Det här med svettiga hästar och lösdrift

Ja, jag får ta och fundera runt det här med klippning. I alla fall lite på halsen. Om jag hittar någon som vill klippa en häst som aldrig blivit klippt förut. :p
Prova du o klipp! Finns många varianter där man spar den mesta pälsen. Oftast räcker det med hals o bringa för att det ska bli stor skillnad för hästen.

Jag har klippt många hästar och upplever att de flesta är snälla om de får en bra upplevelse första gångerna. Var försiktig men tydlig o bestämt. Låt hästen fundera men inte tramsa. Det är ok att tycka det är läskigt men inte att gå på folk/stressa upp sig eller tramsa runt. Då får man vara tydlig.
 
Fast med fleecetäckena tycker inte jag det blir så? Där lägger sig fukten ovanpå täcket och dom är torra under.
Om du läser mer om Kristina Dahlborns forskning så har hon kommit fram till att även en fleece-täcke gör att kylningen som hästens kropps-system är ute efter, tar längre tid, då ökar vätskeförlusten.

Så oavsett hur tunt täcke du väljer så är det alltid en björntjänst att täcka svettig häst. Den ökade vätskeförlusten måste balanseras tillbaka och hästar är generellt ganska dåliga på att dricka.
 
Om du läser mer om Kristina Dahlborns forskning så har hon kommit fram till att även en fleece-täcke gör att kylningen som hästens kropps-system är ute efter, tar längre tid, då ökar vätskeförlusten.
Fast näe, håller jag inte med om ett dugg. Min häst torkade alltid mycket fortare med ett ulltäcke på sig än utan. Detsamma om det regnat väldigt, ett ulltäcke på och han torkade upp ganska så snabbt, betydligt snabbare än utan iallafall.

Jag kan bara tänka mig att det där stämmer om det handlar om täcken som inte andas det minsta och stänger in allt.
 
Jag vill inte täcka en svettig häst annat än med ett lätt ylletäcke eller fleece en stund som transporterat bort fukt. Är mina jättesvettiga så blir det promenad eller stå inne tills de torkat :) sen är det ju smidigt att klippa lite iallafall där de blir som blötast
 
Fast näe, håller jag inte med om ett dugg. Min häst torkade alltid mycket fortare med ett ulltäcke på sig än utan. Detsamma om det regnat väldigt, ett ulltäcke på och han torkade upp ganska så snabbt, betydligt snabbare än utan iallafall.

Jag kan bara tänka mig att det där stämmer om det handlar om täcken som inte andas det minsta och stänger in allt.

Fast det var inte det @Blandrastik skrev, hästens kylning av sin egen kropp blir sämre när du täckar den när den är svettig vilket gör att vätskeförlusten för hästen blir större. Det tar längre tid för hästen att bli avkyld när du täckar den.
 
Fast det var inte det @Blandrastik skrev, hästens kylning av sin egen kropp blir sämre när du täckar den när den är svettig vilket gör att vätskeförlusten för hästen blir större. Det tar längre tid för hästen att bli avkyld när du täckar den.
Varför vilja att hästen ska bli kall? Räcker det inte att hästen slutar svettas? Eller vad menas med avkyld?

Förstår inte om hästen torkar upp snabbt, slutar alltså vara blöt relativt snabbt vilket den blir med ett tex ulltäcke, hur kan då vätskeförlusten bli högre? Det blir den väl bara om den fortsätter svettas? Vilket den ju gör medans man skrittar av den efter passet.

Har man skrittat av hästen och puls och andning är nere, när hästen slutar svettas och man lägger på ett täcke för att den ska torka upp snabbare, då blir det ju inte någon ökad vätskeförlust. Hästen har ju slutat svettas.

Annars om det handlar om att lägga på jättevarma täcken på en häst som är uppe i flås och inte varvat ner alls, då förstår jag att vätskeförlusten blir större. Då är det ju som att vi efter ett hårt pass skulle sätta på oss tjocka vinterjackor och overaller och förvänta oss att sluta svettas. Det går ju inte. Då förstår jag om man blir överhettad och tappar ännu mera i vätska.
 
Har i USA anvander de flesta "cooler" tacken som fungerar precis som sportklader for manniskor. De transporterar bort svett och fukt for att snabbt torka hasten. Det fungerar jatte bra. Mina hastar torkar upp mycket fortare om de far sta en stund i stallet med en "cooler" pa sig innan tacket kommer pa och hastarna far ga ut igen.
 
Ja, jag får ta och fundera runt det här med klippning. I alla fall lite på halsen. Om jag hittar någon som vill klippa en häst som aldrig blivit klippt förut. :p
Klippning är ingen big deal. Är hästen inte sån som är svår i annan hantering eller nervöst lagd är de nog inga problem.
 
Varför vilja att hästen ska bli kall? Räcker det inte att hästen slutar svettas? Eller vad menas med avkyld?

Förstår inte om hästen torkar upp snabbt, slutar alltså vara blöt relativt snabbt vilket den blir med ett tex ulltäcke, hur kan då vätskeförlusten bli högre? Det blir den väl bara om den fortsätter svettas? Vilket den ju gör medans man skrittar av den efter passet.

Har man skrittat av hästen och puls och andning är nere, när hästen slutar svettas och man lägger på ett täcke för att den ska torka upp snabbare, då blir det ju inte någon ökad vätskeförlust. Hästen har ju slutat svettas.

Annars om det handlar om att lägga på jättevarma täcken på en häst som är uppe i flås och inte varvat ner alls, då förstår jag att vätskeförlusten blir större. Då är det ju som att vi efter ett hårt pass skulle sätta på oss tjocka vinterjackor och overaller och förvänta oss att sluta svettas. Det går ju inte. Då förstår jag om man blir överhettad och tappar ännu mera i vätska.

Då tar vi det en gång till:
Du rider din häst, den typen av arbete är hästkroppen inte gjord för. På grund av det ökade arbetet blir din hästs kropp för varm. Hästen börjar svettas, kroppen väljer att förlora (viktig) vätska för att den måste kyla ner sig.
Själva nerkylningen funkar bara rätt om svetten får förvandlas till vattenånga. Men vad gör vi: Jo, på med locket (lägger på täcke). Det blir inte vattenånga, utan hästen blir bara blöt. Hästens kropp har förlorat viktigt vätska helt i onödan och själva kylningen går för långsamt, hästen är för varm för länge.
Så det är inte puls och andning som är intressant, utan när hästen slutar att ånga.
När sen hästen är torr och avkyld, då kan du lägga på ditt täcke.

Själv har jag börjat med att efter passet, genast dra av sadeln, så hästen kan få ånga av hela kroppen. Sen när jag kommer så kyler jag sadestad och där gjorden har legat genom att svampa.
 
Ja, jag får ta och fundera runt det här med klippning. I alla fall lite på halsen. Om jag hittar någon som vill klippa en häst som aldrig blivit klippt förut. :p

Jag klipper min enbart på halsen. Det fungerar jättebra, och så slipper jag täcka!
 
Då tar vi det en gång till:
Du rider din häst, den typen av arbete är hästkroppen inte gjord för. På grund av det ökade arbetet blir din hästs kropp för varm. Hästen börjar svettas, kroppen väljer att förlora (viktig) vätska för att den måste kyla ner sig.
Själva nerkylningen funkar bara rätt om svetten får förvandlas till vattenånga. Men vad gör vi: Jo, på med locket (lägger på täcke). Det blir inte vattenånga, utan hästen blir bara blöt. Hästens kropp har förlorat viktigt vätska helt i onödan och själva kylningen går för långsamt, hästen är för varm för länge.
Så det är inte puls och andning som är intressant, utan när hästen slutar att ånga.
När sen hästen är torr och avkyld, då kan du lägga på ditt täcke.
Så hästen ångar och svettas alltså enligt dig sålänge hästen är blöt? För det gör den inte enligt mig. När min häst har slutat svettas, alltså efter avskrittningen, men fortfarande är blöt för att yttre pälsen inte torkat än så lägger jag på ett täcke för att han ska torka upp snabbare och inte behöva bli kall. Min häst slutar svettas när jag skrittar av honom, hade ju aldrig ställt in en häst som fortfarande är uppe i varv och svettas.

Vad som händer i en kropp när den blir överhettad behöver du inte förklara för mig, jag vet varför man svettas.
 
Så hästen ångar och svettas alltså enligt dig sålänge hästen är blöt? För det gör den inte enligt mig. När min häst har slutat svettas, alltså efter avskrittningen, men fortfarande är blöt för att yttre pälsen inte torkat än så lägger jag på ett täcke för att han ska torka upp snabbare och inte behöva bli kall. Min häst slutar svettas när jag skrittar av honom, hade ju aldrig ställt in en häst som fortfarande är uppe i varv och svettas.

Vad som händer i en kropp när den blir överhettad behöver du inte förklara för mig, jag vet varför man svettas.

Nja poängen är väl att infon kommer från en människa som studerat fenomenet, och därför blir lite mer trovärdigt än om det bara var en personlig uppfattning. Då tycker jag det kan vara värt att omvärdera och prova något annat.
 
Nja poängen är väl att infon kommer från en människa som studerat fenomenet, och därför blir lite mer trovärdigt än om det bara var en personlig uppfattning. Då tycker jag det kan vara värt att omvärdera och prova något annat.
Men det känns inte som särskilt logiskt bara. Hur en häst kan förlora mera vätska när den torkar upp fortare efter att den slutat att svettas och gått ner i varv och andning.

Och sen är det väl självklart att man inte täcker en häst varmt som inte har slutat att svettas än, då är det klart att det blir en överhettning och att hästen får svårt att sluta svettas, får ju vi med om vi klär på oss varma kläder direkt efter ett träningspass. Men för mig är det skillnad på att hästen har slutat att svettas men fortfarande inte riktigt torkat upp än. Kroppen har ju ingen anledning att fortsätta svettas efter att den har gått ner i varv igen.
 
Jag har haft på lösdrift innan och det funkar precis som nu när hon står på stall men ska ut i hagen efter ridning...
Jag skrittar av ordentligt. Det mesta har då torkat, fukten under sadel och framben svampar jag av och torkar med handduk. Beroende på hur blött det blir låter jag henne stå inne med svettäcke medan jag rider en till häst/mockar/gör andra sysslor och släpper sedan ut. Eller om det är måttlig fukt så lägger jag på ett bra täcke, tex Bucas Smartex eller nåt med samma funktion. En sjöblöt häst däremot släpper jag inte ut utan då har jag planerat att den får torka inne innan jag eller nån annan släpper ut igen.
 
Ang täcke på svettig häst.
Det är ju skillnad på att svettas och att vara blöt i pälsen för att man tidigare svettats.
Att lägga täcke på en häst som fortfarande svettas är ju såklart inte bra, men när hästen slutat att svettas och det bara är så att pälsen fortfarande är blöt så kyler vätan fortfarande men hästen har slutat att svettas.
Jag har alltid lagt på täcke efter ridning när jag haft häst på lösdrift. Självklart så skrittas hästen så att den sluta svettas först. Lika självklart är det att använda ett täcke som transporterar bort väta.
Jag har lagt täcke (utetäcke) på en av regn genomblöt häst, den har varit snustorr en timme senare när jag kollat under täcket. Man får vara noga med val av täcke och skötseln av det (inte täppa igen andningen med felaktig impregnering)) så att det andas bra.
 
så lägger jag på ett täcke för att han ska torka upp snabbare och inte behöva bli kall.

Nej, inte enligt mig, utan enligt en professor på SLU. Men texten ovan är ganska typiskt för gammalt tänk och att vi gärna vill blanda hästars väl och ve med vårat eget. Din häst ska kylas efter ett pass. Hästens temp måste ner och lägger vi på täcke så kyls den för långsamt. Oavsett om det är en cooler eller gud vet vad.
Det går inte att blanda ihop med gammalt tänk om att "skydda njurar" eller hur en tvåhundrameterslöpare gör efter ett lopp. Enligt Kristinas forskning så står alldeles för många hästar med övertemp för att vi är rädda att kyla ner dem.
Så egentligen: Jo, din häst ska visst bli kall, för att den är för varm. Ny forskning, nytt tänk.
 
Nej, inte enligt mig, utan enligt en professor på SLU. Men texten ovan är ganska typiskt för gammalt tänk och att vi gärna vill blanda hästars väl och ve med vårat eget. Din häst ska kylas efter ett pass. Hästens temp måste ner och lägger vi på täcke så kyls den för långsamt. Oavsett om det är en cooler eller gud vet vad.
Det går inte att blanda ihop med gammalt tänk om att "skydda njurar" eller hur en tvåhundrameterslöpare gör efter ett lopp. Enligt Kristinas forskning så står alldeles för många hästar med övertemp för att vi är rädda att kyla ner dem.
Så egentligen: Jo, din häst ska visst bli kall, för att den är för varm. Ny forskning, nytt tänk.

Har du en lank till en studie man kan lasa? Eller atminstone namnet pa proffessorn och namnet pa studien sa man kan skriva till proffessorn och be att fa se den?
 
Har du en lank till en studie man kan lasa? Eller atminstone namnet pa proffessorn och namnet pa studien sa man kan skriva till proffessorn och be att fa se den?

Kristina Dahlborn heter hon och har forskat på av kylning och svett i flera år, bland annat på kameler.

Grundgrejen som följ glömmer är alltså hästen måste kylas av efter ridning, annars riskerar den överhettning. Fälttävlansryttare kan ju hälla tunnor med isvatten över sina hästar för att snabba på nedkylningen.
 
Har i USA finns det massor med research pa just det. Jag fattade inte ens att det ifragasatts :confused:

Nar jag red distansritt (Mest i Florida men ocksa i andra delar av Sodra USA) stod det stora vatten kar efter rutten sa vi kunde halla vatten pa hasten, och man hade alltid en svamp och svettskrapa fastknuten i sadeln for det ar lika viktigt att skrapa bort vattnet sa att de inte lagger sig som ett "lock" och haller varmen inne.
Har ar det kutym att skolja (eller tvatta) av hasten med lagom varmt vatten efter ritt, noggrant skrapa av och sedan lagga pa ett "svett tacke" tills hasten ar torr. Om man inte har ett stort stall med en "hartork" i hast storlek forstass.
 
Grundgrejen som följ glömmer är alltså hästen måste kylas av efter ridning, annars riskerar den överhettning. Fälttävlansryttare kan ju hälla tunnor med isvatten över sina hästar för att snabba på nedkylningen.
Fast det är ju ingen som ifrågasatt, tror inte många är så dumma och lägger på varma täcken på en häst som är överhettad och svettas.

Det är det här med att lägga på ett täcke när hästen fortfarande är blöt som jag inte tycker är fel. För jag tror fortfarande inte att det är ett tecken på att dom har slutat svettas när dom är helt torra, dom torkar ju när dom slutat svettas.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: CarroT
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 684
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp