Det här med svettiga hästar och lösdrift

ja gudars mina travhästar löddrade när de kom in, jag hade heller ingen dusch så svampade av och så tunt täcke med halm under.. tog evigheter innan de torkade. Det var därför jag började klippa dem. Jag hade ju kallt i stallet med så ibland fick de gå ut fortfarande blöta förutom på halsen med täcke på med halm under och en massa mat.
 
Jag har haft lösdrift i många år, oliak typer av hästar - allt från pre-hästar direkt komna från spanien, fbl och quarter, till nordsvenskar, ponnyer och islandshästar. Jag började själv med oklippt häst med vintertäcke. Övergick sen till regn+fleece/thermo. Delvis är det billigare att byta ut/laga ett regntäcke och dessutom kunde man ha flera och byta när det blev blött och man kunde variera tjocklek och passformen vart ofta bättre. Jag har aldrig haft klippt häst, anser att hästen sätter så mycket päls som den behöver. En häst som går täckad tidigt sätter mindre päls än om den varit otäckad.

Numera har jag gått ifrån täcke helt. Hästens päls har många egenskaper och dessa kan den inte nyttja om ett täcke ligger på. Håren reser sig för att isolera bättre vid låga temperaturer tex. Dessutom transporterar den bort fukt från hästen som riskerar att kyla ner den. Tex svett eller blöta från nederbörd. En häst som blir blöt torkar och svett är i regel mindre blöta för hästen än en dag med dåligt väder. Mao, hästen klarar att släppas ut direkt i hagen efter ett svettigt ridpass. Om man har en drypande blöt häst, som till stor del är riktigt blöt, så kan man torka den en stund med en handduk tycker jag. Men vanlig svett efter ett normalt ridpass är inget problem för hästen. Om den går otäckad kan håren resa sig och transportera bort fukten från hästens hud. Ofta är hästen inte ens svettig på huden, inte förrän man borstar eller lägger på ett täcke. Så efter ett svettigt ridpass borstar jag inte hästen över de svettiga områdena, med undantag för där sadelgjorden suttit och precis under sadeln där den redan är ordentligt blöt pga trycket från utrustningen.

Sen får man lära känna sin häst. Men hästar är gjorda att gå ute, i alla väder, utan kläder. Och det är så dom funkar bäst i de allra flesta fall enligt min erfarenhet.
 
Spöregnar det före och efter ridning så får hästen stå inne när jag ridit eller inte ridas alls. Vid rått och fuktig eller väldigt kall väderlek rider jag honom inte för svettig. Han är klippt på hals och bog. Regnar det en hel dag så får han ha regntäcke då jag ogärna sadlar och rider en genomblöt häst. Nej jag tror inte att hästar klarar alla väder svettiga utan obehag.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
794
Senast: CarroT
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp