Det här med surrogatmamma, spermiedonator ect

Jag tycker den svenska utredningen var så bra som tydligt sa "ja det finns frivilliga fall men risken för att det skapar en marknad för människohandel är för stor för att tillåta det". Inga gråzoner.
Vad jag inte begriper är varför det är lagligt för svenskar att åka utomlands och göra detta. Varför dessa företag får verka här i Sverige.
 
Håller med totalt! Sedan finns det säkert de som skulle vilja bära en anhörig eller nära väns barn av kärlek i ett altruistiskt surrogatmödraskap, men jag tycker inte det ska vara godkänt heller då riskerna är för stora.

Spin- off: hur ofta förekommer det att homopar ”samarbetar” och skaffar barn tillsammans? Tänker att om man känner varandra väl alla fyra så finns ju goda chanser för ett barn att födas in i en/två (beroende på hur man ser det och hur relationerna är) familj/er med fyra vuxna som månar om henom. Sedan kan väl bara två vara vårdnadshavare kanske, vilket ju kan vara ett minus.
Ingen aning men har varit på barnkalas hos ett dubbelpar, barnen bodde varannan vecka tror jag och de bodde nog i samma kvarter. Verkade vara en smart lösning.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vad jag inte begriper är varför det är lagligt för svenskar att åka utomlands och göra detta. Varför dessa företag får verka här i Sverige.
Det är faktiskt väldigt märkligt. Antar att det är lagligt i landet de åker till så att de på något vis kan gå runt lagstiftningen?

Jag vet inte om sexköp är lagligt någonstans men om det är det vore det ju en hyfsad företagsidé i så fall. Sexcharter typ..
 
@Exile Precis, det är lagligt i landet där surrogatmamman bor. Företaget som säljer tjänsten sitter dock i Stockholm.
 
På Skavlan i veckan var det med en kvinna som fötts utan livmoder. Hon hade fått en bekants mammas (60 år) livmoder. Och fått ett barn 2014 genom IVF.
De sa ingenting om att livmodern tagits bort igen, utan bara att det var förlossning via kejsarsnitt.
Jag har läst intervjuer med henne, jo, de tog bort livmodern igen efter tre månader. Hon hade haft havandeskapsförgiftning och nedsatt njurfunktion under graviditeten och det bedömdes vara för stor risk med en ny graviditet.
 
De går runt reglerna via utländskt dotterbolag antar jag.
Ja, exakt. Jag tycker dock att man borde se över lagstiftningen ordentligt och försöka täppa igen såna här hål. Uppdrag Granskning lyfter det bra tycker jag i sitt reportage.

Men det är ett sidospår.
 
På Skavlan i veckan var det med en kvinna som fötts utan livmoder. Hon hade fått en bekants mammas (60 år) livmoder. Och fått ett barn 2014 genom IVF.
De sa ingenting om att livmodern tagits bort igen, utan bara att det var förlossning via kejsarsnitt.

Det är inte bara en kvinna som gjort detta i Sverige. Dom är flera stycken.

Det var ett forskningsprojekt och jag följde en av kvinnorna på håll och fick löpande info. Ingen jag känner personligen men alla som visste vem kvinnan var höll tummarna hårt och gladdes åt alla framsteg och grät vid bakslagen.

När vi mottogs av det bästa beskedet av alla att både mot och barn mådde prima efter förlossning så dansades det glädjedanser i flera dagar.


Men jag minns inte alla detaljer mera då det är några år sedan.
 
Jag skulle lätt kunna donera min livmoder, för här fyller den ju ingen funktion längre och skulle den göra ett lika bra jobb för någon annan som den gjort för mig så vore det ju bara :up:

Kanske blir det relativt vanligt i framtiden, vem vet
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
32 915
Senast: Sander
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp