Det här med jakt

Däremot är det sjukt att det är enklare att ta jägarexamen på dessa tredagarskurser, än vad det är att ta grönt kort i golf...
Tror kurserna bara är två dagar och sen proven den sista dagen? Och många är dessutom rena noviser utan någon erfarenhet av vapen eller jakt innan.
 
Tror kurserna bara är två dagar och sen proven den sista dagen? Och många är dessutom rena noviser utan någon erfarenhet av vapen eller jakt innan.
Hela grejen med de kurserna är väl också att alla ska klara sig. Om det är ett sånt ställe där många blir underkända efter att ha betalat 10k (eller vad det nu brukar kunna kosta), boende, rest och sover över mm...då kommer folk börja välja andra ställen.
 
Tror kurserna bara är två dagar och sen proven den sista dagen? Och många är dessutom rena noviser utan någon erfarenhet av vapen eller jakt innan.

Helt galet, det borde finnas ett faddersystem, minst ett antal genomförda uppsiktsjakter eller likande...

Sen kan jag tycka att man borde ha regelbundna uppskjutning också för att behålla licenserna, men det kanske är svårt att genomföra. I de lag jag har varit med i har det varit krav på minst brons varje år, men det är ju upp till varje lag att bestämma i dagsläget
 
Sen kan jag tycka att man borde ha regelbundna uppskjutning också för att behålla licenserna, men det kanske är svårt att genomföra. I de lag jag har varit med i har det varit krav på minst brons varje år, men det är ju upp till varje lag att bestämma i dagsläget
Jag vet inte riktigt, mycket av säkerheten handlar om omdöme och inte teknisk skjutskicklighet.
 
Mig kanske ;)
Jag jagar inte "pass-jakt" (för det är det tråkigaste jag vet), jag går ut själv med eller utan mina hundar. Hagelpatronerna sitter i, men bössan är bruten tills det blir action. Vid toppfågeljakt så är parton i hela tiden, annars skulle det inte bli några orrar på matbordet - så snabb är jag inte ;)

Men OM du går med patron i så är det kutym att göra patron ur om man möter folk, även andra jägare.
Fast mitt svar till @Anders var ett rakt svar på hans kommentar. Jag är fullt medveten om att det finns andra jakter än att sitta på pass, det var han som skrev att folk går ut till passet med laddade vapen. Det var det jag reagerade på. Det handlade alltså bara om pass, inte om toppfågeljakt på skidor eller jaga säl från båt. Bara pass.
 
Jag skulle gissa att du är ganska ny som jägare och bara har varit med om någon större organiserad jakt? Och det är väl bra innan man börjar jaga på egen hand, men det du skriver stämmer inte. Läs ex.v. tråden från ett jägarforum jag länkade till några sidor tillbaks.
Jo, det jag skriver stämmer. Alla jag känner och jagar med gör patron ur och laddar på pass. Du kanske känner andra, men jag gör inte det. Möjligtvis någon uppe i norr med så mycket mark att de aldrig eller riktigt sällan möter någon i skogen. Jag bor i Skaraborg, här är det mer eller mindre omöjligt att jaga utan att stöta på icke-jägare i skogen eller på markerna.
 
Jag är inte helt emot intensivkurserna som så. Jag har sett att de är ett hett ämne på många jaktforum och visst finns det kassa sådana precis som att det finns kassa terminskurser. Det beror helt på.

På en standard terminskurs så träffas man en timme i veckan september-december och går igenom kapitlet man läst under veckan. Så absolut inget märkvärdigt. Sen på vårterminen så skjuter man en gång i veckan från typ mars till juni. Där ingår säker vapenhantering medans man skjuter. Nu är alla dagarna och mötena frivilliga och du behöver bara närvara på ett och sedan vara med på provet(och klara det) för att till slut få din jägarexamen. Man kan också boka proven helt privat och därigenom få jägarexamen.

Min bror gjorde en intensivkurs förra året. Då bokade man kursen i januari och fick hem böcker samt ett kort på en skjutbana med tider där det fanns instruktörer tillgängliga. Sedan fick man läsa på och övningsskjuta bäst man ville för att sedan ha kursen i juni. Första dagen var teori och en snabbgenomgång av böckerna, dag två var genomgång av vapensäkerhet och dag tre gjordes proven. Det fanns också möjlighet till en dag fyra om man inte klarade proven eller vara med guideledd hägnsjakt med tillhörande styckningskurs mot extra betalning då.

Jag själv gick ett jaktgymnasium där vi förbereddes åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan 8 månader om året under två år tills vi fick licensen. Då var det minst en praktisk jakt i veckan samt en hel del viltvård och övrig teori. Så det finns ju en mängd vägar att gå och i grunden tror jag att allt handlar om hur intresserad man är hur mycket man behöver.

Frugan klarade teoridelen utan läsa en enda bok utan bara göra gratisfrågorna på jägarnas riksförbund. Proven är inte särskilt svåra och alla kan klara dem om man vill.

Att ha god jaktmoral och jaktetik handlar nog mer om vad man är för person än vilken väg man väljer att ta till licensen. Kunskapen i säkerheten som lärs ut är ju väldigt basic och innebär att alltid ha kulfång, aldrig rikta pipan mot någon och veta vad man skjuter på. Det är inte ofta det händer att de bryts men ibland gör det det. Då beror det oftast inte på att någon gått ett speciellt antal timmar på någon kurs. Nej det är högst ett personligt problem.
 
Jag är inte helt emot intensivkurserna som så. Jag har sett att de är ett hett ämne på många jaktforum och visst finns det kassa sådana precis som att det finns kassa terminskurser. Det beror helt på.

På en standard terminskurs så träffas man en timme i veckan september-december och går igenom kapitlet man läst under veckan. Så absolut inget märkvärdigt. Sen på vårterminen så skjuter man en gång i veckan från typ mars till juni. Där ingår säker vapenhantering medans man skjuter. Nu är alla dagarna och mötena frivilliga och du behöver bara närvara på ett och sedan vara med på provet(och klara det) för att till slut få din jägarexamen. Man kan också boka proven helt privat och därigenom få jägarexamen.

Min bror gjorde en intensivkurs förra året. Då bokade man kursen i januari och fick hem böcker samt ett kort på en skjutbana med tider där det fanns instruktörer tillgängliga. Sedan fick man läsa på och övningsskjuta bäst man ville för att sedan ha kursen i juni. Första dagen var teori och en snabbgenomgång av böckerna, dag två var genomgång av vapensäkerhet och dag tre gjordes proven. Det fanns också möjlighet till en dag fyra om man inte klarade proven eller vara med guideledd hägnsjakt med tillhörande styckningskurs mot extra betalning då.

Jag själv gick ett jaktgymnasium där vi förbereddes åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan 8 månader om året under två år tills vi fick licensen. Då var det minst en praktisk jakt i veckan samt en hel del viltvård och övrig teori. Så det finns ju en mängd vägar att gå och i grunden tror jag att allt handlar om hur intresserad man är hur mycket man behöver.

Frugan klarade teoridelen utan läsa en enda bok utan bara göra gratisfrågorna på jägarnas riksförbund. Proven är inte särskilt svåra och alla kan klara dem om man vill.

Att ha god jaktmoral och jaktetik handlar nog mer om vad man är för person än vilken väg man väljer att ta till licensen. Kunskapen i säkerheten som lärs ut är ju väldigt basic och innebär att alltid ha kulfång, aldrig rikta pipan mot någon och veta vad man skjuter på. Det är inte ofta det händer att de bryts men ibland gör det det. Då beror det oftast inte på att någon gått ett speciellt antal timmar på någon kurs. Nej det är högst ett personligt problem.

Jag är med på hur du menar, tycker nog ändå att intensivkurserna är ett problem. Trots att jag också tog min jägarexamen genom en intensivkurs ;)
Problemen uppstår när det är någon utan förkunskaper om skog, jakt och vilt som går kurserna, inte när de som redan har lite erfarenhet och bra mentorer går dem.
 
Tidigare krävdes ett dokumenterat behov för att få licens på ett vapen, jag har funderat på det och tycker nog egentligen att det är ett bättre system än som nu när i princip vem som helst kan få licens för fyra (sex) jaktgevär.
 
Jag är med på hur du menar, tycker nog ändå att intensivkurserna är ett problem. Trots att jag också tog min jägarexamen genom en intensivkurs ;)
Problemen uppstår när det är någon utan förkunskaper om skog, jakt och vilt som går kurserna, inte när de som redan har lite erfarenhet och bra mentorer går dem.

Absolut är det så att det borde vara förkunskaper inom skog, jakt och vilt. Men det gäller ju också för terminskurserna. Det rör sig om exakt samma utbildning och ungefär lika många timmar.

Sen kan det ju finnas olika typer av kursledare som gör det där lilla extra och då är det ju superbra!

Jag hade för några veckor sen med mig ung kille som gästjägare och vi skulle jaga rådjur på en mindre mark. Han hade bara med sig ett klass ett kulvapen så han skulle få sitta i torn för att då få möjlighet till säkra skott med kulfång i backen. Efter en stund så smäller det rejält tre smällar och jag får veta att han skjutit ett kid. Kul! Så jag går till tornet för att hjälpa honom men han fanns inte där utan på en åker en bit därifrån utan kulfång och med hus på andra sidan. Riktigt superläskigt men det gick bra. På de tre skotten var det en bom, ett vomskott och en nog träff. Kulan var en rejält snabb 3006 och hade trasat sönder det mesta. Aja efter att ha kontrollerat så ingen var skadad på andra sidan åkern och förklarat lite varför man inte gör så. Så tog vi reda på djuret och han hade inte en susning om vad man skulle göra. Visst första rådjuret men man tycker att efter att ha gått en långkurs i jägarexamen borde man ha ett hum iaf. Killen har annars varit med ut på fågeljakter och harjakter med laget tidigare och det har gått bra.

Nu har ju dylikt hänt annars också med andra personer. Vi hade till och med gubbe i laget som kallades för skräcken pga att han tog svåra och farliga skott, han var också väldigt vimsig och gjorde lite som han ville. Han var ledare i många år för en studiecirkel i jägarexamen.

Så jag tror inte alls på att terminskurs skulle vara bättre som så. Det som skulle göra dem bättre är väl då att ledaren är väldigt duktig och lär ut mer än att bara följa boken. Det kostar nog absolut mer och kräver mer tid per vecka men det skulle absolut vara bättre. De små förkunskaperna man får om jakt, skog och vilt med en terminskurs är ju detsamma som en intensivkurs. Man gör ju exakt samma sak. Läser ett kapitel, svarar på frågor och sen klart till nästa vecka och nästa kapitel.

Många tar ju även terminskurserna för att de är billigare och knappt går dit för att de egentligen inte är så mycket mer intresserade av annat än licenserna.

Jag tänker att är man beredd att hosta upp 12-16000kr på en kurs för att sedan lägga mycket pengar på vapen och licensavgifter så vill man nog verkligen klara det.

Det är ju lite som att köra bil och ta körkort och det kan man ju göra antingen som terminskurs eller intensivkurs och det är ju bra mycket farligare än vapen och jakt. Enligt mig blir man en god bilförare och medtrafikant med erfarenhet och i trafiken, det finns inga riktiga mellanting där. Enda klarar du det eller så gör du det inte. Har du väl fått körkortet så har du samma förutsättningar oavsett.
 
Tidigare krävdes ett dokumenterat behov för att få licens på ett vapen, jag har funderat på det och tycker nog egentligen att det är ett bättre system än som nu när i princip vem som helst kan få licens för fyra (sex) jaktgevär.

Jo men då krävdes ingen jägarexamen heller utan bara att du ägde mark, var med i ett jaktlag eller fick papper på att du fick jaga hos någon annan.

Farsan, farbror och svärfar saknar jägarexamen men har sex vapen. Nu har de inte jagat på många år har kvar sina vapen.

Farbror berättade att när jägarexamen kom 85 så kunde han köpa sina vapen och få licens samma dag och det gjorde han för att han skulle slippa ta jägarexamen om han skulle vilja ha vapen i framtiden.

Sen vad är ett behov, att man jagar? Hur bevisar man det? Att man äger mark eller är med i ett jaktlag? Många har inte den möjligheten utan köper olika dagjakter på olika ställen. Så det kan ju vara svårt att bevisa annat än i efterhand och för att kunna jaga måste man ju ha gevär.
 
Jo men då krävdes ingen jägarexamen heller utan bara att du ägde mark, var med i ett jaktlag eller fick papper på att du fick jaga hos någon annan.

Farsan, farbror och svärfar saknar jägarexamen men har sex vapen. Nu har de inte jagat på många år har kvar sina vapen.

Farbror berättade att när jägarexamen kom 85 så kunde han köpa sina vapen och få licens samma dag och det gjorde han för att han skulle slippa ta jägarexamen om han skulle vilja ha vapen i framtiden.

Sen vad är ett behov, att man jagar? Hur bevisar man det? Att man äger mark eller är med i ett jaktlag? Många har inte den möjligheten utan köper olika dagjakter på olika ställen. Så det kan ju vara svårt att bevisa annat än i efterhand och för att kunna jaga måste man ju ha gevär.
Jag inser också att det skulle vara svårt att gå tillbaka till det så som jakten sker idag. Men det kan kanske ända vara en fråga värd att fundera lite över?
 
Jag inser också att det skulle vara svårt att gå tillbaka till det så som jakten sker idag. Men det kan kanske ända vara en fråga värd att fundera lite över?

Absolut det håller jag med om. Sen får man ju betänka att det är just jakten, vapen på jaktlicens och jägarexamen som är lite "krångligare" idag. Vanlig vapenlicens är inte svårt att få om det är där skon klämmer för människor att det är lätt att få vapen i samhället.

Jag menar går du idag och skriver in dig på en skjutbana/jakt eller sportskytteklubb så får du ha upp till åtta gevär utan svårare motivering än att du har varit medlem i klubben sex månader. Dessa licenser är också livslånga. Vid enhandsvapen och automatvapen ställs det högre krav och samtidigt ett krav att vara aktiv med femårsperioder.

Nackdelen med dessa är att du endast får skjuta på bana med dessa och inte i skogen. I övrigt fungerar de precis som vilka jaktvapen som helst. Tex är det en enkel möjlighet om man vill ärva farfars vapen men inte har plats i garderoben eller att man inte orkar eller har råd med en fullständig examen. Eller tex kanske man som jägare vill ha vapen som en hagelbock och 22lr för att träna billigt men inte jagar med dem osv.
 
Jag menar går du idag och skriver in dig på en skjutbana/jakt eller sportskytteklubb så får du ha upp till åtta gevär utan svårare motivering än att du har varit medlem i klubben sex månader. Dessa licenser är också livslånga. Vid enhandsvapen och automatvapen ställs det högre krav och samtidigt ett krav att vara aktiv med femårsperioder.
Så säg att om man vill skjuta t.ex. mauser så kan man få en licens som inte är tidsbegränsad även utan jägarexamen? Får de användas för sportskytte på egna banor? Jag trodde alla licenser för sportskytte var begränsade till fem år.
 
Jag menar går du idag och skriver in dig på en skjutbana/jakt eller sportskytteklubb så får du ha upp till åtta gevär utan svårare motivering än att du har varit medlem i klubben sex månader. Dessa licenser är också livslånga. Vid enhandsvapen och automatvapen ställs det högre krav och samtidigt ett krav att vara aktiv med femårsperioder.
Nja det är väl i såna fall oseriösa föreningar, jag skriver ut våra föreningsintyg och det krävs mer än bara ha varit medlem. Vi har krav på att man aktivt har varit med på träningar och visar att det finns ett behov av att köpa ett eget vapen. Sen är det fortfarande polisen som avgör om det verkligen finns ett behov, vi har haft medlemmar där det har ställs följdfrågor varför de behöver mer än ett vapen för målskytte på 6,5.
Så att det skulle vara så otroligt enkelt att få ha 8 gevär köper jag inte, vi har medlemmar som både jagar och tävlar och de får argumentera rätt hårt för att de behöver ha olika typer av vapen.
 
Så säg att om man vill skjuta t.ex. mauser så kan man få en licens som inte är tidsbegränsad även utan jägarexamen? Får de användas för sportskytte på egna banor? Jag trodde alla licenser för sportskytte var begränsade till fem år.

Jadå det får de absolut. Nejdå gevär har inga femårslicenser utan kravet är bara sex månaders medlemskap sen en viss aktivitet som är olika från bana till bana. Men inga krav på att vara duktig eller så.

När du väl fått licensen får du använda den på vilken bana du vill. Som du får vara på med laglig rätt då. Tex som medlem eller annan tillåtelse.
 
Så säg att om man vill skjuta t.ex. mauser så kan man få en licens som inte är tidsbegränsad även utan jägarexamen? Får de användas för sportskytte på egna banor? Jag trodde alla licenser för sportskytte var begränsade till fem år.
Nej de är obegränsade för gevärsskytte, det är enbart pistol och k-pist som det är fem års licenser. Men för att få en licens inom sportskytte måste du dels ha skyttekort, även om det är enklare än jägarexamen så handlar det till stor del om säker vapenhantering. Därefter måste föreningen du är medlem i gå med på att skriva på ett föreningsintyg att du verkligen anses lämplig att äga vapen utifrån föreningens syn, och sen är det polisen som i slutändan avgör om man är lämplig.

Som jag skrev ovan så har vi i vår förening som krav att man tränar och tävlar regelbundet för föreningen för att det ens ska komma på fråga att skriva ut ett föreningsintyg. Jag har skrivit ut 2 totalt i år i vår förening på drygt 500 medlemmar.
 
Nja det är väl i såna fall oseriösa föreningar, jag skriver ut våra föreningsintyg och det krävs mer än bara ha varit medlem. Vi har krav på att man aktivt har varit med på träningar och visar att det finns ett behov av att köpa ett eget vapen. Sen är det fortfarande polisen som avgör om det verkligen finns ett behov, vi har haft medlemmar där det har ställs följdfrågor varför de behöver mer än ett vapen för målskytte på 6,5.
Så att det skulle vara så otroligt enkelt att få ha 8 gevär köper jag inte, vi har medlemmar som både jagar och tävlar och de får argumentera rätt hårt för att de behöver ha olika typer av vapen.

Det är väldigt enkelt om man är medlem och visst krävs det ett visst aktivt medlemskap men det skiljer som sagt. Jag har då aldrig haft några problem med någon licens. Du behöver absolut inte tävla normalt utan då är det upp till klubben att avgöra.

Hmm menar du att de behöver argumentera för att ha en 6,5 på säg långdistansskytte om de redan har en 6,5 till älgjakten? Det ska inte spela någon roll, de har inte med varandra att göra.

Helt klart är det upp till polisen men uppfyller du kraven med förvaring och får ett föreningsintyg från klubben efter sex månader så ska det inte vara några problem. Motivering brukar räcka med att skriva vilken gren som exempelvis långhållsskytte på 6,5
 
Det är väldigt enkelt om man är medlem och visst krävs det ett visst aktivt medlemskap men det skiljer som sagt. Jag har då aldrig haft några problem med någon licens. Du behöver absolut inte tävla normalt utan då är det upp till klubben att avgöra.

Hmm menar du att de behöver argumentera för att ha en 6,5 på säg långdistansskytte om de redan har en 6,5 till älgjakten? Det ska inte spela någon roll, de har inte med varandra att göra.

Helt klart är det upp till polisen men uppfyller du kraven med förvaring och får ett föreningsintyg från klubben efter sex månader så ska det inte vara några problem. Motivering brukar räcka med att skriva vilken gren som exempelvis långhållsskytte på 6,5
Det jag syftade på är att om man har jägarexamen och vill skjuta t.ex mauser så kan man söka en jaktlicens även om man bara kommer att använda geväret för att skjuta med på bana.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp