Det här med jakt

Det jag menar med inläggen ovanför är att människor som tar jägarexamen är ofta genuint jaktintresserade och då oftast tar till sig det som lärs ut oavsett längd på kursen. Men sen finns det några som inte sköter sig ändå.

Människor som bara vill skjuta utan att jaga gör det lättare med målskyttevapen.
 
Det är väldigt enkelt om man är medlem och visst krävs det ett visst aktivt medlemskap men det skiljer som sagt. Jag har då aldrig haft några problem med någon licens. Du behöver absolut inte tävla normalt utan då är det upp till klubben att avgöra.

Hmm menar du att de behöver argumentera för att ha en 6,5 på säg långdistansskytte om de redan har en 6,5 till älgjakten? Det ska inte spela någon roll, de har inte med varandra att göra.

Helt klart är det upp till polisen men uppfyller du kraven med förvaring och får ett föreningsintyg från klubben efter sex månader så ska det inte vara några problem. Motivering brukar räcka med att skriva vilken gren som exempelvis långhållsskytte på 6,5

Nej de har inte med varandra att göra men med en vapenavdelning som har noll koll hos polisen så får man lov att argumentera rätt friskt. Jag fick frågan om hur många pipor min hagelbock hade :meh: En annan medlem försökte polisen hävda att han behövde en fem års licens på sin växelsats trots att han har en livstids licens på grundgeväret. :cautious: Vi har som sagt varit väldigt noga med att enbart skriva ut föreningsintyg till de vi vet är aktiva tävlingsskyttar just för att åtminstone slippa den diskussionen.
 
Nej de har inte med varandra att göra men med en vapenavdelning som har noll koll hos polisen så får man lov att argumentera rätt friskt. Jag fick frågan om hur många pipor min hagelbock hade :meh: En annan medlem försökte polisen hävda att han behövde en fem års licens på sin växelsats trots att han har en livstids licens på grundgeväret. :cautious: Vi har som sagt varit väldigt noga med att enbart skriva ut föreningsintyg till de vi vet är aktiva tävlingsskyttar just för att åtminstone slippa den diskussionen.

Det är bra det, precis som det borde vara överallt!
 
Absolut det håller jag med om. Sen får man ju betänka att det är just jakten, vapen på jaktlicens och jägarexamen som är lite "krångligare" idag. Vanlig vapenlicens är inte svårt att få om det är där skon klämmer för människor att det är lätt att få vapen i samhället.

Jag menar går du idag och skriver in dig på en skjutbana/jakt eller sportskytteklubb så får du ha upp till åtta gevär utan svårare motivering än att du har varit medlem i klubben sex månader. Dessa licenser är också livslånga. Vid enhandsvapen och automatvapen ställs det högre krav och samtidigt ett krav att vara aktiv med femårsperioder.

Nackdelen med dessa är att du endast får skjuta på bana med dessa och inte i skogen. I övrigt fungerar de precis som vilka jaktvapen som helst. Tex är det en enkel möjlighet om man vill ärva farfars vapen men inte har plats i garderoben eller att man inte orkar eller har råd med en fullständig examen. Eller tex kanske man som jägare vill ha vapen som en hagelbock och 22lr för att träna billigt men inte jagar med dem osv.
Så de vapen man har på sportlicens påverkar inte möjligheten att få fullt antal vapen på jaktlicens och vice versa? Totalt skulle man då alltså kunna få licens för sammanlagt 14 vapen?

Vet du om reglerna ändrats likt för jaktlicenser, så att det förr även krävdes mer för att få sportlicens för ett vapen?

Nu har jag inte fullt i vapenskåpet så för mig är det inga problem att få licens för ytterligare ett par gevär men det var ändå intressant, jag har alltid trott att kraven för sportlicenser var samma oavsett vapen. Men tänker jag efter är det ju inte rimligt att samma krav skall gälla för en k-pist som för ett mausergevär.
 
Så de vapen man har på sportlicens påverkar inte möjligheten att få fullt antal vapen på jaktlicens och vice versa? Totalt skulle man då alltså kunna få licens för sammanlagt 14 vapen?

Vet du om reglerna ändrats likt för jaktlicenser, så att det förr även krävdes mer för att få sportlicens för ett vapen?

Nu har jag inte fullt i vapenskåpet så för mig är det inga problem att få licens för ytterligare ett par gevär men det var ändå intressant, jag har alltid trott att kraven för sportlicenser var samma oavsett vapen. Men tänker jag efter är det ju inte rimligt att samma krav skall gälla för en k-pist som för ett mausergevär.
Du kan absolut ha 14 gevär. Sex på jakt och åtta på målskytte. Du kan även ha fler men då krävs det rejäla motiveringar. Det som begränsar är vapenförvaringen. I ett vanligt vapenskåp får du ha 20p. Ett gevär är 1p pistol 2p och automat 4p.

Men låt oss säga att du har 6 jaktgevär och 8 målskyttegevär och 1 grytpistol då har du förbrukat 16p så du kanske vill börja med pistolskytte också i framtiden då har du även plats för 2 pistoler 4p. Då har du fyllt upp ett vanligt grade 2 skåp.

Nu kanske du är en riktig nörd och vill ha ännu mer då kan du uppgradera ditt skåp till 40p med ett grade 3 skåp.

Jag har ingen koll på hur reglerna för sportskytte ändrats men de har då varit samma så länge jag har hållt på ca 10år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
611
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 046
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 279
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp