?
Om en rörelse utförs för en 9a men huvudets position är ngt fel så kanske betyget blir 8?
 
De skulle säkert fått ännu högre poäng annars?
Om en rörelse utförs för en 9a men huvudets position är ngt fel så kanske betyget blir 8?
Men du ser inte det paradoxala i det du skriver, en rörelse KAN INTE vara en 9:a om huvudpositionen är ett kvitto på balans och harmoni i rörelsens utförande och bakom lod dessutom indikerar ett kontaktproblem.

Så länge man försöker hålla isär detta så kommer problemet aldrig att lösas. Ser man inte huvudpositionen som ett kvitto på övriga delar, kommer man heller aldrig försöka förbättra dessa problem om det inte får konsekvens någonstans.
 
Var i TR står det att det finns andra former än nacken högst och nosen fram som är godkända?

Det står inte, du har fått förklarat för dig nu i väldigt många år här på buke att TR beskriver det optimala, det önskvärda för att få det högsta betyget, vilket du fortfarande inte förstår.

Men jag kommer inte dra allt det igen, utan konstaterar att om man inte förstår bedömningen iaf lite grann, så är man inte inne i sporten på den vis man insinuerar.
 
Så länge man försöker hålla isär detta så kommer problemet aldrig att lösas. Ser man inte huvudpositionen som ett kvitto på övriga delar, kommer man heller aldrig försöka förbättra dessa problem om det inte får konsekvens någonstans.

Men har du gjort något åt detta dina klagomål? Vi är ju flera som sagt till dig förut- klaga då hos förbundet. Gör du det? Törs du?
 
Men du ser inte det paradoxala i det du skriver, en rörelse KAN INTE vara en 9:a om huvudpositionen är ett kvitto på balans och harmoni i rörelsens utförande och bakom lod dessutom indikerar ett kontaktproblem.

Så länge man försöker hålla isär detta så kommer problemet aldrig att lösas. Ser man inte huvudpositionen som ett kvitto på övriga delar, kommer man heller aldrig försöka förbättra dessa problem om det inte får konsekvens någonstans.
Nej för jag tror ju inte att det är sådär extremt avgörande om nosen stundtals tippar in lite.
 
Jag har skrivit ut den och har i pappersformat (bekostad av en tidigare arbetsplats ;)).

Sedan håller jag med om att allt är inte av den sort jag instämmer i, främst för att jag kan se hur vissa råd kan misstolkas och utan känsla för effekter och viss begåvning kan t ex "Daddesitsen"bli något helt annat i fel händer.
Jo såklart, men jag tycker nog att man alltid rensar ut det bra från det dåliga och att man inte alltid ska behöva räkna med att en bok inte hamnar i fel händer så att säga. :D Även om man kanske inte ska skänka den till ett gäng tonåriga nybörjare då.

Den där andra sidan jag gillar var man tvungen att totalrensa från kvinnoavsky och massa annat. Men råden om sits, händer och annat var så extremt bra.
 
Fel på tävling enligt TR som jag tänkte vi diskuterade här. :)

Mitten bilden visar hur det ska vara oavsett nivå, med avseende på nacke/lodplan och nos. Skillnaden är hur högt huvudet bärs och hur samlad och kort (halsen) är på olika nivåer.

Alla hästar orkar gå med nacken högst och nosen något framför lodplan, det är inte särskilt svårt eller jobbigt om hästen är i harmoni med rörelsen/övningen och en ryttare som inte stör. Det är ett grundkriterie enligt TR och inte ett mål i sig.

En unghäst kan förstås ha svårare för detta då den lättare blir stressad/pressad, men det krävs ingen särskild styrka för hästen att bära upp sitt huvud så. Snarare är det jobbigare (muskulärt) att dra in nosen och/eller dra upp den som i bilderna till vänster/höger.
Jo men det kan ju lätt uppfattas som alltid från på nybörjarlektion till ute i skogen, för att hästen inte ska bli trasig ;). Jag letade mig blå efter en bild från Daddes sidor, men den verkar vara borta, på en häst i vanlig trevlig form för att rida ut tex, dvs nacken högst, nöjd på bettet, men inte i någon dressyrform.
 
Horsemanpro? Försvunna sidor.

(väldigt hatade pga massa annat som stod där förutom råd för ridning. I stil du är nog en idiot och borde inte rida och kan du inte rida borde du sluta för hästens skull (ett barn på en ponny gör nog mindre skada än du gör) och du ska helst sluta läsa men jag kan lika gärna skriva råd här och btw kvinnor är hemska. typ, så lite deprimerande läsning kanske.)
 
Tycker du det blivit bättre? Det var för bara några år sedan en faslig debatt och missnöjesstorm pga hårdhänt framridning avslöjades. Hårdhänt ridning alltså, det största anledningen till bakom lod ridning.

Möjligen har rollkur-ridningen minskat, eller i alla fall kommer den inte fram i ljuset lika ofta nu.
Jag är ganska säker på att det har blivit bättre. Iofs kanske jag läst färre ridtidningar. Men för 5+ år sedan fanns tidniningar med långa beskrivningar om hur hästen skulle gå enligt tr -med nosen något framför lod, illustrerade med bilder på hästar som hade nosen långt bakom.

Men jag tror inte heller att de här bildmassorna från framridningar har slutat bara för att det är fotograferingsförbud osv utan antagligen för att det är bättre nu. (De som tog dem var för arga för att ge sig så lätt.)

Sedan om nosgrimmor finns ju nu en liten mätare osv.

Charlotte Dujardin är väl en ny favorit i Sverige och hon är väl känd för att rida fram unghästar och låta dem gå i en unghästform. Carl Hester har ju cliniqs i Sverige också och den jag var på för några år sedan kändes lite i samma anda.
 
Senast ändrad:
Nej för jag tror ju inte att det är sådär extremt avgörande om nosen stundtals tippar in lite.
Jag diskuterar inte stundtals, jag diskuterar genomgående genom hela eller större delen av momentet/programmet. Små missar ska så klart inte påverka helheten lika mycket. Om tex 7-8-9 steg av 10 i piaff utförs korrekt och något några steg dippar nosen in, ja då handlar det om missar, det är förstås fortfarande fel och ska bedömas som fel och dra ner, det kan jag hålla med om INTE är ett stort problem och inte bör få väldigt stor effekt heller.

Jag pratar om när 8-9 steg kanske tom 10 steg av piaffen är bakom lod. Eller galoppiruetterna, eller passagen, eller ökningarna där frambenen spretar och bakdelen är kvar hemma och jaa, då är nosen för det mesta bakom lod och man ser ingen skillnad på formen som det står i TR att det ska bli då hästen länger steget.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp