Det här med mat och flera katter...

ufot

Trådstartare
Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat.

Jag är mest van med katter som vägrat blötmat, så just det här med blötmat är helt nytt för mig...

Har beställt hem lite olika sorter, som jag vet att hon redan nu får och äter. Har även beställt hem torrfoder som uppfödaren säger också går hem, åtminstone ibland... Som tur är är det samma sort som min katt, som snart är 1 år, åt innan jag gick över till "vuxenmat".

Planen är att ge båda samma torrfoder. Min här hemma kan gott äta kattungemat ett tag till...

Men hur gör jag med blötmaten?

Jag ger mat morgon och kväll. Är ibland hemma mitt på dagen, men inte varje dag. Blir det för sällan att ge blötmat till kattungen morgon och kväll? Min stora kan ta en tugga, eller två av blötmaten, men inte mer. Så ingen risk att hon äter upp kattungens mat.

Fri tillgång på torrfoder såklart.
 
Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat.

Jag är mest van med katter som vägrat blötmat, så just det här med blötmat är helt nytt för mig...

Har beställt hem lite olika sorter, som jag vet att hon redan nu får och äter. Har även beställt hem torrfoder som uppfödaren säger också går hem, åtminstone ibland... Som tur är är det samma sort som min katt, som snart är 1 år, åt innan jag gick över till "vuxenmat".

Planen är att ge båda samma torrfoder. Min här hemma kan gott äta kattungemat ett tag till...

Men hur gör jag med blötmaten?

Jag ger mat morgon och kväll. Är ibland hemma mitt på dagen, men inte varje dag. Blir det för sällan att ge blötmat till kattungen morgon och kväll? Min stora kan ta en tugga, eller två av blötmaten, men inte mer. Så ingen risk att hon äter upp kattungens mat.

Fri tillgång på torrfoder såklart.

Jag skulle ha kvar ungen på blötfoder och försöka fasa över den vuxna på det med. Blötfoder är bättre för katter än torrfoder då de får i sig betydligt mer vätska genom blötfodret. Jag tycker att två gånger per dag är lite lite för en liten kattunge, den borde äta i alla fall 3 gånger per dag.
 
Jag skulle ha kvar ungen på blötfoder och försöka fasa över den vuxna på det med. Blötfoder är bättre för katter än torrfoder då de får i sig betydligt mer vätska genom blötfodret. Jag tycker att två gånger per dag är lite lite för en liten kattunge, den borde äta i alla fall 3 gånger per dag.
Tro mig, jag har försökt ge den stora blötmat. Hon svälter hellre än äter blötmat...

Ungen ska självklart få blötmat. Blir lite svårt att ge 3 ggr per dag de dagar jag inte kan jobba hemifrån, men får helt enkelt ge just innan jag åker och ge direkt jag kommer hem.

Torrfoder finns ju alltid hemma.
 
Tro mig, jag har försökt ge den stora blötmat. Hon svälter hellre än äter blötmat...

Ungen ska självklart få blötmat. Blir lite svårt att ge 3 ggr per dag de dagar jag inte kan jobba hemifrån, men får helt enkelt ge just innan jag åker och ge direkt jag kommer hem.

Torrfoder finns ju alltid hemma.
Om du ger precis innan du åker, direkt när du kommer hem och sen sent på kvällen innan läggdags blir det nog lagom :)
 
Vi ger våran lilla 4 ggr per dag men förstår att det kan vara svårt att hinna med.
Vi utfodrar inte stora och lilla katten på samma ställe utan lillan får sin mat i sovrummet det har funkat toppen utan att den stor kommer och äter up hennes mat (maju kattunge i protionspåsar 1/2 åt gången + torrfoder)
 
Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat.

Jag är mest van med katter som vägrat blötmat, så just det här med blötmat är helt nytt för mig...

Har beställt hem lite olika sorter, som jag vet att hon redan nu får och äter. Har även beställt hem torrfoder som uppfödaren säger också går hem, åtminstone ibland... Som tur är är det samma sort som min katt, som snart är 1 år, åt innan jag gick över till "vuxenmat".

Planen är att ge båda samma torrfoder. Min här hemma kan gott äta kattungemat ett tag till...

Men hur gör jag med blötmaten?

Jag ger mat morgon och kväll. Är ibland hemma mitt på dagen, men inte varje dag. Blir det för sällan att ge blötmat till kattungen morgon och kväll? Min stora kan ta en tugga, eller två av blötmaten, men inte mer. Så ingen risk att hon äter upp kattungens mat.

Fri tillgång på torrfoder såklart.


Ge en större giva blötmat då, om den stora ändå inte äter upp det. Då kan ju lillkisse gå och ta en munfull med jämna mellanrum och portionen räcker kanske fram till lunch istället för att hon äter upp allt direkt.

Det är ju inte så att blötmaten blir dålig 10 minuter efter att du lagt upp den i skålen. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
452
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
487
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp