Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

det värsta jag ngnsin sett var en bild i ridsport på en ponny till salu. ponnyn var 3 år gammal och de hade klippt BAKDELEN, dvs hela kroppen, rygg, allt, men lämnat hela halsen och bogen oklippt. Hur fanken har man tänkt då.[/QUOTE]

Det kanske var en nakenhäst:p
 
Sv: Det här med hästtäcken...

svett på en långhårig häst är inte samma sak som svett på en människa som inte har päls, nej, precis som du säger.

hästen transporterar nämligen svetten ut från kroppen och ut längsmed pälsstråna. så bara för att den i våra ögon ser ut att vara genomblöt, så betyder det inte att den är det längst in vid huden, när den börjar torka.

Klippning har gått till överdrift det med, de senaste 20 åren. Nu klipper varenda skogsmulle utan att ens veta varför, eller för att de tycker det ser käckt ut.

.

Jag håller inte med......:cool:.
Förr dvs långt tillbaka (jag vet det genom bla min pappa som var mycket hästkunnig och i sin tur hade det från sin pappa) innan man klippte så hade man ett helt annat sätt att ta hand om en svettig häst än idag, eftersom man visste att den annars riskerar att bli sjuk, pga avkylning bla. Man gnuggade hästen med halm, mycket noga, för att torka den, man la på filtar med tjockt lager halm under för att underlätta torkningen man gick med dem. Sånt har folk ingen respekt för idag eftersom man läser om att det är så jäkla naturligt och hästar fryser inte bla bla bla. Det går till överdrift åt fel håll där också, precis som med 3 täcken på hästen och det beror på okunskap.

Jag har sagt det i andra diskussioner men jag har större respekt för det kunnande som fanns genom generationer av hästhantering än enstaka forskningsrapporter idag som råkar visa det ena eller andra. Det är möjligt att man tror sig veta allt möjligt nuförtiden ang hur det fungerar genom olika forskningsprojekt osv men forskning lämnar mycket övrigt att önska, man måste läsa mycket forskning för att öht veta vad man egentligen kommit fram till inom olika områden eftersom resultat kan variera kraftigt faktiskt, och det gäller all forskning.


Känner man på en långhårig genomsvettig häst så är den våt inifrån och ut, och det tar tid att torka. Så är det.

Var och en gör som den tycker men jag vill inte utsätta hästen för att bli avkyld genom det arbete jag har utsatt den för. Nu behöver jag inte ens klippa pga det inte är en lurvig häst utan med tunn päls, men annars har jag alltid klippt hästar som arbetar sej svettiga. Sällan helklippt dock.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med hästtäcken...

Har kbltravare, 28 år. Lite frusen herre, filtklipps året runt pga mammutpäls.:laugh:
Har under sommaren ofodrat regntäcke vid regn/risk för regn. Ilbland även flugtäcke om han är klippt och mkt insekter.
Höst och vår fodrat - fodrat regntäcke. Vinter och minusgrader - vintertäcke. Då även inne.

Du mot säger dej själv.
Om du har en frusen häst bör du väl inte klippa den?!

Nej jag klipper inte mina hästar , jag främjar pälsen o ger dom tillskott så att den ska växa mera .

Mina går på lösdrift året runt i vintras hade jag ett litet föl som föddes i mitten av sep , han gick otäckad vid 20 minus , dock fick regntäcke när det var väldigt blött.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Fast jag argumenterar inte alls emot dig, och jag föreslår inte att man ska släppa ut en genomsvett häst i hagen utan att ha låtit den varva ner och börja torka först.
Men det är fortfarande INTE jämförbart med en svettig människa, som inte har päls. Hästens hår är gjorda för att just som jag säger, transportera bort svetten innifrån och ut. så när hästen väl börjat torka så är det inte så att bara för att den fortfarande är fuktig/blöt längst ut på pälsen så är den svettig inne på kroppen. och den blir därmed inte heller nedkyld på samma sätt som en människa som helt saknar päls.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

varför då jobba inomhus? hästarna räknar inte direkt med att över gå från minusgrader till(vad är det ni har i ridhusen?) 5-10 grader kanske...?

säger inte att det är fel att täcka men att helklippa lägga på täcken dygnet runt DET är direkt onaturligt. och glöm inte, alla våra hästar är vildhästar innerst inne, tro inte att det bara gäller kallblod! halvblod och kallblod är båda hästar och så himla många skillnader finns det inte! men ni som tävlar: fortsätt med det! jag tävlar jag också:) men sätt hästens naturliga behov före erat eget!


Varför skulle det vara fel att klippa hästen för att kunna rida och träna i ridhus!?

Och jag kan inte se på vilket vis man åsidosätter hästens behov framför sitt eget i någon större grad för att man klipper. Det är ju för att underlätta för hästen!

Och ska vi återigen ta snacket om "naturligt behov", då ska vi ju fundera varför vi har hästarna i fångenskap överhuvudtaget!

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Nej sen beror det förstås på hur lång päls man pratar om, en riktigt lång lurvig päls är det jag tänker på. är den mera normallång så tar det inte så lång tid att torka, men en riktigt lurvig kan ha fukten kvar inne i ullen länge i alla fall fläckvis, där med svettas mest och bli avkyld.

Det jar är rädd för är att folk som inte kan så väldigt mycket själva tror att man kan ha hästen oklippt och sen släppa ut den svettig (vilket jag läst här i trådar på buke att folk gör) för att det är så natruligt och svettiga blir dom i hagen också....ungefär. Men det blir dom ju faktiskt inte, eller det är i alla fall sällsynt att dom blir så genomvåta som dom faktiskt kan bli med lång päls vid hårdare ridning.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

säger inte att det är fel att täcka men att helklippa lägga på täcken dygnet runt DET är direkt onaturligt. och glöm inte, alla våra hästar är vildhästar innerst inne, tro inte att det bara gäller kallblod! halvblod och kallblod är båda hästar och så himla många skillnader finns det inte! men ni som tävlar: fortsätt med det! jag tävlar jag också:) men sätt hästens naturliga behov före erat eget!

Fast bara för att det är naturligt är det inte per automatik bra. Veterinärvård är också onaturligt. Vill inte dra saker långt ut åt det extrema men, NATURLIGT OCH BEHOV ÄR INTE SAMMA SAK.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Varför jag gör det?
Personligen anser jag att en häst som rids behöver skyddas mot regn och kyla.
Själv faller jag inte för grupptrycket utan tycker allvarligt talat synd om mina hästar, efter ett träningspass ska släppas ut lite halvsvettiga i kylan och då syftar jag speciellt på vintern.

Jag klipper inte mina hästar och har aldrig gjort, vet inte varför men tanken har aldrig slagit mig att det är nödvändigt.

Fast jag som alltid försöker få folk att lära sig hur hästar fungerar först och skaffa dem sen blir lite fundersam över ditt resonemang.

Varför sätter du likhets tecken mellan ridas och behöver skydd mot regn och kyla? Vad skulle sambandet däremellan vara?

Och om du tycker synd om dina hästar skulle jag vilja veta på vilket sätt? Ger du dem mänskliga uppfattningar och känslor eller baserar du detta på något annat?

Om du sätter på täcke på svettiga hästar och släpper ut dem. Vilka täcken använder du då? Och vart tror du eftersvettningen/värmen tar vägen?

När du tycker synd om dem beror det på att du tror de fryser? Och har du i så fall någonsin tänkt på hur de upplever att hela tiden vara för varm? (Säger inte att dina är det, undrar bara om du reflekterat över hur de skulle uppleva för mycket värme.)

Eftersom det aldrig korsat dina funderingar att klippa dem varför vet du då med säkerhet att de behöver mer isolering av värme om de aldrig skulle behöva mindre?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Du mot säger dej själv.
Om du har en frusen häst bör du väl inte klippa den?!

Nej jag klipper inte mina hästar , jag främjar pälsen o ger dom tillskott så att den ska växa mera .

Mina går på lösdrift året runt i vintras hade jag ett litet föl som föddes i mitten av sep , han gick otäckad vid 20 minus , dock fick regntäcke när det var väldigt blött.

Fast i sådana fall motsäger du dig själv också, på exakt samma sätt.

Om de aldrig behöver täcke varför då ha det ibland?

De flesta missar saker i sitt resonemang och stöter på gånger där man får välja mellan vad som för en själv framstår som det bästa av två dåliga ting. Då är det trevligare om man frågar någon varför de gör som de gör innan man anklagar dem för att vara korkade och ha dubbelmoral.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Varför skulle det vara fel att klippa hästen för att kunna rida och träna i ridhus!?

Och jag kan inte se på vilket vis man åsidosätter hästens behov framför sitt eget i någon större grad för att man klipper. Det är ju för att underlätta för hästen!

Och ska vi återigen ta snacket om "naturligt behov", då ska vi ju fundera varför vi har hästarna i fångenskap överhuvudtaget!

Kicki :laugh:

Måste hålla med.

Nej sen beror det förstås på hur lång päls man pratar om, en riktigt lång lurvig päls är det jag tänker på. är den mera normallång så tar det inte så lång tid att torka, men en riktigt lurvig kan ha fukten kvar inne i ullen länge i alla fall fläckvis, där med svettas mest och bli avkyld.

Det jar är rädd för är att folk som inte kan så väldigt mycket själva tror att man kan ha hästen oklippt och sen släppa ut den svettig (vilket jag läst här i trådar på buke att folk gör) för att det är så natruligt och svettiga blir dom i hagen också....ungefär. Men det blir dom ju faktiskt inte, eller det är i alla fall sällsynt att dom blir så genomvåta som dom faktiskt kan bli med lång päls vid hårdare ridning.

Mycket bra skrivet:bow:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

det går inte att jämföra vererinärvård med klippning. man klipper för att kunna jobba hästen hårt under vinterhalvåret, det har inget med hästens behov att göra utan med människans. det är stor skillnad! hästen har inte behov av att träna så hårt att den blir sjuk av sin långa päls.
täckar man däremot sin häst för att den fryser(trots päslen) kan man kalla det för behov.

ska man inte försöka göra hästlivet i fångenskap så natruligt som möjligt trots att de är i fångenskap?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

det går inte att jämföra vererinärvård med klippning. man klipper för att kunna jobba hästen hårt under vinterhalvåret, det har inget med hästens behov att göra utan med människans. det är stor skillnad! hästen har inte behov av att träna så hårt att den blir sjuk av sin långa päls.
täckar man däremot sin häst för att den fryser(trots päslen) kan man kalla det för behov.

ska man inte försöka göra hästlivet i fångenskap så natruligt som möjligt trots att de är i fångenskap?

Man ska försöka göra livet i fångenskap så bra som möjligt utefter hur hästen fungerar som biologisk och fysiologisk varelse. Att det många gånger innebär att efterlikna hur vildhästar lever ser jag inte som något konstigt men naturligt, nej tack.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Man ska försöka göra livet i fångenskap så bra som möjligt utefter hur hästen fungerar som biologisk och fysiologisk varelse. Att det många gånger innebär att efterlikna hur vildhästar lever ser jag inte som något konstigt men naturligt, nej tack.

vad då naturligt nej tack?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

vad då naturligt nej tack?

Har du någon gång tänkt igenom vad som är naturligt för en häst? Väldigt mycket av det har vi lagstiftning emot. Vem skulle få för sig att släppa in björnar till hästarna? Eller låta dem leva på rötter och bark vinterhalvåret? Eller låta de gamla självdö? Eller inte korrigera div fel och brister i största allmänhet.

Visst låter det bra när man säger naturligt. Men mycket av det som är naturligt är raka motsatsen. Ta bara det att hästar är flyktdjur. Hur många skulle få för sig att jaga sina hästar genom hagarna för att de ska få leva naturligt?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Det jar är rädd för är att folk som inte kan så väldigt mycket själva tror att man kan ha hästen oklippt och sen släppa ut den svettig (vilket jag läst här i trådar på buke att folk gör) för att det är så natruligt och svettiga blir dom i hagen också....ungefär. Men det blir dom ju faktiskt inte, eller det är i alla fall sällsynt att dom blir så genomvåta som dom faktiskt kan bli med lång päls vid hårdare ridning.

vet du att det är jag inte ett dugg rädd för, med tanke på den totala täckeshysteri och skräck för att hästen ska frysa, som regerar sverige nuförtiden. :D

det skrämmer mig isåfall betydligt mer, hur samma skräck-för-att-hästen-ska- bli-kall folk, utan att tveka en sekund, helklipper sin skogsmulle utan att tänka närmre på det, eller tävlings människan som helklipper sin häst med ryggproblem, som dessutom står konvalecent. Och jag hittar varken på eller överdriver tyvärr.

allmänt:
För de som inte känner mig i tråden vill jag tillägga att jag både klipper och täckar mina hästar vintertid : ) för att komplexa det hela ytterligare : ) Jag helklipper dock aldrig utan lämnar på rygg och länd.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med hästtäcken...

Jo men du vet det är olika folk:idea:
Back to nature med oklippta hästar helst barfota och på lösdrift är en grupp som bekymrar mej, den andra gruppen som gör mej orolig å hästarnas vägar är dem du pratar om:angel:

Skämt åsido håller jag med ang helklippning i alla fall:D, jag lämnar (om jag nu har en häst som behöver klippas), alltid ryggen oklippt.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Har du någon gång tänkt igenom vad som är naturligt för en häst? Väldigt mycket av det har vi lagstiftning emot. Vem skulle få för sig att släppa in björnar till hästarna? Eller låta dem leva på rötter och bark vinterhalvåret? Eller låta de gamla självdö? Eller inte korrigera div fel och brister i största allmänhet.

Visst låter det bra när man säger naturligt. Men mycket av det som är naturligt är raka motsatsen. Ta bara det att hästar är flyktdjur. Hur många skulle få för sig att jaga sina hästar genom hagarna för att de ska få leva naturligt?


Och här håller jag helt med dig! :bow: :D

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

det går inte att jämföra vererinärvård med klippning. man klipper för att kunna jobba hästen hårt under vinterhalvåret, det har inget med hästens behov att göra utan med människans. det är stor skillnad! hästen har inte behov av att träna så hårt att den blir sjuk av sin långa päls.
täckar man däremot sin häst för att den fryser(trots päslen) kan man kalla det för behov.

ska man inte försöka göra hästlivet i fångenskap så natruligt som möjligt trots att de är i fångenskap?




Hästen har inget behov av att du rider den överhuvudtaget vad jag vet! Så varför blir det mer "naturligt" om man bara rider i skogen med lång päls!? sitta på ryggen på en annan individ är inte naturligt oavsett, om man inte är en fågel som lever i symbios med ett annat djur och plockar insekter!

Och man behöver inte "träna hårt" för att hästen ska bli svettig om den har en rejäl päls i ett ridhus. Man klipper sin häst för att den ska må så bra den kan, så det har ju i allra högsta grad med hästen behov att göra. Det behov som gäller i den verklighet som vi har den i.

Och iom. att du skrivit "naturligt behov", så anser jag att då ska man hålla sig till det rakt igenom. Och i det naturliga behovet finns varken vet.vård, hovslagare eller tillgång till bra foder året runt anpassat efter enskild individ.

Man ska göra sin häst liv så bra man bara kan, vare sig det gäller hagar, foder och övriga levnadsvillkor. Men folk ska ju inte behöva sluta träna och tävla sina hästar bara för att det inte sker ute i det vilda. För vem har monopol!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

tycker även jag att det täckas lite för mycket i onödan.
min travarherre på 10år har nästan aldrig täcke bara om det är kyligt och egnar stenhårt och på vintern är han klippt så han har täcke ute på dagarna men inte på natten.
han har andvänt flugtäcke ca 7gånger i sommar pga köttiga sår av bromsarna och flugor och skit.dock inte nu längre när dte lugnat ner sig lite så nu är dte flugmedel.
tanten däremot på 25år snart 26 hon får regntäcke på om det är höstregnigt eller kyligt på natten om dom går ute.
och vintertid täckad ute men inte inne(har väldigt tunn päls,klipps inte)frusen av sig dessutom.
sommar går dom ute hela tiden och är aldrig täckade.:grin:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp