Det här med stamboksföring av avkomma med utländsk hingst som ej är godkänd av ASVH

elle12

Trådstartare
Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker henne där med en i ett tyskt förbund godkänd hingst så får avkomman gröna papper, fadern behöver då inte vara godkänd i ASVH. Skulle jag däremot beställa sperma från samma hingst och låta stoet semineras i Sverige så blir det gråa papper med samma hingst. I mina ögon är det samma häst man får, eller har jag fattat helt fel?
Jag vet att det diskuterades om att representanter för de utländska förbunden kunde komma över till Sverige och registrera avkommorna i sina förbund. Är det ett kryphål som man kan använda sig av? Har någon gjort så och blir det då gröna papper i ASVH också ??
Tycker reglerna är allmänt förvirrande, någon som kan mer om detta?

Sedan undrar jag också om någon vet varför inte 30 dagarsprovet räknas som ett fullgott bruksprov. Vad är det som de ASVH godkända hingstarna gör under den svenska bruksprovsveckan som inte hinns med under 30 dagar i de tyska förbundens bruksprov?
 
Det tar nog lång tid innan halvblodet går ur om man inte tänker på det, och ändå blev det fel. Svensk varmblodig ridhäst avel ska det vara, bara så att det inte missuppfattas.
 
Tack, jag sökte innan då jag kom ihåg diskussionen, men lyckades inte hitta tråden.

Tyvärr är det då som jag skrev angående att man får gröna eller grå papper beroende på var man betäcker stoet.

Jag fick dock inte riktigt klarhet i om man kan ta hit folk från ett utländskt förbund och registrera avkomman i deras förbund och i och med det även få gröna papper i ASVH.

Har kollat upp en hingst jag gärna vill ta in färsk sperma på. Han har "bara" gått 30-dagarsprovet, så om jag vill kunna lösa licens på honom nästa säsong så ska 3 domare härifrån åka och titta på honom. Domarna ska ha 2500:-/dag + skatt och soc, sedan tillkommer resa och ev. hotell + mat, åker de flyg tar det kanske bara en dag, åker de bil två dagar. Jag har räknat lite på det och tycker att det blir lite häftigt med 30-35000:- oavsett hur de åker. Licensen kan jag betala, men detta extra besiktningsmoment gör nog att jag antingen försöker hitta en station nära i Danmark så att sto med föl kan åka dit och stå där tills hon blir dräktig eller så har jag t o m tänkt på grå papper.
Det är en mycket populär hingst i Tyskland, jag har ej frågat om dispens kan komma ifråga, det kan man få om AVN tror att hingsten tillför något extra till den svenska aveln, kanske ska kolla om det kan vara aktuellt i detta fall.
 
Sv: Det här med stamboksföring av avkomma med utländsk hingst som ej är godk av ASVH

Jag fick dock inte riktigt klarhet i om man kan ta hit folk från ett utländskt förbund och registrera avkomman i deras förbund och i och med det även få gröna papper i ASVH.
Sist det diskuterades om folk skulle komma hit från andra förbund och regga hästar så blev det ett himla hallå. Sedan om det bara var diskussioner eller om så verkligen skedde ska jag låta vara osagt...

Har kollat upp en hingst jag gärna vill ta in färsk sperma på. Han har "bara" gått 30-dagarsprovet, så om jag vill kunna lösa licens på honom nästa säsong så ska 3 domare härifrån åka och titta på honom. Domarna ska ha 2500:-/dag + skatt och soc, sedan tillkommer resa och ev. hotell + mat, åker de flyg tar det kanske bara en dag, åker de bil två dagar.
Det låter inte som han har tillräckliga meriter för att det ska vara värt pengarna, i mina öron...

Men det är klart vet du om hingsten svarar upp mot dina egna avelsmål vad det gäller förärvningen så kan det vara värt pengarna...Åker ASVH ner och besiktigar hingsten så vill dom att han ska svara upp till de svenska avelsmålen som finns nedtecknade i avelsplanen...

Ett annat alternativ är att du kontaktar ägarna till hingsten och frågar om det finns intresse att komma upp och visa honom här och att du då är beredd att stå som spermaimportör tex.

Hur du än gör - så lycka till med din avel !

Helen
 
Sv: Det här med stamboksföring av avkomma med utländsk hingst som ej

Jag tror detta gällde hingsten Stalypso, och jag tror vi är ganska många som hade tyckt att det var trevligt att få hit lite av hans värdefulla simmare.
Men det är en tuff branch med många konkurenter. Det finns ju många fina hingstar att välja mellan. Men om man begränsar det till multitalanger så finns det inte lika många kvar..
Ulrika
 
Sv: Det här med stamboksföring av avkomma med utländsk hingst som ej är godk av ASVH

Sist det diskuterades om folk skulle komma hit från andra förbund och regga hästar så blev det ett himla hallå. Sedan om det bara var diskussioner eller om så verkligen skedde ska jag låta vara osagt...

Men det är klart vet du om hingsten svarar upp mot dina egna avelsmål vad det gäller förärvningen så kan det vara värt pengarna...Åker ASVH ner och besiktigar hingsten så vill dom att han ska svara upp till de svenska avelsmålen som finns nedtecknade i avelsplanen...

Ett annat alternativ är att du kontaktar ägarna till hingsten och frågar om det finns intresse att komma upp och visa honom här och att du då är beredd att stå som spermaimportör tex.

Hur du än gör - så lycka till med din avel !

Helen

Svara både dig och pastejja. Det gäller Stalypso och de kommer inte hit med hingsten, han är såpass bokad hemma så att de ej vill det. Har pratat med ASVH, enligt kansliet så tror de att han hade klarat av besiktningen dvs om han inte skulle ha mycket dålig benställning, vilket jag inte tror att han har, däremot om han kan få dispens är väl kanske tveksamt??
På något vis ska jag ha honom till mitt sto, han svarar mycket väl upp till mina avelsmål. Har en kontakt hos de som handhar deras seminverksamhet, så det är inga problem för mig att få hit skick eller ev. till Danmark.
Som det stod i den andra tråden så är det synd att reglerna ska bromsa på ett för mig inkonsekvent sätt som bara gör det krångligare för de små stoägarna.
Ska kolla det där med att deras förbund kommer hit och besiktigar och kollar även med Danmark.

Det var flera som hade hört av sig angående honom till ASVH, så finns ni här kanske vi kan göra gemensam sak.
 
Sv: Det här med stamboksföring av avkomma med utländsk hingst som ej är godk av ASVH

Att det blir problem för de små stoägarna som du beskriver, är väl egentligen konsekvensen av att regelverket inte skapas utifrån den lilla stoägaren och hennes verksamhet utan utifrån de nationella avelsmål och regelverk som man har att ta hänsyn till från ASVH:s håll.

Hoppas att det går bra och att du får chansen att betäcka med honom...

Helen
 
Sv: Det här med stamboksföring av avkomma m utländsk hingst som ej är godkänd av ASVH

Det går att få folk från förbunden i Tyskland att komma hit och registrera fölen, det blir lite omständligare men betydligt billigare än det du räknat på. Men det är inte så poppis hos ASVH och de hotade med att ev stänga ute tex Oldenburg för att de gör så. (Frågan är väl vad EU skulle säga om det...) Hoppas dock att det kan lösas lite smidigare snart för det är onödigt krångligt tycker jag!
 

Liknande trådar

Avel Sezuan är ju inte godkänd för ettstolicens i ASVH pga OCD men ändå så har han två registrerade avkommor på Blup varav en ska visas på...
Svar
10
· Visningar
1 925
Senast: Fiorano
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: EoG
·
Avel Hur fungerar det nu med de svenska hingstar (stationerade i Sverige) som är godkända i Oldenburgerförbundet men inte i ASVH - går det...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: Verlin
·
Avel Denna hingst är bla godkänd i Hannover, Oldenburg mfl. Han är topp 1% av de tyska dressyrförärvarna, han har en son som är godkänd i...
Svar
16
· Visningar
2 683
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp