Det här med Mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers jag kan gå igång på: socker, fett (grädde) och vetemjöl. Jag känner inte till GI-värdet på en semla, men jag misstänker att det är skyhögt, så blodsockret får sig nog en fin tjurrusning också. Dessutom innehåller en enda semla mer energi än vad en hel middag kan göra.

Jag har konstaterat att det är något som inte är som det ska med mig och mat. Jag har förbannat svårt att hantera och förhålla mig till mat.
Jag har alltid älskat socker, och fick som ung aldrig lära mig något om kost och näringslära. När jag flyttade hemifrån kunde jag äta en hel burk jordgubbssylt till middag, och hade ingen aning om varför det skulle vara något fel med det. Jag skruvade av locket, tog en sked, sen fann jag mig själv sittandes med en tom burk i handen. Jag försvann, tiden försvann, sylten försvann. Likadant med glass. Jag kan inte ha glass hemma. Den ligger i frysen och skriker på mig, vart jag än går. Bara närvaron av glass kapar min hjärna totalt och jag kan verkligen inte tänka på NÅNTING annat – förrän den ligger i min mage.

Jag har i så många år slagits mot mitt matbegär. Jag var ett tacksamt barn och åt allt som serverades. Allt, precis allt. Och gärna mycket. Som tonåring skulle jag förstås revoltera, och började försöka ta kontroll genom att inte äta alls. Jag och en kompis tävlade om hur länge vi kunde gå helt utan mat. Vi hade hört nånstans att man kunde dö om man inte drack vatten, så vi tillät oss att dricka 2 dl vatten per dygn (puckon!). Det var intressanta upplevelser... :grin: Jag var dock inget anorexiämne så jag slutade aldrig äta – trots att det var min högsta önskan då. :cry:

Konstigt nog var jag fortfarande rätt smal när jag var 15-16. Sen åt jag och åt och åt och åt tills jag var runt 30. Då led jag av fetma. Hade försökt med alla möjliga och omöjliga dieter, men ingenstans hade jag fått höra nånting om det här med beteende och psyke kopplat till mat... Utan allt handlade bara om att räkna kalorier och ”det är bara att äta mindre och röra sig mer”. Jag fattade någonstans i bakhuvudet att min kropp inte funkade så, men hittade inget som bekräftade min upplevelse. När jag gick på dieter där man räknade kalorier så kunde jag lätt gå utan mat ett dygn bara för att få pressa i mig två semlor sen. Och enligt kaloriräkningen så gjorde jag inget fel... Ändå gick jag förstås inte ner i vikt.

Tillslut fick jag nys om pulverdiet/VLCD (inte lika vanligt då som nu), och körde ett coachlett program. Jag gick ner 25-30 kg på bara några månader. Fast i början trodde jag på fullaste allvar att jag skulle dö, när jag inte fick stoppa något i munnen och tugga på. Jag satt och räknade minutrar, dag ut och dag in. Jag mådde så jäkla dåligt att jag trodde att min sista dag var kommen. Jag tänkte att ”jag ska hålla ut i 15 minuter, SEN ger jag upp och äter!”, och när de 15 minutrarna hade gått frågade jag mig själv ”kan jag hålla ut i 15 minuter till – bara 15 minuter? SEN ger jag upp och äter!” På det viset tog jag mig igenom de första veckorna av dieten. Samtidigt hade jag stor hjälp av min coach/kostrådgivare. För första gången i mitt liv fick jag lära mig om kost – vad man ska äta och inte, och hur blodsocker funkar. Fast pulverdieten gick hårt åt min kropp, och jag mådde väldigt dåligt. Men jag ansåg att det var värt det. Att lida av fetma är ju inte heller särskilt hälsosamt...

Efter det var jag sockeravgiftad ett tag. Råkade vid något tillfälle få i mig en enkel fika med saft och bulle, och blev så dålig att jag trodde att jag skulle svimma. Magknip deluxe, kramp, kallsvettningar och stickningar i hela huvudet och ansiktet. OJ vad socker är bra för mig!... ...eller inte... :grin: Tyvärr funkade det dock utmärkt att steg för steg sakta tillvänja mig till socker igen, så nu är det inga problem längre.

Pulverdieten fick mig att inse att det är något annat som ligger bakom det här med matintag än bara kalorier in och ut. Utan att det jag äter påverkar och påverkas av begär, humör, hormoner, signalsubstanser, och andra ogripbara detaljer... Jag blev intresserad av kost och näringslära och läste en massa böcker och gick en massa kurser. Jag har bl a läst en kost och näringslära-kurs på högskolenivå och är utbildad kostrådgivare. Bara för att kunna försöka guida mig själv och kunna styra mitt matintag.

För det är ju inte så att problemet försvinner direkt. Under många år har jag haft problem med ständig och konstant hunger, som river och sliter i kroppen, orsakar magknip och kapar min hjärna så att jag inte kan tänka på något annat än mat, eftersom tankarna på mat inte går att styra och överröstar allt annat. Jag har kunnat stå länge med öppna dörrar till kylskåpet och skafferiet och bara tittat, glott, stirrat, trånat efter allt som står därinne. Jag har lyckats avhålla mig från att äta något, men jag har inte kunnat sluta stirra på maten. Stirra stirra stirra. Tänka på hur den smakar, hur den känns att tugga på, doften, konsistensen... Har bara inte kunnat gå därifrån. Och även om jag klarat av att inte stoppa i mig något, så är det förbannat begränsande att tankarna på mat och magknipen ska överrösta allt annat i livet. När jag väl har ätit så vill jag bara kasta i mig maten – ju MER och SNABBARE desto bättre. Att stoppa in så mycket mat i munnen att den är helt full och försöka svälja alltihop på en gång ger såna lyckokickar att jag nästan försvinner in i ett rus. Och när jag är i det läget finns det ingen botten i mig. Jag blir aldrig mätt.

Ett tag lyckades jag minska det värsta matbegäret med tillskott av krom. Helt fantastiskt vad underbart lugnt och skönt det blev! Jag kunde ägna mig åt saker utan att hela tiden tänka på mat. Jag tror inte att det går att beskriva den lättnaden för någon som inte själv varit i det... Sen fick jag tyvärr inte kromet att funka längre.

Nu har jag dock hittat en annan grej, och det är att hoppa över frukosten. Det blir nästan lite som 16/8-fasta (även om jag inte är så jättestrikt på timmarna). Och äntligen har jag sluppit den konstant rivande och slitande hungern igen. Jag kan gå flera timmar utan att tänka på mat nånting, och det är en sån gigantisk befrielse! Det är som ett lugn har sänkt sig i kroppen.

Däremot har jag tidigare alltid kunnat reglera min vikt med hjälp av blodsockerstabiliserande dieter som GI eller LCHF, men det funkar inte längre. Kalorirestriktion funkar inte heller. Återigen står jag inför en ny utmaning – att hitta ”knappen” till hur jag ska kunna styra min kroppsvikt. Det är galet frustrerande att inte ha nånting som funkar! Och allting som har med mat, sug, hunger och begär att göra är en ständig jävla kamp, och har så varit i hela mitt liv.

(forts. nedan)
 

Tillbaks till semlan igår. När jag hade ätit en minisemla (fanns inte på kartan att jag skulle kunna låta bli, då det innebär en sån superjävlakicknjutning att få sluka en semla!), så blev matbegärsjävulen i mig direkt triggad. Jag kunde inte släppa de kvarvarande semlorna på fatet med blicken. Kunde inte tänka på nånting annat än att jag måste ha en semla till. Måste. Måste. Måste. Jag satt tålmodigt kvar under semmelfikat och försökte spela social, men det enda jag tänkte på var att ”om jag sitter kvar tills alla har gått och det finns en semla kvar då så SKA jag ta mig fan äta upp den!!!!!” Tills det kom en kollega som inte tog en semla. Jag frågade lite artigt vad det berodde på, och han berättade att han gick på diet. Jag frågade vilken diet, och vi kom in på att prata kost och näringslära. Och plötsligt får vårt intellektuella resonemang inom mitt stora intresse KOST mig att liksom sugas ut ur mitt triggade begärsläge och se på mig själv med distans. Och det var som att sticka hål på en ballong! Pyyyys sa det, så slokade hela det uppblåsta matbegäret. Det var en märklig upplevelse. Ena sekunden är jag som kapad av en enda sak: ”JAG MÅSTE HA EN TILL SEMLA!!!” och kan inte tänka på något annat, och nästa sekund sitter jag och liksom stirrar förvånat på mig själv ”Vad håller jag på med egentligen? – Jag behöver verkligen ingen semla till!”. Och så gick jag lite skamset därifrån.

Mycket märklig upplevelse.

Nästa sak som händer är att jag diskuterar med en engelskspråkig kollega. Det är många på mitt jobb som inte pratar svenska så jag skriver och konverserar engelska varje dag, men ändå har jag fortfarande nån slags hangup på det här med engelskan... När jag började på mitt jobb så missades informationen om att man skulle behöva kommunicera på engelska, och när jag väl fick reda på det kom det som en chock. För jag anser mig inte kunna prata engelska (hade inte pratat engelska överhuvudtaget på ca 15 år innan jag började här!) och skäms något alldeles fruktansvärt över mina fumliga försök till kommunikation. Det här är något som jagat mig hela tiden, men jag försöker lära mig leva med det. I alla fall så pratar jag med min kollega, och efter samtalet går jag därifrån, då det plötsligt ploppar upp i min hjärna att jag sa fel på något sätt. Jag fattar inte riktigt varför det ska hålla på så. Det kommer liksom efteråt och slår mig hårt i skallen att jag har sagt något fel – antingen något ord fel eller något grammatiskt fel. Kunde jag inte bara ha fått leva i dum ovisshet? För vad som händer då är att jag skäms något så fruktansvärt att jag helst vill sjunka genom marken och lägga mig ner och dö. Känslan är helt gigantiskt oproportionerlig, och kan dessutom sitta i i flera dagar och få mig att känna mig rent allmänt helt värdelös.

Och vet ni vad som händer då? Jo – då kommer den gamla kompisen suget. Matbegäret. Plötsligt kan jag inte tänka på någonting annat än att få stoppa i mig något sött eller fett eller blodsockerhöjande. Och jag menar det verkligen. De tankarna skriver över allting annat – jobbkoncentrationen är helt körd och det bara tjuter i min skalle om olika lösningar på hur och när jag ska stoppa i mig något ätbart och trösterikt.
För jag antar att det är det det handlar om på något sätt. Tröst. Belöning. Kick. När jag badar mitt i min skamattack och känner mig helt jävla värdelös kopplar hjärnan in på det enda spår den kan trösta med: mat.

Det är för fan vidrigt. Jag blir rent förbannad över att det måste vara såhär! Matbegäret är min inneboende hydra som jag hela tiden jämt och ständigt måste fortsätta slåss emot och hugga huvuden av.
Kan man någonsin bli fri från det här?......
 
Alltså, det är som att jag skrivit själv :o
V.A.R.E.N.D.A S.T.A.V.E.L.S.E
Och nej jag tror inte man blir fri från det tyvärr, man får försöka hitta sätt klarar det dag för dag, precis som en alkoholist.
Alkoholisten har ju dock ett försprång....man behöver inte alkohol för att överleva men man behöver ju äta :cool:.
Min drog är socker, sötningsmedel. mjöl och stärkelse. Om jag då dessutom kombinerar det med fett blir det etter värre.
 
Alltså, det är som att jag skrivit själv :o
V.A.R.E.N.D.A S.T.A.V.E.L.S.E
Och nej jag tror inte man blir fri från det tyvärr, man får försöka hitta sätt klarar det dag för dag, precis som en alkoholist.
Alkoholisten har ju dock ett försprång....man behöver inte alkohol för att överleva men man behöver ju äta :cool:.
Min drog är socker, sötningsmedel. mjöl och stärkelse. Om jag då dessutom kombinerar det med fett blir det etter värre.
Usch, jag kan ju inte gilla att du också har det såhär.... :( Men det är som sagt ändå stärkande att veta att man inte är ensam i skiten... :heart
 
Intressant hur du beskriver det hela! Jag är inte vad du beskriver, dock sockerberoende men har det under kontroll. Om du hade EN grej, typ socker och vitt mjöl hade det varit lättare att undvika, men om du går igång på både det och fett så är det ju svårt. Kämpa på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag var hos tandläkaren i morse och blev drogad. Fick dock rådet att inte gå och lägga mig när jag kom hem. I informationsbladet om...
Svar
15
· Visningar
1 069
  • Artikel
Dagbok tog på både "blåsan", psyket och kroppen.... Men nu är både telefon och dator inkopplat på wifi.... sovit gott i natt. Arlanda hade...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp