Det här med lån när man har gått isär?

Om A talar om sin kod till sitt BankID för B, så kan B signa lån i A's namn, medan långivaren upplever det som om det verkligen är A som tar lånet.

Därför är det alltid en dålig idé att inte hålla sitt BankID för sig själv.
Det räcker inte riktigt att veta koden. Man måste också antingen ”låna” telefonen oupplåst en stund eller låta en annan person installera ens Bank-ID på sin telefon genom avancerat godkännande.

Det sistnämnda är dock alldeles sant. På nåt sätt är poängen med det att man ska kunna identifiera sig och att ingen annan ska kunna identifiera sig som en själv. Det rimmar väldigt illa med att dela med sig av den möjligheten.
 
Det sistnämnda är dock alldeles sant. På nåt sätt är poängen med det att man ska kunna identifiera sig och att ingen annan ska kunna identifiera sig som en själv. Det rimmar väldigt illa med att dela med sig av den möjligheten.
OT
Detta visste jag inte att man kan. Försöker förgäves hjälpa dement far med att sköta ekonomin. Fler än ni anar accepterar endast inloggning med Mobilt BankID för att reda upp affärer och läsa meddelanden. T ex Kivra, företag som har mobilförsäkring på en sedan flera år kasserad mobil, kontokortsföretag för (enligt pappa) avslutat kontokort (finns inte i sinnevärlden längre, men kommer fortfarande kommunikation om div från kortföretaget). Mobilt bankID klarar min pappa inte, fullmakt på internetbanken ger så begränsade möjligheter att det är ett skämt. Att ha mobilt BankID åt honom skulle innebära en chans att städa upp lite ...
 
OT
Detta visste jag inte att man kan. Försöker förgäves hjälpa dement far med att sköta ekonomin. Fler än ni anar accepterar endast inloggning med Mobilt BankID för att reda upp affärer och läsa meddelanden. T ex Kivra, företag som har mobilförsäkring på en sedan flera år kasserad mobil, kontokortsföretag för (enligt pappa) avslutat kontokort (finns inte i sinnevärlden längre, men kommer fortfarande kommunikation om div från kortföretaget). Mobilt bankID klarar min pappa inte, fullmakt på internetbanken ger så begränsade möjligheter att det är ett skämt. Att ha mobilt BankID åt honom skulle innebära en chans att städa upp lite ...

Jag förstår bekymret, men det betraktas inte som lagligt att använda mobilt Bank-ID för annan än sig själv om jag minns rätt. Alltså praktiskt fungerar det, men är inte tillåtet.
 
Jag förstår bekymret, men det betraktas inte som lagligt att använda mobilt Bank-ID för annan än sig själv om jag minns rätt. Alltså praktiskt fungerar det, men är inte tillåtet.
Därför har jag inte gjort det. Men förstod det på dig som att det finns en möjlighet att ordna det på ett korrekt sätt att ha någon annans BankID på sin telefon?
 
OT
Detta visste jag inte att man kan. Försöker förgäves hjälpa dement far med att sköta ekonomin. Fler än ni anar accepterar endast inloggning med Mobilt BankID för att reda upp affärer och läsa meddelanden. T ex Kivra, företag som har mobilförsäkring på en sedan flera år kasserad mobil, kontokortsföretag för (enligt pappa) avslutat kontokort (finns inte i sinnevärlden längre, men kommer fortfarande kommunikation om div från kortföretaget). Mobilt bankID klarar min pappa inte, fullmakt på internetbanken ger så begränsade möjligheter att det är ett skämt. Att ha mobilt BankID åt honom skulle innebära en chans att städa upp lite ...

Jag vet känner som sköter sin gamla förälders internetbank åt hen. Jag antar att personen då har sin förälders bank-id (eller annan inloggning till internetbanken) hemma hos sig. Den gamla föräldern är inte kapabel att lära sig såna moderniteter som internetbank.
 
Jag vet känner som sköter sin gamla förälders internetbank åt hen. Jag antar att personen då har sin förälders bank-id (eller annan inloggning till internetbanken) hemma hos sig. Den gamla föräldern är inte kapabel att lära sig såna moderniteter som internetbank.
Jag har en fullmakt som gör att jag kan logga in på internetbanken med mitt BankID, men den funktionen har stora begränsningar. T ex ser jag inte e-fakturor och kan inte lägga in autogiro ...
 
Jag har en fullmakt som gör att jag kan logga in på internetbanken med mitt BankID, men den funktionen har stora begränsningar. T ex ser jag inte e-fakturor och kan inte lägga in autogiro ...

Ok, jag vet inget om deras arrangemang. jag vet bara att han sköter sin förälders internetbank när det behövs. Föräldern klarar i övrigt av att sköta sin ekonomi helt själv. Det är bara den nya tekniken som hen inte klarar av.
 
Det räcker inte riktigt att veta koden. Man måste också antingen ”låna” telefonen oupplåst en stund eller låta en annan person installera ens Bank-ID på sin telefon genom avancerat godkännande.

Det sistnämnda är dock alldeles sant. På nåt sätt är poängen med det att man ska kunna identifiera sig och att ingen annan ska kunna identifiera sig som en själv. Det rimmar väldigt illa med att dela med sig av den möjligheten.
BankID finns också som "fil".
Och med tillgång till den filen och koden, så behöver ingen mobiltelefon vara inblandad.


Jag tänkte mig sceniariot med en gemensam laptop/desktop, som bankaffärer sköttes ifrån.
 
Ok, jag vet inget om deras arrangemang. jag vet bara att han sköter sin förälders internetbank när det behövs. Föräldern klarar i övrigt av att sköta sin ekonomi helt själv. Det är bara den nya tekniken som hen inte klarar av.
Vet att en del har ordnat så att de får alla fakturor på papper och sedan eftersänder posten. Men då får man all post ... en annan lösning (om man bor i närheten) är att hämta pappersfakturorna en gång i månaden och betala med internet banken.
Men nu är vi kanske på avvägar från trådens ämne.
 
En nära väns sambo "lånade" hennes mobil och tog lån i kompisens personnummer. Sambon är spelberoende. Men kompisen förlät sambon och nu ansöker de om skuldsanering tillsammans...

Men tillbaka till lånen. Parterna har solidariskt ansvar för gemensamma lån. Det är där man kan råka riktigt illa ut, om den ena parten är rädd som sig och inte vill hamna på inkasso eller annat och den andra inte bryr sig.
I min bodelning (gift) så dök det upp ett par lån som jag inte hade aning om (som hen stod på). Men de räknades in i bodelningen och jag som hade bra ekonomi fick mindre i bodelningen pga hens kassa ekonomi. Det gjorde ju att min privata ekonomi krashade pga exet, för att jag hade bättre ekonomi än exet i bodelningen. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag "lånat" en stor summa pengar av en släkting så hade det gått plus minus noll kanske.
 
OT
Detta visste jag inte att man kan. Försöker förgäves hjälpa dement far med att sköta ekonomin. Fler än ni anar accepterar endast inloggning med Mobilt BankID för att reda upp affärer och läsa meddelanden. T ex Kivra, företag som har mobilförsäkring på en sedan flera år kasserad mobil, kontokortsföretag för (enligt pappa) avslutat kontokort (finns inte i sinnevärlden längre, men kommer fortfarande kommunikation om div från kortföretaget). Mobilt bankID klarar min pappa inte, fullmakt på internetbanken ger så begränsade möjligheter att det är ett skämt. Att ha mobilt BankID åt honom skulle innebära en chans att städa upp lite ...

Med Freja kan man ha "förmyndarlegitimering" om man sköter någon annans ekonomi, det låter som en ganska stor begränsning om det inte finns något sådant hos "gamla Bank-ID också? 🤔

Jag förstår bekymret, men det betraktas inte som lagligt att använda mobilt Bank-ID för annan än sig själv om jag minns rätt. Alltså praktiskt fungerar det, men är inte tillåtet.
 
Med Freja kan man ha "förmyndarlegitimering" om man sköter någon annans ekonomi, det låter som en ganska stor begränsning om det inte finns något sådant hos "gamla Bank-ID också? 🤔
Det har jag inte sett eller fått information om. Trots åtskillig tid i telefon med kundtjänst, åternedladdning av mobilt BankID och besök på bankkontor. Jag är dock inte förmyndare åt min pappa så det faller kanske på det.
Problemet är också att flera aktörer, t ex Kivra endast accepterar Mobilt BankID, inte Freja vad jag kan se och inte med kort eller digipass så hjälper inte att byta. Men vanligt BankID (på kort) kan vi logga in tillsammans (bygger på att vi bor tillräckligt nära för att jag ska kunna åka dit ibland) men med mobilt bankID har jag gett upp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 733
Senast: Ava22
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 471
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 358
Senast: Trott
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp