Det här med riskliolja

MiniLi

Trådstartare
Riskliolja/gamma-oryzanol lyfts ju ibland för att det ska vara super för att hjälpa hästarna med muskelbyggandet. Är det så bra som det ibland låter? Har ni testat?

Tycker min unghäst musklar sig lite långsamt och funderade på om det är värt att köpa antingen oljan eller tex master muscle som hjälp på traven. Men är noll sugen på att slänga pengar i sjön så vill gärna höra erfarenheter!

Har uträknad foderstat och hästen är i bra hull. Var rätt tjock tidigare men har bantat och är nu helt lagom i hull. Överlinjen är ngt tunn. Inte så konstigt efter lång skadeperiod men jag tycker ändå det går rätt segt.
 
Ropar in @tuaphua som jag tror har åsikter i frågan :D

Jag gav riskliolja till min åldring under något halvår där han bara promenerades. Upplever att han faktiskt höll hull och muskulatur bättre än han gjort tidigare vilor.
 
Ropar in @tuaphua som jag tror har åsikter i frågan :D

Jag gav riskliolja till min åldring under något halvår där han bara promenerades. Upplever att han faktiskt höll hull och muskulatur bättre än han gjort tidigare vilor.
Ja att @tuaphua är positiv har jag uppfattat via gamla trådar 😁

Hmm ok. Jag tyckte min höll sig fin i kroppen under skadetiden men det är ju när hon ändå ridits i några månader (om än lättsamt) som det liksom inte händer så mkt mer..
 
Ja att @tuaphua är positiv har jag uppfattat via gamla trådar 😁

Hmm ok. Jag tyckte min höll sig fin i kroppen under skadetiden men det är ju när hon ändå ridits i några månader (om än lättsamt) som det liksom inte händer så mkt mer..
Ja, det funkar. Jag har sett det funka på några hundra individer. Därför är jag odelat positiv.
 
Har inga tankar om just oljan men tänk på att även om man har Uträknad foderstat så kanske den inte stämmer för just din häst. Få hästar är som tabellhästen och kan därför behöva mer eller mindre energi och/eller protein än vad man får fram. Det gäller även kvoten energi/protein.

Min första häst, tex, låg på +20% energi och +10% protein mot tabellen.
 
Jag har ju det till min häst och nu förmedlar jag den som Tua säljer för att det funkat så bra. Hade även en sort innan jag hittade Hygain som funkade ok till min gamla häst.

De jag har förmedlat till är nöjda, t.ex. en avelshingst som fått det för första året under avelssäsong har inte gått ner som han alltid brukar göra, så den kunden var jättenöjd.

En annan kompis ger av ett annat märke och hennes häst har äntligen börjat gå upp i vikt, han är till åren och tävlar fälttävlan så han gör av med enorma mängder energi. Riskli är det enda som håller honom uppe.
 
Är också lite nyfiken på detta. Vilka olika märken finns det och skiljer de sig åt?
 
Har inga tankar om just oljan men tänk på att även om man har Uträknad foderstat så kanske den inte stämmer för just din häst. Få hästar är som tabellhästen och kan därför behöva mer eller mindre energi och/eller protein än vad man får fram. Det gäller även kvoten energi/protein.

Min första häst, tex, låg på +20% energi och +10% protein mot tabellen.
Ja hon ligger en bit över tabell på båda och ngt högre kvot! Vågar inte dra iväg för mkt för hon var jättetjock med fettdepåer tidigare, har ökat upp successivt igen efter bantningen och allt eftersom hon rör sig mer.
 
Ja, det funkar. Jag har sett det funka på några hundra individer. Därför är jag odelat positiv.

Jag har ju det till min häst och nu förmedlar jag den som Tua säljer för att det funkat så bra. Hade även en sort innan jag hittade Hygain som funkade ok till min gamla häst.

De jag har förmedlat till är nöjda, t.ex. en avelshingst som fått det för första året under avelssäsong har inte gått ner som han alltid brukar göra, så den kunden var jättenöjd.

En annan kompis ger av ett annat märke och hennes häst har äntligen börjat gå upp i vikt, han är till åren och tävlar fälttävlan så han gör av med enorma mängder energi. Riskli är det enda som håller honom uppe.
Jag är framförallt nyfiken på hur det funkar på häst som inte behöver öka i hull? Vill inte att min ska bli tjock igen nu när jag äntligen lyckats banta ner henne..

Edit. Och skillnaden mellan att ge olja vs tex master muscle som innehåller samma ämne?
 
Jag är framförallt nyfiken på hur det funkar på häst som inte behöver öka i hull? Vill inte att min ska bli tjock igen nu när jag äntligen lyckats banta ner henne..

Edit. Och skillnaden mellan att ge olja vs tex master muscle som innehåller samma ämne?
Fördelen med att bara ge olja är ju att du bara får det. Inte massa annat också, om du inte vill ha det. Om det ändå ska ges kompletteringsfoder kan du ju kolla på vad du ska ge. Min får ju t.ex. ett foder som han får som krubbskrammel men som han inte ska bli het av. Det innehåller olja men inte i den mängden han har behövt tidigare.
 
Jag är framförallt nyfiken på hur det funkar på häst som inte behöver öka i hull? Vill inte att min ska bli tjock igen nu när jag äntligen lyckats banta ner henne..

Edit. Och skillnaden mellan att ge olja vs tex master muscle som innehåller samma ämne?
Normalt blir de inte feta på den låga giva som brukar kunna ge bra resultat.
Är det en häst som man upplever ha lite störd ämnesomsättning, är fet med depåer tex och riskerar fång skulle jag inte tel oljan, utan gamma-oryzanol i pulverform. Det finns lite olika märken med sånt. Det har jag också sett fina resultat av på många hästar.
Pulverform tenderar vara dyrare än oljan. Mycket, mycket dyrare.

Jag har en ferarrikänslig häst som lätt kan bli rund. Det är inga problem att ge honom oljan. Han blir inte fet av den lilla mängden.
Jag föredrar dock oljeform till honom IOM att oljan dämpar överdriven explosivitet. Det är skönt att snabbare komma till ridning även om han stått etc och annars brukar kräva mer urblåsning och rastning först.
 
Normalt blir de inte feta på den låga giva som brukar kunna ge bra resultat.
Är det en häst som man upplever ha lite störd ämnesomsättning, är fet med depåer tex och riskerar fång skulle jag inte tel oljan, utan gamma-oryzanol i pulverform. Det finns lite olika märken med sånt. Det har jag också sett fina resultat av på många hästar.
Pulverform tenderar vara dyrare än oljan. Mycket, mycket dyrare.

Jag har en ferarrikänslig häst som lätt kan bli rund. Det är inga problem att ge honom oljan. Han blir inte fet av den lilla mängden.
Jag föredrar dock oljeform till honom IOM att oljan dämpar överdriven explosivitet. Det är skönt att snabbare komma till ridning även om han stått etc och annars brukar kräva mer urblåsning och rastning först.
Hästen är inte fet nu, var under vinterhalvåret när hon stod skadad som hon plötsligt förvandlades till en säl😆
Nu är hon jättefin i hullet, men jag var lite tveksam just för att det på många ställen står att det hjälper att öka i vikt, ger ökad aptit osv..

Skönt att höra erfarenheterna! Då kanske jag vågar prova oljan👍
Hur stor giva brukar vara lagom?
 
Fördelen med att bara ge olja är ju att du bara får det. Inte massa annat också, om du inte vill ha det. Om det ändå ska ges kompletteringsfoder kan du ju kolla på vad du ska ge. Min får ju t.ex. ett foder som han får som krubbskrammel men som han inte ska bli het av. Det innehåller olja men inte i den mängden han har behövt tidigare.
Det tillskott jag funderade på innehöll e-vitamin också och det skadar väl inte tänker jag. Menar du att du ger krubbskrammel som innehåller riskliolja?
Min får proteintillskott nu.
 
Hästen är inte fet nu, var under vinterhalvåret när hon stod skadad som hon plötsligt förvandlades till en säl😆
Nu är hon jättefin i hullet, men jag var lite tveksam just för att det på många ställen står att det hjälper att öka i vikt, ger ökad aptit osv..

Skönt att höra erfarenheterna! Då kanske jag vågar prova oljan👍
Hur stor giva brukar vara lagom?
Det beror lite på individens behov och övrig foderstat. Men 30-60 ml kan vara lagom till halvblod i normal träning.
 
Det tillskott jag funderade på innehöll e-vitamin också och det skadar väl inte tänker jag. Menar du att du ger krubbskrammel som innehåller riskliolja?
Min får proteintillskott nu.
Riskliolja brukar innehålla rikligt med naturlig e-vitamin. Så det finns även i oljepreparaten.
 
Kan tillägga att vi använde det till stort fullblod med en fäbless för att falla ur över typ en dag om det kändes stressigt i hagen. Han maffade faktiskt på sig synbart.
 
Kan tillägga att vi använde det till stort fullblod med en fäbless för att falla ur över typ en dag om det kändes stressigt i hagen. Han maffade faktiskt på sig synbart.
Innehåller riskli samma som oljan eller är det som med linfrö att det har separerats? Om du förstår hur jag menar..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 537
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: MaritH
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp