Det här med "magmedicin"...

M

maximilia

Köpte Probimin av vet när jag gav penicillin för att magen inte skulle balla ur. Sedan när jag fick fångfnatt vågade jag inte sluta med det, men bytte till Mikro-Balans istället för det var vad som fanns i butiken. Har tänkt fortsätta med det hela sommaren tills jag har vant in henne på höet till hösten iallafall.

Nu undrar jag om det kan vara skadligt (mer än för plånboken :smirk: ) att ge sånt hela tiden även om det kanske inte behövs? Vilket märke ger bäst resultat tycker ni? Skillnader i innehåll? Kan man lika gärna trycka i dom Proviva, med samma resultat? Läste lite om Protexin i en annan tråd, det innehåller tydligen levande bakterier, gör inte de andra det?

:bow:
 
Sv: Det här med "magmedicin"...

De preparat som innehåller levande bakterier (ex. Lactamins Bakteriebalans) är tänkta så att bakterierna ska ha en vidhäftningsförmåga som gör att dom kan stanna och tillväxa i tarmen. Det är därför det är tänkt att ges i "kurer". Jag kan däremot inte tänka mig att det är farligt, för något annat ärn plånboken som du sa, att ge hela tiden.

SaraXX
 
Sv: Det här med "magmedicin"...

*kl*

Proviva innehåller väl också levande bakterier?
Är det någon som vet om långvarig konsumtion av Proviva är negativt på ågot sätt? Tänkte då på allt socker som är i.

Jag gillar tillgängligheten , man kan köpa Proviva var som helst när som helst:)
 
Sv: Det här med "magmedicin"...

Det är ju ganska mycket socker väl? Jag skulle inte ge det till min, försöker undvika allt socker som går pga headshaking. Men det kan ju knappast vara mer än i betfor och melass, och det ger ju många. Hur mycket proviva skulle man behöva ge då?

Är det någon som vet om det är levande bakterier i alla sorter? Alltså Probimin och Mikrobalans oxå? Ska kolla på burkarna om det står nåt. För i såna fall är det väl ganska meningslöst att ge det hela tiden, som jag gör?
 
Sv: Det här med "magmedicin"...

Jag gav själv mikrobalans under en period då en av våra hästar var dålig i magen. Enligt min vet skulle jag göra något roligare för pengarna, h*n tyckte det var onödigt att ge hästen sådant om man "inte behöver".
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 128
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 409
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa Har 1 st rottweiler på 5 år massor av allergier just foderallergier så är det Majs, vete , och nötkött Dessutom har han förunklar och...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: bejkonfis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp