Det här med storlek på täcke kontra påslakan

Tassetass

Trådstartare
Frågan är enkel; hur knöligt kan det bli att trycka in ett 210 cm långt täcke i ett 200 cm långt påslakan? Märks det av mycket? Har hittat ett tyngdtäcke jag vill ha, men har ingen större lust att köpa nya påslakan...
 
Jag tänker att det kanske går att rulla ihop de sista 10 centimetrarna inne i påslakanet och så är problemet mer eller mindre löst? Ett tyngdtäcke borde ju ligga rätt stilla av sig själv och inte korva sig som vanliga täcken gör, oavsett storlek på påslakanet.
 
Jag misstänker att det blir hemskt obekvämt, nu har jag visserligen bara vanliga täcken men har ett set påslakan som har krympt något. Täcket inuti rullar ihop sig till en korvbildning i ena änden, ruskigt oskönt.
 
Mitt tyngdtäcket har en tendens att åka ner i påslakanet och ut nedtill och då är ändå påslakanet i rätt storlek. Så för litet påslakan är inget jag skulle rekommendera.
 
Tack allihopa! Får försöka hitta ett täcke i rätt storlek, eller se till att alla våra sängkläder råkar ut för en olycka... :angel:
 
Ett tyngdtäcke behöver sättas fast inuti påslakanet (det brukar finnas snören att knyta fast tyngdtäcket med på insidan i påslakan som är avsedda för tyngdtäcken och tyngdtäcken brukar ha öglor) för att ligga still så tyvärr lär du behöva köpa nya påslakan oavsett.
 
Ett tyngdtäcke behöver sättas fast inuti påslakanet (det brukar finnas snören att knyta fast tyngdtäcket med på insidan i påslakan som är avsedda för tyngdtäcken och tyngdtäcken brukar ha öglor) för att ligga still så tyvärr lär du behöva köpa nya påslakan oavsett.

Det gäller nog bara vissa sorter. Inget av mina har haft det.

Å i stället korvar de sig som :devil:....
 
Det gäller nog bara vissa sorter. Inget av mina har haft det.

Å i stället korvar de sig som :devil:....
Kanske är ett nyare påfund? Tänker om det var ett tag sedan du hade/det du har tillverkades? Nä, utan att sätta fast dem i påslakanet fungerar helt enkelt inte. Då ligger täcket inte still alls. Inte ens om man som jag ligger väldigt stilla när jag sover. Jag har ett tyngdtäcke från beckasin på 12 kg. Älskar det och kan verkligen rekommendera det!
 
Kanske är ett nyare påfund? Tänker om det var ett tag sedan du hade/det du har tillverkades? Nä, utan att sätta fast dem i påslakanet fungerar helt enkelt inte. Då ligger täcket inte still alls. Inte ens om man som jag ligger väldigt stilla när jag sover. Jag har ett tyngdtäcke från beckasin på 12 kg. Älskar det och kan verkligen rekommendera det!
Köpte nya påslakan för ett år sedan, de är 120 x 200 o har inga öglor.
 
Jag har inga speciallakan till mitt tyngdtäcke. Däremot så är det viktigt att påslakanet är i rätt storlek, blir täcket knöligt så är det inte bekvämt. Dessutom blir det typ obalans i täcket när man rör sig så då vaknar jag av det.

Har ett 8 kg fibertäcke.
 
Jag har ett tyngdtäcke från vården som är långt. Får först och främst sätta på gummiband i hörnen längst upp på påslakanet och täcket för att få det att inte halka ned. Längst ned på påslakanet har jag fått riva upp så hålet där går ändå ut till hörnen så täcket kan sticka ut där nere.
Inte snyggt, men ack så bra det blir.
 

Liknande trådar

Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
501
Senast: Trott
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
798
Senast: sjoberga
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
126
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp