Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

Nu har inte jag läst hela tråden.

Men varför kan du inte låta hästarna äta upp sin frukost inne, ha dom i samma hage under dan (lunch tillsammans) och sen ta in dom på kvällen för att få mat då.?

Fbl får ju fritt med mat inne nattetid. Nu vet jag inte hur mkt han tänker äta med nya silaget, kanske tänker han proppa i sig så mkt att det fungerar, men tills jag isf sett det måste jag ju räkna med att det är/blir som förra året.

Och då är han ju inte direkt hungrig på morgonen, so to speak, så han är inte så intresserad av att äta frukost (av någon sort ska tilläggas, han fick kraftfoderfrukost i vintras, dryga kilot. Ibland åt han det, ibland lämnade han). POnnyn är inga problem.

Så blir det som i vintras så äter ponnyn sin frukost (och undrar var resten är *s*), fbl noppar lite i maten men tycker 'äter resten sen'. Sen kommer de ut.

Vid lunch äter lilla glufsponnyn upp sin ranson och okänd del av fbl ranson. Dvs 3 kg i ponnymage och 1 kg i fblmage är inte ovanligt.

Samma sak med em-maten i hagen.

Så risken är att när de kommer in på kvällen, så frukost - lunch - em mat så har fbl fått i sig 3 kg. på 12 h. Det blir extremt mycket att 'äta ikapp' nattetid. Innan har han dessutom inte ätit mer än 4 - 5 - 6 kg inne, 6 är en BRA dag, vanligare med 4 - 5 kg. Dvs det blir ganska lite på ett dygn (och STORT glapp täcka med kraftfoder).

Hela fblherrns ätbeteende är ju anledningen att jag specialbeställde blötare silage åt honom. För att förhoppningsvis få honom att äta mer. Nu var det inte planerat han skulle tycka det var för grovstråigt dock. Men nytt försök och ny förhoppning med det extrainköpta.

Ge 'bara' lunch ute och ta in sen ger intag vid fyratiden - DET är alldeles för tidigt i min värld.

Men absolut att det enklaste skulle vara frukost inne, ut och så lunch och em-mat i hagen och sen in (om än vid 20 då). Men då må fbl börja äta sin frukost med..

(ponnyn är inte minsta problem, han äter glatt, jämt. Problemet där är att ge tillräckligt så han är nöjd, men så lite som möjligt för att inte han ska bli ännu trindare)
 
Sv: Det här med intagstider.. hur ska jag göra? *velig*

JAG tycker olika hagar låter både tråkigt och krångligt, massa merjobb. OM det vore mina hästar så skulle jag
Ha dom ute 12 timmar (Det är inte lite) i samma hage
Ge så mycket mat som ponnyn klarar ute i hagen
Ge fullblodet så mycket mat han äter inne
Bara ge ponnyn halm inne

tex fullblodet beöver 20 kg, ponnyn 10 kg. Ge 10 kg var ute i hagen. 10 kg till fullblodet på natten och halm till ponnyn. Ponnyn kanske blir lite rund, men det är väl dags för honom att börja tränas snart;) Jag tycker inte att en så ung häst ska behöva vara själv i hagen.


Fast nu har du missat huvudproblemet i år. Förr har de ju fått ihop, även om 2/3 av maten går i ponnymagen. Men i år ska de äta OLIKA grovfoder. Och jag kan redan nu tala om att ponnyn kommer tycka fbl mat är mycket godare :devil:

Så att lägga ut 2 kg av ena maten till fbl och 2 kg av andra maten till ponnyn ger 1 kg i fblmage och 3 kg i ponnymage, vilket inte alls är meningen. Då har fbl fått sig 3 kg ute, ponnyn 9. Och fbl måste äta ikapp 12 kg nattetid (och det är då en fördubbling mot innan), medan ponnyn får 9 + 5 = 14 kg = alldeles för mkt.

Och vad 3 kg a 51% TS på 12 h gör med en stackars fblmage vill jag inte riktigt tänka på.

Därav det är behov av att separera iaf frukosten. Kan jag få i fbl säg 3 kg under fm/till frukost (gärna mer), så kan jag sen kompromissa lite genom att ge 2 kg var av ponnyns mat (som fbl tycker knappt går att äta, plockar bara i det) till lunch, inte idealiskt för fbl men vad fan ska jag göra, och sen 2 kg var av fbl mat som em-mat, som fbl förhoppningsvis hinner få i sig ett kilo av. Då har han iaf fått i sig 3 + 1 + 1 = 5 kg under dagen. Fortfarande alldeles för lite, men ändå betydligt mindre illa än 3 kg.

Det är tyvärr inte ett alt att ge båda samma mat i hagen. ponnyns mat äter inte fbl, fbl mat har jag helt ärligt inte råd att fodra ponnyn med hela dagen, vi talar 3.50 - 3.60 kr/kg foder liksom, och ska jag ge samma i hagen måste jag ge samma under natten (annars får jag inte slut på balen med ponnymaten i tid), och det ger en än större merkostnad =/


Det blev inte riktigt som tänkt i år.. nånstans =/

Fast ni har övertygat mig om att 8 - 20 är acceptabelt i all fall, nu ska jag bara försöka lösa detaljerna kring det med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 219
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp