Det här med "svara alla"

När man gör den typen av utskick så bör man göra så som tidigare svar i denna tråd dvs. sätta alla mottagare som dolda (bcc). Det är e-postens netikett ;-)

För maillistor/distributionslistor som har många medlemmar, så bör IT sätta regel på listan om vilka som har behörighet att använda den för utskick. Dvs. då kan heller inte alla svara till alla på utskicket.
 
Jobbar pa stort bolag (15,000 i landet, 300,000 globalt) och det blev nagot fel pa en distributionslista, sa ett lista som normalt skickas till ett ar hundra, skickades till... tusentals...
Folk borjade darefter att svara om att bli borttagna fran distributionen - ocksa detta skickades automatiskt till alla.
Det tog ner hela e-mail servern ett par timmar innan IT fick det fixat..
 
Jobbar pa stort bolag (15,000 i landet, 300,000 globalt) och det blev nagot fel pa en distributionslista, sa ett lista som normalt skickas till ett ar hundra, skickades till... tusentals...
Folk borjade darefter att svara om att bli borttagna fran distributionen - ocksa detta skickades automatiskt till alla.
Det tog ner hela e-mail servern ett par timmar innan IT fick det fixat..
+ @athena_arabians

Jag tänker att det är såhär man förstår varför det är lönsamt med olika typer av epostbedrägerier, när till och med personer som borde ha full koll (jobb i organisationer där det krävs god utbildningsgrad, återkommande IT-säkerhetsutbildningar osv) i praktiken har både noll koll och bristande omdöme och insikt.
 
Det ”roligaste” är ju de som svarar alla, inser sitt misstag, och följer upp med att på nytt svara alla för att be om ursäkt för att man svarade alla.

Å andra sidan kan en sådan strategi sätta P för att tio andra personer ska känna sig nödda att svara alla att man inte ska svara alla (istället för att påtala det enbart för den det berör), som i sin tur leder till nya mejl skickade till alla om att ”du svarar ju också alla”, osv.
 
Jobbar pa stort bolag (15,000 i landet, 300,000 globalt) och det blev nagot fel pa en distributionslista, sa ett lista som normalt skickas till ett ar hundra, skickades till... tusentals...
Folk borjade darefter att svara om att bli borttagna fran distributionen - ocksa detta skickades automatiskt till alla.
Det tog ner hela e-mail servern ett par timmar innan IT fick det fixat..

Åh, jag måste ovilligt erkänna att jag (givetvis ofrivilligt) har skapat större e-postloopar vid två tillfällen. En gång höll jag på att krascha en större del av Europas universitets mejlservrar, en annan gång SAMTLIGA svenska myndigheters, kommuners och regioners mejlservrar. Rysslands försök till cyberattacker är myggbett i jämförelse med min klåfingrighet.
 
Åh, jag måste ovilligt erkänna att jag (givetvis ofrivilligt) har skapat större e-postloopar vid två tillfällen. En gång höll jag på att krascha en större del av Europas universitets mejlservrar, en annan gång SAMTLIGA svenska myndigheters, kommuners och regioners mejlservrar. Rysslands försök till cyberattacker är myggbett i jämförelse med min klåfingrighet.

Skamstraff.JPG
 
Den här tråden för mig att tänka på i höstas när det blev en bugg i vår databas efter en uppdatering och den skickade en kallelse till alla som bokat en kurs hos oss de senaste fem åren. Det var en rolig eftermiddag av att svara på alla mejl i stil med "jag har inte bokat någon kursO_o"...
 
Det slutade ju tom med att IT fick gå in och radera mailet då alla "svara alla" svar gjorde att hela e-post servern höll på att gå under.
Något liknande hände min sambo en gång - någon på deras avdelning skickade ett mail till en annan organisation (medvetet) som svarade (medvetet) när den första hade gått på semester, och gick sen själv på semester. Med autosvar. Vilket gjorde att båda mailadresserna började skicka autosvar på den andres autosvar - i oändlighet :D Några hundratusen mail senare kraschade mailservern totalt :D

Tillägg: normalt sett ska inte det behöva ske för då hade det ju blivit knasigt varje gång två kollegor gick på semester och fick mail samtidigt. Men jag har för mig att detta var någon typ av funktionsbrevlådor med särskild automatiserad svarsfunktion, så det fungerade inte riktigt som vanligt :D
 
Den här tråden för mig att tänka på i höstas när det blev en bugg i vår databas efter en uppdatering och den skickade en kallelse till alla som bokat en kurs hos oss de senaste fem åren. Det var en rolig eftermiddag av att svara på alla mejl i stil med "jag har inte bokat någon kursO_o"...

Skola24 (närvarosystem för skolan) ballade ur för några år sedan. Om eleven hade nån form av frånvaro skickades sms om denna frånvaro 1ggr/dag i stället för bara 1 dag (den aktuella).

Vi han få en massa förvirrade mail innan vi fattade vad som var fel. Vi kunde ju inte se närvaron som VH pratade om, eftersom vi inte fattade att det handlade om förra veckans onsdag, inte innevarande dag.
 
Det är därför man skickar mailet till sig själv, med alla andra på dold kopia :p då är det bara den som skickat ut mailet som får svaren.
Exakt! Jag är en sån som nästan alltid svarar (ENDAST AVSÄNDAREN) och klagar ifall någon har lagt till allas mailadresser helt öppet.
 
Något liknande hände min sambo en gång - någon på deras avdelning skickade ett mail till en annan organisation (medvetet) som svarade (medvetet) när den första hade gått på semester, och gick sen själv på semester. Med autosvar. Vilket gjorde att båda mailadresserna började skicka autosvar på den andres autosvar - i oändlighet :D Några hundratusen mail senare kraschade mailservern totalt :D

Tillägg: normalt sett ska inte det behöva ske för då hade det ju blivit knasigt varje gång två kollegor gick på semester och fick mail samtidigt. Men jag har för mig att detta var någon typ av funktionsbrevlådor med särskild automatiserad svarsfunktion, så det fungerade inte riktigt som vanligt :D
Jag har gjort så för ca 20 år sedan. Då svarade varje mailadress bara en gång om dagen, så konversationen mellan autosvaren pågick över hela julen men orsakade ingen katastrof.
 
Något liknande hände min sambo en gång - någon på deras avdelning skickade ett mail till en annan organisation (medvetet) som svarade (medvetet) när den första hade gått på semester, och gick sen själv på semester. Med autosvar. Vilket gjorde att båda mailadresserna började skicka autosvar på den andres autosvar - i oändlighet :D Några hundratusen mail senare kraschade mailservern totalt :D

Tillägg: normalt sett ska inte det behöva ske för då hade det ju blivit knasigt varje gång två kollegor gick på semester och fick mail samtidigt. Men jag har för mig att detta var någon typ av funktionsbrevlådor med särskild automatiserad svarsfunktion, så det fungerade inte riktigt som vanligt :D
Det här var bland det roligaste jag läst på länge :D
 
Det här påminner mig om när en extremt upprörd person som jobbar på samma koncern men i annan del av landet skickade ett mail till samtliga på min lokala arbetsplats. Av någon anledningen var vissa av våra datorer inställda på att skriva ut på hennes skrivare, och inte på den närmaste skrivaren hos oss (som det ska vara). Jag förstår att hon var upprörd, hon måste dagligen ha fått tusen och åter tusen utskrifter av olika hemgångsråd tänkta till djurägare som besökt oss :laugh: Jag hade nog slagit sönder skrivaren för länge sedan om jag var hon.
 
+ @athena_arabians

Jag tänker att det är såhär man förstår varför det är lönsamt med olika typer av epostbedrägerier, när till och med personer som borde ha full koll (jobb i organisationer där det krävs god utbildningsgrad, återkommande IT-säkerhetsutbildningar osv) i praktiken har både noll koll och bristande omdöme och insikt.

Kollegor overraskar mig ofta!
I detta fallet tror jag dock att det var någon bugg som ledde till att alla svar blev "svara alla", men ja, där var en hel del pinsamma mail...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 236
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 996
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp