Det här med stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var uterittsmöjligheterna icke-existerande och några av de andra inhyrda hade lite egna idéer. Flyttade dock mest pga stallet skulle rivas och ny väg byggas där det låg.

Flyttade då till stall G. Stod där med Tant i 9 år och nu med Fröken i 2,5 år. Men;
- mängden silage som ingår i hyran sänktes från 12 till 10kg helt utan förvarning
och utan hyressäkning. (i år ingår inget)
- Paddocken vinterunderhölls tidigare. Dock inte de senaste åren. Dessutom har topplagret blivit utslitet och behöver egentligen bytas, men det är ägarna inte intresserade av ("den kostade ju X tusen kr när vi byggde den för 15 år sedan!"
- Färre och färre saker ingår i hyran.
- Färre dagar där service ingår (från 1 månad utan till 3 månader utan)
- Det har blivit tydligt att vissa inhyrda har högre status än andra och får 'mer/bättre' saker. Och olika regler gäller för olika personer.
- Vi har gått från 17 hästar som skall dela på stalljour osv till 12. Ytterligare 5 hästar flyttar innan årsskiftet. Ägaren verkar inte vara intresserad av att ersätta de som 'försvunnit/ska försvinna' vilket ger mer jobb och ev högre hyra för de av oss som stannar kvar.
- Spån/torv måste numer införskaffas själv, köptes kollektivt innan.
- Kortare tid ute än tidigare

Dock:
+ Ny ridväg precis utanför stallet
+ Mestadels vettig stallägare
+ Jag vet hur det är?

Så jag leker med tanken att byta. Ett alldelles nytt stall har bygts i närheten, 4 av de som flyttar från stall G flyttar hit. Lite intresserad av att följa med.
+ Stort ridhus på anläggningen.
+ Stor paddock
+ Full hinderpark
+ Lagom stort (20 boxar, dvs, det kommer ofta finnas någon att rida ihop med, om man är sugen)
+ Planer på regelbundna träningar av olika slag, och även typ paynjumps och clinics
+ Spån, grovfoder och visst kraftfoder finns till självkostnadspris.
+ Möjlighet att påverka priset utifrån hur mycket service man vill ha
+ Planer på skrittmaskin, solarie osv. (gillar att de vill utveckla gården, inte för att jag nödvändigtvis behöver solarie)
+ service alla dagar hela året
+ Medelstora hagar där hästarna uppmanas att gå 2o2 eller 3o3
+ Aldrig mer än 6 timmar mellan fodringar

- Framförallt hoppinriktad gård. Men det betyder inte så mycket för mig.
- 1000kr dyrare i månaden
- 5 min längre resväg (15min istället för 10)
- Helt ny anläggning, känner inte ägarna, de kanske har jättekonstiga idéer?
- Osäkert inflyttningsdatum (beror på när bygget blir klart)

Ett annat stall som ligger i närheten:
+ Jag känner ägaren, som är vettig
+ Stor, ny paddock
+ ALL service (minus mockning) ingår året runt. Inga stallpass/jourpass.
+ Fri tillgång på grovfoder
+ Mycket stora boxar med högt i tak i kallstall, mkt bra luft inne
+ MYCKET utevistelse (+15 tim/dygn)
+ Aldrig mer än 6 timmar mellan fodringar

- Litet (4 boxar + 2 hästar på lösdrift) det kommer sällan finnas någon att rida med om man inte planerat i förväg
- Inget vatten indraget i stallet.
- Bara möjlighet till att ge kraftfoder när man själv är där
- MKT små hagar på höst-vinter-vår, dock grusade
- 200 kr dyrare i månaden
- 5 km till ridhus (ridbart om hästen inte är alltför fnorkig) (dock ridhusavgift på ca 500kr/månaden på det)

Sen finns det naturligtvis fler stall i närheten. Men de är hiskeligt dyra ( 2 till 3ggr vad jag betalar nu, utan nämvärd förändring i mängden service)

Meh. Jag är splittrad.
 

Så. Har hälsat på i det 'nya stallet'. Verkade väldigt trevligt, inklusive ägarna. Nu har jag dock ångest.

Vet inte om det är att ta beslutet som ger mig ångest. Eller tanken på att flytta. Eller att jag är rädd för att stanna kvar (mycket extrajobb kommer det att bli). Eller rädsla för det ekonomiska (borde inte vara ett problem).

UÄAAAH
 
Jag har stått i "stall 2". Supermysigt, men det är jobbigt att det inte finns vatten i stallet. Hagstorleken är ett stort minus.

Kör på stall 1!
 
Om inte kostnaden i nybyggda stallet blir för dyr för dig så kör på det! Låter som klart bästa alternativet, och fick du en bra känsla när du hälsade på så är det säkert vettigt :)
 
Så. Har hälsat på i det 'nya stallet'. Verkade väldigt trevligt, inklusive ägarna. Nu har jag dock ångest.

Vet inte om det är att ta beslutet som ger mig ångest. Eller tanken på att flytta. Eller att jag är rädd för att stanna kvar (mycket extrajobb kommer det att bli). Eller rädsla för det ekonomiska (borde inte vara ett problem).

UÄAAAH

Det nya stallet låter definitivt som en hit! Med allt extrajobb som att stanna kvar innebär låter tusen kronor som en "billig" lösning med bara fler fördelar (förutsatt att ekonomin ändå går ihop, såklart).

Såklart att det känns läskigt när du har stått i nuvarande stall i så många år! Det är ju ett steg som förändrar nuvarande världsbild och sånt är förstående läskigt. Men jag tror absolut att en flytt till det stallet blir bra, utifrån det du skriver. Och du flyttar ju inte heller ensam, några känner du ju till redan av vad jag förstod :)

(och rent krasst, skulle det vara förjäkligt och du inte trivs så borde du ju kunna flytta tillbaka till G igen)
 
Skrivs det något kontrakt? Så att man inte kan sänka grovfodergivan som ingår?
Sån stress är inte bra att man eller att man måste fixa eget foder/strö helt plötsligt
 
När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var uterittsmöjligheterna icke-existerande och några av de andra inhyrda hade lite egna idéer. Flyttade dock mest pga stallet skulle rivas och ny väg byggas där det låg.

Flyttade då till stall G. Stod där med Tant i 9 år och nu med Fröken i 2,5 år. Men;
- mängden silage som ingår i hyran sänktes från 12 till 10kg helt utan förvarning
och utan hyressäkning. (i år ingår inget)
- Paddocken vinterunderhölls tidigare. Dock inte de senaste åren. Dessutom har topplagret blivit utslitet och behöver egentligen bytas, men det är ägarna inte intresserade av ("den kostade ju X tusen kr när vi byggde den för 15 år sedan!"
- Färre och färre saker ingår i hyran.
- Färre dagar där service ingår (från 1 månad utan till 3 månader utan)
- Det har blivit tydligt att vissa inhyrda har högre status än andra och får 'mer/bättre' saker. Och olika regler gäller för olika personer.
- Vi har gått från 17 hästar som skall dela på stalljour osv till 12. Ytterligare 5 hästar flyttar innan årsskiftet. Ägaren verkar inte vara intresserad av att ersätta de som 'försvunnit/ska försvinna' vilket ger mer jobb och ev högre hyra för de av oss som stannar kvar.
- Spån/torv måste numer införskaffas själv, köptes kollektivt innan.
- Kortare tid ute än tidigare

Dock:
+ Ny ridväg precis utanför stallet
+ Mestadels vettig stallägare
+ Jag vet hur det är?

Så jag leker med tanken att byta. Ett alldelles nytt stall har bygts i närheten, 4 av de som flyttar från stall G flyttar hit. Lite intresserad av att följa med.
+ Stort ridhus på anläggningen.
+ Stor paddock
+ Full hinderpark
+ Lagom stort (20 boxar, dvs, det kommer ofta finnas någon att rida ihop med, om man är sugen)
+ Planer på regelbundna träningar av olika slag, och även typ paynjumps och clinics
+ Spån, grovfoder och visst kraftfoder finns till självkostnadspris.
+ Möjlighet att påverka priset utifrån hur mycket service man vill ha
+ Planer på skrittmaskin, solarie osv. (gillar att de vill utveckla gården, inte för att jag nödvändigtvis behöver solarie)
+ service alla dagar hela året
+ Medelstora hagar där hästarna uppmanas att gå 2o2 eller 3o3
+ Aldrig mer än 6 timmar mellan fodringar

- Framförallt hoppinriktad gård. Men det betyder inte så mycket för mig.
- 1000kr dyrare i månaden
- 5 min längre resväg (15min istället för 10)
- Helt ny anläggning, känner inte ägarna, de kanske har jättekonstiga idéer?
- Osäkert inflyttningsdatum (beror på när bygget blir klart)

Ett annat stall som ligger i närheten:
+ Jag känner ägaren, som är vettig
+ Stor, ny paddock
+ ALL service (minus mockning) ingår året runt. Inga stallpass/jourpass.
+ Fri tillgång på grovfoder
+ Mycket stora boxar med högt i tak i kallstall, mkt bra luft inne
+ MYCKET utevistelse (+15 tim/dygn)
+ Aldrig mer än 6 timmar mellan fodringar

- Litet (4 boxar + 2 hästar på lösdrift) det kommer sällan finnas någon att rida med om man inte planerat i förväg
- Inget vatten indraget i stallet.
- Bara möjlighet till att ge kraftfoder när man själv är där
- MKT små hagar på höst-vinter-vår, dock grusade
- 200 kr dyrare i månaden
- 5 km till ridhus (ridbart om hästen inte är alltför fnorkig) (dock ridhusavgift på ca 500kr/månaden på det)

Sen finns det naturligtvis fler stall i närheten. Men de är hiskeligt dyra ( 2 till 3ggr vad jag betalar nu, utan nämvärd förändring i mängden service)

Meh. Jag är splittrad.
Tusen kroner mer i månaden är inte så mycket med tanke på allt som finns där.

Det andra stallet hade inget vatten indraget, skulle inte flytta till ett sådant stall och stort minus för de små hagarna. Hur små är de?
Stort plus att du vet vem ägaren är och att denna är vettig. Men fortfarande, är det pga markbrist hagarna är så små?
 
Har tackat ja till plats i stall nr 1. Kontrakt skall skrivas nästa vecka.

Ett stort plus - pga att de kunnat köpa till mark av en granne så blir vinterhagarna ganska stora, stora nog för att slippa trampas sönder + grusad del vid insläpp - vatten - fodringsplats.

Ska bli jätteskönt. Stallet där jag står har medelstora gräshagar med grusad del. Hagarna är ganska avlånga, och dealen har varit att man stänger upp hästen på gruset under värsta ler-perioden (alltså typ november och mars) men att man får ha öppet en liten bit av gräshagen under denna period, de översta 6-8m eller så får "offras", om man vill.

Dock har 'vissa regler gäller inte alla' slagit till, och min häst är den ENDA som stängts upp. Alla andra får fortsätta gå på HELA gräsdelen. Med movitvationer så som "men du vet väl att Bitchhästen inte kan gå på bara grusdelen, då blir hon galen", eller "Kamelhästen är så stor att han behöver mer än bara grusdelen att röra sig på", eller "T hästen har redan sprungit sönder sin hage, så vad gör det?"

Så min häst, i igångsättningsfas efter ganska allvarlig (om än lindrig) skada står i liten grushage och laddar järnet.

Jag får också skäll för att jag inte mockar grusdelen tillräckligt ofta. Jag mockar typ varje dag, men eftersom de andra hästarna skiter på gräset så ser det ut som att min har massor av skit, även om det är mindre än 24 timmar sedan jag senast mockat.
 
Alla papper är påskrivna. Jag har rensat och slängt allt jag inte vill ha/behöver ha med till nya stället. Jag har hälsat på på nya stället ett par gånger.

Stallkompisarna som flyttade ut till 1/12 fick betala straffagift för att de flyttade 1/12 och inte 30/11. Eftersom stallägaren bestämt hävdar att det är kutym att man flyttar ut den siste i månaden och in den förste. Vet inte riktigt vad man skall göra av hästen under natten där, men ok. Ska bli intressant och se hur hon hanterar mig och sista stallkompisen som flyttar till årsskiftet.

Det kan dock bli så att jag flyttar en vecka tidigare. Jag ska resa bort över nyår (resa planerad sen juli). Har fixat hjälp å så, men hade varit trevligt att få flytta in själv. Det hänger på om boxarna hinner bli färdigbyggda eller inte. Det hade varit så skönt att få flytta då, och slippa tjafset runt jul osv. Tidigare år har det inte varit några större problem, men i år är vi så många färre som skall dela på lika många pass, så vi får se hur det går. Dessutom stör det mig enormt (speciellt i min autism) att listorna för vem som skall göra vad över jul kommer upp senare för varje år, och stressmomentet att inte ha det löst förrän den 19 är enormt.

Ägaren har också fått för sig att spärra av 2m av hagen, in mot angränsande hage för att det kanske skall komma en ny häst. Det blir ytterligare 12m^2 som försvinner från den inte så generösa hagen från början. Jag tror att en del av 'konflikterna' med stallägaren stammar ur att de nu kommer få det svårt att gå ihop ekonmiskt. Att skifta från 12 inhyrda till 2 är en rejäl ekonomisk smäll. Samtidigt kan jag känna att de lite får skylla sig själva om de inte är 'sugna' på att ta in nya.

Har fått rapporter från det nya stallet, till vilket 4st flyttade för en vecka sedan. Stooooora hagar med delvis gräsdel, delvis grus och delvis skog. Kamelhästen har haft jättekul och sprungit varje dag, till ägaren stora förtvivlan, då hennes skimmel kommer in som helt svart på kvällarna. Men han har kul, så det får vara värt det. Längtar så efter att få flytta.
 
Det är dock kutym att flytta senast den sista om man hyr månadsvis och att få betala för varje påbörjad månad. Sen kan en stallägare givetvis välja att vara mer resonlig och inte ta betalt för månaden om någon flyttar in den sista eller flyttar ut den första men.

Jag bytte stall mitt i en månad. Och fick då betala full stallhyra både för det stall jag flyttade från och det stall jag flyttade till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 618
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 693
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp