Det här med riskliolja

Risklioljan kan också dämpa överdriven explosivitet. Det gör att en hel del väljer oljan över kliet. Det finns studier på att fettrika foderstater dämpar reaktivitet. Och det märker många som provar.

De studier jag har läst har inte varit riskliolja utan majsolja och även soja-lecithin olja där soja lecithin gav större effekt.
 
Spännande att det är så olika. Ni är flera som beskriver skillnad på kort tid, jag ser ingen jätteskillnad egentligen. Undrar om det handlar om ifall hästarna är tunna eller inte?
Ni som märker skillnad - har ni hästar som generellt behöver lägga på sig och alltså öka både i hull och muskelmassa?
Min häst behöver inte mer hull, bara muskler. Har ju gått upp lite nu men det är inte önskvärt.
Jag ändrade ingenting förutom la på oljan. Ingenting i träningen ändrades och allt annat foder var oförändrat.
Den stora, 5åringen, var väldigt tunn när han kom och jag började med oljan efter att han varit hos mig ca 1 år och han var fin i hullet när jag började. Det som hände var att han började plötsligt få hals och muskler runt manke, lår och rumpa.
2åringen gör ju av förklarliga skäl ingenting mer än busar i hagen.
Ingen av dom har ökat i hull över revbenen av oljan utan enbart fyllt ut överlinjen. Och nej, det är inte fett!!
 
Funkar detta även på hundar?
Jag är inte kunnig vad gäller foder etc till hund. Men hundar har ju sämre förmåga att processa fett än hundar. Så man får vara noga med att inte ge för mycket.
Jag har gett mina hundar och vet många som ger det också med bra resultat. De brukar tycka att den är väldigt smaklig.
Men, som sagt, man måste vara noga med att inte ge för mkt fett till hund. :)
 
Spännande att det är så olika. Ni är flera som beskriver skillnad på kort tid, jag ser ingen jätteskillnad egentligen. Undrar om det handlar om ifall hästarna är tunna eller inte?
Ni som märker skillnad - har ni hästar som generellt behöver lägga på sig och alltså öka både i hull och muskelmassa?
Min häst behöver inte mer hull, bara muskler. Har ju gått upp lite nu men det är inte önskvärt.
Hur mkt ger du per dag?

Det handlar inte om att hästarna är i underhull innan för att få resultat. Alla hästar är ju inte tabellhästar så att säga. Så det kan alltid skilja lite i hur de tillgodogör sig näring och hur de reagerar.

De brukar inte bli heta av oljan, tvärtom. Men jag vet en kvinna som upplever att hästen blivit hetare. Jag har däremot sett en del hästar som jag upplever inte är riktigt fräscha som med risklioljan blivit fräscha och precis som unghästar eller rehabhästar taggar till en period då de inser att kroppen är stark och funktionell liksom utan att göra ont/vara hämmad.
 
Hur mkt ger du per dag?

Det handlar inte om att hästarna är i underhull innan för att få resultat. Alla hästar är ju inte tabellhästar så att säga. Så det kan alltid skilja lite i hur de tillgodogör sig näring och hur de reagerar.

De brukar inte bli heta av oljan, tvärtom. Men jag vet en kvinna som upplever att hästen blivit hetare. Jag har däremot sett en del hästar som jag upplever inte är riktigt fräscha som med risklioljan blivit fräscha och precis som unghästar eller rehabhästar taggar till en period då de inser att kroppen är stark och funktionell liksom utan att göra ont/vara hämmad.
Ger 30 ml 😊
Hon är säkert sådan som tar lite tid på sig muskelmässigt.
 
Jag är inte kunnig vad gäller foder etc till hund. Men hundar har ju sämre förmåga att processa fett än hundar. Så man får vara noga med att inte ge för mycket.
Jag har gett mina hundar och vet många som ger det också med bra resultat. De brukar tycka att den är väldigt smaklig.
Men, som sagt, man måste vara noga med att inte ge för mkt fett till hund. :)
Oki. Hur mycket har du gett dina hundar? Mina är ju också småttingar
 
Det var i minsta laget.
Jag ger 90 ml till 5åringen och 60 ml till 2åringen. Kan vara därför du inte får ngn effekt. ☺️
Jag vill inte ge mer, blir för mkt MJ. Men hon har musklat sig lite mer, vara svårt att veta om det är just oljan eller bara ökad träning 😊
 
Någon som vet om det finns mindre förpackningar än 5 L med riskliolja av bra kvalitet? Hittar mest för hud osv, det är ju inte riktigt det jag söker...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 537
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: MaritH
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp