Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

Kan ju vara så att vi i norrland har helt andra referensramar för vad kyla är. :D Kan ju som många andra bara referera till min egen "mammas gata". Men i min omnejd så handlar det till största del om enstaka fall, och Ume är rätt hästtätt.

jag skulle nog säga som så, att ni i norrland har en bättre definition på vad som verkligen är kyla. Å andra sidan har ni ett torrare klimat, och just köldgraderna på termometern är ju inte den faktor som hästarna fryser mest av, utan de fryser mest i regn och blåst, även om tempen är mildare. men som sagt, mitt perspektiv på södra sverige är att övertäckningen är högst verklig och otroligt frekvent, så till pass att den nya djurskydds lags paragrafen infördes för ngt drygt år sedan, just av den anledningen.

Det måste vara okunskap och ett förmänskligande av hästen. Typ: "jag fryser alltså måste hästen också göra det"

Håller helt med, men lägg även till den viktigaste faktorn: Marknadsföringen!
Var ett seminarium på en av hästmässorna för ngra år sen, där en talare konstaterade att täckesindustrin är en mång million industri, som drar in otroliga summor årligen via sin marknadsföring. så okunskapen parat med ett utbud på marknaden blir den stora utslagsfaktorn och orsak till resultaten.

rent allmänt, till ämnet ang. tävlings ryttare:
Jag erfar faktiskt att det största missbruket av täcken, - lager på lager, för varma fodrade täcken i mildgrader osv, utövas av medel hobby ryttaren. Den som tävlar lite lägre klasser, sporadiskt, inte de som tävlar på högre nivå. Medelhobby ryttaren verkar vara den grupp som har sämst kunskap, samtidigt som de lättats tar till sig intryck från omgivningen, men utan att ifrågasätta dessa, eller om de är vettiga att anamma just i sitt eget fall. Därmed blir resultatet därefter, ang. täckningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med hästtäcken...

Kan ju vara så att vi i norrland har helt andra referensramar för vad kyla är. :D Kan ju som många andra bara referera till min egen "mammas gata". Men i min omnejd så handlar det till största del om enstaka fall, och Ume är rätt hästtätt.

Jag köpte ett halstäcke till min häst när han var helklippt mitt i vintern (i Piteå). Det har inte varit använt sen jag flyttade ner till småland. ;)
Det är ju inte kallt här nere, men det står hästar med halstäcke långt in på våren.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

men som sagt, mitt perspektiv på södra sverige är att övertäckningen är högst verklig och otroligt frekvent, så till pass att den nya djurskydds lags paragrafen infördes för ngt drygt år sedan, just av den anledningen.
Ja bara att de införde den paragrafen talar ju sitt tydliga språk. Det är egentligen helt otroligt att det ska behövas, men det gör det. övertäckta hästar är tyvärr vanligt även i Värmland.
Håller helt med, men lägg även till den viktigaste faktorn: Marknadsföringen!
Var ett seminarium på en av hästmässorna för ngra år sen, där en talare konstaterade att täckesindustrin är en mång million industri, som drar in otroliga summor årligen via sin marknadsföring. så okunskapen parat med ett utbud på marknaden blir den stora utslagsfaktorn och orsak till resultaten.
Ja. Tänk vilka stora pengar täckestillverkarna tjänar på lättlurade människor. :rofl: De skrattar nog hela vägen till banken. Hade det bara varit att de människorna slänger sina pengar i sjön hade jag struntat i det, men faktum är ju att de gör sina hästar en björntjänst och det gillar jag INTE.
Jag erfar faktiskt att det största missbruket av täcken, - lager på lager, för varma fodrade täcken i mildgrader osv, utövas av medel hobby ryttaren. Den som tävlar lite lägre klasser, sporadiskt, inte de som tävlar på högre nivå. Medelhobby ryttaren verkar vara den grupp som har sämst kunskap, samtidigt som de lättats tar till sig intryck från omgivningen, men utan att ifrågasätta dessa, eller om de är vettiga att anamma just i sitt eget fall. Därmed blir resultatet därefter, ang. täckningen.
Håller helt med. Det är även min erfarenhet.
Nåt som jag märkt väldigt tydligt när jag försökt upplysa dessa övertäckare om fakta är att de är inte intresserade av att veta fakta. De vill helt enkelt att deras hästar ska ha alla dessa täcken i tid och otid och genom att vägra läsa forskningsresultat och liknande kan de underhålla sin egen felaktiga uppfattning om vad hästen behöver. De vill inte veta att deras uppfattning är felaktig. Det tycker jag är väldigt konstigt. Det handlar ju inte om dem personligen utan om deras hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag brukar ha täcke på min medryttarhäst under spöregn och vintertid pga att hon är så jäkla frusen av sig. Om det regnar så brukar hon stå ihopsjunken och skaka och så brukar jag ha flugtäcke under sommaren på henne också eftersom att hon alltid blir biten. Hon är nog den häst i stallet som blir mest biten, hon har alltid stora 'bulor' på bringan och vid juvret.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

De vill helt enkelt att deras hästar ska ha alla dessa täcken i tid och otid och genom att vägra läsa forskningsresultat och liknande kan de underhålla sin egen felaktiga uppfattning om vad hästen behöver. De vill inte veta att deras uppfattning är felaktig. Det tycker jag är väldigt konstigt. Det handlar ju inte om dem personligen utan om deras hästar.

Det värsta exemplet jag har varit med om var en vuxen tjej som hade shettisar bla till utställningar. Hon sa att hon ÄLSKADE att köpa söta täcken och köpte mängder, tjocka termotäcken, ylletäcken, osv till oklippta shettisar med 1 dm päls,:crazy:
Jag har aldrig varit med om så skraltiga shettisar, dom hade allergier, hosta, och var ömtåliga på alla möjliga sätt. Jobbades svettiga och sattes på två tjocka täcken och släpptes ut, det ytersta ett mycket tjockt termotäcke, med magplatta och svanskappa:crazy:

Det var helt osannolikt och verkligen en form av djurplågeri:cry: Behöver jag säga att människan inte lyssnade:angel:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag själv har en arab, bortskämd som tusan av sin förre ägare (har haft honom i lite över ett halvår) Tror de flesta vet hur lätt det blir så, speciellt då han är en liten vit ponny :p

Han har gått med täcke, så länge de hade haft honom (dvs 9 år!) Ibland till och med två eller tre täcken (dock när det är riktigt kallt typ vinter osv, enligt dom)...

Så jag tycker endast enligt min personliga och inget annat(!) att det är "elakt" mot honom att sluta med täcke, när han antigligen inte ens kan sätta vinterpäls! Detta är mitt argument mot varför jag använder täcke.

Sedan älskar jag täcken också, i alla dess färger och former :love: MEN detta betyder inte att jag, använder täcke på samma sätt som jag älskar dom! Min kompis, är på samma sätt kär i starka bett, hon tycker det är vackert. Jag förstår mej inte på detta, (tycker inte att starka bett är snyggt!)
Hon rider på ett tvådelat bett.

Jag har fyra täcken. Varav tre passar på min sötnos, ett fleece som han mest har vid transport, ett regn och ett vinter (som är rikligt fodrat).

Detta är vad jag hade att säga om det gör någon av er klokare:rofl:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har en 22-årig korsningsponny med världens björnpäls och ett 12-årigt halvblodssto, vars vinterpäls ser ut som "ett ordinärt halvblods" eller vad jag ska säga. De har båda endast regntäcken på sig under vinterhalvåret när det verkligen regnar, snöstorm eller liknande. De har ett bra vindskydd i hagen och ingen av dem är den frusna sorten.
Mina hästar klarar att gå utan täcke och då tycker jag det är bäst för dem att få göra det också.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har ett fullblod som ju är ganska känslig av sig. Han hade flugtäcke i början, när alla mygg och knott kom för att han blev helt sönderstucken. Men sedan klarade han sig utan hela sommaren. Tack vare spray och något skitig päls. ;)

Han går täckad vid regn just nu, men annars utan. Han avskyr verkligen när det regnar men älskar när det är mysigt att rulla sig. Förra vintern hade han riiiiktigt lång päls för att han var undernärd när jag köpte honom och hade därför täcke. Men vi får se i år. Är det snö och sol får han nog gå utan. Och förhoppningsvis slipper jag klippa.

Jag föredrar att han får gå utan täcke så länge det går. :)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Min förra häst hade också alltid gått täckad när jag köpte honom. Han var frusen och skakade så fort det regnade. Efter första sommaren hos mig täckte jag bara vid behov. dvs regntäcke om jag skulle rida. Han var inte frusen mera och fick en tjock vinterpäls. Han fick också mindre spänningar i ryggen. Att sluta med täcken plötsligt är inte bra om de är vana att ha det, men efter sommaren ger man hästen chansen att utveckla sin päls.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Håller med återigen. Hästen är en varelse som förändrats minimalt under årtusenden, de är till 99% lika skapade som ursprungs vildhästen rent fysiologiskt. Det innebär att de har en oerhörd förmåga att anpassa sig, och som du säger, det går utmärkt bra att "vänja in" om det görs med sunt förnuft, och inte för drastiskt utan i linje med hästens naturliga pälssättning osv.

Har en kompis som köpte fullblod direkt från banan för 2 år sen, han var inte van att vara ute ö.h.t mer än ett par timmar om dagen i fyrkants ruta. Första sommaren hade han oerhörda problem med flugor. Blev biten så in i norden och ingen resistens alls. Gick med flugtäcke i början men sen blev det snabbt bättre, nu har han lika bra resistens som övriga hästar mot bett och ohyra, räcker med vanlig flugspray precis som på de andra.
vinterpäls sätter han utan problem och är inte frusen av sig.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Har inte läst mer än ditt första inlägg

men håller med

Framförallt så köper folk billiga täcken som har precis motsat funktion regnar det så blir det ett våtkallt omslag

Och hästen står och skakar av köld :cry:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Håller med återigen. Hästen är en varelse som förändrats minimalt under årtusenden, de är till 99% lika skapade som ursprungs vildhästen rent fysiologiskt. Det innebär att de har en oerhörd förmåga att anpassa sig, och som du säger, det går utmärkt bra att "vänja in" om det görs med sunt förnuft, och inte för drastiskt utan i linje med hästens naturliga pälssättning osv.

Jag behöver väl inte säga att jag håller med dig till 100 % :bow:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

På vår/höst/sommar har han regntäcke om det regnar och på sommaren insektstäcke, då han har eksem.
På vintern blir han klippt och har såklart täcken i princip hela tiden då.
För han blir så otroligt svettig annars! Behövde jag inte klippa skulle jag låta bli.
Han är en c ponny korsning med russ och arab.
15 år , ganska kompakt :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 590
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp