Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Alexandra_W

Trådstartare
Normalt går mina hästar ute långa dagar. Utsläpp någon gång mellan 05 - 08 (beroende på hur jag jobbar), och in 21 - 23 (samma sak där, jobbet styr). Vid PISSVÄDER, som i översättning betyder regnstorm eller ösregn hela dagen och kring noll, eller regelrätt snöstorm alt kring nollan och ihållande snöande och vind kommer de in tidigare, vid 20 ungefär. Vid extremfall in vid 18. Undantagsfallen inträffar kanske 3 - 4 ggr/år, så inte vanligt.

I år behöver jag separera dem vid ätande lite mer då de ska äta olika grovfoder.

Jag har ju lite olika alternativ:

1. Separera hästarna punkt slut, låt de gå i varsin hage i bredd och gå ute 'full tid'.

+ Jag kan ge fblskrället fri tillgång till och med, och minituöst kontrollera ponnyns intag. Långa dagar ute som jag vill ha det.

- De går 'ensamma'. Ponnyn är ung (2½ snart), och fblherrn må vara medelålders, men de har stort utbyte av varandra och både leker och går ofta tätt ihop och letar mat/betar.



2. Bygga 'fodringshagar'. Dvs de går ihop men separeras vid maten, och släpps ihop när de ätit upp

+ Kan gå långa dagar ute, och har sällskap del av dygnet i alla fall. Kan kontrollera ponnyns utfodring.

- Måste arrestera båda i mindre hage, då ponnyn kommer ätit upp långt innan fbl, och om ponnyn går iväg vill fbl följa med, dvs han kommer äta mindre. Fbl äter som en liten snigel, tråkigt för ponnyn stå och hänga utan sysselsättning. Merjobb med att släppa in/ut ur foderhagar. Frågan är hur lång tid de får ihop med tanke på fbl ättakt (det vet jag inte ens, hänger på hur gott nya fodret är i hans tycke). Risk för leriga, söndertrampade fyrkanter i 'matfållan'


3. Liten halvkombo. Ge dem mat ute i separata hagar på morgonen, släppa ihop dem endera när de ätit upp, eller till lunch. Låta dem äta lunch och em-mat ihop, och sen ta in 'tidigt', dvs vid 20, efter 12 h ute.

+ De får mest tid tillsammans. Inte överdrivet arbetskrävande.

- Tråkig morgon/fm på dem då de får stå i mindre mathagar och uggla. Drabbar ffa ponnyn som äter fort och får lite mat. Risk för leriga mathagar. Lite svårare kontrollera intaget om de matas ihop, ponnyn äter ev upp en del av fbl ranson. 'Korta' dagar ute, tidigt intag. Krångligt när de måste gå ut tidigare än normalt, större felmarginal då.


Det alt som känns som den vettigaste kompromissen är alt 3. Men jag 'fastnar' på det tidiga intaget. Ut 8 och in 20 känns väldigt kort i min värld. Många 'trista timmar' på box. Dock tycks ingen av herrarna ha sådär överdrivet mkt emot att stå inne. Givetvis är de hellre ute, men de accepterar utan minsta knot att stå inne.

Samtidigt kanske det ur hästarnas perspektiv är bättre med 'kort' dag ute men tillsammans hyfsat mkt, jmf med lång dag ute men separerade större delen av tiden? Samtidigt så om de går ut 08, och släpps ihop kl 12 (till lunch) innebär det blott 8 h tillsammans i hagen..

Ja som ni ser, jag veeet inte, och vet inte hur 'fjollig' jag ev är genom att tycka 'det blir så kooorta dagar' heller?

Ponnyn är av modellen glupsk matmaskin som föder sig på ren luft. Fbl är av modellen petig med maten, äter med en snigels hastighet och svårfödd.

Fbl tycker inte om hösilaget jag har, och har därför köpt in mer finstråigt (svindyrt) åt honom. Ponnyn ska äta av det jag har. Ponnyn kommer utan minsta tvekan tycka fbl silage är MYCKET godare än hans, så att ha dem ihop hela tiden och lägga ut mat kommer innebära en TJOCK och mätt ponny som käkar upp först fbl mat och sen sin egen, och ett ganska hungrigt fullblod som inte hann få i sig många strån av sitt innan matmaskinen rensat, och inte vill äta det andra.
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

12 timmar ute är inte lite! Det är mycket mer än vad de flesta hästar är ute under icke betesperiod. Dessutom har ju du som jag förstått saken riktigt bra hagar där de kan ströva, leka och "vara hästar". Jag personligen tror att de har mycket roligare ute i något färre timmar tillsammans än ute ännu mer men i separata hagar. Därför går alt 1 bort om jag ska tycka något. Alt 2 tycker jag verkar för bökigt! Alt 3 är bäst tycker jag.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Alt nr 3
Min herre går oxå ute länge nu, från ca 8-20, ibland längre, ibland kortare.
Blir lite skillnad för honom från föregående stall. I ett stall kom de in redan 14.30 eftersom stallägaren inte ville ta in dem när det var mörkt, dessutom fick de ingen mat (eller vatten) ute...:mad:
I annat stall kom/kommer de in 16.
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

JO, alt ett är inte ett alt för mig heller annat än som absolut sista NÖDlösning, glömde skriva det. Jag är väldigt emot att ha hästar ensamma, även om de ser polaren, om det inte finns extremt starka skäl. Därför jag t ex hade fblvalacken på prov innan köp (snäll säljare ja..), för att se så att hästarna verkligen gick ihop, för mig är det otroligt viktigt att de går tillsammans med en kompis. De här två står dessutom inte 'vägg i vägg' i stallet, utan med en tombox emellan. Så stå i varsin hage innebär att de inte skulle ha minsta fysisk kontakt alls.

Så kvar är alt 2 eller 3, eller om det finns nån mer lösning som jag missat. Men inget av dem känns klockrena, men som sagt jag vet inte om jag är 'tramsig'. Jag VET ju att många hästar går ute 9 - 17 eller 8 - 16 och liknande, men jag har aldrig gillat det. Det här är ju fler h, men jag har ju i så himla många år haft dem ute låånga dagar att det blivit normen och idealet, och ideal är det ju fortfarande, men var går gränsen för bra liksom.

Nu har de en period om några veckor gått ute just 8 - 20 ungefär, från början för att fbl stod på boxvila, såg ingen större anledning ha ponnyn ute ensam 'halva natten', och inte ponnyn heller, så han togs in tidigare för att fbl skulle få sällskap med. Då gick han ut 8 - 9 tiden och in 18 - 19, dvs väldigt korta dagar. Helt okej tyckte ponnyn, men han var ju ganska rastlös iom ingen lekkompis (därav anti sep hagar med, med tanke på att han är ung och SKA ha lekkompis). Sen när fbl fick komma ut igen så kortade jag ner utevistelsen så det inte skulle bli för mkt, då gick de ut 8 - 9 och in vid sjutiden, sen åtta, och nu går de in vid nio.

Det var att se hur bra de faktiskt tog det nu som väckte tanken på alt 3. Jag är ju lite 'skadad' med, har senaste åren haft två hästar som inte fungerade sådär superbra inne direkt. En boxvandrare, och en som helt enkelt fick extrem turbo och pep och bockade i boxen på morronen om det blev för länge inne. För länge var det absolut med inne 12 h för båda. Så de kan ju påverka med. Iofs har jag haft lååånga dagar ute även innan dem, med okomplicerade hästar.

En del tar det nog emot att ha lillkillen inne så mkt med, men ja du ser ju, jag har en massa anledningar som gör att det inte 'känns rätt'. Men jag försöker övertyga mig själv om att 8 - 20 ute (varav 12 - 20 tillsammans) inte är idealiskt, men det är inte dåligt heller.. Fast än går det inget vidare..

Tillägg: Jo hagen är stor, det finns flera små skogspartier i den med. Och nu beror det ju på hur vintern tänker bli, men den är grön (eller brun.. ) så det finns lite att pyssla med (om än bara terapi) fram tills snötäcket kommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Alt nr 3
Min herre går oxå ute länge nu, från ca 8-20, ibland längre, ibland kortare.
Blir lite skillnad för honom från föregående stall. I ett stall kom de in redan 14.30 eftersom stallägaren inte ville ta in dem när det var mörkt, dessutom fick de ingen mat (eller vatten) ute...:mad:
I annat stall kom/kommer de in 16.

Fast hela grejen är att för mig är 8 - 20 inte länge.

Avarter i andra stall vet jag ju det förekommer, men det påverkar mig inte i det här fallet. Finns ju hästar som inte går ut alls, eller mellan 8 - 12 eller 10 - 14 etc, men det kommer aldrig någonsin bli acceptabelt för mig, så att andra hästar går ute X h bara, gör inte att jag tycker 12 blir längre/länge..

12 är och förbli en kompromiss i min värld, och 'korta' dagar ute med mina normer. Frågan är ju dock vilket alt som blir minst icke-idealiskt, och var eg gränsen för 'bra' går.. (Idealiskt går det inte få det i vinter - det är ju bara att inse)
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Jag tycker att du ska prova alt 2.
Men du måste kolla hur lång ätperiod som fullblodet behöver, precis som du skriver så kanske dom inte får så lång tid tillsammans och då faller hela idén.

Alt 3 är inte tokig heller men jag skulle dock prova alt 2 först ;). Jag gillar mycket utevistelse, men det vet du :angel:.
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

*har inte läst igenom tråden*

varför krångla med olika hagar? som jag fattade det är ponnyn en bit mindre än fullblodet? i så fall borde det väl funka med en foderhäck som är så pass hög att inte ponnyn når. och ponnyns mat på marken. om du nu inte prompt vill att båda hästarna ska äta från marken, för då faller min idé platt :D
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Alt 1 går bort för mig helt, inga ensamma hästar här tack och särskilt inte av en anledningen du nämner.

Jag hade förra året lite samma dilemma, mina 2 växande ungston ihop med min lättfödda gamla pensionärsvallack ( då 25 år) och ett 6årigt sto även hon av modell lättfödd.
Ungstona vill jag ha på mer eller mindre fri tillgång och dessutom på en rätt hög kvot, de andra två gärna fri tillgång men på lägre kvot dessutom svårt med fri tillgång då de 2 äter tills allt är slut:grin:

Tyvärr var det ju svårt att få ihop det men det fick bli en kompromiss, köpte in 2 olika hö, ett med högre och ett med lägre värden.
I hagen fick alla 4 det med högre värden, men inne fick ungstona samma hö men de 2 andra det med lägre värden. Dessutom fick ungstona kraftfoder inne.
Det funkade bra så tillvida att de äldre höll sig utan att bli smällfeta, (dock lite tjocka tyvärr) däremot vsade sig det ena ungstoet var bra mer lättfödd än på pappret så äve hon blev lite väl fet.

Därför hade jag i år tänkt ge alla ett hö med lägre värden i hagen för att på så sätt få det ultimat, dock verkar det som om gammelherren tappar lite i hull nu så då får jag väl tänka om...igen.

Jag skulle således om jag var du köra med 2 olika grovfoder, och kompensera inne beroende på vilket du kör i hagen. 12 h ute räcker för dem och fullblodsherren kanske behöver få stå inne och äta i lugn och ro för att få i sig sin mängd.

Mina hästar fick börja sova inne nattetid i veckan bara för att gammeherren började få tufft att hålla hullet. Det sliter på honom att vaka hela natten och han får inte riktigt ro att vila och äta tillräckligt då. Hade det inte varit för honom hade jag gärna låtit dem gå ute nattetid ett tag till.

Om dina hästar fick välja ( och jag ) så föredrar de nog att vara ute tillsammans men stå inne lite fler timmar.
Alt 2 verkar bökig, är du hemma så pass att du kan springa fram och tillbaka och byta hagar på dem?
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

*har inte läst igenom tråden*

varför krångla med olika hagar? som jag fattade det är ponnyn en bit mindre än fullblodet? i så fall borde det väl funka med en foderhäck som är så pass hög att inte ponnyn når. och ponnyns mat på marken. om du nu inte prompt vill att båda hästarna ska äta från marken, för då faller min idé platt :D

Din ide faller platt dels ang att jag vill de ska äta med huvudet i normal ätställning. Behöver inte nödvändigtvis vara just från mark, men som högst i boghöjd. Är att be om spänningar i rygg/nacke annars, inkl felslitning av tänder.

Men dels även för att ponnyn är just - ponny ;) De har en enorm uppfinningsrikedom för att få tag i mat, och lätt match för liten tjockpponny att stå på bakbenen och dra ner mat från fbl matbehållare om man hade en sån hög.

Ponnyn är strax under 1.40 och växer än, fblherrn är 1.62.

Så, även om jag skulle kunna tänka mig att mata fbl högt (vilket jag inte kan, men om vi låtsas) så skulle det inte vara ngn större match för en hungrig ponny. Märkte jag redan på den tiden jag hade en liten 117 cm plutt och trodde jag kunde lösa det med 'hög kant' till hölådorna. Så de större lätt nådde ner, men inte lillplutten. Det var en mkt fin ide i teorin. I praktiken ställde sig ponnyskrället på bakbenen, la framhovarna över kanten på lådan och sträckte ner halsen och snappade upp strån.. De är rätt finurliga de små. Och här är det ju än mindre storleksskillnad tyvärr.

Jag drömmer våta drömmar på nätterna om transponderhalsband och matstationer. Helst ska man kunna tjuvkoppla den så den elchockar ponnyn när fbl har 'öppnat' sin matstation och ponnyn kör bort honom för att ta maten :devil:
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Kom på en annan sak:


Om du gör så att du bygger en äthage där du släpper ut fullblodet i på morgonen med hans mat och så har du en sådan där matgrind som öppnas med en timer in till den stora hagen där ponnyn går.

Om du släpper ut fulblodet på morgonen ( typ kl 6) och så ponnyn i den stora hagen med sin mat. Sen så öppnas matgrinden vid kl 9-10 in till den stora hagen. Då har ju fullblodet haft ett antal timmar på sig att käka upp sin mat, är dessutom hagen rätt så liten och tråkig för övrigt samt saknarlekkompisar finns ju inte så mycket annat att göra än att äta.

Ponnyn däremot som säkert har ätit upp sin mat efter någon timme får ju sysselsätta sig bäst han vill i den stora hagen tills lekkompisen blir utsläppt.

Sen går de ihop hela dagen och får lunch/middag av det grovfodret som passar bäst och så kommer de in igen vid 8 och så får fullblodet kämpa med sin mat hela natten och ponnyn med sin smalmat! :idea:
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Jag skulle således om jag var du köra med 2 olika grovfoder, och kompensera inne beroende på vilket du kör i hagen. 12 h ute räcker för dem och fullblodsherren kanske behöver få stå inne och äta i lugn och ro för att få i sig sin mängd.

---

Om dina hästar fick välja ( och jag ) så föredrar de nog att vara ute tillsammans men stå inne lite fler timmar.
Alt 2 verkar bökig, är du hemma så pass att du kan springa fram och tillbaka och byta hagar på dem?


Ditt alt är vad jag tänker försöka köra nästa år, och vad jag kört en variant på hitills.

I många år nu har jag ju haft lättfödda och svårfödda ihop. Då har jag köpt hösilage utefter den lättfödda, dvs försökt få så låga värden som möjligt men med bra kvot. Gett det i hagen, och sen kompletterat med kraftfoder inne till svårfödda, samt gett svårfödda fri mat inne, och den lättfödda begränsat. Har inte fått tag på, eller fel nu ljög jag, inte orkat trassla, med två olika partier, men det har varit 'drömmen'. Att ha ett 'supersilage' inne till fbl, så han får i sig massvis bara genom att äta 6 kg. Dock har det där supersilaget inte visat sig, så fått bli via kraftfoder istället.

Förhoppningen med den här har varit att han ska göra som förra fbldamen, komma igång med ätandet och sätta i sig ordentligt mängd inne (typ 10 kg). Han var ju på väg, sen kom nya silaget och nu vet jag inte. Men förhoppningen att han ska tycka att 10 kg silage inne under natten är ingen match. Det är en del av meningen med att inför i år beställa blötare grovfoder, få honom att äta mer.

Dock så i år kan jag INTE göra den. Eller, rent teoretiskt så KAN jag, men det skulle innebära en ökad kostnad på över 1000 kr i månaden, och de äter redan grovfoder för dryga 2000 kr i månaden i normalfallet. (mitt vanliga silage betalar jag betydligt mindre för än det nya, som kostar inkl frakt och allt 3.50 - 3.60 kr/kg, därför bara fbl får det i år).

Dock så även den varianten skapar lite problem. Dels så kan jag INTE ge fri tillg, då rullar ponnyn fram. Dvs jag få begränsa givan ute (de får 2 kg/häst var fjärde h ute), och det är rätt stor risk att ponnyskrället äter 3 kg av de 4 kg, dvs äter sin ransom och halva fbl, pga att ponnyn äter så mkt fortare. Men så jag haft tidigare, 2 kg/häst var fjärde h ute. Inne har ponnyn fått begränsat, fbl fritt (dock ätit krattigt) och så resten via kraftfoder. (Målet har varit fbl ska äta så mkt silage så jag kan skippa kraften)

Och jo, mer tid inne gör mest troligt att fbl äter mer. Iaf om man ska tro utfallet av boxvilan. Då åt han som en..häst ;) Samma sak såg jag på förra fbl, när hon fick boxvila - DÅ började hon vräka i sig mat, och tog med sig det 'ut igen'. Innan åt hon 4 - 6 kg/natt, oftast 4 - 5 kg. EFTER åt hon 10 - 12 kg/natt och vartenda strå slut. Jag var salig. Förhoppningen var ju att det skulle bli samma nu med den här, och sålänge han fick fjolårssilaget åt han 15 kg/dag på boxvilan, men sen kom nya silaget och strejken.

Nu var det en bal av det nya som var lite mer fina strån, och nu har han ätit 5 - 6 kg inne iaf, så jag har fortfarande hopp om att med nya-nya silaget (som jag hämtar av imorgon) så.

Men ute är han mkt av typen 'äta lite, titta lite, knalla iväg och rota lite efter gräs, vila lite, återvända och äta lite'. Bara det att när han återvänder så har dammsugarponnyn ätit upp alla mat. Inne har han inte så mkt annat att göra än att äta. Och han kan äta - filosofera - sova - filosofera - äta - filosofera lite mer - äta mer etc. Utan att det tar slut eller nån snor det. Även mitt i vintern kan han komma ut, ta några tuggor, och sen knalla iväg och göra annat. Medan ponnyn formligen står och vräker i sig mat tills det är slut, det är en del av problemet med att för mkt mat hamnar i ponnymagen och för lite i fblmagen ute.

SÅ mer h inne gör mest troligt att han äter mer ja. Vilket är en fördel..men.. *duckar* *S*

Vissa dagar är jag hemma hel dagen, andra halvan och ytterligare andra borta hela dagen. Jobbar 1½ h hemifrån, och endera 8 - 18, 14.30 - 21.30 eller 20 - 08. Mamma rycker in som djurskötare när jag är ledig. Och ställer upp på att 'springa och dona' om det krävs, hon jobbar hemifrån när jag jobbar dag eller kväll, men det är naturligtvis önskvärt för henne att inte behöva skena runt 'stup i kvarten' (därav att det mest troligt blir ut is eparat hage vid utsläpp, och hopsläpp vid lunch i alt 3, för att mamma ska slippa springa en extra gång)
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Kom på en annan sak:


Om du gör så att du bygger en äthage där du släpper ut fullblodet i på morgonen med hans mat och så har du en sådan där matgrind som öppnas med en timer in till den stora hagen där ponnyn går.

Om du släpper ut fulblodet på morgonen ( typ kl 6) och så ponnyn i den stora hagen med sin mat. Sen så öppnas matgrinden vid kl 9-10 in till den stora hagen. Då har ju fullblodet haft ett antal timmar på sig att käka upp sin mat, är dessutom hagen rätt så liten och tråkig för övrigt samt saknarlekkompisar finns ju inte så mycket annat att göra än att äta.

Ponnyn däremot som säkert har ätit upp sin mat efter någon timme får ju sysselsätta sig bäst han vill i den stora hagen tills lekkompisen blir utsläppt.

Sen går de ihop hela dagen och får lunch/middag av det grovfodret som passar bäst och så kommer de in igen vid 8 och så får fullblodet kämpa med sin mat hela natten och ponnyn med sin smalmat! :idea:


Sån har jag använt förr i samma sits. Skitbra lösning, man kan vräka in käk till den svårfödda, och låta grinden släppa till lunch (jag har sån grind) så får automatisk den lättfödda lunch, av resterna från den svårfödda. Och de har mat säg till tidig em. Man behöver inte ens gå ut och fodra lunch utan kan komma hem sen em och ge mat.

Perfekt. OM det inte vore för det jag skrev.. Fbl är extremt 'lättavledd, och om/när ponnyn ätit upp och vandrar iväg, så är fbl mer intresserad av var ponnyn tar vägen, än att äta sin mat. Tyvärr. (Inte så han blir hysterisk etc, men han står då vid sin grind och tittar vad fbl gör och väntar på att man ska släppa ut honom, provade det där på bete, men med större hage än liten ruta åt fbl).

Annars hade det varit självklara lösningen. Men såg redan i somras på betet att sålänge fbl ser ponnyn så är det lugnt, men går ponnyn för långt bort, blir fbl mer intresserad och fundersam över var ponnyn tog vägen/vad ponnyn gör än av att äta. Om fbl inte ser ponnyn alls är det lugnt dock, men det skjuter ju lite hela iden i sank.

Som sagt, de har rätt stort utbyte av varandra de där två, och går oftast 'sida vid sida' och hänger ihop.

Därav det jag skrev att det skulle bli 'mathagar' för båda, för att ponnyn inte ska komma ut förrän fbl är klar.

Som sagt, MAT är inte direkt den hästens (fbl) stora intresse i livet :crazy:
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Nu har inte jag läst hela tråden.

Men varför kan du inte låta hästarna äta upp sin frukost inne, ha dom i samma hage under dan (lunch tillsammans) och sen ta in dom på kvällen för att få mat då.?
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

JAG tycker olika hagar låter både tråkigt och krångligt, massa merjobb. OM det vore mina hästar så skulle jag
Ha dom ute 12 timmar (Det är inte lite) i samma hage
Ge så mycket mat som ponnyn klarar ute i hagen
Ge fullblodet så mycket mat han äter inne
Bara ge ponnyn halm inne

tex fullblodet beöver 20 kg, ponnyn 10 kg. Ge 10 kg var ute i hagen. 10 kg till fullblodet på natten och halm till ponnyn. Ponnyn kanske blir lite rund, men det är väl dags för honom att börja tränas snart;) Jag tycker inte att en så ung häst ska behöva vara själv i hagen.
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Kom på en annan sak:


Om du gör så att du bygger en äthage där du släpper ut fullblodet i på morgonen med hans mat och så har du en sådan där matgrind som öppnas med en timer in till den stora hagen där ponnyn går.

Om du släpper ut fulblodet på morgonen ( typ kl 6) och så ponnyn i den stora hagen med sin mat. Sen så öppnas matgrinden vid kl 9-10 in till den stora hagen. Då har ju fullblodet haft ett antal timmar på sig att käka upp sin mat, är dessutom hagen rätt så liten och tråkig för övrigt samt saknarlekkompisar finns ju inte så mycket annat att göra än att äta.

Ponnyn däremot som säkert har ätit upp sin mat efter någon timme får ju sysselsätta sig bäst han vill i den stora hagen tills lekkompisen blir utsläppt.

Sen går de ihop hela dagen och får lunch/middag av det grovfodret som passar bäst och så kommer de in igen vid 8 och så får fullblodet kämpa med sin mat hela natten och ponnyn med sin smalmat! :idea:

Jag skulle göra så här, fast bygga två hagar med "timergrind" bredvid varandra, där de kan äta morgonmat. Visst inte superkul för unghästen men ibland får man väga för och nackdelar mot varandra. På så sätt är ponnyn kvar bredvis fbl när den äter och de har sällskap av varandra. Hagarna kan ju ändå vara relativt stora utan att de känner att de lämnar varandra.

Ännu ett förslag. Hoppas du hittar den bäst lösningen för just dina hästar.
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Helt klart alternativ 3 så hästarna kan gå ute tillsammans under dagen. Det måste vara hur mycket mer värt som helst än ca 3 futtiga timmar ute extra på kvällen nu då den här tråkiga årstiden kommer.

Lyckliga hästar tillsammmans och 3 extra timmar på box eller ensamma hästar i hagen och 3 "tråkiga" kvällstimmar extra ute ( ensamma i hagen ) inget snack om saken vad jag valt, speciellt då du har en unghäst. Det är inte samma sak att gå i hagarna bredvid varandra.

Ge då fullblodet fri tillgång under nätterna och normalranson på morgon och dag så behöver du inte krångla till det på morgonen heller. Har du halm som strö kan ju även unghästen ha lite att plocka med nattetid.

Mina hästar har alltid kommit in senast 20.00 vintertid. Dom står ändå mest och hänger och vill komma in den tiden. Dessutom vill man väl pyssla om och göra någonting med sina hästar på kvällarna och det vill då inte jag göra "mitt i natten"
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

jag tycker 12 timmar räcker gott på vintern. viktigare att dom får vara tillsammans än att dom får vara ute några timmar extra.
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

ja är ju svårt, men skulle nog ändå försöka så att de kan stå tillsammans så mkt som möjligt, tror nog de mår "sämre" av att stå ute i en hage själva och inte ha nånting att göra. I boxen kan de ju iaf ha nånting att pyssla med. Skulle vara jätte glad om min häst kunde komma in typ 8 på kvällarna vinter tid, men beror ju på vad man är van vid.. skulle inte själv tycka att det kändes så kul att dra ner på typ 2 h hagtid, även om dina hästar går ute stor del av dygnet.
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Min häst går ute vinter nätterna om det inte är blött och snöstorm.
Hästarna klarar mer än vad man tror.. Men om han är inne så är det mellan 06:00 - ca 22:00.. :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 729
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp