Det här med hästens form...

@Vitavi vet du, jag tycker du börjar i fel ände. Om hästen inte söker kontakten framme kan en inte dra den till det. Men en måste ändå erbjuda en kontakt. Sen ska kontakten komma bakifrån, för att hästen har ett påskjut och är framme för skänkeln. Det löser en inte genom att släppa fram den. Tro mig, jag har provat.

Precis så. Min unga häst blir stundtals "tom", hon har en tendens att krypa ihop och när det är tomt så finns det inget att kommunicera med. I alla fallen beror det på att hon inte riktigt svarar för skänkeln. I det läget hjälper det inte alls att "släppa fram nosen", för det finns liksom ingen nos att släppa fram, det är verkligen helt tomt.
När hon då accepterar skänkeln igen och hittar "dragläget" så blir kontakten fin igen, ett lätt mjukt sug. Och för att hitta tillbaka till detta så måste man erbjuda en kontakt. Lika väl som man vill att hästen kommunicerar med en så måste man ju erbjuda en kommunikation. Det innebär verkligen inte att man sitter och drar.

KL
Har också erfarenhet av det motsatta, en het häst som gärna springer iväg i sin iver att få göra allt skoj som finns. Hästen är fullständigt och totalt överambitiös. Genom träning och åter träning kom hon till ett läge där hon bär sig själv, fortfarande het och lycklig som en liten hundvalp över allt roligt arbete hon får göra, men utan att lägga sig på. En härlig känsla när hästen t.ex. ökar och minskar steglängd - PANG - på ytterst små signaler, wow! Men det har inte varit gjort på en kafferast att komma dit, inte heller bara en månad. Det har krävts envishet, och lyckan att hitta en utmärkt tränare som förstår sig på hästen. Jag får verkligen beundra dem här i tråden som säger sig klara detta arbete, lätt som en plätt, på så kort tid...
 
Skulle vilja se en sätta sig på den hästen och släppa fram näsan, gissar på att det skulle gå i 180 och tillslut släpper greppet på en kortsida.

Men grattis till dej som rider till det på mindre än en månad på het häst.
Jag tror inte jag förstod det där riktigt? Menar du att om man har en häst över tygeln så blir den alltid het och springer i 180?

Jag tycker inte jag har upplevt det. Jag har nog en ganska vanlig tendens att på en häst som krullar ihop sig bakom tygeln och blir tom, driva och släppa upp huvudet över tygeln, varpå jag kan få stöd i handen och därifrån få hästen på tygeln. Jag tycker inte att jag minns att hästen sprungit varken mer eller mindre.

Eller var det bara ett svar på det där med daddesits i galopp?
 
Nej det är inte så illustrativt om hur jag löst det vilket kanske mest beror på att jag inte vet hur jag löste det utan gick på känsla i stunden och fick resultat. Mitt exempel är bara för att belysa att man utan att dra i den en enda sekund kan få en häst som går enligt filmen :)
Ja men det är väl klart. Iofs har jag också förvånats över att många verkar tro att folk måste ha dragit in hästar till att krulla ihop sig. Det har jag ridit flera som gör totalt av sig själva och gärna "ung"hästar (eller ok runt 5-6 år).

Det är ju därför de känns lite tomma, att de gör det på totala sytrådar. Så kan de krulla etter värre om man driver också.

Kn: (sedan vill jag ju inte rida där utan försöker komma därifrån, men det är ju svårt.)

Men det är väl det som ridböckerna kallar dra sig undan bettets inverkan. Och att man vill att hästen ska söka stöd på bettet, dvs ha lite sug i tygeln och att det är någonting man utbildar unghästen till att vilja, söka stöd i bettet. Så det är ju ingenting konstigt. Det känns liksom vedertaget att hästarna kan hamna där av sig själva (slut knapplån. Dvs det var ett tillägg inte till dig Shaggy)
 
Senast ändrad:
Jag tror inte jag förstod det där riktigt? Menar du att om man har en häst över tygeln så blir den alltid het och springer i 180?

Jag tycker inte jag har upplevt det. Jag har nog en ganska vanlig tendens att på en häst som krullar ihop sig bakom tygeln och blir tom, driva och släppa upp huvudet över tygeln, varpå jag kan få stöd i handen och därifrån få hästen på tygeln. Jag tycker inte att jag minns att hästen sprungit varken mer eller mindre.

Eller var det bara ett svar på det där med daddesits i galopp?
Nej, inte i allmänhet men just den hästen ser ut att att kunna göra det iallafall på fösta klippet. Just den hästen beskrivs som het och efter i utbildning.
 
Nej, inte i allmänhet men just den hästen ser ut att att kunna göra det iallafall på fösta klippet. Just den hästen beskrivs som het och efter i utbildning.
OK! jag har missat en video helt enkelt, det förklarar saken. (Du menar inte fjordingen som longeras eller svb hästen som rids som är bilder?) Tittar tillbaka men hittar inte, letar nog slarvigt, eller kanske.. Backtrackade olika inlägg men kom till ett som var borttaget. Det förklarar kanske varför jag inte förstod.
 
OK! jag har missat en video helt enkelt, det förklarar saken. (Du menar inte fjordingen som longeras eller svb hästen som rids som är bilder?) Tittar tillbaka men hittar inte, letar nog slarvigt.
Jag tror det raderats, det var bland de senaste sidorna. Inlägg där ekipagets namn har nämnts är också borttagna. Så det saknas endel inlägg så kanske därför det blir lite rörigt.
 
Jag tror det raderats, det var bland de senaste sidorna. Inlägg där ekipagets namn har nämnts är också borttagna. Så det saknas endel inlägg så kanske därför det blir lite rörigt.
Ah, det förklarar ju allt. Man blir ju vansinnigt nyfiken men det är väldigt förståeligt att det tagits bort. (Önskar man varit mer på alerten :D)
 
OK! jag har missat en video helt enkelt, det förklarar saken. (Du menar inte fjordingen som longeras eller svb hästen som rids som är bilder?) Tittar tillbaka men hittar inte, letar nog slarvigt, eller kanske.. Backtrackade olika inlägg men kom till ett som var borttaget. Det förklarar kanske varför jag inte förstod.
Nä ingen av dom. Var innan 2 klipp på en 6 åring som en duktig ryttare har haft i ca en månad.
 
Jag tror inte ens Dadde hade löst denna hästen på samma vis som han beskriver med Daddesitsen. Det är ju inte ens samma problem? Han vill ju ha upp och fram hästarna som vill gräva ner sig medan denna häst ville ju upp med nacken och dra på och därför ska den ner ut och fram.

Det är ju samma tänk egentligen dvs tvärtom mot var hästen vill gå!
 
Jag tror inte ens Dadde hade löst denna hästen på samma vis som han beskriver med Daddesitsen. Det är ju inte ens samma problem? Han vill ju ha upp och fram hästarna som vill gräva ner sig medan denna häst ville ju upp med nacken och dra på och därför ska den ner ut och fram.

Det är ju samma tänk egentligen dvs tvärtom mot var hästen vill gå!

Ja, vad vore poängen med att ta upp en häst i form när den vill gå över tygeln. Och vad vore poängen med att gasa på en dressyrhäst med så pass mycket rörlighet när den inte bär sig korrekt.

Att en period dämpa mekaniken kan ju vara ngt som behövs för att komma till sunt arbete hos en häst som ridits i för hög form med för mycket flaxande ben gentemot vad den orkar bära och hålla ihop.
 
Ja, vad vore poängen med att ta upp en häst i form när den vill gå över tygeln. Och vad vore poängen med att gasa på en dressyrhäst med så pass mycket rörlighet när den inte bär sig korrekt.

Att en period dämpa mekaniken kan ju vara ngt som behövs för att komma till sunt arbete hos en häst som ridits i för hög form med för mycket flaxande ben gentemot vad den orkar bära och hålla ihop.

Nej precis, det finns ingen poäng med det om man inte vill ha KS eller andra skador!
 
Ja, vad vore poängen med att ta upp en häst i form när den vill gå över tygeln. Och vad vore poängen med att gasa på en dressyrhäst med så pass mycket rörlighet när den inte bär sig korrekt.

Att en period dämpa mekaniken kan ju vara ngt som behövs för att komma till sunt arbete hos en häst som ridits i för hög form med för mycket flaxande ben gentemot vad den orkar bära och hålla ihop.
Daddes medicin handlade ju om hästar som har det motsatta problemet, som drillats till för låg huvudposition och som drar in nosen bakom lod. Det var ju också vad vi såg i filmen, att sen orsaken till denna ridning beror på att hästen annars drar upp huvudet för högt, vilket är ett vanligt skäl, betyder ju inte att ett fortsatt arbete på samma bana kommer att avhjälpa problemet heller. Då kanske man måste bryta mönstret och börja om, så uppfattade jag Daddes medicin. Det var tänkt som en tillfällig kur.

Nu skulle jag inte heller göra så som Dadde beskriver, böjning i sidled och sidoförflyttning (typ shoulder in på böjt spår) är annars ett mycket effektivt sätt att få en "het" häst med tendenser att höja upp huvudet för högt att komma till arbete. Man hjälper den hitta balansen först, så kommer det andra sen.

Att börja med tygelkontakt och rakt fram ridning och "formning" på en häst som inte kommit till ro och som inte förstår och som inte har balans, är dömt att misslyckas redan från början. I synnerhet när man börjar med hög fart på för rak häst och sen mekaniskt försöker "bestämma" huvudpositionen.
 
OK! jag har missat en video helt enkelt, det förklarar saken. (Du menar inte fjordingen som longeras eller svb hästen som rids som är bilder?) Tittar tillbaka men hittar inte, letar nog slarvigt, eller kanske.. Backtrackade olika inlägg men kom till ett som var borttaget. Det förklarar kanske varför jag inte förstod.

Han tömkördes. ;) Longera var förenat med livsfara på den hästen. :angel:
 
Precis så. Min unga häst blir stundtals "tom", hon har en tendens att krypa ihop och när det är tomt så finns det inget att kommunicera med. I alla fallen beror det på att hon inte riktigt svarar för skänkeln. I det läget hjälper det inte alls att "släppa fram nosen", för det finns liksom ingen nos att släppa fram, det är verkligen helt tomt.
När hon då accepterar skänkeln igen och hittar "dragläget" så blir kontakten fin igen, ett lätt mjukt sug. Och för att hitta tillbaka till detta så måste man erbjuda en kontakt. Lika väl som man vill att hästen kommunicerar med en så måste man ju erbjuda en kommunikation. Det innebär verkligen inte att man sitter och drar.

KL
Har också erfarenhet av det motsatta, en het häst som gärna springer iväg i sin iver att få göra allt skoj som finns. Hästen är fullständigt och totalt överambitiös. Genom träning och åter träning kom hon till ett läge där hon bär sig själv, fortfarande het och lycklig som en liten hundvalp över allt roligt arbete hon får göra, men utan att lägga sig på. En härlig känsla när hästen t.ex. ökar och minskar steglängd - PANG - på ytterst små signaler, wow! Men det har inte varit gjort på en kafferast att komma dit, inte heller bara en månad. Det har krävts envishet, och lyckan att hitta en utmärkt tränare som förstår sig på hästen. Jag får verkligen beundra dem här i tråden som säger sig klara detta arbete, lätt som en plätt, på så kort tid...
Som sagt, att förändra en hästs beteende behöver inte ta lång tid med ryttare/tränare som inte har dom problemen. Det som tar tid är att förändra ryttaren. En häst och ryttare som tillsammans har problem, tar ofta längre tid att förändra om dessa två ska klara det tillsammans.

För problemet är att det är inte hästen som har problem, utan ryttaren/tränaren och det svåraste är oftast att förändra ryttaren.

Jag har haft många sån hästar i träning där ryttaren gett upp och hästen blivit nästan farlig, som oftast inte har några större problem när det kommer till kritan. Får dom rätt grund, så försvinner problemet. Ofta tar det bara några dagar så har man redan stora förändringar. För problemet sitter inte i hästen, utan i metoden/tekniken som ryttare använder. Sätter du sen tillbaks ryttaren (med problemet) så återkommer hästen problem väldigt snabbt om inte ryttaren förändras, vilket just är det svåraste momentet.

Så jaa, en månad (där jag själv gör jobbet och ingen annan rider/tränar hästen under tiden) skulle alla gånger räcka för att kunna rida hästen med upprest nacke, nosen fram, utan att hålla tillbaks och utan att hästen rusar eller trycker på i tyglarna.

Jag skulle ta det stegvis, och inte ställa större krav än hästen förmår med bibehållen harmoni och samspel. DET är skillnaden, för ryttare har ofta alldeles för bråttom att börja mixtra med formen och dressyrövningarna och ställer för stora krav på precision, formgivning och "gång" sammansatt, när focus bör ligga på samspel och kommunikation, ett steg i taget, ett moment i taget och enkla övningar för balansen i början. Det är grunden, det andra kommer sen.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp