Det här med tåg...

Status
Stängd för vidare inlägg.
En färsk forumtråd handlar om alternativ till att flyga på semesterresor. Litet inspirerad av den började jag fundera på en liten cykelsemester på Rügen i sommar, en långhelg bara. Det går att ta sig dit utan att köra bil, med tåg till Trelleborg och sedan är man ju framme med båten på Rügen fyra timmar senare.

Båtbiljetten t/r för två personer med varsin cykel kostar sammanlagt 396 kr. Båten eldar upp åtminstone 10-15 ton olja på den trippen och det jobbar uppskattningsvis ett tjugotal personer ombord.

Tågresan ner från mitten av Halland till Trelleborg t/r kostar 998 kr. Tåget konsumerar i storleksordningen 4000 kWh potentiellt miljövänlig el, och sysselsätter typiskt 3-4 personer under färd.

Jag kan köra min bekväma personbil samma sträcka, och på kortare tid, med cyklarna på cykelställ för uppskattningsvis 700 kr inklusive allt (diesel, däck, service, värdeminskning mm).

Det känns litet tråkigt, ur miljösynpunkt.
 

En färsk forumtråd handlar om alternativ till att flyga på semesterresor. Litet inspirerad av den började jag fundera på en liten cykelsemester på Rügen i sommar, en långhelg bara. Det går att ta sig dit utan att köra bil, med tåg till Trelleborg och sedan är man ju framme med båten på Rügen fyra timmar senare.

Båtbiljetten t/r för två personer med varsin cykel kostar sammanlagt 396 kr. Båten eldar upp åtminstone 10-15 ton olja på den trippen och det jobbar uppskattningsvis ett tjugotal personer ombord.

Tågresan ner från mitten av Halland till Trelleborg t/r kostar 998 kr. Tåget konsumerar i storleksordningen 4000 kWh potentiellt miljövänlig el, och sysselsätter typiskt 3-4 personer under färd.

Jag kan köra min bekväma personbil samma sträcka, och på kortare tid, med cyklarna på cykelställ för uppskattningsvis 700 kr inklusive allt (diesel, däck, service, värdeminskning mm).

Det känns litet tråkigt, ur miljösynpunkt.
Jag har ibland funderat på att ta tåget till huvudkontoret utanför Stockholm i stället för bilen. Med tåg så är det svårt att få t.o.r.-biljetter för under 700. Resan tar runt 5 timmar. Bilen kostar mig lite drygt 500 kr i bensinkostnad (men övriga bilkostnader har jag inte så bra koll på). Resan tar knappt 3 timmar. I bilen är det också lätt för mig att frakta varor (som vi säljer i vår shop) eller kanske jag vill ha ridkläderna med mig om jag passar på att gå en ridkurs när jag ändå är i Stockholmstrakten?

Tråkigt nog känns tåget som ett alltför omständligt och dyrt alternativ.
 
Det är litet pill med att ta fram den faktiska bilkostnaden, om man vill ha med allt. Jag räknar med att min nuvarande bil kostar ungefär 18 kr/mil i rörliga kostnader, varav knappt 8 kr är bränsle. Resten är däck, service, övriga slitdelar som torkarblad och spolarvätska, tvätt och värdeminskning. Om man vill kan man förstås periodisera in de fasta kostnaderna som försäkring, skatt och besiktning också, men det gör jag faktiskt inte.

Men oavsett så tycker jag att det borde finnas stora samhällsvinster i att hitta en modell för järnvägstrafik där man så att säga offsettar marknadskrafterna litet mer.
 
Jag gjore en inrikesresa för ett tag sedan. Flygbiljetterna var betydligt billigare än tågbiljetter för motsvarande sträcka (vi talar inte en resa från sydligaste Skåne till norraste Norrland).

Både hundralappar och flera timmars resande i ”vinst”. Plus mer pålitligt, sett till eventuella förseningar. När det är så bekvämt kan jag nog fatta varför folk flyger. Bara lite mer minus på klimatkontot men klimathjältar kan väl ”de där andra” vara...
 
Sett till kortare resor som till/från jobb och nöjen är tåg enkelt och hyfsat smidigt. Dock dyrt jämför med bil. Fast ska man till platser där parkeringsplatser är få är det skönt att slippa bilen.

Jag själv tar gärna flyg exempelvis Sthlm-Malmö. Mindre strul på vägen, punktligare och snabbare.

Jobbar själv med tåg och vet hur ”bra” ny teknik är och vilka förseningar det kan bli. :cautious::meh:
 
Jag tänkte ta tåget till cykelvasan förra året, för att spara bilen, miljön och pengar. Har också tänkt cykla lite längre sträckor och ta tåget hem. Men det faller pga att man inte får ta cykel med på tåget :down:
 
Åkte förr tåg till kompisen i Jkpg, tog ca 16h med byten. Hade aldrig flugit vid den tidpunkten men när jag sen upptäckte flyget så blev det ju en aning enklare. Flyg till gbg, ca 2h, buss 2? 2,5h? Kommer inte ihåg men det var ju en bråkdel av tiden, oftast billigare, och bekvämare...svårt att motivera sig till att låta bli flyget..
 
Kortare sträckor tar jag gladeligen tåget, tex pendeln som går mellan Kungsbacka och Göteborg.

Längre sträckor blir det bilen oftast eller alltid om det finns tid att passa eller om det kräver byten då jag helt enkelt tycker det är för osäkert med tider.
 
Det var främst kostnadsaspekten jag tänkte på, jag tycker att det är stötande att en tågresa ofta är så mycket dyrare än en bilresa samma väg, och i det här fallet dyrare än en avsevärt mycket mer miljöbelastande och personalkrävande båtresa.

Jag tycker att tåg är ett jättebra sätt att flytta människor medellånga sträckor, men förutsättningarna i Sverige för att få persontransporter på järnväg att fungera bra försvann i och med styckmordet på Statens Järnvägar.
 
En färsk forumtråd handlar om alternativ till att flyga på semesterresor. Litet inspirerad av den började jag fundera på en liten cykelsemester på Rügen i sommar, en långhelg bara. Det går att ta sig dit utan att köra bil, med tåg till Trelleborg och sedan är man ju framme med båten på Rügen fyra timmar senare.

Båtbiljetten t/r för två personer med varsin cykel kostar sammanlagt 396 kr. Båten eldar upp åtminstone 10-15 ton olja på den trippen och det jobbar uppskattningsvis ett tjugotal personer ombord.

Tågresan ner från mitten av Halland till Trelleborg t/r kostar 998 kr. Tåget konsumerar i storleksordningen 4000 kWh potentiellt miljövänlig el, och sysselsätter typiskt 3-4 personer under färd.

Jag kan köra min bekväma personbil samma sträcka, och på kortare tid, med cyklarna på cykelställ för uppskattningsvis 700 kr inklusive allt (diesel, däck, service, värdeminskning mm).

Det känns litet tråkigt, ur miljösynpunkt.
Vi brukar ta tåget på semestern oavsett om det blir dyrare. Vi tycker det känns bra att åka tåg. Däremot misslyckades vi med Stockholm-Kalmar. Vi orkade inte med barn och tågbyten och tog bilen efter mycket funderande på bästa färdväg med tåg.
 
Jag tänkte ta tåget till cykelvasan förra året, för att spara bilen, miljön och pengar. Har också tänkt cykla lite längre sträckor och ta tåget hem. Men det faller pga att man inte får ta cykel med på tåget :down:
Visst är det irriterande! Jag skulle gärna ta med bilen på tåget också när vi ska resa långt.
 
En färsk forumtråd handlar om alternativ till att flyga på semesterresor. Litet inspirerad av den började jag fundera på en liten cykelsemester på Rügen i sommar, en långhelg bara. Det går att ta sig dit utan att köra bil, med tåg till Trelleborg och sedan är man ju framme med båten på Rügen fyra timmar senare.

Båtbiljetten t/r för två personer med varsin cykel kostar sammanlagt 396 kr. Båten eldar upp åtminstone 10-15 ton olja på den trippen och det jobbar uppskattningsvis ett tjugotal personer ombord.

Tågresan ner från mitten av Halland till Trelleborg t/r kostar 998 kr. Tåget konsumerar i storleksordningen 4000 kWh potentiellt miljövänlig el, och sysselsätter typiskt 3-4 personer under färd.

Jag kan köra min bekväma personbil samma sträcka, och på kortare tid, med cyklarna på cykelställ för uppskattningsvis 700 kr inklusive allt (diesel, däck, service, värdeminskning mm).

Det känns litet tråkigt, ur miljösynpunkt.
Visst är det märkligt hur det kan vara billigare att åka bil så ofta? Jag pendlar till skolan och försökte en period att ta bussen hemifrån oss till stationen och sen tåget. Numera skippar jag bussen eftersom busstiderna inte alls stämmer överens med tågtiderna, jag fick alltid stå och vänta en halvtimme på tåget eller bussen, men framför allt för att det är så mycket dyrare. Enkel resa från mig till stationen kostar 90 kr, parkera bilen på stationen hela dagen kostar 125 kr, och då kan jag passa på och handla på vägen hem också. Tåget däremot åker jag gärna, det kostar 85 kr med tiokort, tar mindre än en timme och den vägen är inte rolig att köra annars.
 
Jag har för mig att SJ också har provat, men det måste vara 15-20 år sedan.

I centraleuropa körde tyska DB biltåg ("Autozug") i många år, mellan orter som Hamburg i norr och Lörrach i söder, och då och då även destinationer i Italien och Kroatien (Rijeka). Jag har själv utnyttjat Autozug med motorcykel.
Förrförra året lade DB ner Autozug men österrikiska ÖBB tog över bollen (och även själva vagnarna tror jag), och kör liknande trafik nu. Priserna är inte så höga som man skulle kunna föreställa sig, det kan absolut vara ekonomisk försvarbart att sova bort 50-100 mil på tåget. Vilket ju är litet paradoxalt sett till trådens tema.
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att SJ också har provat, men det måste vara 15-20 år sedan.

I centraleuropa körde tyska DB biltåg ("Autozug") i många år, mellan orter som Hamburg i norr och Lörrach i söder, och då och då även destinationer i Italien och Kroatien (Rijeka). Jag har själv utnyttjat Autozug med motorcykel.
Förrförra året lade DB ner Autozug men österrikiska ÖBB tog över bollen (och även själva vagnarna tror jag), och kör liknande trafik nu. Priserna är inte så höga som man skulle kunna föreställa sig, det kan absolut vara ekonomisk försvarbart att sova bort 50-100 mil på tåget. Vilket ju är litet paradoxalt sett till trådens tema.
Bränsle + två eller tre hotellnätter när vi ska åka 130 mil kostar en slant (vi har haft småbarn som hatat att åka bil) Vi är fem stycken så vi förväntas hyra två hotellrum och sen köpa all mat under dessa dagar. Tänk att bara köra på tåget. Käka en middag, lite snacks, sova och sen vara framme utvilad :)
 
Jag har för mig att SJ också har provat, men det måste vara 15-20 år sedan.

I centraleuropa körde tyska DB biltåg ("Autozug") i många år, mellan orter som Hamburg i norr och Lörrach i söder, och då och då även destinationer i Italien och Kroatien (Rijeka). Jag har själv utnyttjat Autozug med motorcykel.
Förrförra året lade DB ner Autozug men österrikiska ÖBB tog över bollen (och även själva vagnarna tror jag), och kör liknande trafik nu. Priserna är inte så höga som man skulle kunna föreställa sig, det kan absolut vara ekonomisk försvarbart att sova bort 50-100 mil på tåget. Vilket ju är litet paradoxalt sett till trådens tema.

Hade gärna åkt biltåg till Norrland! Hade varit så underbart att slippa köra 120 mil bara för att det inte går att ta sig hela vägen till slutdestination utan bil. Funderar ibland på att köpa en bil till och ställa i norr... men det känns inte heller miljösmart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp