Det här med hästens form...

jennykaos

Trådstartare
Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå.

När jag red på ridskola fick jag lära mig att en häst som går i form jobbar med bakbenen och trampar dem under sig, lyfter ryggen och som ett resultat av det så får nacken automatiskt en liten böj. För att få hästen i form så ska man rida ihop den mellan hand och skänkel. Man ska absolut inte börja framifrån med att såga, plocka med händerna och liknande, för då får man en häst som böjer på nacken men går med sänkt rygg och inte jobbar med bakbenen.

Denna lilla krök på nacken som kommer som en bonus av att hästen jobbar bakifrån, ska vara just det, en liten krök på nacken, med nosryggen strax FRAMFÖR lodplanet och med nacken som högsta punkt, inte den tredje nackkotan. Jag fick till och med lära mig från en ridlärare att en häst som går bakom hand, omöjligt KAN gå i form. När nosen är infälld på det sättet så kan inte ryggen höjas och bakbenen jobba rätt, det är fysiskt omöjligt.

Spola fram en 15 år och nu när jag är tillbaka i hästvärlden efter några års uppehåll och vad är det som händer? Så gott som varenda häst på hög nivå i dressyr går bakom hand och knappast en enda har nacken som högsta punkt. Och domarna ger höga betyg. Rollkur drömmer jag mardrömmar om.

Går man ner på en lägre nivå så lär sig folk som börjar rida dressyr att börja med att plocka med händerna tills hästen böjer på nacken (och innan det rider man gärna med gummisnodd eller graman typ), och sen när hästarna går med avknäppta nackar och man sitter med händerna på låren för att få hästen dit, så kaaanske man börjar prata om att rygg och bakben ska med också. Eller så säger man direkt att någon som kan plocka ner en eftergift i nacken kan rida en häst i form.

Vad är det som händer här egentligen? Har jag fått allt om bakfoten? Har någon annan några tankar om detta?

Lyssnade på ett avsnitt av ridpodden där en grand prix-domare var med. Hon fick frågan om vad hon tycker om att hästarna förr gick i en "öppnare" form och att nacken verkligen var högsta punkten, medan de nu inte gör det riktigt, så sa hon att det inte alls stämde...

Sen tänker jag på den här studien också som Hippson tog upp om att domarna på högre nivå i dressyr inte dömer ner ekipage där hästen går bakom hand, medan på lättare nivå får man lägre poäng för det...

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm
 
Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå.

När jag red på ridskola fick jag lära mig att en häst som går i form jobbar med bakbenen och trampar dem under sig, lyfter ryggen och som ett resultat av det så får nacken automatiskt en liten böj. För att få hästen i form så ska man rida ihop den mellan hand och skänkel. Man ska absolut inte börja framifrån med att såga, plocka med händerna och liknande, för då får man en häst som böjer på nacken men går med sänkt rygg och inte jobbar med bakbenen.

Denna lilla krök på nacken som kommer som en bonus av att hästen jobbar bakifrån, ska vara just det, en liten krök på nacken, med nosryggen strax FRAMFÖR lodplanet och med nacken som högsta punkt, inte den tredje nackkotan. Jag fick till och med lära mig från en ridlärare att en häst som går bakom hand, omöjligt KAN gå i form. När nosen är infälld på det sättet så kan inte ryggen höjas och bakbenen jobba rätt, det är fysiskt omöjligt.

Spola fram en 15 år och nu när jag är tillbaka i hästvärlden efter några års uppehåll och vad är det som händer? Så gott som varenda häst på hög nivå i dressyr går bakom hand och knappast en enda har nacken som högsta punkt. Och domarna ger höga betyg. Rollkur drömmer jag mardrömmar om.

Går man ner på en lägre nivå så lär sig folk som börjar rida dressyr att börja med att plocka med händerna tills hästen böjer på nacken (och innan det rider man gärna med gummisnodd eller graman typ), och sen när hästarna går med avknäppta nackar och man sitter med händerna på låren för att få hästen dit, så kaaanske man börjar prata om att rygg och bakben ska med också. Eller så säger man direkt att någon som kan plocka ner en eftergift i nacken kan rida en häst i form.

Vad är det som händer här egentligen? Har jag fått allt om bakfoten? Har någon annan några tankar om detta?

Lyssnade på ett avsnitt av ridpodden där en grand prix-domare var med. Hon fick frågan om vad hon tycker om att hästarna förr gick i en "öppnare" form och att nacken verkligen var högsta punkten, medan de nu inte gör det riktigt, så sa hon att det inte alls stämde...

Sen tänker jag på den här studien också som Hippson tog upp om att domarna på högre nivå i dressyr inte dömer ner ekipage där hästen går bakom hand, medan på lättare nivå får man lägre poäng för det...

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm
Håller också med. En tråkig utveckling. Det har blivit en trend. Ett sätt att manipulera hästen mentalt så den håller sig lugn så man kan utöva diverse övningar utan att hästen ballar ur.

Man kallar det för LDR (Lång Djup Rund), en "träningsform" som sen leder till bakomlod ridning även i "färdig" form på tävling sen, det man övar på blir man ju bra på, en naturlig konsekvens. Och domarna blundar, eller så rider dom så själva och/eller om dom också är eller har varit tränare, så förespråkar dom denna träningsform till sina elever. Då kan man ju inte döma ner det på tävling sen.

Man hävdar att hästen inte "orkar" gå i korrekt form. Därav att huvudet "hamnar" bakom lod. Som om det händer av sig självt utom ryttarens kontroll eller inverkan.

Man hävdar också att vissa hästar (särskilt halvblod) genom aveln har blivit så känsliga och "rörliga" att dom inte kan arbetas på annat sätt med mindre än att dom blir spända och tappar form och balans.

Men jag ser trenden hos alla typer av hästar och inriktningar, Quatrar, ponnysar, tinkers, nordsvenskar, ridtravare, mm mm, alla har blivit så känsliga nu så dom kan inte prestera utan att gå i denna form.

Jag vill påstå att det beror främst på ryttarnas tillkortakommande, man tar genvägar och uppfinner bra förklaringsmodeller för att sanktionera denna form så man kan fortsätta utöva den utan konsekvenser i bedömningen sen.

Och jaa, domarna är ju också ryttare som är påverkade av denna trend.

Tråkigt, men tyvärr sant.
 
Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå.

När jag red på ridskola fick jag lära mig att en häst som går i form jobbar med bakbenen och trampar dem under sig, lyfter ryggen och som ett resultat av det så får nacken automatiskt en liten böj. För att få hästen i form så ska man rida ihop den mellan hand och skänkel. Man ska absolut inte börja framifrån med att såga, plocka med händerna och liknande, för då får man en häst som böjer på nacken men går med sänkt rygg och inte jobbar med bakbenen.

Denna lilla krök på nacken som kommer som en bonus av att hästen jobbar bakifrån, ska vara just det, en liten krök på nacken, med nosryggen strax FRAMFÖR lodplanet och med nacken som högsta punkt, inte den tredje nackkotan. Jag fick till och med lära mig från en ridlärare att en häst som går bakom hand, omöjligt KAN gå i form. När nosen är infälld på det sättet så kan inte ryggen höjas och bakbenen jobba rätt, det är fysiskt omöjligt.

Spola fram en 15 år och nu när jag är tillbaka i hästvärlden efter några års uppehåll och vad är det som händer? Så gott som varenda häst på hög nivå i dressyr går bakom hand och knappast en enda har nacken som högsta punkt. Och domarna ger höga betyg. Rollkur drömmer jag mardrömmar om.

Går man ner på en lägre nivå så lär sig folk som börjar rida dressyr att börja med att plocka med händerna tills hästen böjer på nacken (och innan det rider man gärna med gummisnodd eller graman typ), och sen när hästarna går med avknäppta nackar och man sitter med händerna på låren för att få hästen dit, så kaaanske man börjar prata om att rygg och bakben ska med också. Eller så säger man direkt att någon som kan plocka ner en eftergift i nacken kan rida en häst i form.

Vad är det som händer här egentligen? Har jag fått allt om bakfoten? Har någon annan några tankar om detta?

Lyssnade på ett avsnitt av ridpodden där en grand prix-domare var med. Hon fick frågan om vad hon tycker om att hästarna förr gick i en "öppnare" form och att nacken verkligen var högsta punkten, medan de nu inte gör det riktigt, så sa hon att det inte alls stämde...

Sen tänker jag på den här studien också som Hippson tog upp om att domarna på högre nivå i dressyr inte dömer ner ekipage där hästen går bakom hand, medan på lättare nivå får man lägre poäng för det...

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm
Jag ska inte kommentera frågan , kors i taket jag har hämningar, vad jag vill säga är att hästarna är generellt väldigt olika från förr.

Aveln har utvecklats enormt och det som var sant för ridning på en viss nivå hästar förr är inte samma idag.
 
Jag håller med om den tråkiga utvecklingen men LDR innebär inte i dess egentliga mening att hästen ska böja in nosen och vara rund på det viset utan att hästens form ska vara rund över ryggen, att huvudet är mer sänkt och längre fram än vid högre dressyrform. Unghästform helt enkelt och det är inget negativt utan så bör alla hästar kunna bära sig och det även på lång tygel.
 
Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå.

När jag red på ridskola fick jag lära mig att en häst som går i form jobbar med bakbenen och trampar dem under sig, lyfter ryggen och som ett resultat av det så får nacken automatiskt en liten böj. För att få hästen i form så ska man rida ihop den mellan hand och skänkel. Man ska absolut inte börja framifrån med att såga, plocka med händerna och liknande, för då får man en häst som böjer på nacken men går med sänkt rygg och inte jobbar med bakbenen.

Denna lilla krök på nacken som kommer som en bonus av att hästen jobbar bakifrån, ska vara just det, en liten krök på nacken, med nosryggen strax FRAMFÖR lodplanet och med nacken som högsta punkt, inte den tredje nackkotan. Jag fick till och med lära mig från en ridlärare att en häst som går bakom hand, omöjligt KAN gå i form. När nosen är infälld på det sättet så kan inte ryggen höjas och bakbenen jobba rätt, det är fysiskt omöjligt.

Spola fram en 15 år och nu när jag är tillbaka i hästvärlden efter några års uppehåll och vad är det som händer? Så gott som varenda häst på hög nivå i dressyr går bakom hand och knappast en enda har nacken som högsta punkt. Och domarna ger höga betyg. Rollkur drömmer jag mardrömmar om.

Går man ner på en lägre nivå så lär sig folk som börjar rida dressyr att börja med att plocka med händerna tills hästen böjer på nacken (och innan det rider man gärna med gummisnodd eller graman typ), och sen när hästarna går med avknäppta nackar och man sitter med händerna på låren för att få hästen dit, så kaaanske man börjar prata om att rygg och bakben ska med också. Eller så säger man direkt att någon som kan plocka ner en eftergift i nacken kan rida en häst i form.

Vad är det som händer här egentligen? Har jag fått allt om bakfoten? Har någon annan några tankar om detta?

Lyssnade på ett avsnitt av ridpodden där en grand prix-domare var med. Hon fick frågan om vad hon tycker om att hästarna förr gick i en "öppnare" form och att nacken verkligen var högsta punkten, medan de nu inte gör det riktigt, så sa hon att det inte alls stämde...

Sen tänker jag på den här studien också som Hippson tog upp om att domarna på högre nivå i dressyr inte dömer ner ekipage där hästen går bakom hand, medan på lättare nivå får man lägre poäng för det...

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm

Man bör skilja mellan "bakom lod" och "bakom hand".

Undrar hur man kommit fram i studien att "bakom lod" inte skulle bestraffas på tävling? Har man specifikt intervjuat domarna? Att vara lite bakom lod kan ju t.ex. ge betyget 7 istället för 8 på rörelsen ifråga osv. Eller 6.5 istället för 7 om det i övrigt är ok.
Har formen inte kommenterats någonstans i nämnda protokoll, eller fanns det någon sammanfattning av uppvisningarna i protokollen där det påpekas?
Jag tycker faktiskt att vid t.ex. de tävlingar som visas på TV så motsvarar resultaten i de allra, allra flesta fallen också den form som hästen visats upp i. Jag upplever t.o.m. att det blivit bättre bedömningar på senare år.

I övrigt så förekommer en hel del "handridning", både på ponny och stor häst, och här ligger det ett stort ansvar hos tränarna också att lära ut bra ridning och att hjälpa sina elever till en balanserad sits.
Tror dock inte att det var mindre "handridning" förr när hästarna dessutom var av en helt annan typ (á la "eldgaffel genom kroppen", gamla tiders svenska halvblod).
 
Jag ska inte kommentera frågan , kors i taket jag har hämningar, vad jag vill säga är att hästarna är generellt väldigt olika från förr.

Aveln har utvecklats enormt och det som var sant för ridning på en viss nivå hästar förr är inte samma idag.

Menar du att vi har förändrat den konstruktion som HÄSTEN utgör, så till den grad att skelett, muskler och andra anatomiska förutsättningar inte längre gäller så som för 60 år sedan?
 
Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå.

När jag red på ridskola fick jag lära mig att en häst som går i form jobbar med bakbenen och trampar dem under sig, lyfter ryggen och som ett resultat av det så får nacken automatiskt en liten böj. För att få hästen i form så ska man rida ihop den mellan hand och skänkel. Man ska absolut inte börja framifrån med att såga, plocka med händerna och liknande, för då får man en häst som böjer på nacken men går med sänkt rygg och inte jobbar med bakbenen.

Denna lilla krök på nacken som kommer som en bonus av att hästen jobbar bakifrån, ska vara just det, en liten krök på nacken, med nosryggen strax FRAMFÖR lodplanet och med nacken som högsta punkt, inte den tredje nackkotan. Jag fick till och med lära mig från en ridlärare att en häst som går bakom hand, omöjligt KAN gå i form. När nosen är infälld på det sättet så kan inte ryggen höjas och bakbenen jobba rätt, det är fysiskt omöjligt.

Spola fram en 15 år och nu när jag är tillbaka i hästvärlden efter några års uppehåll och vad är det som händer? Så gott som varenda häst på hög nivå i dressyr går bakom hand och knappast en enda har nacken som högsta punkt. Och domarna ger höga betyg. Rollkur drömmer jag mardrömmar om.

Går man ner på en lägre nivå så lär sig folk som börjar rida dressyr att börja med att plocka med händerna tills hästen böjer på nacken (och innan det rider man gärna med gummisnodd eller graman typ), och sen när hästarna går med avknäppta nackar och man sitter med händerna på låren för att få hästen dit, så kaaanske man börjar prata om att rygg och bakben ska med också. Eller så säger man direkt att någon som kan plocka ner en eftergift i nacken kan rida en häst i form.

Vad är det som händer här egentligen? Har jag fått allt om bakfoten? Har någon annan några tankar om detta?

Lyssnade på ett avsnitt av ridpodden där en grand prix-domare var med. Hon fick frågan om vad hon tycker om att hästarna förr gick i en "öppnare" form och att nacken verkligen var högsta punkten, medan de nu inte gör det riktigt, så sa hon att det inte alls stämde...

Sen tänker jag på den här studien också som Hippson tog upp om att domarna på högre nivå i dressyr inte dömer ner ekipage där hästen går bakom hand, medan på lättare nivå får man lägre poäng för det...

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm
Jag håller varken med dig om ridningen på hög nivå eller folk på lägre nivå. Ser verkligen inte att man lär ut ridning på det sätt du beskriver. Självklart finns det undantag, men rent generellt - nej. Dessutom tror jag att det är "bakom lod" du syftar på - inte "bakom hand".
 
Menar du att vi har förändrat den konstruktion som HÄSTEN utgör, så till den grad att skelett, muskler och andra anatomiska förutsättningar inte längre gäller så som för 60 år sedan?
Har du inte sett hur snygga halvblod, fjordingar och ardenner har blivit mot förr? Dvs ganska kort tid.

En dressyrardenner gör dundersuccé, det var inte möjligt förr. Helt enkelt ridmässigt, tänker jag. Svenska halvblod på topp i både dressyr och hoppning. Ett tag i historien var det omöjligt, och nu pratar jag kanske 70-80-tal. Min åsikt om de raser som utvecklats mest i Sverige och inte något jag kommer diskutera för det är bara min åsikt.

Typ Connemara, welsh har alltid varit bra ridhästar med prestation och har inte förändrat sig så mycket. Jag har inte så mycket mer i denna tråd att säga. Tack.
 
Man bör skilja mellan "bakom lod" och "bakom hand".

Undrar hur man kommit fram i studien att "bakom lod" inte skulle bestraffas på tävling? Har man specifikt intervjuat domarna? Att vara lite bakom lod kan ju t.ex. ge betyget 7 istället för 8 på rörelsen ifråga osv. Eller 6.5 istället för 7 om det i övrigt är ok.
Har formen inte kommenterats någonstans i nämnda protokoll, eller fanns det någon sammanfattning av uppvisningarna i protokollen där det påpekas?
Jag tycker faktiskt att vid t.ex. de tävlingar som visas på TV så motsvarar resultaten i de allra, allra flesta fallen också den form som hästen visats upp i. Jag upplever t.o.m. att det blivit bättre bedömningar på senare år.

I övrigt så förekommer en hel del "handridning", både på ponny och stor häst, och här ligger det ett stort ansvar hos tränarna också att lära ut bra ridning och att hjälpa sina elever till en balanserad sits.
Tror dock inte att det var mindre "handridning" förr när hästarna dessutom var av en helt annan typ (á la "eldgaffel genom kroppen", gamla tiders svenska halvblod).
https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm
Här är artikeln. Tysk studie 171 hästar, 11 dressyrtävlingar, lokal, nationell och internationell.

Det står inte hur de kom fram till det men det står att de märkte att betygen drogs ned i lägre klasser men inte i högre klasser.

Det som kunde konstateras var att på lägre nivå drogs betyget ner om hästen reds bakom lod, jämfört med framför lodplanet. Dock gällde detta inte för högre klasser, där en huvudposition bakom lod inte påverkade betyget negativt.

Hästar som reds bakom lod uppvisade signifikant fler konfliktbeteenden än de som reds med nosen framför lodplanet, oavsett svårighetsnivå. Hästar som reds i högre klasser visade fler konfliktbeteenden än de i lägre klass. Huruvida hästen uppvisade konfliktbeteenden eller inte under uppvärmning och tävlingsritt påverkade dock inte betyget. Konfliktbeteendet att ”gå emot handen” var det enda som tenderade att kunna påverka betyget.

De flesta hästarna visades med nosen mindre bakom lod inne på tävlingsbanan jämfört med under uppvärmningen. På tävlingsbanan gick fler än hälften av hästarna med nosen framför lodplanet. En tänkbar förklaring är att ryttarna trots allt är medvetna om att ridning med nosen bakom lod drar ner poängen från domarna.
Intressant nog skedde inget sådant poängavdrag i de högre klasserna. Det väcker enligt forskarna frågan om domarna lägger mindre vikt vid sådana aspekter i högre klass. Vilket i så fall kan ses som alarmerande, då ryttarna i dessa klasser ofta är förebilder för ryttare på lägre nivåer.
Likaså kan det ses som oroande att poängen inte drogs ner av att hästarna visade konfliktbeteenden, alltså tecken på att situationen gör dem illa till mods eller ger smärta. Antingen missar eller ignorerar domarna dessa tecken, eller så anses de uppvägas av andra parametrar i uppvisningen.
 
Jag håller varken med dig om ridningen på hög nivå eller folk på lägre nivå. Ser verkligen inte att man lär ut ridning på det sätt du beskriver. Självklart finns det undantag, men rent generellt - nej. Dessutom tror jag att det är "bakom lod" du syftar på - inte "bakom hand".
Jag är osäker på om det fanns en skillnad mellan de begreppen för 30+ år sedan. Dvs att vara bakom hand=bakom lod var att undandra sig handen och såvitt jag förstod två ord för samma sak och betydligt värre och mer pinsamt än om hästen gick och stretade mot handen och drog i bettet. Och det ansågs som ett problem som var lättare att lösa och mer ärligt att gå mot handen än undandra sig den.

Det ansågs vara mycket farligt med bakom hand eftersom hästen då kunde lägga hakan mot bogen och bli omöjlig att styra eller stanna i tex terräng om den hade den vanan.

Då var jag runt 13 (och pratade med folk som lärde sig rida på 50 och 60-talet) så jag ber om ursäkt om jag missuppfattade den saken då eller pratar om en tid ytterligare bakåt i tiden.

Som förklaring eftersom ts antagligen också har rötter i 80-90-tal och därför antagligen inte hört om den här nya? skillnaden mellan begreppen bakom lod och bakom hand.

Att hästen ärligt tog bettet och ändå hade ganska öppen form var också helt ok sätt att rida på då.

(I ärlighetens namn så har jag ännu inte helt nappat på/förstått just det här med att bakom hand är helt ok till att börja med som utgångspunkt hellre än streta upp mot hand i öppen form. Utan mellan två dåliga ting föredrar jag det senare.)
 
Senast ändrad:
https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm
Här är artikeln. Tysk studie 171 hästar, 11 dressyrtävlingar, lokal, nationell och internationell.

Det står inte hur de kom fram till det men det står att de märkte att betygen drogs ned i lägre klasser men inte i högre klasser.

Jag läste artikeln i ursprungsinlägget, och som är densamma som du nu lagt in.

Det jag är intresserad av på vilka grunder man anser att betygen inte påverkats av hästens form. Jag kan inte se att de beskriver något om det, hur undersökning och slutsatser gjorts.
 
(I ärlighetens namn så har jag ännu inte helt nappat på/förstått just det här med att bakom hand är helt ok till att börja med som utgångspunkt hellre än streta upp mot hand i öppen form. Utan mellan två dåliga ting föredrar jag det senare.)

Jag har aldrig hört någon påstå att det är bättre att hästen är bakom hand än går mot handen. Eller ens att det skulle vara ok att hästen är bakom hand. Det låter jättekonstigt om somliga går omkring och påstår det.
 
Jag har aldrig hört någon påstå att det är bättre att hästen är bakom hand än går mot handen. Eller ens att det skulle vara ok att hästen är bakom hand. Det låter jättekonstigt om somliga går omkring och påstår det.
Det har funnits i diskussioner om rollkur på Buke för några år sedan.
 
Jag tror att ska man diskutera den här(viktiga!) frågan får man först och främst se till att man vet vad begreppen innebär. Det blir jättekonstigt annars.

Bakom lod är inte detsamma som bakom hand. Det är en otrolig skillnad.
Bakom lod är när hästen inte har huvudet i lod. Men i det läget kan du ha kontakt och "prata" med hästen.
Om den går bakom hand har den släppt kontakten. Det är att likställa med om du pratar i telefonen med någon och den lägger på. Det går då inte att prata med varann.
Och man måste ju kunna prata med hästen man rider iom att de ju inte läst ridhandboken och inte själva kan ansvara för att saker görs som de ska.

Att rida bakom lod är inte något som gör att hästen sen inte kan gå med nacke högst och vara i lod.

Jag utbildar alltid unga hästar i en lägre form då deras dressyrskolning ska inledas. Och då kan vissa hamna ngt bakom lod iom att jag då fokuserar på att få till framåt nedåt i första hand. Och att underhalsen ska sugas upp.
För att det ska kunna ske måste hästen kunna slappna av och för att kunna slappna av måste de vara i balans.
I det läget skiter jag i om de blir lite bakom lod. Det är inget som satt käppar i hjulen för någon häst i vidare utbildning.

Sen tycker jag personligen inte att det ska vara annat än nacken högst i Grand Prix. Och att hästen ska bli kortare bakom sadeln med komma ut med halsen ur manken och bli längre fram. Och då menar jag inte lång som i slapp och platt, utan att välvningen blir korrekt så att halsen kommer ur manken. Det saknar jag tyvärr ofta i ekipage. Så bland annat pga det blir det mindre samling också.
Och samling/bärighet är i min värld extremt viktigt för att behålla friska hästar.

Ska man nörda lite så kan ju inte bakdelen komma till korrekt jobb om inte fronten också gör rätt. Det går att lära in system där man kan påverka hals, huvud etc till att vara i den form man vill ha för att kunna kanalisera bakkärrans kraft genom fram till handen.
Tyvärr är det inget vanligt system och det är så lätt att göra fel om man inte vet vad man gör. Det kan då resultera i en häst som backar av handen. Och då kan man ju som jag sa tidigare inte kommunicera.
Ska man kika på det biomekaniska så om en kiropraktor ska behandla tex så börjar många av dem fram på de flesta hästar. Just för att om inte halsen/nacken släpper igenom kommer man få sämre prestanda bak. I ridningen så kommer då inte bakdelen till arbete korrekt och i behandlingen kan det visa sig i form av att det man först ser som ev snedhet kan se ut att byta sida/flytta sig när man lossat på hals/nacke och ev bogar och upp och mellan bogarna.
 
Jag läste artikeln i ursprungsinlägget, och som är densamma som du nu lagt in.

Det jag är intresserad av på vilka grunder man anser att betygen inte påverkats av hästens form. Jag kan inte se att de beskriver något om det, hur undersökning och slutsatser gjorts.
Mmm då läste du väl originalartikeln också som de länkade till? Den ger inga klara svar heller eller jag har inte läst nog statistik för att kunna förstå helt hur de gjorde. Men de verkar helt enkelt ha gjort en jämförande statistisk analys. Det går kanske att maila och fråga dem. Eller så är det någon här som är bra på statistik och kan berätta mer.

Marks at the levels A and L are given on a scale from 1 to 10, while most of the marks given at levels M and S are reported in percent. Therefore, marks reported in percent were transformed (i.e. divided by ten) to obtain marks that are displayed on a comparable scale, and thus to allow for a combined analysis. All statistical analyses were conducted with SAS 9.2 (SAS Institute Inc., Cary, North Carolina, USA, 2009). With the exception of these marks (Kolmogorov-Smirnov: P = 0.1110), data were not normally distributed (P<0.05). Therefore, marks were analysed with a mixed model accounting for repeated observations per horse. Frequencies of conflict behaviour were analysed with a generalized linear mixed model, assuming either an underlying Poisson (total number of conflict behaviour and tail-swishing), binary (head-tossing and bucking) or overdispersed Poisson (all other variables) distribution. Model fit was verified based on scaled Pearson statistics. In all cases, the effect of the fixed factors HNP (in front, at or behind the vertical) as well as the situation (warm-up or test; except for the analysis of marks), the level group (A/L and M/S) and their interactions were tested. The tukey-adjustment was used to adjust for multiple comparisons. With the analysis of the marks, in addition the numbers of behaviours observed during warm-up (total number only) and during the test (total number and individual conflict behaviour) were each considered in a separate analysis as a covariate. Fisher's exact test was used to assess separately by competition level group the significance of deviations from expected percentages of HNPs during test situation in relation to HNP during warm-up.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0103140
Bild https://journals.plos.org/plosone/article/figure?id=10.1371/journal.pone.0103140.g001
 
Jag tror att ska man diskutera den här(viktiga!) frågan får man först och främst se till att man vet vad begreppen innebär. Det blir jättekonstigt annars.

Bakom lod är inte detsamma som bakom hand. Det är en otrolig skillnad.
Bakom lod är när hästen inte har huvudet i lod. Men i det läget kan du ha kontakt och "prata" med hästen.
Om den går bakom hand har den släppt kontakten. Det är att likställa med om du pratar i telefonen med någon och den lägger på. Det går då inte att prata med varann.
Och man måste ju kunna prata med hästen man rider iom att de ju inte läst ridhandboken och inte själva kan ansvara för att saker görs som de ska.

Att rida bakom lod är inte något som gör att hästen sen inte kan gå med nacke högst och vara i lod.

Jag utbildar alltid unga hästar i en lägre form då deras dressyrskolning ska inledas. Och då kan vissa hamna ngt bakom lod iom att jag då fokuserar på att få till framåt nedåt i första hand. Och att underhalsen ska sugas upp.
För att det ska kunna ske måste hästen kunna slappna av och för att kunna slappna av måste de vara i balans.
I det läget skiter jag i om de blir lite bakom lod. Det är inget som satt käppar i hjulen för någon häst i vidare utbildning.

Sen tycker jag personligen inte att det ska vara annat än nacken högst i Grand Prix. Och att hästen ska bli kortare bakom sadeln med komma ut med halsen ur manken och bli längre fram. Och då menar jag inte lång som i slapp och platt, utan att välvningen blir korrekt så att halsen kommer ur manken. Det saknar jag tyvärr ofta i ekipage. Så bland annat pga det blir det mindre samling också.
Och samling/bärighet är i min värld extremt viktigt för att behålla friska hästar.

Ska man nörda lite så kan ju inte bakdelen komma till korrekt jobb om inte fronten också gör rätt. Det går att lära in system där man kan påverka hals, huvud etc till att vara i den form man vill ha för att kunna kanalisera bakkärrans kraft genom fram till handen.
Tyvärr är det inget vanligt system och det är så lätt att göra fel om man inte vet vad man gör. Det kan då resultera i en häst som backar av handen. Och då kan man ju som jag sa tidigare inte kommunicera.
Ska man kika på det biomekaniska så om en kiropraktor ska behandla tex så börjar många av dem fram på de flesta hästar. Just för att om inte halsen/nacken släpper igenom kommer man få sämre prestanda bak. I ridningen så kommer då inte bakdelen till arbete korrekt och i behandlingen kan det visa sig i form av att det man först ser som ev snedhet kan se ut att byta sida/flytta sig när man lossat på hals/nacke och ev bogar och upp och mellan bogarna.
Det jag reflekterar över i sammanhanget är kanske känslan av när hästen söker bettet. Att om hästen söker bettet och ligger bakom lod med nosen så ger man mer hand och hästen söker bettet längre fram, framför lod. Men om man ger mer hand och tyglarna då slaknar och hästen går kvar bakom så har man den inte riktigt sökande bettet?

(Även om jag såklart känner skillnaden mellan att ha en tom häst som krullat sig och en häst som har kontakt men är bakom lod -haken då när jag länger tygeln och den slaknar istället för suger fram i bettet och kontakten släpps.)

Dock pratar jag nog om ridning på kortare tygel medan du pratar om en häst som stretchar efter ett pass eller innan eller unghäst, låg form med kontakt på nästan hellång tygel. Där känner jag igen det du pratar om. Så jag tror vi pratar om ungefär samma sak.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar hittills, uppskattar era tankar och kunskaper enormt!

Jag var helt övertygad om att bakom hand och bakom lod var samma sak, så det kanske blev lite förvirrande :D men jag menade alltså bakom lod, men det verkade ni förstå tror jag.

Att strunta i om hästen går lite bakom lod under början av dens utbildning låter för mig som att man lär den fel redan från början, men efter vad jag läst nu så kanske det inte är så dumt ändå, så länge hästen söker kontakt med bettet?

Och det där med att hästen omöjligt kan jobba med bakben och rygg när den går bakom LOD är alltså fel, men bakom HAND kanske stämmer då, har jag förstått rätt då?

En annan sak jag tänkt på är just när man ska rida hästen lång och låg, där vill jag ju se en häst med näsan väl framme. Men de flesta jag ser rida sin häst lång och låg typ när de travar av hästen, får en häst med lång hals och sänkt huvud, men nosen ganska rejält bakom lod, ofta mycket mer än när de rider hästen i "normal" form. Är det då helt ok eller har man där en häst som inte orkar bära sig ordentligt?
 
Det jag reflekterar över i sammanhanget är kanske känslan av när hästen söker bettet. Att om hästen söker bettet och ligger bakom lod med nosen så ger man mer hand och hästen söker bettet längre fram, framför lod. Men om man ger mer hand och tyglarna då slaknar och hästen går kvar bakom så har man den inte riktigt sökande bettet?

(Även om jag såklart känner skillnaden mellan att ha en tom häst som krullat sig och en häst som har kontakt men är bakom lod -haken då när jag länger tygeln och den slaknar istället för suger fram i bettet och kontakten släpps.)

Dock pratar jag nog om ridning på kortare tygel medan du pratar om en häst som stretchar efter ett pass eller innan eller unghäst, låg form med kontakt på nästan hellång tygel. Där känner jag igen det du pratar om. Så jag tror vi pratar om ungefär samma sak.

Nja, jag kan nog tycka att det är lite för kort tygel/för mkt hand på en del hästar som är välutbildade med. Där halsen inte riktigt kommer ur manken. Det ska ju ske även i piaff tex. Då menar jag inte att halsen ska bli lägre. Den ska välvas korrekt fram och upp ur manken. Även i det läget ska det gå att be om framåt/nedåt om hästen blir för kort. Är den skolad att välva upp underhalsen så kan man i piaff tex bara rida ut halsen genom de signalerna man innan lärt in för både framåt nedåt och att kunna höja formen utan att underhalsen aktiveras och spänns och kommer ned/fram.

Jag tycker ju att man inte bör ge mer tygel än man kan på hästar som backar av. Har man en god hand som de kan våga komma fram till så brukar det gå att rida fram dem till handen genom lite specialövningar om de lärt sig backa av kontakten. Det är dock bökigare än en häst som folk innan upplevt hängig etc.

Jag utbildar hästar till att följa handen och söka den. Men inte gå emot handen.
Då söker de sig fram till handen och man kan variera formen. Även en välutbildad häst kan jag rida lite låg och rund. Om jag ger tygel ska hösten följa handen/bettet och fylla ut så att säga.
Det är en jättebra check även på lite mer utbildade att kolla att formen går att variera utan spänningar, förlorad takt etc. Ganska många har ju rätt mycket i handen och inte riktigt koll på balansen.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp