Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

man kan väl ta bort en onödig sak för att göra hästens liv bättre utan att ta bort allt "onaturligt" ?jag vet att folk har olika åsikter om detta man JAG anser att det daltas för mycket med dagens ridhästar. varför tror ni att halvblod får lättare skador än shettisar? kanske för att de många halvblod är tävlingshästar som man daltar för mycket med. varför inte göra halvbloden lite tåligare genom att inte helklippa, bara använda täcken när den verkligen behöver det och ha ute i ekuperad terräng? bara för att man inte kör "tävlingsskötselstandaren" behöver man inte få sämre resultat för det och framför allt din häst slipper skador!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men gör du inte det hela lite väl enkelt nu!? Tror inte att det i första hand beror på att det "daltas", utan att vissa raser lever ett mer "riskfyllt" liv. Hur många shettisar tävlar t.ex. OS i fälttävlan eller liknande. Sedan så spelar ju även de genetiska förutsättningarna stor roll, så inte tror jag att täcket är den största boven!

Samt vem bestämmer när hästen verkligen behöver täcke, vem ska sätta normen!? Du, jag eller staten!? Det måste ju vara upp till den enskilde att bedömma kring sin egen häst. Hästar är ju individer och inte en enda stor enhet!

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Ditt resonemang håller inte riktigt, tycker jag. För mig är det inte viktigast att eftersträva att hästen får ett så naturligt liv som möjligt utan ett så bra och skönt liv som möjligt. Det innebär självklart att stora delar av hästens "naturliga" behov måste tillfredställas; så som utevistelse, hästkontakt, kontenuerlig utfodring, fräscht vatten ect. Skillnaden är att jag därtill utformar och anpassar dessa "naturliga" behov efter hästens förutsättningar, bara därför att jag kan och vill underlätta för hästen jämfört med om den levde i det vilda.

Det kan innebära allt ifrån att en mobbad häst flyttas till en annan flock så den trivs i hagen och får i sig rätt mängd grovfoder, till att klippa en häst i träning och därefter täcka denne efter väder och vind. Att äga/ ta hand om en häst är i grund och botten ett självändamål, dvs något man sysslar med för att man själv mår bra, inte sant? Jag mår bra av att träna min häst och utvecklas tillsammans med honom - jag är inte intresserad av bara rida i skogen eller enbart ha en sällskapshäst. Utefter dessa förutsättningar försöker jag göra min hästs liv så behagligt som möjligt och vara lyhörd för hans "önskemål".

Det hoppas och tror jag faktiskt att de flesta hästägare vill sträva efter, och det tycker jag är den bästa utgångspunkten för alla individers väl och ve. Sen finns det både idioter, puckon, trögfattade och rent okunniga överallt, inte enbart i hästvärlden. Man får försöka leva med det, bemöta det med ödmjukt delgivande av sin egen kunskap eller i värsta fall anmäla.

Jag har haft oklippta, halvklippta, filtklippta, spårklippta, specialklippta & helklippta hästar. De har alla haft olika täckesrutiner, inte enbart beroende på klippning utan även andra omständigheter. Vad jag menar är att som hästägare måste man försöka vara flexibel och inte snöa in på en enda filosofi/lösning och tro att alla enskilda individer passar in i mallen.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men gör du inte det hela lite väl enkelt nu!? Tror inte att det i första hand beror på att det "daltas", utan att vissa raser lever ett mer "riskfyllt" liv. Hur många shettisar tävlar t.ex. OS i fälttävlan eller liknande. Sedan så spelar ju även de genetiska förutsättningarna stor roll, så inte tror jag att täcket är den största boven!

Samt vem bestämmer när hästen verkligen behöver täcke, vem ska sätta normen!? Du, jag eller staten!? Det måste ju vara upp till den enskilde att bedömma kring sin egen häst. Hästar är ju individer och inte en enda stor enhet!

Kicki :laugh:

visst är inte täcken den största "boven". ingen bov alls om man använder de på rätt sätt. jag tycker att man i första hand ska utgå från hästens päls och prova med, funkar ínte det, ja då får man prova en ny väg. men jag vet att många "halvblodsryttare" (ursäka uttrycket):crazy: helklipper för att det "ska va så". vore kul om folk kunde prova nya vägar även i tävlingsvärlden. men det är inte fel att täcka, däremot bör man tänka efter innan man gör det och varför man gör det.

min ridlärare tävlar höga klasser trav och brukskörning med sina shettisar, shettisar tävlar de också! och tro inte att hoppning och fälttävlan är de enda ansträngande tävlingarna.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

visst är inte täcken den största "boven". ingen bov alls om man använder de på rätt sätt. jag tycker att man i första hand ska utgå från hästens päls och prova med, funkar ínte det, ja då får man prova en ny väg. men jag vet att många "halvblodsryttare" (ursäka uttrycket):crazy: helklipper för att det "ska va så". vore kul om folk kunde prova nya vägar även i tävlingsvärlden. men det är inte fel att täcka, däremot bör man tänka efter innan man gör det och varför man gör det.
.



Jag håller med om grundresonemanget, men inte att du snöat in dig på att det gäller främst tävlingsryttare.
I min erfarenhet praktiseras det värsta täckesmissbruket av medel hobby ryttaren, som inte har ngn kunskap alls om hur hästen husåller med sin värme, hur den funkar fysiskt gällande värme, samt samtidigt gör som "alla andra gör" helt enkelt rätt och slätt, utan att vara särskilt bekymrad runt att ifrågasätta eller lära sig. Man bara "gör".
 
Sv: Det här med hästtäcken...

visst är inte täcken den största "boven". ingen bov alls om man använder de på rätt sätt. jag tycker att man i första hand ska utgå från hästens päls och prova med, funkar ínte det, ja då får man prova en ny väg. men jag vet att många "halvblodsryttare" (ursäka uttrycket):crazy: helklipper för att det "ska va så". vore kul om folk kunde prova nya vägar även i tävlingsvärlden. men det är inte fel att täcka, däremot bör man tänka efter innan man gör det och varför man gör det.

min ridlärare tävlar höga klasser trav och brukskörning med sina shettisar, shettisar tävlar de också! och tro inte att hoppning och fälttävlan är de enda ansträngande tävlingarna.

Men återigen, bara för att vissa gör på ett visst vis så kan man faktiskt inte generalisera och tillskriva en majoritet den egenskapen. Och jag är helt övertygad om att det är en minoritet som bara lassar på täcken utan att reflektera över vad de gör! Sedan så återstår frågan, vem avgör om något sker på rätt sätt!? Förutom i de mest uppenbara fallen givetvis.

Även om shettisar tävlar t.ex. trav och bruks så måste man, för att få en vettig statistik, se till antalet tävlande rent procentuellt. Bara för att du jämför med din ridlärares shettisar så ger det ju ingen världsomspännande bild av helheten! Sedan har man, som jag tidigare skrev, genetiken. Så att bara ta ett fåtal hästar ur den verklighet man själv lever i och göra en sanning av den, nja det funkar faktiskt inte.

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

fast faktiskt så är det så att det ÄR en stor mängd folk som lassar täcken utan att reflektera. det är anledningen till att den nya paragrafen tillkommit i djurskyddslagen ang. täcken - ingen annan anledning!

jag ser att du bor i Umeå. Kanske är det svårare att överlassa täcken norrut? Här i östergötland svämmar det över av övertäckade hästar som står i sina thermotäcken i gassande vårväder, VARJE vår, VARJE år. Och det är ett väldigt häst tätt län, så nej, det handlar tyvärr inte bara om ett enstaka fall eller ens tio.

självklart har du helt rätt i att hästar är individer med olika behov. men just detta argument ser jag samtidigt användas hela tiden av de som är mest okunniga. man kör med argumentet att "jomen just min häst behöver detta", fast hästen helt klart lider i sina varma täcken och/eller har täcken som den helt klart skulle må bättre utan.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

man kan väl ta bort en onödig sak för att göra hästens liv bättre utan att ta bort allt "onaturligt" ?jag vet att folk har olika åsikter om detta man JAG anser att det daltas för mycket med dagens ridhästar. varför tror ni att halvblod får lättare skador än shettisar? kanske för att de många halvblod är tävlingshästar som man daltar för mycket med. varför inte göra halvbloden lite tåligare genom att inte helklippa, bara använda täcken när den verkligen behöver det och ha ute i ekuperad terräng? bara för att man inte kör "tävlingsskötselstandaren" behöver man inte få sämre resultat för det och framför allt din häst slipper skador!

Så du menar att skötsel är daltande?:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Seriöst. Menar du allvar? Du skulle nog ta en ordentlig titt på träningen och belastningen på halvblod jämfört med belastningen på shetlandsponnier. Kan du förklara hur hästen blir halt i lederna i benen av att klippas och täckas på kroppen?

Finns massor av hästar som blir halta trots att de går ute i kupperad terräng, vad beror det på? Alla de hobbyhästar som inte klipps och rids i skogen, blir de aldrig skadade menar du? Enbart för att de inte har täcke?

Varför ska vi inte ge tävlingshästar optimala förutsättningar att prestera på topp? En ofrisk häst presterar inte på topp. Någonsin tänkt på det? Du får inte fram en elitindivid utan att den är frisk och sund.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

visst är inte täcken den största "boven". ingen bov alls om man använder de på rätt sätt. jag tycker att man i första hand ska utgå från hästens päls och prova med, funkar ínte det, ja då får man prova en ny väg. men jag vet att många "halvblodsryttare" (ursäka uttrycket):crazy: helklipper för att det "ska va så". vore kul om folk kunde prova nya vägar även i tävlingsvärlden. men det är inte fel att täcka, däremot bör man tänka efter innan man gör det och varför man gör det.

min ridlärare tävlar höga klasser trav och brukskörning med sina shettisar, shettisar tävlar de också! och tro inte att hoppning och fälttävlan är de enda ansträngande tävlingarna.

Så nu ska man täcka efter behov? De flesta klipper ju faktiskt för att de tycker att det fungerar för dem. Täckar efter hur de klippt och tycker att även det fungerar. Bara för att du inte gillar täcken så gör faktiskt de flesta hästägare det. Även de som väldigt sällan täckar är nöjda med de täcken de använder.

Varför pröva nya vägar om de som redan används är bra och fungerar? Visst ska man vara öppen för nya lösningar och ödmjuk. Men sluta klippa hästarna är inte ett alternativ.

Vad har det med saken att göra? Kul för henne. Ser inte riktigt vad det har med saken att göra?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

fast faktiskt så är det så att det ÄR en stor mängd folk som lassar täcken utan att reflektera. det är anledningen till att den nya paragrafen tillkommit i djurskyddslagen ang. täcken - ingen annan anledning!

jag ser att du bor i Umeå. Kanske är det svårare att överlassa täcken norrut? Här i östergötland svämmar det över av övertäckade hästar som står i sina thermotäcken i gassande vårväder, VARJE vår, VARJE år. Och det är ett väldigt häst tätt län, så nej, det handlar tyvärr inte bara om ett enstaka fall eller ens tio.

självklart har du helt rätt i att hästar är individer med olika behov. men just detta argument ser jag samtidigt användas hela tiden av de som är mest okunniga. man kör med argumentet att "jomen just min häst behöver detta", fast hästen helt klart lider i sina varma täcken och/eller har täcken som den helt klart skulle må bättre utan.
Här nere i Östergötland, Stockholm, Skåne och Västkusten är extremt. Helt absurt egentligen!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Vad jag menar är att som hästägare måste man försöka vara flexibel och inte snöa in på en enda filosofi/lösning och tro att alla enskilda individer passar in i mallen.

Väldigt trevligt att läsa hela ditt resonemang!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Kan ju vara så att vi i norrland har helt andra referensramar för vad kyla är. :D Kan ju som många andra bara referera till min egen "mammas gata". Men i min omnejd så handlar det till största del om enstaka fall, och Ume är rätt hästtätt.

Och viss ser man på vissa ställen att folk inte har tänkt till, men i bland så kan det ju vara så att det var regn t.ex. på morgonen och på em. kom solen och ingen som kan fara och lösa problemet. Och att det är just det man då får se. I vissa fall vet man ju inte vad som är vad om man inte ser något kontinuerligt.

Men har även sett det motsatta, där stod hästarna i kyligt oktober/november regn utan täcke och skakade till långt ut på kvällen. Något som skulle vara naturligt och härdande enligt ägaren. Så det som är den gemensamma nämnaren mellan dessa två ytterligheter är ju givetvis okunnighet eller för lite logiskt tänkande och förmåga att inte göra allt svart eller vitt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Så du menar att skötsel är daltande?:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Seriöst. Menar du allvar? Du skulle nog ta en ordentlig titt på träningen och belastningen på halvblod jämfört med belastningen på shetlandsponnier. Kan du förklara hur hästen blir halt i lederna i benen av att klippas och täckas på kroppen?

Finns massor av hästar som blir halta trots att de går ute i kupperad terräng, vad beror det på? Alla de hobbyhästar som inte klipps och rids i skogen, blir de aldrig skadade menar du? Enbart för att de inte har täcke?

Varför ska vi inte ge tävlingshästar optimala förutsättningar att prestera på topp? En ofrisk häst presterar inte på topp. Någonsin tänkt på det? Du får inte fram en elitindivid utan att den är frisk och sund.


det jag menar är inte enbart täckning. men enligt mina erfarenheter daltas det alldeles för mycket med "standardridhästen" och det spelar stor roll för skador. får hästen röra på benen över stockar och stenar blir de inte lika lätt halta.
det ena behöver ju inte utesluta det andra. bara för att man tänker över varför man sköter sin häst på ett sätt (eftersom det "ska va så") behöver man inte bli skogsmulleryttare vilket verkar vara det värsta man kan vara för er. :grin:

men jag vill uppmanna er alla att tänka över vilket som är viktigast. för mig är det såhär:

1. hästens BEHOV dvs. utevistelse i flock, hov och veterinärvård, bra hagar, rent vatten, bra foder och daglig tillsyn.

2. ompyssling, rykt, kärlek

3. träning och tävling


tycker det är synd att folk inte fattar att tävling och hård träning är ett människobehov, hästen mår inte dåligt utan att tävla och träna hårt. säger INTE att hästar mår dåligt av det, många hästar ÄLSKAR det men jag tror att om hästen får välja mellan att träna hårt och att leva ett HÄSTLIV i frihet så väljer den det andra alternativet. även fasst jag inte släpper ut mina hästar i skogen och aldrig rider kan man ju försöka anpassa SIG till HÄSTEN inte tvärt om!

nu kom jag in på lite allmän hästsyn inte enbart täckning men tyckte det behövdes en naturis:)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag använder det dyra vinter täcket från hööks, det med hel hals och sånt.

Min häst kan nämnligen inte få ut sin vinter päls riktigt.
Det märkte jag första vinter jag hade hon, jag lät hon vara utan täcke då det började bli runt 10 minus, då jag tog in hon på kvällarna va hon is kall på hela kroppen och hon gick och darrade och hostade, eftersom jag hade märkt att hon aldrig fällde någon päls under sommaren/hösten så förstod jag att det va något fel. Så jag började använda 250g täcken som hon hade, hon höll på lika dant. Nu då jag köpte det täcket med 400g så slutade hon darra och frysa typ.
Och då misstänkte jag att hon inte fick ut sin vinterpäls riktigt.
Började ge henne grovfoder då, och det vart lite bättre då med.

Sedan nu på hösten och under sommaren då det regnar och blåser storm så använder jag ett fleece regntäcke som hon bara har på sig då det är verkligen storm ute, är det bara något små dugg lr någon regnskur så står hon utan täcke..

Men undra nu om ni har något tips, några konstiga foder som man aldrig trodde lr nått ??
Kanske någon som har varit med om samma eller är med om samma problem..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

tycker det är synd att folk inte fattar att tävling och hård träning är ett människobehov, hästen mår inte dåligt utan att tävla och träna hårt. säger INTE att hästar mår dåligt av det, många hästar ÄLSKAR det men jag tror att om hästen får välja mellan att träna hårt och att leva ett HÄSTLIV i frihet så väljer den det andra alternativet. även fasst jag inte släpper ut mina hästar i skogen och aldrig rider kan man ju försöka anpassa SIG till HÄSTEN inte tvärt om!

Men som du säger om de skulle få välja så tror du de väljer att leva ett "hästliv" i frihet. Men hur förklarar du alla de tävlingshästar som när de blir pensionerade o får börja leva sitt "fria hästliv" slutar äta o blir deprimerade? Är såklart inte så för alla pensionerade tävlingshästar.
Men de som blir visar inte de lite att de väljer träna hårt o tävla framför "hästliv" i frihet?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

*knapplån*
TS har kanske tröttnat sedan länge men...

Ja, det är intressant med täcke på hästar och inte helt enkelt. Man vill sin häst väl, men det kan ibland vara svårt att avgöra vad som är "lagom". Och visst finns det många hästar som är övertäckade. Och naturlighets-argumenten håller inte heller för då ska vi alla sluta att ha häst, för det är helt onaturligt att sitta på hästen och "dra den i munnen".

Det är också många faktorer som spelar in. Om man arbetar dagtid och har hästen inackorderad på ett stall där täckesbyten inte ingår, så måste man redan kvällen innan ha en idé om hur vädret kommer att bli dagen efter... och ibland blir det helt tokigt, dvs hästen går hela dagen i täcke fastän det är både varmt och torrt!

Sedan har jag har blivit pjolligare. Har ett äldre halvblod som inte är särskilt frusen av sig. Men om det är blåst, kallt och risk för regn då åker täcket definitivt på. Jag använder bara ofodrat regntäcke vid ihållande regn på sommaren, för jag tänker att täcket i sig trycker ihop pälsen och gör hästens egen isoleringsförmåga sämre. Så den kallare årstiden använder jag 100 gr täcke, som kompenserar täckets tyngd och håller vätan ute. Tjockare täcken tycker jag sällan är motiverat här nere i söder, om man har en ofrusen häst som inte är klippt.

Sedan har jag också funderat och kommit fram till att jag utan att skämmas det minsta har täcke på hästen om höst och vinter av bekvämlighet. För att den ska vara ren och torr när jag kommer på kvällen och ska rida. För om jag kommer till en blöt och sandig/lerig häst så går det inte att få den ren och torr inom rimlig tid under den kalla årstiden. Jag har inte hästen hemma.

Flugtäcke har jag använt för första gången i sommar. Det var helt suveränt! En period var det tokmånga bromsar och hästen är känslig för insekter. Jag uppfattade inte annat än att hästen "bad" om att få på täcket. Han blev lugnare och jag slapp spreja gift. Toppen!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst?
NEJ! Det måste man inte. Bara om det finns behov av det. tex en häst som är i underhull. då vill man ju att energin ska gå till att sätta hull och inte till uppvärmning, sjuka hästar och det fåtal hästar som är frusna. (har knappt träffat på någon) De som behöver täcke har oftast något fel eller är i dålig kondition. En frisk häst med bra hull och kondition behöver mycket sällan ett täcke.

En intressant grej är ju hur hästarna klarade sig förr i tiden. Ser man bara 15-20år tillbaka så inte höll man på på samma sätt med täcken då som man gör nu.
Håller med. På ridskolan i början på 80 talet hade vi 2 täcken och 30 lektionshästar. De täckena användes ytterst sällan.
Så varför täcker "alla" sina hästar idag??
Det måste vara okunskap och ett förmänskligande av hästen. Typ: "jag fryser alltså måste hästen också göra det"

Sen finns det andra tillfällen då man kan vilja täcka hästen. tex inför en tävling kan det vara trevligt att lägga på ett tunt bomullstäcke för att den nytvättade hästen ska hålla sig ren. eller om det regnar och man ska rida. Då brukar jag lägga på ett ofodrat regntäcke så jag kan sadla en torr häst. (sen efter ridningen får hästen gå utan igen)
Min häst har bara täcke om jag ska rida och det regnar. Annars finns inget behov.
Hästarna har ju en väldigt bra förmåga att anpassa temperaturen beroende på väder. Det förstör man när man lägger täcke på i tid och otid.
Jag klipper min häst på vinern, men spårklipper för att hästen ska kunna gå ute utan täcke.
Jag håller med om att täckenanvändningen nuförtiden är helt galen i alltför många fall.
Ska bli intressant att läsa i den här tråden.:)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

det jag menar är inte enbart täckning. men enligt mina erfarenheter daltas det alldeles för mycket med "standardridhästen" och det spelar stor roll för skador. får hästen röra på benen över stockar och stenar blir de inte lika lätt halta.
det ena behöver ju inte utesluta det andra. bara för att man tänker över varför man sköter sin häst på ett sätt (eftersom det "ska va så") behöver man inte bli skogsmulleryttare vilket verkar vara det värsta man kan vara för er. :grin:

men jag vill uppmanna er alla att tänka över vilket som är viktigast. för mig är det såhär:

1. hästens BEHOV dvs. utevistelse i flock, hov och veterinärvård, bra hagar, rent vatten, bra foder och daglig tillsyn.

2. ompyssling, rykt, kärlek

3. träning och tävling


tycker det är synd att folk inte fattar att tävling och hård träning är ett människobehov, hästen mår inte dåligt utan att tävla och träna hårt. säger INTE att hästar mår dåligt av det, många hästar ÄLSKAR det men jag tror att om hästen får välja mellan att träna hårt och att leva ett HÄSTLIV i frihet så väljer den det andra alternativet. även fasst jag inte släpper ut mina hästar i skogen och aldrig rider kan man ju försöka anpassa SIG till HÄSTEN inte tvärt om!

nu kom jag in på lite allmän hästsyn inte enbart täckning men tyckte det behövdes en naturis:)


Tycker inte alls att det värsta man kan vara är skogsmulle-ryttare, det som stör mig är just den syn som du och flera med dig har på folk som tävlar. För dig verkar det värsta man kan vara är tävlingsryttare! :grin:

Är egentligen själv skogsmullare numer och trivs med det, men det innebär inte att jag slutat se mer än min egen nästipp!

Vad är att anpassa sig efter hästen och var går den gränsen, samt mest intressant av allt....vem bestämmer var den går och sätter norm!?

Och att en häst är tävlingshäst betyder ju inte att den jämt går i ridhus och aldrig rids i terräng eller har vettiga hagar.

Är lite störande att du verkar tro att folk som tävlar till största del börjar nedifrån på din prioriteringslista.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp