Det här med rätt sittben

Elektronen

Trådstartare
Hej,
Jag har börjat på ridskola igen för någon månad sen efter att ha haft uppehåll några år och mest ridit i skogen några år. Innan dess har jag ridit i många år, haft egen häst och absolut haft koll på det här med sittben.
Men nu har jag så svårt att se när jag sitter på rätt sittben :o, både att hinna med att se att frambenet är nere i marken och hur det ser ut. Det har ju blivit bättre, men också upplevt att det är lättare/svårare på olika hästar.
Någon som har något bra tips på hur man ser det lätt? jag tittar nog mest på bogen nu.
 
Hej,
Jag har börjat på ridskola igen för någon månad sen efter att ha haft uppehåll några år och mest ridit i skogen några år. Innan dess har jag ridit i många år, haft egen häst och absolut haft koll på det här med sittben.
Men nu har jag så svårt att se när jag sitter på rätt sittben :o, både att hinna med att se att frambenet är nere i marken och hur det ser ut. Det har ju blivit bättre, men också upplevt att det är lättare/svårare på olika hästar.
Någon som har något bra tips på hur man ser det lätt? jag tittar nog mest på bogen nu.

Jag tittar ner på yttre bogen. När jag sätter mig ska den röra sig mot mig. Numera tittar jag aldrig, jag känner det ändå, men vägen dit var ju att kolla att det var rätt varje gång.
 
Jag tittar ner på yttre bogen. När jag sätter mig ska den röra sig mot mig. Numera tittar jag aldrig, jag känner det ändå, men vägen dit var ju att kolla att det var rätt varje gång.
Okej, jag brukar kolla på inner bogen, men kanske lättare att se på yttre, får prova det.
 
När ytter framben är uppe i luften så står du upp, när bogen åker fram helt enkelt. När bogen åker bak så sätter du dig ner i takt, och sen behöver du inte tänka med på det utan bara fortsätt rida på och kolla upp när du vet att du har rätt ;)
 
Jag brukar försöka sitta ner i traven första två-tre stegen bara för att hinna se och komma rätt från början. Det gör att det inte blir så stressat utan jag kan se ordentligt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 267
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp