Det här med jakt

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Har funderat på en sak en längre tid nu, och nu kan jag inte hålla det inom mig längre.

Jag bor mitt ute i skogen..
I dessa Covid19 tider är det superviktigt för mig att jag får komma ut och gå i skogen, eftersom man uppmanas att hålla sig borta från människor, i dessa pandemi tider.
Jag lyder snällt. Jag håller mig borta från folk så mycket jag kan, utom när jag ska handla mat. Då åker jag in till stan och handlar, eftersom butikerna inte kör hem maten till min dörr, för att jag bor för långt ut i skogen.

I detta minst sagt deprimerande läge, så har promenaderna i skogen verkligen hållt mig uppe mentalt, och jag mår så bra när jag får komma ut i skogen och promenera.

Den senaste tiden har jag dock stött på ett problem jag inte vet hur jag ska lösa?

Det är höst, och det pågår olika slag av jakt i skogen.
Har tappat räkningen på hur många ggr jag ha stött på jakthundar i skogen med sändare på sig som tittar lite konstigt på mig när jag är ute och tar mina promenader. Självklart ignorerar jag dem, som man bör, och går vidare som om det regnar.

Ofta träffar jag på jägaren också, med sitt gevär slängt över axeln, han ger ifrån sig ett stelt "Hej" ,men jag ser ju att om blickar kunde döda hade jag varit död för länge sedan.

Är det tänkt att jag ska ta bilen och köra flera mil in till stan varje gång jag ska ta mina dagliga promenader?
Jag flyttade hit just för att jag vill bo nära natur och skog. Om jag hade velat bott i stan, hade jag väl flyttat dit?

I Småland satte dem upp skyltar "Jakt pågår". Då visste man att man inte skulle gå just den skogsvägen, men här uppe sätts det aldrig upp sådana skyltar av någon anledning?

Jag får inte vistas någonstans, känns det som.
"Åk inte in till stan, stoppa smittspridningen". Alla Gym och simhallar är nedstängda.
Jag lyder och håller mig borta från folk så mycket jag kan.

Men nu har det nästan blivit att "Gå inte i skogen heller, för där pågår det jakt", dessutom utan skyltar uppsatta..

Börjar verkligen kännas som ett sjukt samhälle ,det här, i alla bemärkelser....
 
Men nej?

En väldigt stor del av året är det jakt på någor vilt. Det är nästan alltid nån som jagar. Den jakten pågår utan att den ska störa andra männniskor.
Jägarens rätt att vara i skogen övertrumfar inte din rätt.

"Jakt pågår" är väl under älgjakten när det är större mängde jägare i farten samtidigt?
 
Jag skulle eventuellt ta på mig gul väst men annars bara gå ut som vanligt faktiskt.
Klart att du också ska få vara ute i skogen! :heart
Vi hade kanske tur där jag växte upp, men jag upplevde aldrig friktionen mellan jägare och 'friluftsmänniskor' som jag ofta läser om här. Det låter så himla konstigt.
 
Jag jagar själv och det du skriver är ett jäkla ofog, jägarna har inte ensamrätt till skogen oavsett tid på året. Likaså "jakt pågår" skyltarna, de har ingen som helst rätt att avlysa skogen för andra bara för att de vill jaga där och skyltarna används oftast på ett sätt som gör dem helt meningslösa.
 
Har funderat på en sak en längre tid nu, och nu kan jag inte hålla det inom mig längre.

Jag bor mitt ute i skogen..
I dessa Covid19 tider är det superviktigt för mig att jag får komma ut och gå i skogen, eftersom man uppmanas att hålla sig borta från människor, i dessa pandemi tider.
Jag lyder snällt. Jag håller mig borta från folk så mycket jag kan, utom när jag ska handla mat. Då åker jag in till stan och handlar, eftersom butikerna inte kör hem maten till min dörr, för att jag bor för långt ut i skogen.

I detta minst sagt deprimerande läge, så har promenaderna i skogen verkligen hållt mig uppe mentalt, och jag mår så bra när jag får komma ut i skogen och promenera.

Den senaste tiden har jag dock stött på ett problem jag inte vet hur jag ska lösa?

Det är höst, och det pågår olika slag av jakt i skogen.
Har tappat räkningen på hur många ggr jag ha stött på jakthundar i skogen med sändare på sig som tittar lite konstigt på mig när jag är ute och tar mina promenader. Självklart ignorerar jag dem, som man bör, och går vidare som om det regnar.

Ofta träffar jag på jägaren också, med sitt gevär slängt över axeln, han ger ifrån sig ett stelt "Hej" ,men jag ser ju att om blickar kunde döda hade jag varit död för länge sedan.

Är det tänkt att jag ska ta bilen och köra flera mil in till stan varje gång jag ska ta mina dagliga promenader?
Jag flyttade hit just för att jag vill bo nära natur och skog. Om jag hade velat bott i stan, hade jag väl flyttat dit?

I Småland satte dem upp skyltar "Jakt pågår". Då visste man att man inte skulle gå just den skogsvägen, men här uppe sätts det aldrig upp sådana skyltar av någon anledning?

Jag får inte vistas någonstans, känns det som.
"Åk inte in till stan, stoppa smittspridningen". Alla Gym och simhallar är nedstängda.
Jag lyder och håller mig borta från folk så mycket jag kan.

Men nu har det nästan blivit att "Gå inte i skogen heller, för där pågår det jakt", dessutom utan skyltar uppsatta..

Börjar verkligen kännas som ett sjukt samhälle ,det här, i alla bemärkelser....

Jägare som inte är trevliga när man råkar på dem i skogen är ett otyg. Oavsett vad man tycker om det så har vi allemansrätten, dvs vi har rätt att gå i skogen.

Med det sagt, jag anser att de två första veckorna av älgjakten kan man hålla sig undan. Som ett litet tack för att vi faktiskt får gå och plocka bär fritt på någon annans egendom. Det är inte en stor uppoffring.

Kan du leta upp jaktledaren och förklara att du vill inte störa men att det är svårt när det inte finns skyltar?
 
Men nej?

En väldigt stor del av året är det jakt på någor vilt. Det är nästan alltid nån som jagar. Den jakten pågår utan att den ska störa andra männniskor.
Jägarens rätt att vara i skogen övertrumfar inte din rätt.

"Jakt pågår" är väl under älgjakten när det är större mängde jägare i farten samtidigt?

Jag vet de i Jämtland som sätter upp "Jakt pågår" även under andra jaktperioder/bytesdjur. Då är det iofs rätt mycket folk ute (dvs jag vill INTE vara ute och jobba i skogen :D).
 
Har funderat på en sak en längre tid nu, och nu kan jag inte hålla det inom mig längre.

Jag bor mitt ute i skogen..
I dessa Covid19 tider är det superviktigt för mig att jag får komma ut och gå i skogen, eftersom man uppmanas att hålla sig borta från människor, i dessa pandemi tider.
Jag lyder snällt. Jag håller mig borta från folk så mycket jag kan, utom när jag ska handla mat. Då åker jag in till stan och handlar, eftersom butikerna inte kör hem maten till min dörr, för att jag bor för långt ut i skogen.

I detta minst sagt deprimerande läge, så har promenaderna i skogen verkligen hållt mig uppe mentalt, och jag mår så bra när jag får komma ut i skogen och promenera.

Den senaste tiden har jag dock stött på ett problem jag inte vet hur jag ska lösa?

Det är höst, och det pågår olika slag av jakt i skogen.
Har tappat räkningen på hur många ggr jag ha stött på jakthundar i skogen med sändare på sig som tittar lite konstigt på mig när jag är ute och tar mina promenader. Självklart ignorerar jag dem, som man bör, och går vidare som om det regnar.

Ofta träffar jag på jägaren också, med sitt gevär slängt över axeln, han ger ifrån sig ett stelt "Hej" ,men jag ser ju att om blickar kunde döda hade jag varit död för länge sedan.

Är det tänkt att jag ska ta bilen och köra flera mil in till stan varje gång jag ska ta mina dagliga promenader?
Jag flyttade hit just för att jag vill bo nära natur och skog. Om jag hade velat bott i stan, hade jag väl flyttat dit?

I Småland satte dem upp skyltar "Jakt pågår". Då visste man att man inte skulle gå just den skogsvägen, men här uppe sätts det aldrig upp sådana skyltar av någon anledning?

Jag får inte vistas någonstans, känns det som.
"Åk inte in till stan, stoppa smittspridningen". Alla Gym och simhallar är nedstängda.
Jag lyder och håller mig borta från folk så mycket jag kan.

Men nu har det nästan blivit att "Gå inte i skogen heller, för där pågår det jakt", dessutom utan skyltar uppsatta..

Börjar verkligen kännas som ett sjukt samhälle ,det här, i alla bemärkelser....

Jag tycker du verkar övertolka människors blickar en smula? Verkar jobbigt. Ta på dig en reflexväst och knata på i skogen du.
 
Jag jagar och ser inga som helst problem med svampplockare, ryttare, motionärer osv. Jag uppskattar när de har varselkläder på sig, det gör att de syns bättre. :)

När det gäller skyltar brukar vi sätta upp dem längs vägen för att få trafikanter att ta det lite lugnt och förhoppningsvis se om det kommer ett vilt eller hund på vägen.
 
Jag har på mig kläder så att jag syns och sedan går jag. Skulle jag möta jägare som har släppt hund i skogen väljer jag av respekt och självbevarelsedrift en annan väg om det går, jag vill inte hamna i vägen i onödan men möter jag ingen jägare där det går att ändra väg så tja, då är det så. De jagande hundar jag har mött har varit så fokuserade på sin uppgift att de aldrig ens har gett oss en blick. De har bara fortsatt förbi.

Vi hade lite märkliga jägare här för några år sedan som var sådär som du beskriver men jag körde "kill them with kindness" dvs. jag hejade och frågade om de hade släppt hund/var de jagade och valde om möjligt en annan väg och sedan dess har det inte varit några problem. Vi hade endel problem med tjuvjägare här för några år sedan och de störde sig såklart på mig men försvann när de insåg att jag går där varje dag, då blev ju risken för upptäckt för stor för att det skulle vara värt det.

Enda gången jag undviker att gå i skogen är första veckan av älgjakten.
 
Tillägas bör att såklart har jag reflexväst när jag gå i skogen. Det är så självklart att jag trodde inte jag behövde skriva det.

Just i dessa skogar jag går i, möter man sällan på folk, man har i princip hela skogen för sig själv, så jag tror faktiskt inte jägarna är beredda att träffa på mig, så jag kan förstå dem att de blir ställda när de ser mig komma och gå som en lysmask......:cautious:

Tänkte även på att i dagsläget har jag ingen hund.
Kan riktigt se framför mig scenariot där, om jag hade haft hund, och min hund hade skällt på andra hundar tex, och hen hade stått och skällt ut de jakthundar jag så många ggr mött i skogen....det hade inte varit kul.....Oj, vad mycket katastrof-tänk jag besitter, märker jag nu.....Ja, såhär blir man efter att ha isolerat sig från allt och alla i flera månaders tid pga Covid19....

Tack för alla svar. Fick ett litet annat perspektiv på saker och ting nu:)
 
Tillägas bör att såklart har jag reflexväst när jag gå i skogen. Det är så självklart att jag trodde inte jag behövde skriva det.

Just i dessa skogar jag går i, möter man sällan på folk, man har i princip hela skogen för sig själv, så jag tror faktiskt inte jägarna är beredda att träffa på mig, så jag kan förstå dem att de blir ställda när de ser mig komma och gå som en lysmask......:cautious:

Tänkte även på att i dagsläget har jag ingen hund.
Kan riktigt se framför mig scenariot där, om jag hade haft hund, och min hund hade skällt på andra hundar tex, och hen hade stått och skällt ut de jakthundar jag så många ggr mött i skogen....det hade inte varit kul.....Oj, vad mycket katastrof-tänk jag besitter, märker jag nu.....Ja, såhär blir man efter att ha isolerat sig från allt och alla i flera månaders tid pga Covid19....

Tack för alla svar. Fick ett litet annat perspektiv på saker och ting nu:)
Vår jakthund struntar fullständigt i andra hundar under jakt, till vardags gillar han dock att leka med andra hundar så det är inget du behöver oroa dig över.
 
Men är det verkligen någon som ber dig lämna skogen? Eller är det du som känner dig obekväm med scenariot?

Jag har aldrig reflekterat över att jag träffar jägare, de har ju rätt att vara där så jag får ju samexistera med dem. Känns inte som jag har rätt att ensamrätt till andras marker...
 
Jag hade i ett sådant scenario försökt prata med jägaren eller jaktlaget och försökt ordna någon form av kommunikation. De jagar garanterat inte dygnet runt, varje dag, året om. Kanske kan de höra av sig till dig med ett enkelt sms när de vet att de tänker vara i "din" del av skogen? Kanske kan du höra av dig till dem om du är orolig?

Samtidigt förstår jag att det känns olusigt. Jag vill själv bo nära skog, men undrar hur sjutton jag ska lösa det just med tanke på jägare. Har flertalet gånger mött jägare som just ansett att ingen annan ska vara i skogen när de är där, fått utskällningar och allt möjligt, men jag har också träffat trevliga jägare. Senast för någon vecka sedan mötte jag en person som jakttränade sin hund. Då kom jag cyklandes med mina hundar och jägaren var snabb på att koppla sin hund, ställa sig en bit från vägen och dessutom förvarna mig om att det fanns älgblod utlagt vid sidan av vägen bit fram så att jag skulle vara beredd om mina hundar plötsligt började dra åt sidan.
 
Jag hade i ett sådant scenario försökt prata med jägaren eller jaktlaget och försökt ordna någon form av kommunikation. De jagar garanterat inte dygnet runt, varje dag, året om. Kanske kan de höra av sig till dig med ett enkelt sms när de vet att de tänker vara i "din" del av skogen? Kanske kan du höra av dig till dem om du är orolig?

Samtidigt förstår jag att det känns olusigt. Jag vill själv bo nära skog, men undrar hur sjutton jag ska lösa det just med tanke på jägare. Har flertalet gånger mött jägare som just ansett att ingen annan ska vara i skogen när de är där, fått utskällningar och allt möjligt, men jag har också träffat trevliga jägare. Senast för någon vecka sedan mötte jag en person som jakttränade sin hund. Då kom jag cyklandes med mina hundar och jägaren var snabb på att koppla sin hund, ställa sig en bit från vägen och dessutom förvarna mig om att det fanns älgblod utlagt vid sidan av vägen bit fram så att jag skulle vara beredd om mina hundar plötsligt började dra åt sidan.

Jag känner igen mig så väl i din beskrivning att bli utskälld av jägare. Det känns verkligen inte roligt. Och hur tror dem de hjälper situationen liksom? Det växer inte ut vingar på ryggen på mig, så jag kan flyga därifrån, bara för de är otrevliga.
Men att bo såhär nära skogen slår allt. Det är värt varenda utskällning, så jag tycker inte du ska tveka om du verkligen vill bo så:heart
 
Jag promenerar också i skogar där man normalt sätt inte möter någon. Under älgjakten höll jag mig ifrån den skogen i två veckor pga respekt men numera går jag där nästan dagligen.
Häromdagen stod två bilar parkerade på en knappt körbar väg, kopplade min hund då.

Men tycker som dig, det underlättar väldigt mycket om de sätter upp skyltar så man iallafall vet vilket håll de jagar åt. Känner mig så i vägen när jag går i skogen bland jägare.
 
Tillägas bör att såklart har jag reflexväst när jag gå i skogen. Det är så självklart att jag trodde inte jag behövde skriva det.

Just i dessa skogar jag går i, möter man sällan på folk, man har i princip hela skogen för sig själv, så jag tror faktiskt inte jägarna är beredda att träffa på mig, så jag kan förstå dem att de blir ställda när de ser mig komma och gå som en lysmask......:cautious:

Tänkte även på att i dagsläget har jag ingen hund.
Kan riktigt se framför mig scenariot där, om jag hade haft hund, och min hund hade skällt på andra hundar tex, och hen hade stått och skällt ut de jakthundar jag så många ggr mött i skogen....det hade inte varit kul.....Oj, vad mycket katastrof-tänk jag besitter, märker jag nu.....Ja, såhär blir man efter att ha isolerat sig från allt och alla i flera månaders tid pga Covid19....

Tack för alla svar. Fick ett litet annat perspektiv på saker och ting nu:)
Vi har mött jakthund i skogen. Den försökte få leka med min lilla papillon :)

Jag förstår inte riktig varför du tror att det skulle bli otrevlig om din hund skulle skälla på en jakthund? :confused:
 
Ta på varselkläder och gå ändå.
Jag mötte jägare som gav mig en utskällning för att jag gick i skogen när det var jakt (som de skyltar om vid byn vid Ica, inte åker jag in dit innan jag går ut). Nu var jag ute med hunden i skog som JAG själv äger till och med, jägaren fick en liten utskällning tillbak :angel:, herregud liksom de kan ju inte säga att jag inte ska få gå och inspektera mina egna skiften 🤣
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
604
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 191
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 045
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 228
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp