Det här med krypt, arv och avel

skuggi

Trådstartare
Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet.
Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så bör man både låta bli att avla vidare på mamma till en krypt valp, men även div syskon osv.
Gör folk (SKK) så, eller "nöjer" man sig med att inte avla vidare (eftersom man inte får) på de som just blev krypt?

Nästa fråga, var går gränsen för vad som i så fall ska räknas med?
Är "sena kulor" ett tecken på "krypt-gen" eller är det orelaterat?
Tänker på vår hund där mamman tydligen givit några krypta tidigare, vår kille hade (enl uppgift) båda kulorna vid 8v men efter det har den ena inte visat sig förrän nu, dagar innan hans ettårsdag.
Skulle ni kalla honom "risk för krypt" och inte avla vidare på honom pga det?
Hur skulle ni göra med hans kullsyster?

Jag fick höra av en uppfödare (pudel) att utomlands är man inte alls lika "petig" med detta och att man tydligen använder krypta hanar i avel (om de i övrigt är bra).
Stämmer det?
I så fall så finns det ju ganska stor risk att importerade hundar har med sig dessa anlag och för dem vidare?

I vårt fall är det mest troligt inte aktuellt att satsa på avel ändå, men nu när kulan kom ner (som jag inte väntat mig) så började jag fundera hur folk gör med detta egentligen.
Uppfödaren har flaggat för att hon vill använda honom i avel om han fick ner andra kulan, men innan jag isf skulle fundera på det så vill jag veta lite mer om hur seriöst det isf skulle vara.
 
Jag fick höra av en uppfödare (pudel) att utomlands är man inte alls lika "petig" med detta och att man tydligen använder krypta hanar i avel (om de i övrigt är bra).
Stämmer det?
I så fall så finns det ju ganska stor risk att importerade hundar har med sig dessa anlag och för dem vidare?
I Sverige kan du inte avla på en krypt hane, om du inte registrerar fel föräldrar då. Hunden måste ha antingen minst Good på utställning (vilket då även visar två kulor i pungen) eller testikelintyg. Du får inte registrera avkommor annars.

Vad gäller utomlands, så är det säkerligen inte lika petigt på vissa håll vad gäller krypta hanar i avel - det finns många som kör ändå.
 
I Sverige kan du inte avla på en krypt hane, om du inte registrerar fel föräldrar då. Hunden måste ha antingen minst Good på utställning (vilket då även visar två kulor i pungen) eller testikelintyg. Du får inte registrera avkommor annars.

Vad gäller utomlands, så är det säkerligen inte lika petigt på vissa håll vad gäller krypta hanar i avel - det finns många som kör ändå.
Nä, fast frågan är ju om han räknas som krypt när han nu vid ett års ålder har fått ner båda kulorna?
 
+@Migo
Jao, jag vet att han inte gör det rent tekniskt. Men tyder det inte på att han har en massa kryptanlag när den sista kom ner så sent?
Är det inte dumt/oseriöst att använda en sån i avel i så fall?
Jag skulle inte använda en sådan hane i en ras där det är vanligt med krypta hanar och för mig ska han även vara en mycket god hane för att vilja använda honom :)
Så allt beror på ras osv.
 
Jag skulle inte använda en sådan hane i en ras där det är vanligt med krypta hanar och för mig ska han även vara en mycket god hane för att vilja använda honom :)
Så allt beror på ras osv.
Ja, jag hörde något om att det var vissa raser där det var vanligare, men har ingen koll på hur man får reda på vilka det är.
Ja, självklart tycker jag ju att man ska använda bra individer i aveln. Jag har ingen riktig uppfattning om hur han mäter sig rent fysiskt, men som sällskapsras så har han ett helt fantastiskt temperament och det har även mamman och syrran.
Får väl se om vi går vidare framöver och ställer ut honom så vi får veta vad vi har.
 
Ja, jag hörde något om att det var vissa raser där det var vanligare, men har ingen koll på hur man får reda på vilka det är.
Ja, självklart tycker jag ju att man ska använda bra individer i aveln. Jag har ingen riktig uppfattning om hur han mäter sig rent fysiskt, men som sällskapsras så har han ett helt fantastiskt temperament och det har även mamman och syrran.
Får väl se om vi går vidare framöver och ställer ut honom så vi får veta vad vi har.

Framförallt bör ni väl göra vedertagna hälsotester samt BPH eller MH på hunden samt hans kullsyskon för att se om han skulle vara intressant för avel :) Det ska dock vara en otroligt bra hund/kull för att det ska vara värt att chansa på att få krypta hanar när man vet att risken är stor eftersom flera syskon blivit krypta samt att kulorna var sena ner.
 
Kul att höra era åsikter, jag har definitivt trott att "folk" i allmänhet skulle vara mer anti till att använda en sån hund i avel.
I så fall kan det ju i alla fall vara värt att göra lite tester och se om det är så att han kan tillföra rasen något :)
Tyvärr är MH/BPH ovanligt bland pudlarna, så att det skulle göras på syskon osv ser jag tyvärr som mycket otroligt. Men honom kan jag ju testa såklart.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 403
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 472
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 100
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Idag var det dags för ettårsvaccin och veterinären lyssnade och kände överallt. Tydligen är ena kulan uppe i ljumsken och Ozzy är därmed...
Svar
3
· Visningar
2 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp